Insekt inuti TFT-skärm

Permalänk
Medlem

Insekt inuti TFT-skärm

Jaha, då har man råkat ut för det otroliga! I den övre vänstra delen av min TFT-skärm (Förvisso tre år gammal snart) har en liten elak s.k. "millimeter" valt att ha sin sista vila (Verkar vara mellan bakpanelen och TFT-panelen). Flickvännen sa "Ja, den har krupit runt där innan" när jag påtalade det. (Att hon inte sagt något, för då hade jag stängt av skärmen för henne så den inte dog av värmen)

Vad jag nu undrar är om någon vet något sätt att få bort den här irriterande insekten? Någon som vet en reperatör i NV-skåne som kan ta sig an att "laga" skärmen? Jag demonterade den själv, men när jag sen kom till att ta av den sista ramen som höll fast panelerna så var det lite väl invecklat för mig att fortsätta.

Överväger starkt att köpa en ny istället och sälja den gamla på blocket.

Någon som har tips på någon firma som kan laga min gamla skärm?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har precis också fått en liten rackar i skärmen min.
Jag tänker då desperat spara lönen så gott det går köpa ny skärm och sedan pilla upp den gamla.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

får man fråga vad ni har för TFT-skärmar som insekter tycks gilla?
jag har 2st Dell som står 0,3m från mitt öppna fönster, aldrig varit med om något liknande

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Inaktiv

Kan inte undvika att dra på smilbanden här ni får ursäkta om jag skrattar lite åt/med er, men det låter lite roligt

@ph0x:
Kolla gula sidorna och fråga hos någon lokal dator eller TV-butik, tycker att någon av de borde, om de inte kan göra något, veta någon firma som kan

Permalänk
Medlem

prova köra med att blåsa ut dem, kanske med sån burk med luft som man kan köpa på clas ohlsson för att blåsa bort damm o skit från fläktar?

Permalänk
Medlem

Leta på "trips" här på forumet så ser du att flera haft samma problem tidigare. Krypen verkar gilla Samsung...

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

@ebu: Jo, Samsung verkar både människor och djur/kryp gilla

@CSM101: Det hjälpte inte, och då hade jag ändå plockat isär dem. Kan rekommendera tryckluft på burk från Biltema, de andra luktar riktigt äckligt av drivmedlet faktiskt. Biltemas har bättre tryck också!

@Mazda: De firmor jag kom fram till ville inte åta sig det, satt i telefonkö till JME i över 20min innan jag gav upp och kom fram till att jag nog köper en ny istället.

@Milyn: Där ser du, det är få människor som gillar dell och ännu färre insekter

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Re: Insekt inuti TFT-skärm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x
Jaha, då har man råkat ut för det otroliga! I den övre vänstra delen av min TFT-skärm (Förvisso tre år gammal snart) har en liten elak s.k. "millimeter" valt att ha sin sista vila (Verkar vara mellan bakpanelen och TFT-panelen). Flickvännen sa "Ja, den har krupit runt där innan" när jag påtalade det. (Att hon inte sagt något, för då hade jag stängt av skärmen för henne så den inte dog av värmen)

Vad jag nu undrar är om någon vet något sätt att få bort den här irriterande insekten? Någon som vet en reperatör i NV-skåne som kan ta sig an att "laga" skärmen? Jag demonterade den själv, men när jag sen kom till att ta av den sista ramen som höll fast panelerna så var det lite väl invecklat för mig att fortsätta.

Överväger starkt att köpa en ny istället och sälja den gamla på blocket.

Någon som har tips på någon firma som kan laga min gamla skärm?

Har precis samma problem, enda skillnaden är att min sitter mitt i skärmen
Tur att man ska köpa ny i veckan:)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Klicka på bilderna för att se en större version:

Ja, sådär ser det ut. Lite svårt att ta en bra bild med kameran bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x
@Milyn: Där ser du, det är få människor som gillar dell och ännu färre insekter

Gratis är gott. Kan man få 2exakt likadana skärmar som fungerar perfekt så tar man det Dessutom ser jag inte det som en nackdel att inte insekterna gillar Dell LOL @ dina bilder, snacka om otur

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milyn
Gratis är gott. Kan man få 2exakt likadana skärmar som fungerar perfekt så tar man det Dessutom ser jag inte det som en nackdel att inte insekterna gillar Dell LOL @ dina bilder, snacka om otur

Sant sant. Aja, inget ont som inte har något gott med sig. Beställde just en Samsung 204B som ersättare, tänkte sälja den gamla på Blocket o se om någon nappar. Får bli något under tusenlappen, det borde ju attrahera en del som är mindre kinkiga med bilden.

Vad är det för storlek på dina TFT-skärmar förresten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

18" kör en på DVI och en på VGA. lite sämre bild på VGA, men man vänjer sig, dessutom kör jag bara DC i fullscreen på den

Edit: om jag vore du skulle jag behålla den andra skärmen och köra dualscreen. Men vet inte hur bra det är förens man har det

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milyn
Edit: om jag vore du skulle jag behålla den andra skärmen och köra dualscreen. Men vet inte hur bra det är förens man har det

Jag har också funderat på det, men tror nog att jag säljer den istället. Skulle innebära en för stor ommöblering på skrivbordet för att få plats med dubbla skärmar. Dessutom ska ju tjejen kunna hantera det också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

äsch...köp större bord och ge tjejen en kurs på 5min

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

EDIT: Nu har ja 3st:(

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmboy
EDIT: Nu har ja 3st:(

tre?, har du stoppat in två kryp till hehe?

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

Helvete, nu har det hänt mig också. En liten svart insekt har krupit in och dött i mittdelen av skärmen. Vad skall man ta sig till? Skärmen är en Eizo Flexscan S2431 och är bara lite över ett halvår gammal, så att köpa en ny är inte ett alternativ, och jag vill inte bryta garantin genom att få den öppnad och fixad. Inte för att jag skulle ha råd med det i vilket fall som helst...

Permalänk

Lol

haha precis samma sak hände mig för en vecka sedan då jag upptäckte att en liten rackare var inne och lekte på insidan min skärm, på min LAPTOP.. typiskt inte mkt och göra.. hoppas han försvinner innan lägger sig i mitten och dör :S

Permalänk
Medlem

Får hoppas att de inte lägger ägg och bygger bo där bara.
Det skulle ju iofs kunna vara en ganska schysst "levande" skärmsläckare.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd

tamagotchi v2

Är du säker på om den är död. Prova med attt stänga av skärmen och lys med en liten ficklampa nere i ett hörn. Har du tur flyttar den sig mot lampan under natten.

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag en hederlig gammel CRT skärm!! Inga j***a insekter och Mycket bättre bild

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Avstängd

Din CRT-skärm ger dig en fin, brun/röd elektronbränna året runt också.

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Info
Din CRT-skärm ger dig en fin, brun/röd elektronbränna året runt också.

Fan, då är det ju totalvärt att gå tillbaka till CRT Så blek man är året runt!

Jowy: Lämna in den så kanske dem fixar det? xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Info
Din CRT-skärm ger dig en fin, brun/röd elektronbränna året runt också.

funkat de senaste 50åren utan dödsfall

jag hade meckat upp skärmen, ni är väll klockare på den gamla goda tiden hade det kommit en skön recension istället i stil med "hur jag blev av med myggan i skärmen"

dessutom så har jag för mig att det finns ett par gamla såna här trådar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
funkat de senaste 50åren utan dödsfall

jag hade meckat upp skärmen, ni är väll klockare på den gamla goda tiden hade det kommit en skön recension istället i stil med "hur jag blev av med myggan i skärmen"

dessutom så har jag för mig att det finns ett par gamla såna här trådar?

E inte den här gammal? xD

Permalänk

Rolig tråd....
jag stängde mitt fönster rätt fort när jag läste detta
som tur är så kryper insekterna bara på utsidan av min skärm.
LG L222WS

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
E inte den här gammal? xD

jo det har du rätt i, såg det först nu haha!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Info
Din CRT-skärm ger dig en fin, brun/röd elektronbränna året runt också.

och man får fyrkantiga ögon O.o

Permalänk

har ett litet kryp i min oxå som tur är sitter den långt åt höger..
har en LG.. har inte vågat skruva isär den än för jag skulle aldrig ha råd att ersätta den om jag förstör något..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jowy: Lämna in den så kanske dem fixar det? xD

Man kan ju alltid kolla upp det, men jag betvivlar att Eizos förvisso generösa garanti täcker insektsinvasioner.