Varning för Komplett.se och RMA

Permalänk

har själv skickat 2grafikkort 1 uppgraderingspaket 2 hårdiskar och ett nätagg på RMA till komplett har inte tagit mer än 2 veckor att från att skicka tills det låg på posten
och @Altair4: jag skulle ha köpt en zalman chipset kylfläns för en femtio lapp

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Gjorde ett nytt försök hos Komplett. Och tro det eller ej, nu skickar de mig faktiskt en fläkt.

Hade nog köpt en fläkt ifall moderkortet inte fungerade utan fläkten.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar på min RMA idag.
De hade inte kunnat konstatera fel.
De har kört i princip samma tester som jag. När jag körde enbart Prime-test och BurnInTest så visade sig inga som helst problem med moderkortet. När jag dock laddade ner saker, installerade saker och sådär alldagligt samtidigt, då dog datorn plötsligt eller startade om. Jag gick till en butik och köpte ett likadant moderkort och felet försvann. Felet kunde visa sig efter en timme vid alldaglig anvädning. Ibland snabbare, ibland tog det längre tid, helt beroende på vad man gjorde. Inte via prime, memtest eller burn in test. Ej heller handlade det om värmeproblem då jag övervakade temperaturerna.

Nu skickar Komplett mig ett trasigt kort som de kört samma tester som jag på och så får jag betala 365 kronor. Jag glömde dock skriva i felbeskrivningen att jag redan testat med de sakerna.
Det är inte stabilt.

Edit:
Samma problem, med samma modell och märke av moderkort:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=683...
Trist att komplett inte ens kollar med kunden först. Jag fick ett mail om att de inte hittat något fel och att de gjort i princip samma sak som jag. Nyss fick jag ett mail om att skiten har skickats. Jag vill INTE ha ett trasigt moderkort. Jag har inte TID att sitta och skicka kortet fram och tillbaka då det är till ett jobb som kortet behövs. Dvs arbetstid. Självklart svarade jag direkt på mailet jag fick. Kan inte sitta i telefon på arbetstid heller.

Permalänk

Mitt första (och hittills enda köp) på komplett resulterade i (efter lite trial and error) att det det radeon 9800 pro de skickat mig (var innan de hade hämtbutik) var defekt. Eftersom komplett ligger där jag bor så åkte jag dit och gjorde en rma på det och nån vecka senare (har för mig att det gick rätt så fort) kunde jag hämta ut ett nytt kort på posten. Som jag skrev ovan så var detta mitt enda köp av komplett men att jag inte handlat sen dess beror till stor del på att när jag bestämt mig för vad jag ska köpa har dom ökat det med några hundra kronor.

Detta gjorde att jag tänkte om och köpte ett Ocz minne istället från Netshop. Minnet jag tänkte köpa från komplett var ett http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314879 men som sagt var efter att komplett shockhöjde dom så blev Ocz det självklara alternativet. Komplett har stått högt i kurs hos mig men efter att ha läst om hur dom löser rma fall numera så är dom inte längre lika självklara. Oavsett hur bra pris en butik har och är snabba på att leverera så är det hur dom hanterar rma fall som är avgörande när det kommer till hårdvaror som minne, cpu och allt annat som ofta kan vara defekta.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag beställde en ny socket AM2 dator i böran av september. Moderkortet är ett MSI K9N Ultra-2F och processorn en AMD X2 4600+. Jag märkte efter att ha använt datorn i några timmar att den helt klart var drabbad av det så kallade "Random Shutdown" problemet som man kan läsa mer om här:
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34206 . Kort sagt så får ett hårdvarufel på moderkortet datorn att dö som om man dragit ur strömsladden vid vissa tillfällen, bla överföring av filer via LAN.

Jag hade alltså fått ett feltillverkat moderkort. Jag ringde kompletts support och påtalade detta. Support killen sade sig känna till problemet med en dålig batch av MSI-kort och rådde mig att skicka in kortet och få det utbytt. Sagt och gjort, jag gjorde en RMA anmälan och skickade in kortet. Döm om min förvåning när jag i måndags efter en vecka får ett mail från komplett som säger att dom testat kortet och att det fungerar.

Kortet hade uppenbarligen inte fungerat för mig, men nu börjar jag oroa mig för att någon anna komponent är trasig. För att reda ut om moderkortet är feltillverkat en gång för alla skickar jag ett mail till MSI där jag bifogar moderkortets serienr och frågar om mitt kort hör till dem som har fabriksfel. Fick svar i torsdags från MSI. Svaret lyder som följer:
"Dear customer,
Regarding your serialnumber your board is probably effected unfortunately. Because you are having those issues, we can be sure it is effected.
So the only thing you can do is send the board in for RMA so it can be repaired."

Jo man tackar ja! "Skicka in kortet för att få det reparerat" :/

I torsdags fick jag också tillbaka mitt moderkort från Komplett. Dom bjöd i alla fall på tillbaka-frakten och testavgiften, det är ju trevligt. Jag skruvar ihop burken igen för att se om jag kanske begått något misstag tidigare och kortet trots allt är helt. Men nej, datorn dör direkt när jag försöker föra över filer över nätverket. Jag har gort massor av tester och är vid det här laget 100% säker på att moderkortet är trasigt. Tillverkaren MSI har sagt åt mig att skicka in kortet för att få det reparerat / utbytt. Men Komplett säger att kortet är helt trots att det verkligen inte fungerar. Jag kanske kan skicka in kortet till Komplett igen men eftersom dom redan har testat att föra över filer via nätverk och det fungerar för dem så känns det rätt lönlöst. Jag tror att deras testavdelning på något sätt försöker lura mig

Har beställt ett nytt moderkort nu för jag orkar inte vänta längre

Permalänk
Medlem

Angående RMA för moderkort som enligt komplett.se var fullt fungerande, men..

Själv sitter jag här med skägget i moderkortslådan efter en RMA för ett moderkort som enligt mig är felaktigt, men inte enligt komplett.se.

Började med blåskärmar i tid och otid, ibland så frekventa som två gånger i minuten. Började felsöka lite på egen hand och jag bör tillägga att jag inte är en novis i detta sammanhang. Kollade samtliga minnen då detta var min första misstanke, vilket visade sig vara fullt fungerande enligt memtest86.
Byte av PSU, blåskärm. Tagit ur alla pci-kort, bytt grafikkort, blåskärm. Mina misstankar började starkt rikta sig mot moderkortet så jag returnerade detta till komplett.se för undersökning. Efter ca två veckor fick jag tillbaka mitt moderkort med ett meddelande att det visade sig vara fullt fungerande enligt deras burn-in tester med nyinstallation av XP, stresstest i 30min samt 120min.

Pust och stön, gav ändå inte upp utan lämnade in min dator till den lokala datorbutiken för felsökning. De bytte ut allt utom moderkortet vilket jag noga påpekade att hade varit returnerat till komplett.se och enligt deras tester helt OK. Till slut tog även deras idéer slut och jag beslöt mig att prova ett nytt moderkort. Problemet löst. Så nu har jag ett extra moderkort över som är till salu, någon som vill köpa billigt?

Fotnot: Moderkortet är ett Asus P5P800

För övrigt innehåller min maskin ett Leadtek 6800 LE
Seagate 120GB
Kingston 512+256MB
Coolermaster Cavalier med tillhörande PSU

Visa signatur

/Peter

Permalänk
Medlem

vad glad man blir när man ser en sånhär tråd...*yicks*

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=62155...

Permalänk
Medlem

Det har börjat dyka upp flera fall med dåligt service och bemötande.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Det har börjat dyka upp flera fall med dåligt service och bemötande.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Ja...Det här bådar inte gott,varken för oss eller Komplett.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Själv beställde jag ett Sapphire X1900XT + 25-Pack DVD-R i söndags och fick hem dem i onsdags..Snabbt och effektivt utan några som helst problem..Precis som alla andra gånger.. Och då handlar jag mest varje månad och för i runda slängar 15-20K/år där.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Själv beställde jag ett Sapphire X1900XT + 25-Pack DVD-R i söndags och fick hem dem i onsdags..Snabbt och effektivt utan några som helst problem..Precis som alla andra gånger.. Och då handlar jag mest varje månad och för i runda slängar 15-20K/år där.

Handlar inte tråden om returhanteringen och servicen kring det?

Handla brukar inte vara något problem för företagen :D, värre är när man ska returnera/reklamera något, då är det inte lika skoj för dom.