Permalänk
Medlem

Då kommer ännu en knepig fråga! Ska man köpa en Core 2 Duo nu eller ska man vänta tills Quadcore kommer ut på marknaden! Är det någon som vet hur klockvänliga Quadcore kommer att vara?

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva lite hjälp här, har följande system:

ASUS P5B ("vanilla") BIOS 0509
C2D E6300
RAM: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313889
Sapphire Radeon x1900gt

Jag försökte nyss köra på överklockningsreceptet i den här tråden, de inställningar jag kunde hittar var:

* Disable AI Tuning
* Set PCI Express Frequency @ 100MHz
* Satte PCI-porten (tror jag) till 33,3MHz
* Disable Speed Spectrum
* Disable 'Limit CPUID max to 3'
* Disable 'C1E'
* Disablade speedstep
* Satte FSB till 333 (stämmer väl med minnena?)

När jag sparat och startade om kom jag nästan fram till xp-starten, sen frös datorn. När jag startade om fick jag se POST, sen frös datorn. Ytterligare omstart, skärmen ville inte gå igång. Stängde av, och slog av/på nätagget, startade och fick meddelandet "Overclocking failed!", varpå jag fick gå in i BIOS och sätta allt på Default. Vad kan jag har gjort fel/missat?

Permalänk
Medlem

Testa att öka volten lite till minnet, rent spontant känns det som att alla minnen på alla moderkort får för lite spänning.

Edit: Om amn inte drar upp det manuellt dvs.

Permalänk
Medlem

Jag testade istället att sätta Core volt till 1.375, kör FSB 320 och nu verkar det funka bra. Ska köra lite tester och så nu, sen ska jag se vad den tycker om en ökning till 333. Jag har nu följande idle-temps (Från Intel Thermal Analysis):

CPU0: 36 grader
CPU1: 40 grader

@ 2240 MHz that is!

Alltså bara ca 120% än så länge. Verkar det normalt? Har jag höjt volten onödigt mycket tror ni? Angående Minnes-volten som nämndes här, behöver jag pilla på den tror ni? Vad ska man i sådana fall ställa den på?

Det jag ställde in i BIOS nu var:

* Disable AI Tuning
* Set PCI Express frequency @100MHz
* Set PCI-port 33.3MHz
* Disable Speed Spectrum
* Disable Limit CPUID Max
* Disable C1E
* Disable Speedstep
* Core Voltage: 1.375

Nånting missat där?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouless
Då kommer ännu en knepig fråga! Ska man köpa en Core 2 Duo nu eller ska man vänta tills Quadcore kommer ut på marknaden! Är det någon som vet hur klockvänliga Quadcore kommer att vara?

heh vad ska du med 4 core till?

dual räcker för spel samt vardagens användning.

4 kärnor kommer att kosta lite mer också...

* Disable AI Tuning
* Set PCI Express frequency @100MHz
* Set PCI-port 33.3MHz
* Disable Speed Spectrum
* Disable Limit CPUID Max
* Disable C1E
* Disable Speedstep
* Core Voltage: 1.375

Nånting missat där?

nej.

För att nå högt måste man höja vcore efter cpu´s fsb då när den går upp kräver mer ström.
testa stabilitet efter program som super pi och orthos

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Okaj. Eftersom jag fick så fina stabila resultat i 320 testade jag att höja till 333 igen, men resultatet blev exakt detsamma som jag fick i början! Verkar ha värsta allergin mot 333? Jag har ju ändå höjt Vcore en del, pekar detta på att jag borde höja DIMM voltage också? Och i såna fall till vad? Alternativen är 1.8, 1.9, 2.0 och 2.1 V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Testa att öka volten lite till minnet, rent spontant känns det som att alla minnen på alla moderkort får för lite spänning.

Edit: Om amn inte drar upp det manuellt dvs.

Permalänk
Medlem

Ja, men min fråga var ju till vilket värde? Kan det t.ex. blir för mycket? Det är för övrigt en fråga som kvarstår, har jag gett CPU:n onödigt högt volttal?

Permalänk

Trevlig guide..

Jag fick hem min E6300 (1.86GHz) igår och kör den i 2.8GHz nu efter lite pill.

Tycker alltid att den har varit så varm. Även oklockad som klockad. Nu ligger den på runt 54 grader idle, tycker det verkar vara lite mycket? Fulload så kommer den runt 60-65 grader. Kör originalfläkten samt chassit med öppna sidor.

Kör följande:

FSB : DRAM = 1:1
7x400 = 2.8GHz
VCore = 1.36 (1.30 enligt CPU-Z)
VDIM = 1.9 V
Corsair XMS2 PC6400 @ 400Mhz : 4-4-4-12 (specad på sämre timings)

Är det bra siffror eller vad tycker ni? Bör jag oroa mig för värmen?

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd

jag kör på 1.6vcore.

på luft, ca 1.4-5 är ok beroende på temp.

om du klockar minskar livslängden, beroende på hur lång vilket det idagsläget inte går att spekulera om då man köper minst en ny cpu vart annat år.

med andra ord, klocka bara om du vill, inget måste.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Ja, men min fråga var ju till vilket värde? Kan det t.ex. blir för mycket? Det är för övrigt en fråga som kvarstår, har jag gett CPU:n onödigt högt volttal?

Testa och höj minnets volt med 0.1-0.2V.

Volten låter lite hög för den där hastigheten.

Edit: Läste fel först.

Permalänk

Hur ser man egentligen att Super Pi är stabilt?

Vet ni något bra program för tempavläsning i Windows till P5B? Asus PCProbe kör jag nu, det som följde med. Samt Intels Analyse-tool. De visar lite olika siffror och är lite väl klumpiga. Hade velat ha något som ligger i system-trayen som man kan se lite snabbt.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Semjonov:

Jag testade först att höja minnesvolten till 1.9 på FSB 333, men resultatet blev utebliven uppstart. Höjde då till 2.0 istället och nu startar det finfint @ FSB333. Idletempen är fortfarande typ samma, 41 grader.

Permalänk
Medlem

Kanon, en grej att tänka på är även att asus korten ger mindre volt än man ställer in i bios. Testa att dra upp den lite mer, de flesta 667 minnen brukar ju klara upp emot 800.

Permalänk
Medlem

"...ger mer mindre..." ?.. Du får nog precisera lite innan jag vågar pilla på nåt. Ska man gå i speciella steg på FSB:n, eller går vilket värde som helst bra (under maxvärdet såklart)? Vilket värde skulle jag kunna testa härnäst, och hur vet jag när minnet blir överbelastat? Datorn kraschar eller? Brinner?

Permalänk

En fråga till..

Märker nu efter att ha kört den i 2.8GHz att när man klickar sig in i mappar så får den tänka lite extra. Är den för högt klockad då eller ska man kräma på lite mer volt? Har inte kört stab-test då ja inte har tid för det just nu

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

"Kanon, en grej att tänka på är även att asus korten ger mindre volt än man ställer in i bios. Testa att dra upp den lite mer, de flesta 667 minnen brukar ju klara upp emot 800."

Skulle det ha stått.

Permalänk
Medlem

Aha, okaj. Jaa, så jag skulle gå på 2.1 volt på minnet menar du? Eller menade du öka Core-volten mer? Den står enligt CPU-z på 1.34. Det känns knivigt att veta vad minnena klarar, hur pass säker kan man vara på att de inte grillas så fort man tittar ovanför 667MHz?

EDIT:
Testade att klocka FSB350 och att behålla minnesvolten på 2.0, men det ville sig icke. Ökade då till 2.1, och det funkar bra. Betyder det att jag inte kan gå längre då? Eftersom det inte går att ge minnena mer volt?

Permalänk
Medlem

Du kan säkert öka lite till, kanske även lätta på någon timing för lite till ökning. Efter det får du nog fråga någon som är duktigare på C2D klockning.

Edit: Med öka mer menade jag givetvis inte volt till minnet (Eftersom det inte går....hehe) utan fsb:n.

Permalänk
Medlem

Tjabba!
Har ställt in alla inställningar i BIOS, som det står på förstasidan.
När jag ska ändra FSB från orginal 266 så händer det inget, dvs det går inte att ändra. Varför är det så?

C2D E6600
ASUS P5B Delux/WiFi-AP (BIOS 0614)
Corsair TWIN2X 6400

Visa signatur

:D

Permalänk
Avstängd

>Mulleee du måste skriva in det för hand när du ändrar FSB, dvs ingen drop down menu med asus korten.
Skriv in den fsb du vill med siffror
sedan tryck enter.

Lite lurigt då de flesta är vana vid att det finns en drop down menu med fsb.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

hahahaha... jag satt ju ett bra tag och försökte fixa det... testade t.o.m andra BIOS versioner

men bra att det bara var så enkelt..

Visa signatur

:D

Permalänk
Avstängd

Kul med enkla lösningar.

finns fler som fastnat..på samma grej.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Bra guide, läste även den på tomzanshardware.. hittate dock inte alla inställningar som listades t.ex MCH, kunde inte skilja på ICH och SB satt liksom ihop lite,

iaf drog upp FSBn på 333 ökade även vCore, vDimm så som anvisningar löd
Märkligt nog så verkar det som vCore värdet sjönk när jag bootade upp på 1.4, det sjönk ner till 1.35 istället.. nu återstår bara några låånga tester och där efter finjusteringarna

Permalänk
Medlem

om dom skulle klistra alla trådar som ni skriver "klistra den här tråden!" så skulle hela jefla första sidan vara full av klistrade trådar!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Någon snäll som skulle kunna länka till TAT och Orthos?
Har letat efter dom men inte hittat

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Orthos länk

http://sp2004.fre3.com/beta/beta2.htm

tur att google.se finns va ???

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Lade till orthos samt TAT på första inlägget.
Tack sme samt pytonOrm...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag skall uppgradera min dator med dessa komponenter.

Processor: C2D E6600
Moderkort: Gigabyte GA_965P_DQ6 (Socket 775) PCI-Express DDR2
Minne: GeIL 2GB (2x1GB) PC6400 800MHz Ultra Low Latency DDR2 Dual Channel Kit

1.Lämpar dessa komponenter sig för klockning.

2.Kan man klocka något med original CPU kylaren till E6600. Om inte villken är den mest privärda/klockningsvänliga CPU kylaren på marknaden?

3.Jag har en PSU på 450 w, kan jag klocka något med den. Om inte hur bra PSU (med villken effekt) måste man ha?

4. Fattar inte den här beskrivningen "Super pi" ett program som beräknar "pi" i olika storlekar, ger bra belastning mellan CPU samt Minne. Ett krav för stabilitet är att 32mb som brukar ta ca 17minuter att köra ska kunna köras utan fel. dvs "not exact in round eller not convergent in sq".

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |