AMD tar över ATI?

Permalänk
Medlem

Hur påverkar detta så att det blir sämre konkurrens på marknaden bland grafikkort? förstår inte.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Det är den steoreotypa förklaringen om att mindre aktörer på marknaden tenderar att öka upp priserna på en vara/produkt/tjänst. Vilket inte alls måste vara sant!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Jag tippar på att AMD vill tillverka egna nordbryggor o grejer på samma sätt som Intel gör... o SPECIELLT för den mobila marknaden som växer enormt just nu. AMD har i princip ingen egen teknologi för moderkort. Visst de har ju en del egna nordbryggor, men inget för konsumentmarknaden och definitivt inget med integrerad grafik eftersom AMD, vad jag vet, aldrig sysslat med komponenter som stöder DirectX och OpengGL grafik.

Jag tror att allt detta handlar om att de vill ha en egen "Centrino" med bara AMD komponenter och kanske samtidigt ta del av den delade teknologin Intel och Ati utvecklat tillsammans och som de delar licenserna till.

Så kan det ju vara, AMD kanske vill göra en egen "Centrino" plattform. Låter rätt så vettigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hur många av er hade AMD + Geforce 5xxx?

Jag har det nu

2 snål 4 ny dator

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
inte bra för konsumenterna

Så sant som det är sagt.

Jag tvivlar dock att det skulle påverka marknaden mycket. ATI säljer bryggor och styrkretsar för både intel och AMD mammakort. Att satsa mer på bara AMD moderkort vore att skjuta sig ordentligt i foten och jag tvivlar på att ATI ens skulle fundera på det.

Instämmer även med pixtor. ATI har kunskap på detta område AMD skulle ha nytta av om dom vill hitta på en egen plattform alá centrino.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
AMD + nVidia
Intel + ATi
INGET ANNAT!

helt rätt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som hakar ihop ATI och AMD, och inte AMD och nVIDIA?

Permalänk

Usch och fy...

Precis som för många andra som skrivit i tråden så har det alltid varit så också för mig att AMD och nVIDIA hör ihop medans ATi har hoppat i säng med Intel. Hur det här kan tänkas komma att påverka marknaden som sådan är det väl lite för tidigt att säga någonting om, men jag tror tvärt emot vad några säger här i tråden att det här kan bli någonting bra.

Sen måste man ju undra om ATi nu verkligen är så solida rent ekonomiskt, visst, affären är väl än så länge inte bekräftad fullt ut, men mycket pekar ju på att det kan finnas problem bakom om det nu är som så att AMD får köpa. Å andra sidan visar det ju en annan trend, AMD har gott om pengar och de investerar dessa klokt tycks det.

Personligen kommer jag dock fortsätta köra med nVIDIA rakt av så länge det bara går. Har inget direkt emot ATi, men det har liksom blivit att man hållit fast vid nVIDIA då det fungerat ypperligt.

Visa signatur

Core i9 9900K @ 5.0GHz | Alphacool Eisblock XPX | MSI Z390 MPG Gaming Pro Carbon | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x EK XRes 140 Revo D5 | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | HDD: 1x500GB Samsung 970 EVO M.2, 2 x 480GB SSD + 2 x 4TB HDD @ RAID 0 | 64GB HyperX Beast RGB 3600MHz DDR4 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS7502/12 | Logitech lineup: G910 Orion Spark, G502 Proteus Core, Z-5500 5.1, G933 & G27, G840 musmatta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Bara jag som hakar ihop ATI och AMD, och inte AMD och nVIDIA?

jag har som oxå fått ihop amd+ati på nått konstigt sätt. Lite som underdogs som kämpat mot dom större har det känts som. Kan ju iofs vara därför jag kört med Amd+ati sista 5 åren som det känns så med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Bara jag som hakar ihop ATI och AMD, och inte AMD och nVIDIA?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HiVVe
jag har som oxå fått ihop amd+ati på nått konstigt sätt. Lite som underdogs som kämpat mot dom större har det känts som. Kan ju iofs vara därför jag kört med Amd+ati sista 5 åren som det känns så med...

Jag håller med er två, vilket kanske beror på att jag alltid haft Intel CPU, och mina första två grafikkort var från nVIDIA.
/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HiVVe
jag har som oxå fått ihop amd+ati på nått konstigt sätt. Lite som underdogs som kämpat mot dom större har det känts som. Kan ju iofs vara därför jag kört med Amd+ati sista 5 åren som det känns så med...

Måste nog hålla med här.. vet inte var det kommer ifrån men AMD+ATI går i hand i hand i min lilla värld iaf... hade för tre år sen Intel + nvidia vilket också är ett sött par :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv

usch gillar både ati o amd men att amd skulle köpa upp ati?!?!?!
nä nu går ni över gränsen lämna ati ifred

Permalänk
Medlem

http://techgage.com/article/amd_ati_what_could_it_mean_for_us

läs ... många bra tankar där med verklighetsförankring...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

hur tänker ni när ni tycker amd och nvidia resp intel och ati hör ihop? amd och ati har "alltid" varit underdogs med (ofta) bättre produkter men mindre känt märke medan intel och nvidia har varit marknadsledande och tack vare detta klarat sig ur kriser (prescott, 5800). jag säger inte att något företag är bättre än nåt annat men det känns uppenbart att AMD och ATI hör ihop.

OnT: spännande och oroväckande. inte helt samma bransher så synergin är spännande men ändå liknande bransher så konkurrensen är oroväckande.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko
hur tänker ni när ni tycker amd och nvidia resp intel och ati hör ihop? amd och ati har "alltid" varit underdogs med (ofta) bättre produkter men mindre känt märke medan intel och nvidia har varit marknadsledande och tack vare detta klarat sig ur kriser (prescott, 5800). jag säger inte att något företag är bättre än nåt annat men det känns uppenbart att AMD och ATI hör ihop.

OnT: spännande och oroväckande. inte helt samma bransher så synergin är spännande men ändå liknande bransher så konkurrensen är oroväckande.

Precis....för mig har också AMD och ATI hört ihop resp. Intel och NVIDIA. De små mot de stora. För några år sedan var ju AMD och ATI den bästa kombinationen för gamers också iom Radeon 9700.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
Precis....för mig har också AMD och ATI hört ihop resp. Intel och NVIDIA. De små mot de stora. För några år sedan var ju AMD och ATI den bästa kombinationen för gamers också iom Radeon 9700.

trodde ati var dubbelt så stort som nvidia lr läste jag fel??

Permalänk

Intel CPU+Intel Chip+nVidia GFx=Drömmen för en icke Windows-användare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
trodde ati var dubbelt så stort som nvidia lr läste jag fel??

Inte för några år sedan...

Permalänk

Alltså, det är skoj att läsa här vad endel skriver.

X-antal personer frågar samma fråga och fortfarande inte har fått svar, AMD+ATI? vad betyder det ?

Ja, det kan ingen utav oss veta, man kan spekulera hur länge som helst.

Sen att detta inte gynnar oss konsumenter är det ingen som vet så var snälla och lägg ner era påståenden, sen om ni tror att det inte gynnar oss konsumenter är en annan sak men skriv inte att det inte gör det.

Nvidia har högre marknadsvärde än vad Ati har idag, så vem som är störst känns som det kan kvitta.

*Du har större penis än mig men jag använder den bättre än dig*

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Alltså, det är skoj att läsa här vad endel skriver.

X-antal personer frågar samma fråga och fortfarande inte har fått svar, AMD+ATI? vad betyder det ?

Ja, det kan ingen utav oss veta, man kan spekulera hur länge som helst.

Sen att detta inte gynnar oss konsumenter är det ingen som vet så var snälla och lägg ner era påståenden, sen om ni tror att det inte gynnar oss konsumenter är en annan sak men skriv inte att det inte gör det.

Nvidia har högre marknadsvärde än vad Ati har idag, så vem som är störst känns som det kan kvitta.

*Du har större penis än mig men jag använder den bättre än dig*

När folk skriver vad dom tror/tycker så skall dom lägga ner men när du skriver något så är det _verklighet_ (som du själv uttrycker det).

Detta är ett diskussionsforum, på ett diskussionsforum så diskuterar man, känns det inte som rätt plats för dig så bör du lämna forumet och låta oss som vill diskutera förtsätta med det

Permalänk

Snillen spekulerar.

Några vettiga inlägg dock.

Jag undrar huruvida ATi kommer att få tillgång till AMDs tillverkning. Tänk er R580 (och framtida kretsar förstås) som tar steget ner till 65nm, 45nm osv. Kan ge en oväntat stor fördel gentemot nVidia. Återstår att se, tills vidare är detta inte annat än rykten, även om vi borde börja se fasta fakta så småningom.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Är det inte lite paranoia här? Hur skulle detta uppköp kunna missgynna konsumenterna och minska konkurrensen? AMD tillverkar mig veterligen inte grafikkort och ATI mig veterligen inte CPUer - Intel tillverkar däremot båda. Det som eventuellt skulle kunna missgynnas är väl isåfall styrkretsarna som väl både AMD och ATI tillverkar, men det borde väl snarare bli så att AMD och ATI tillsammans blir en mer kompetent utvecklare av sådana med större volumer som således leder till lägre priser. Det kommer nog inte missgynna konsumenterna mer än Intels grafikkortslösningar och man kan ha ett nVidia moderkort med Intel CPU ju - så varför inte en AMD CPU? Eftersom att AMD och ATI tillsammans blir ett större och bredare företag kan de säkert pressa priserna på det sätter genom lägre administrativa kostnader och större effektivitet.

Det här med AMD+nVidia och Intel+ATI. Apple har ju den senare kombinationen iaf med Intel CPUs och ATI-grafikkort även om de också använder Intel-grafikkort i vissa datorer. Själv har jag nog sammanknippat det tvärtom dock. Intel + nVidia är de ledande - AMD och ATI får kämpa från andraplatsen.

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Kan inget annat än hålla med, men jag gillar nvidia och amd som fan. Så hur ska man göra nu?

Håller också med. Ända sedan jag kört linux har nästan alla polare och jag kört AMD + Nvidia då det gav bäst prestanda och komptabilitet och även bäst bang for the buck.

Nvidia har alltid i min mening varit bästa all around korten för olika plattformer då det fins mer än windows och AMD har sedan K7 domminerat med vassaste processorerna och lägsta priserna 90% av tillfällena.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hur många av er hade AMD + Geforce 5xxx?

Jag hade amd64 3000+ och ett GF5700Le eller vad det heter

Permalänk
Medlem

Kanske betyder att man kan få en Athlon64 FX-62 på sitt ATi Radeon Xxxxx efter den här fina fusionen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Snillen spekulerar.

Några vettiga inlägg dock.

Jag undrar huruvida ATi kommer att få tillgång till AMDs tillverkning. Tänk er R580 (och framtida kretsar förstås) som tar steget ner till 65nm, 45nm osv. Kan ge en oväntat stor fördel gentemot nVidia. Återstår att se, tills vidare är detta inte annat än rykten, även om vi borde börja se fasta fakta så småningom.

SOI på X2800XT? feeeta clocks!

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Nice initiativ tycker jag... komponent tillverkarna kan slå ihop sig och göra total-integrerade kort. Tänk vilka möjligheter detta öppnar för laptops och andra små datorer. Jiippee!

Köp upp mer företag tycker jag!

Ska bli intressant och se vad som händer med priserna efter detta...

Visa signatur

---Macfrälst---
MacBook vit, 2Ghz, 1gb minne, 60 gb hd
Playstation 3, jobbar på att få in OS X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
AMD confirms ATI acquistion

http://www.amd.com/us-en/0,,3715_14197_14198,00.html?redir=go...

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA