Varning för Nexus Personal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohda
Tror att du missuppfattat lite...

Det är ingen tekniskt skillnad på Bank-Id och E-leg...
Nu tror jag att alla banker använder samma säkerhetsprogram Nexus Personal (eller brandat Bank-Id men det är samma program).
Alla ger ut certifikat, hårda eller mjuka dvs fil eller på kort (inloggningskort eller valiga visa/mastercard) det som skiljer sig åt mellan bak-id och e-leg i dessa fall är bara utgivaren av certifikaten inget annat.

"E-legitimationer ges ut av banker och Telia. Beroende på vem som ger ut e-legitimationen kan den ha olika namn som BankID, Nordeas e-legitimation eller Telia e-legitimation." - www.e-legitimation.se

Detta gör att jag inte förstår vad du menar med att e-leg. skulle vara 1800tal ?

Nej, det är du som missuppfattar det lite.

Bank-ID är ETT system. Det systemet använder tex inte Nordea utan dom har ett eget system. Vad exakt det systemet heter vet jag inte.
Handelsbanken hade ett annat system som just hade namnet "e-legitimation". Därav att det blev en väldigt förvirring.

Innan Handelsbanken gick över till Bank-ID för att kunna göra bankärenden så hade dom systemet "e-legitimation". När man skulle göra sin deklaration så kunde man inte logga in på skatteverket utan att först skaffa Bank-ID... Därför hade vi på Handelsbanken två filer, en var Bank-ID och det andra var "e-legitimation".
Med "e-legitimation" kunde vi alltså INTE logga in på skatteverket men med Bank-ID kunde vi detta.

Och det är DETTA som gör att det var sådan förvirring hela tiden, för Bank-ID:t vi fick gällde oftast bara max 1 år från början. Och för att skaffa Bank-ID loggade man inte via handelsbankens "e-legitimation" och fick Bank-ID... Visst låter det rörigt. Dom flesta (även jag från början tills jag ringde och frågade och fick detta svart på vitt) trodde ju att Bank-ID var det man loggade in på banken med och "e-legitimation" var det man loggade in på tex skatteraket med. Men det var exakt tvärt om!

Nu har nästan ALLA gått över till Bank-ID utan just Nordea och det man kan få via Telia.
Och vi får väl hoppas att även dom tar sig i kragen så vi har ETT system.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohda
Här är finns lite info om e-leg (Bank-id) , gå in här o läs dessa sidor förklarar nog bättre hur det funkar än de flesta av oss här

http://www.nordea.se/Privat/Internet+och+telefon/e-legitimati...

Nordea har INTE Bank-ID... Så enkelt är det. Åter, många rör ihop begreppen rätt mycket här.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag ger mig inte riktigt än

Vad är skillnaden mellan dessa system då?

Klient applikationen är densamma.
Du kan använda Bank-Id programmet hos Nordea OM du har ett Nordea-kort. Du kan använda Nexus programmet hos t.ex. Handelsbanken OM du har ett Handelsbenken-kort.

Det som skiljer ett certifikat som kallas Bank-Id från ett som kallas e-leg. är informationen i certifikatet där utgivaren anges (vilken bank det är...)

Det finns ingen teknisk skillnad mellan Bank-Id och e-leg !!

Det som däremot skiljer sig är hur det kontrolleras om ett certifikat är giltiligt eller spärrat... Nordea sköter detta själva och Bank-Id hanterar detta gemenssamt för alla Bank-Id anslutna...

Så när du loggar in på t.ex skatteverket o väljer e-leg Nordea så frågar skatteverket Nordea om certifikatet är ok, väljer du Bank-Id så frågar skatteverket Bank-Id om certifikatet är ok. Enda skillnaden !!

Så återigen varför är den ena lösningen uråldrig ??

Permalänk
Medlem

Det är de inte.

Den stora skillnaden är att bankID tar betalt per transkation vilket genererar en hel del sköna slantar.

Telia:s och (tidgare postens) medborgarcert är E-leg även de och accepteras alldelles utmärkt av myndighetssverige åtminstånne. Dvs de är fullt stödda av skatteverket, försäkringskassan osv.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohda
Jag ger mig inte riktigt än

Vad är skillnaden mellan dessa system då?

Klient applikationen är densamma.
Du kan använda Bank-Id programmet hos Nordea OM du har ett Nordea-kort. Du kan använda Nexus programmet hos t.ex. Handelsbanken OM du har ett Handelsbenken-kort.

Nej, du kan inte använda Bank-ID från Nordea då Nordea ej har Bank-ID. Är detta så svårt att greppa?
Dom har något eget system som jag inte vet vad det heter.

Men själva Nexus mjukvara används av nästan alla banker, det har du helt rätt i. Men det har liksom inte med saken att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohda
Det som skiljer ett certifikat som kallas Bank-Id från ett som kallas e-leg. är informationen i certifikatet där utgivaren anges (vilken bank det är...)

Det finns ingen teknisk skillnad mellan Bank-Id och e-leg !!

Skillnaden är att Bank-ID är ETT system, det som tex handelsbanken använder är ett ANNAT.
Att dom sedan använder samma mjuvkara för att läsa in dom olika systemen är som sagt inte relevant.

Det ÄR en skillnad på systemen, så enkelt är det. Förstår inte varför detta ska vara så svårt att greppa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohda
Det som däremot skiljer sig är hur det kontrolleras om ett certifikat är giltiligt eller spärrat... Nordea sköter detta själva och Bank-Id hanterar detta gemenssamt för alla Bank-Id anslutna...

Så när du loggar in på t.ex skatteverket o väljer e-leg Nordea så frågar skatteverket Nordea om certifikatet är ok, väljer du Bank-Id så frågar skatteverket Bank-Id om certifikatet är ok. Enda skillnaden !!

Ja, för DIG märker du inte någon mer praktisk skillnad. Men det är två olika system helt enkelt... GAAAA, vad är detta så svårt att greppa för.
Vad hade hänt om tex Skatteverket inte velat lägga ner någon energi på att lägga in tex Nordea som enda banken mot alla andra som har Bank-ID? Ja då hade du inte kunnat logga in. OM det varit samma system, varför skulle då tex skatteverket behöva lägga in Nordea som en egen inloggning?

Det ÄR en skillnad för det är två olika system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohda
Så återigen varför är den ena lösningen uråldrig ??

Jag trodde först att Nordea hade det system som kallades "e-legimitation" som bla Handelsbanken hade förut (det du INTE kunde logga in på tex skatteverket med).
Men Nordea har nog säkerligen något eget system.

Men det jag anser är dåligt med det tex Nordea har är att det just inte är en standard, det är i bara Nordea som har det.
Detta medför att du inte kan nyttja tjänsten överallt som du kan göra med tex Bank-ID.

Det finns tex kommuners inloggning för barnomsorgen där dom nyttjar just Bank-ID. Där kan alltså inte du med Nordeas variant logga in.

Det är DETTA jag menar på är uråldrigt, att inte gå med i den standard som nästan alla banker i Sverige har gått med på.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Får man fråga er vad för banker du har, alltså både Skruvis och P-NILZ.

Handelsbanken.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av dagle:

Tycker fakiskt ett E-leg system borde vara opensource och skulle vara köpt att sverige. Sedan funkar inte nexus förutom till windows? vilket jag tycker personligen är helt åt helvete. Sedan att nexus inte tar ansvar för att de verkar ha gjort en halv kass produkt gör inte saken bättre häller...
Lösningen är väll att installera skiten, använda, avinstallera, avinstallera firefox pluginen.

Extremt utdaterad diskussion, men ändå.

Ja, BankID på datorn är verkligen urbottnat dåligt och att det inte fanns på mac vid 2006 är ännu värre. Däremot tycker jag att det skulle vara extremt obehagligt om en legitimation och säkerhetsåtgärd hade öppen källkod!

Det är tillräckligt lätt för en cracker/BlackHat att smyga in en bakdörr på din dator och sno verifieringsfilerna, vi behöver inte göra det lättare för dem.