Jag beställde en ny socket AM2 dator i böran av september. Moderkortet är ett MSI K9N Ultra-2F och processorn en AMD X2 4600+. Jag märkte efter att ha använt datorn i några timmar att den helt klart var drabbad av det så kallade "Random Shutdown" problemet som man kan läsa mer om här:
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34206 . Kort sagt så får ett hårdvarufel på moderkortet datorn att dö som om man dragit ur strömsladden vid vissa tillfällen, bla överföring av filer via LAN.
Jag hade alltså fått ett feltillverkat moderkort. Jag ringde kompletts support och påtalade detta. Support killen sade sig känna till problemet med en dålig batch av MSI-kort och rådde mig att skicka in kortet och få det utbytt. Sagt och gjort, jag gjorde en RMA anmälan och skickade in kortet. Döm om min förvåning när jag i måndags efter en vecka får ett mail från komplett som säger att dom testat kortet och att det fungerar.
Kortet hade uppenbarligen inte fungerat för mig, men nu börjar jag oroa mig för att någon anna komponent är trasig. För att reda ut om moderkortet är feltillverkat en gång för alla skickar jag ett mail till MSI där jag bifogar moderkortets serienr och frågar om mitt kort hör till dem som har fabriksfel. Fick svar i torsdags från MSI. Svaret lyder som följer:
"Dear customer,
Regarding your serialnumber your board is probably effected unfortunately. Because you are having those issues, we can be sure it is effected.
So the only thing you can do is send the board in for RMA so it can be repaired."
Jo man tackar ja! "Skicka in kortet för att få det reparerat" :/
I torsdags fick jag också tillbaka mitt moderkort från Komplett. Dom bjöd i alla fall på tillbaka-frakten och testavgiften, det är ju trevligt. Jag skruvar ihop burken igen för att se om jag kanske begått något misstag tidigare och kortet trots allt är helt. Men nej, datorn dör direkt när jag försöker föra över filer över nätverket. Jag har gort massor av tester och är vid det här laget 100% säker på att moderkortet är trasigt. Tillverkaren MSI har sagt åt mig att skicka in kortet för att få det reparerat / utbytt. Men Komplett säger att kortet är helt trots att det verkligen inte fungerar. Jag kanske kan skicka in kortet till Komplett igen men eftersom dom redan har testat att föra över filer via nätverk och det fungerar för dem så känns det rätt lönlöst. Jag tror att deras testavdelning på något sätt försöker lura mig
Har beställt ett nytt moderkort nu för jag orkar inte vänta längre