Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Vanillia.. Är det det moderkortet jag har? Finns det inget som bara heter Asus p5b?

asus p5b}=vanilla
Vanligt ord för att beskriva ett vanligt kort dvs avsaknad av extra prylar tex som deluxe har.

dvs asus p5b är ett enkelt moderkort utan extra saker därmed en "vanilla" version.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Vanillia.. Är det det moderkortet jag har? Finns det inget som bara heter Asus p5b?

vanilla betyder "vanliga", altså inte deluxe.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Okejdå.. jag har ett p5b vanilla Och det finns nytt bios att testa? nån som gjort det?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

Re: Klocka "Conroe" noob guide

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Så du köper en Conroe och vill klocka men vet inte hur man gör, först av allt - klocka inte om du inte vet vad du gör dvs NOOB varning..
Läs på vad andra har gjort angående ditt moderkort, läs på hur bios funkar samt läs på vad andra lärt sig av ditt moderkort.

Att klocka;
1. Att öka FSB är det man vill göra, tex 300fsb (orginal 266fsb 9X266fsb=2400ghz) då körs cpu i 9X300fsb om man har en 6600 conroe där "9" är multipel.

Multipel är värdet gånger 300fsb dvs 9x300fsb lika med 2700mhz dvs 2.7ghz.
Din conroe 6600 körs i 2.4ghz (orginal), så du har gått från orginal värde 266fsb till 300fsb dvs klockat upp din cpu med 300mhz till 2700mhz, grattis...

Nu kommer det svåra, din vcore dvs spänningen till cpu är densamma som orginal vilket din CPU normalt ska klara utan bekymmer.
Därför testar man med tex super pi 1m samt 32mb för stabilitet.

2. Dina minnen körs i auto (spd) dvs om fsb ökar med 300mhz dvs 300x9 så ökar dina minnen lika mycket om minnet körs i 1:1 förhållande som ofta är fallet med auto i bios.

Om du har minnen på 533mhz kan du inte klocka så mycket då minnet inte klarar ökad FSB beroende på kvalité av minnet samt vad minnet är tillverkat för att göra.
Normalt köper man 6400 dd2 minnen med 800 specat då dessa klarar en FSB på 400mhz. eller 9x400fsb dvs 3.6ghz dvs nu kan man klocka cpu till max utan att minnena sätter gränsen dvs stoppar för tidigt.

3. Notera att minnen kan köras osynkat dvs inte 1:1 utan tex 2:3 vilket gör att du kan klocka högre med sämre minnen dock med en liten prestandaförlust.

Enkelt recept att följa:

1. Disable ‘AI Tuning’ för ASUS, ‘C.I.A.2’ för Gigabyte
2. Set PCI Express (PCIe) frequency @100Mhz
3. Disable Hyperpath 3 (for P5W DH endast)
4. Disable ‘spread spectrum’
5. Disable Q-Fan (för ASUS endast)
6. Disable ‘Limit CPUID Max to 3’
7. Disable all overvoltage protection
8. Disable ‘C1E’
9. Disable ‘EIST’
10. Disable Virtualization Technology
11. Disable No-Execute Memory Protect
12. Disable allt som du inte använder.
13. se till att inte enabla någon som helst hastighets ökning i bios dvs auto eller så då vi vill styra detta manuellt.
14. Set pci porten till 33mhz.
Syftet är att rensa upp arbetsuppgifterna för chipsetet dvs minska belastningen.
Rensa upp i din bios BIOS (alla bios versioner har inte samma funktioner)
*Uppdatera till nyaste bios eller till det som rekomenderas av andra överklockare på forumen.*

1. öka FSB tex 9x300fsb (2700mhz) och testa stabilitet med super pi.
2. Om instabil öka vcore med en enhet och testa super pi igen tills super pi kan köras utan problem.(1.213 till tex 1.300)
3. Minnena kan behöva en ökning av vdimm om klockning utförs ofta med en enhet eller 2. (från 1.9vdimm till tex 2.0vdimm)

Notera följande: Om FSB ökar för mycket kommer cpu inte att kunna vara stabil då man måste höja Vcore med ökad CPU hastighet. Minnena kan inte hänga med om FSB är för hög om minnena är tex specade för 533mhz.

Notera också att värme är en bov, man kan behöva höja volt till NordBrygga (NB), Sbrygga (SB) och annat för att moderkortet samt cpu kan funka bra med risken för mycket värme.

Om man klockar lite dvs mellan 100 till 600mhz behöver man sällan extra fläktar på SB samt NB dock när man ska få ut maximalt så kommer värmen att vara ett bekymmer.

För att testa vad som stoppar i klockning.

Ställ Multipel på 7 om du har conroe så är den 9 i original.
Du kan då öka FSB utan att cpu går speciellt högt, dina minnen eller ditt moderkort kommer då att visa vart maximal FSB ligger på, de flesta moderkort kan köras i 400-500FSB med indviduella variationer.
tex 9X420fsb lika med 3780mhz, med en mutipel på 7 blir de 7X420fsb lika med 2740mhz. Du kan testa detta tills du inte kan öka FSB längre. (Multipel kan behöva sänkas till 6 för att max testa FSB, 6X420fsb= 2520mhz på cpu)

Nu vet du max FSB för ditt moderkort.

Om du tänker efter kommer dina minnen att också visa vad du klarar av, om du har 533mhz specade minnen så kommer det att stoppa ganska snart då du ökar FSB.
Kör dina minnen osynkat dvs 2:3 eller liknande så kan du testa max på FSB.

Regel är att mäta i följande ordning,
1. Vad är max på FSB på moderkortet?
2. Vad är max för mina minnen?
3. Vad är mitt max på CPU?

När du vet ovanstående då kan du hitta en bra blandning mellan 24/7 dvs daglig maximal klockning med stabilitet.

När super pi är stabilt i alla versioner dvs 1mb, 8 mb samt 32mb bör du kunna anse ditt system relativt stabilt, kan du också köra prime95 som stressar cpu maximalt, kom dock ihåg att köra två instanser av prime då conroe är dualcore.
30minuter till 12 timmar är vanliga testtider på prime.
2 timmar är enligt mig helt ok för att testa prime95.
Testa också 3Dmark 2001 då det ger indikationer på stabilitet.

Min Conroe 6600 med luftkylning körs i
34o0mhz dvs 8x425FSB.
Mina minnen är specade till 800mhz dvs corsair 6400 xms2 5 5 5 5 15 i 1,9vdimm jag kör dem i 2.05vdimm då error i super pi berodde på dem.
vcore är 1.61 enligt asus pcprobe.
Min temp är runt 45celsius i idle.

Jag sänkte min multipel från 9 till 8 och kan köra 8x425 där minnena körs 1:1 med en liten överklockning av minnena och de körs auto dvs SPD i bios.

Max vcore beror på kylning.
säkrast är max 1.5vcore med luftkylning helst inte mer än 1.4vcore.
Temperaturen är också en indikator. idle bör du ha 40 till 48 grader.
max upp till 60 grader med load dvs belastning.

Moderkort:
Asus Pb5 Deluxe Bios version BETA 0614.
Klockar bra har också 8 fas design.
Notering Asus moderkort har en funktion om klockningen misslyckas dvs reboot, slå av nätagg eller dra ut sladd för att nollställa, dvs du behöver inte kortsluta CMOS på asuskortet. (bra finess)

Asus P5B vanliga billiga versionen, klockar hyfsat bra.
Bios 0309.

Asus Pw dh.
Bios beta 1401

Gigabyte Ds 3, DS4 samt DQ6 Bios F3E.
Klockar bra speciellt med 6300 samt 6400 I bantade conroe versionen dvs allendale.

(Kommande moderkort både Nvidia samt ATI har kommande kretsar för intels Conroe)

Program:
super pi

Infosida
Bästa överklockforumet hitta bra info här

Överklock guide på engelska,
http://forumz.tomshardware.com/hardware/Core2Duo-Overclocking...
Tack till Gambit_2K

"Super pi" ett program som beräknar "pi" i olika storlekar, ger bra belastning mellan CPU samt Minne.
Ett krav för stabilitet är att 32mb som brukar ta ca 17minuter att köra ska kunna köras utan fel. dvs "not exact in round eller not convergent in sq" är fel som beror på instabilitet. Kan vara CPU eller Minne.

Om din dator kan köra
"Super pi" utan fel samt "3Dmark 2001" och pallar "prime95" i 2 timmar kan man säga att klockningen är relativt stabil för din dagliga 24/7 klockning. Dock ej 100%...Inget är det..

Indikationer på för hög klockning;
1. BSOD Blue screen of death.
2. Mysko fel, startar om, uppför sig konstigt.
3. Åtgärd, sänk klockningen 50-100mhz.

Klockning är också på egen risk.
Dina 3k prylar kan gå sönder.

Kylning:
Stock kylning kan man räkna med en helt ok klockning.
Dock rekomenderas bättre kylare både luft samt vatten är aktuellt.
4ghz kan nås på vatten eller phase (fryskylning)
Finns ett fåtal som nått 4ghz på luft men de vet vad de gör....
Dock ska man ha tur och få en cpu som klockar bra med låg volt.
Min egen sätter stopp på 3.4ghz men som 24/7 blir den bra som hemmamaskin.

Detta är avsett att vara en noob guide då jag själv varit en och behövde enkla råd för att veta hur man gör.

Rådet är, kolla allt och läs på innan man testar.

Uppdateringar görs allt eftersom.

Tips mottages.

gäller inställningarna för gigabyte ds4 ocksÅ?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Klocka "Conroe" noob guide

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
gäller inställningarna för gigabyte ds4 ocksÅ?

ska göra det, det finns säkert avikelser gällande hur bios ser ut och vad man kan ändra.

Överklockningen är dock densamma.

kolla gärna på xtremesystems forum angående ditt ds4 kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tjenare ja har ett asus p5w dh deluxe moderkortet me bios 1001 tro ja de är , de ja undrar är hur ja ändrar min multipel ja ser att den står på 9 men ja kan inte ändra den ;/ tack för svar

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Du kan inte ändra multipliern utan endast busshastigheten, så du får nog hålla till godo med dina x9

Permalänk
Medlem

Det finns en Beta version av nya bios ute som du ska ta ner, med den kan du ändra multiplier'n med.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keigan
Du kan inte ändra multipliern utan endast busshastigheten, så du får nog hålla till godo med dina x9

det kan man visst det, har du en conroe E6600 med multiplier på X9 så kan du sänka den till X6 som minsta.....

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

det kan man visst det, har du en conroe E6600 med multiplier på X9 så kan du sänka den till X6 som minsta..... /

tjena aa de är en E6600 ja har har suttit ett bra tag å försökt kommapå hur man gör men har inte kommit underfn me de har iallfal klockat datan nu upp till 3,06ghz och ja har kört "orthis beta" i 6 timmar och den e stabil å klocken ligger på 9x 340 tror ja de va så minnena körs i 440 kanske mins fel nu

å undrar me om den kanske e för varm ja vet att dom rekomenderar att den ska ha en max load temp på 60 grader , när ja kör orthis så kommer den upp i max 68 grader och ligger på dryga 66 grader helatiden

kan tillägga att ja har kört programmet i 8 timmar

Torture Test ran 8 hours, 0 minutes 48 seconds - 0 errors, 0 warnings.
Execution halted.

Visa signatur

ok

Permalänk
Avstängd

orthos stressar mer än vanliga program samt spel.
70grader ska cpu tåla.

så ska funka utan besvär med dina temp med vanlig användning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

jo ja har märkt de kör prog å kollar temps samtidigt när ja spelar och den ligger på cirkus 50 grader så de e ingen fara och tack för svaret

Visa signatur

ok

Permalänk
Avstängd

Snart kommer min nya e6300 med ett ds3 och 2gb twin2x 6400 cas5.
Gpu och nätagg tas från nuvuarande dator (se sign).

Vad tror ni jag kommer kunna klocka min e6300 med stockkylaren till som 24/7 klock? Jag ska byta till as5 pasta och så har jag ett chassi med mega fläkt på sidan som blåser rakt över cpu kylarn och annat (extreme engine 3t).
Kan jag hoppas på 2.5ghz?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

jävligt nijs guide, börjar fatta En noob fråga bara! Läser att pci-e skall sättas till 100MHz, vad kör pci-e i orginal?

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallebunka
jävligt nijs guide, börjar fatta En noob fråga bara! Läser att pci-e skall sättas till 100MHz, vad kör pci-e i orginal?

100Mhz orginal väl? Så låser man den på 100mhz för att låsa den.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Ni som har P5b deluxe w.... ungefär VAD/och till vad ändrar ni för att kunna klocka lite lagom?
Jag har ett sådant kort med E6600,minne pc-5300 från A-data.
och jag kommer fasen inte längre än till 2500 mhz! Kan höja fsb till 282, sen slocknar allt. Och vid den fsb som jag har då, så klockar minnen ner sig till Pc-4200
Fattar ingenting, hjälp behövs.

Så jag undrar vad ni sätter för volt på olika ställen tillexempel.
Och vad jag skriver in för "värden" på minnena.

/Thomas

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
100Mhz orginal väl? Så låser man den på 100mhz för att låsa den.

kan låsas på 120mhz också.
ska tydligen ge en liten 3d boost.
dock EJ mer än 120mhz då kan sata drivarna tappa kopplingen.

tksen,
du ska kunna köra minnena 1:1.
kör auto i bios på minnena, sptd.
dra upp fsb till 300fsb.
dvs 9x300 ger 2700mhz
det bör cpun klara med orginalvolt på vcore.
333fsb bör den klara dvs 3ghz vilket ska ge vad dina minnen är specade till.
vilket bios kör du med?
se till att ha senaste.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Flopper.
Jag har allt på auto, det är bara fsb som jag försökt höja. Jag testade att höja volten på minnet, men det var sammalikadant då med. vet inte vad jag ska sätta för volt på ???/cpu/bryggor hit och dit/ allt det andra.
Får jag höjt till 2,8-3 ghz så skulle jag vara jäkligt nöjd. Gänsen går som sagt vid 2.5 just nu, sen botar den inte längre. Trist.
Jag har senaste på alla drivrutiner med.

Thomas
Edit// nu har jag satt "Vcore" på 1.3750 då gick fsb till 315
Sedan tvärstopp. Hjälper inte att höja Vcore.

Innan jag började stog det Pc-5300 när jag botade. Nu står det Pc-4300. Ska det vara så? Allt annat än Vcore/Fsb har jag på auto. vad mer ändra?

Permalänk
Medlem

Jag testade att dra upp min lite från 3.3Ghz till 3.5Ghz, körde super pi:
http://www.putfile.com/pic.php?img=3438293

Och sen orthos:
http://www.putfile.com/pic.php?img=3438294

Betyder det att mina minnen stoppar mig? Så ett RD600 moderkort skulle hjälpa mig? Mamma ska liksom köpa ny dator och käns inte bra att hon köper nytt när hon kan köpa mina saker, gillar inte detta moderkortet, inte minnena heller, och cpun blir rätt varm även om jag har bra kylning. Så tänkte mig ett RD600 eller nya minnen och kanske DS3-4. Vad tycker ni?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Tjenare , de ska ju gå att sänka ner multipel te minst 6x ifrån 9x om ja inte har helt fel nu , de står på 9x orginal. och när ja ska klocka datan för att komma så nära som möjligt 800mhz och i 1:1 så blir ja tvungen att köra fsb på 9x370=3333mhz och då går inte datan stabilt fast en ja drar på me mkt ström , så min fråga är hur gör ja för att sänka min multipel till t.e.x 8? , kör med ett asus p5w dh deluxe , Processor E6600 , Ram Pc6400 800mhz cl4 , bios är 1001 kanske måste flacha upp det? och vad för bios som e bra om någon vet och gjärna tips om hur man flachar kan tyvärr inte det / mkt tacksam för svar och tips

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frankoz
det kan man visst det, har du en conroe E6600 med multiplier på X9 så kan du sänka den till X6 som minsta..... /

tjena aa de är en E6600 ja har har suttit ett bra tag å försökt kommapå hur man gör men har inte kommit underfn me de har iallfal klockat datan nu upp till 3,06ghz och ja har kört "orthis beta" i 6 timmar och den e stabil å klocken ligger på 9x 340 tror ja de va så minnena körs i 440 kanske mins fel nu

å undrar me om den kanske e för varm ja vet att dom rekomenderar att den ska ha en max load temp på 60 grader , när ja kör orthis så kommer den upp i max 68 grader och ligger på dryga 66 grader helatiden

kan tillägga att ja har kört programmet i 8 timmar

Torture Test ran 8 hours, 0 minutes 48 seconds - 0 errors, 0 warnings.
Execution halted.

Sänkt multipeln till 8x då brukar FSB'n släppa på en del plankor! Worh a try!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Frankoz
det kan man visst det, har du en conroe E6600 med multiplier på X9 så kan du sänka den till X6 som minsta..... /

tjena aa de är en E6600 ja har har suttit ett bra tag å försökt kommapå hur man gör men har inte kommit underfn me de har iallfal klockat datan nu upp till 3,06ghz och ja har kört "orthis beta" i 6 timmar och den e stabil å klocken ligger på 9x 340 tror ja de va så minnena körs i 440 kanske mins fel nu

å undrar me om den kanske e för varm ja vet att dom rekomenderar att den ska ha en max load temp på 60 grader , när ja kör orthis så kommer den upp i max 68 grader och ligger på dryga 66 grader helatiden

kan tillägga att ja har kört programmet i 8 timmar

Torture Test ran 8 hours, 0 minutes 48 seconds - 0 errors, 0 warnings.
Execution halted.
--------------------------------------------------------------------------------

Sänkt multipeln till 8x då brukar FSB'n släppa på en del plankor! Worh a try!

/// de är just de mina senaste inlägg har handlat om att ja "INTE" kan sänka den ja tror de e pågrund av mitt bios -.-

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en E6400 och tänkte försöka klocka upp till 2,6, frågan är då om man behöver en ny prollefläkt eller om orginalfläkten pallar med det?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banco
Jag har beställt en E6400 och tänkte försöka klocka upp till 2,6, frågan är då om man behöver en ny prollefläkt eller om orginalfläkten pallar med det?

Den klarar sig väl, 2.6Ghz är inte så mycket.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Har god lust att uppdatera mitt system! Har dock lite svårt att bestämma mig. Har funderingar på att välja: P5B DLX/W, Corsair XMS2 6400 och E6300
Frågan lyder: Hur högt kan man komma om jag bara kör med en Zalman 9500 och vilken av E6300 o E6600 ger bäst effekt vid klockning? Har nämligen en tajt budget!

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouless
Har god lust att uppdatera mitt system! Har dock lite svårt att bestämma mig. Har funderingar på att välja: P5B DLX/W, Corsair XMS2 6400 och E6300
Frågan lyder: Hur högt kan man komma om jag bara kör med en Zalman 9500 och vilken av E6300 o E6600 ger bäst effekt vid klockning? Har nämligen en tajt budget!

3.0ghz-3-6ghz är vanliga resultat med luft.

enda skillnaden mellan en 6300 och en 6600 är cache.
i spel samt användning har den chachen liten skillnad i prestanda.
dock visar sig skillnaden i super pi samt andra bencmarks.

Skulle tro att om man hade två lika system med en 6300 samt 6600 skulle man troligen inte märka en skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Flopper! Undrar bara vilken av CPUna som är lättast att få upp högst med luftkylning. Då E6600 nästan kostar dubbelt så mkt som E6300!

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouless
Tack för svaret Flopper! Undrar bara vilken av CPUna som är lättast att få upp högst med luftkylning. Då E6600 nästan kostar dubbelt så mkt som E6300!

Jag hade isåfall tagit E6300.. Eller igentligen E6400 eftersom jag själv gjorde det.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

Ni ser min dator i sign. Har redan satt dit den till signaturen, men jag får den först imorgon :S
Jag kommer köra med org. kylaren till cpun, fast med ac5 pasta. Sen så har mitt chassi 250mm fläkt som blåser på kylaren, och mobo. Tror ni jag kommer kunna klocka ganska mycket?
Hoppas på 2.5ghz kanske 2.8ghz??? Tror ni detta går med org kylare?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Ni ser min dator i sign. Har redan satt dit den till signaturen, men jag får den först imorgon :S
Jag kommer köra med org. kylaren till cpun, fast med ac5 pasta. Sen så har mitt chassi 250mm fläkt som blåser på kylaren, och mobo. Tror ni jag kommer kunna klocka ganska mycket?
Hoppas på 2.5ghz kanske 2.8ghz??? Tror ni detta går med org kylare?

Borde kunna klocka till 3Ghz+ skulle jag tro.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2