Permalänk

1. Ja du ska kunna klocka en hel del med de komponenter.
2. Ja, Den som följer med är bra men du kan ju alltid köpa en Scythe Ninja, Big Typhoon eller liknande.
3. Beror helt och hållet hur mycket agget leverar, om det är ett noname agg eller ett budget agg så blir det nog svårt att få det att räcka beroende på grafikkortet.
4. Förstår inte riktigt vad du frågra efter.

Permalänk
Avstängd

ok,
1. svar ja, de är helt ok att klocka med.
2. ja, orgkylare kan du beroende på CPU tur, dvs om din cpu klarar att gå högt på orginal vcore innebär det också lägre temperatur som är boven i dramat gällande överklockning.
Normalt runt 2.8ghz till 3.3ghz på orgkylare är vanliga siffror.

3. PSU, det beror på styrkan hos nätagget, en del nätagg kan ge bra spänning även med en lägre watt, ta tez qtec som är ett billigt nätagg men dock värdelöst för överklockare.
köp ett nätagg om ditt nuvarande inte skulle klara av klockningen, hur du vet det ger sig av att din dator droppar i vcore när du kör testprogram tex orthos.
Vad har du för nätagg nu? Dvs märket.

4. Super pi är ett program som beräknar massor av data mellan minne samt CPU. Många anser att testet "32megabyte" är stressande på både CPU samt Minne och ger en indikation om datorn klarar av den belastningen.
Om din dator vare sig det är minne eller CPU ger följande error när du kör super pi
"not exact in round eller not convergent in sq" så behöver du troligen höja vcore till CPU ett snäpp eller två eller då också vdimm dvs volten till minnet ett snäpp.
minnet eller CPU kan båda vara orsaken till felkoden.
Höj ena dvs vcore eller vdimm och testa igen.
Gör detta tills felet försvinner.
Felet uppstår för att minnet eller cpu inte klarar av att ge exakta data tillbaka.
Man kan också behöva sänka sin klockning då den kan vara för hög.

Överklockning är relativt säkert, kan saker gå sönder, svar ja.
ofta beror det på billiga prylar.

1. köp kvalite i följande ordning,
2. Moderkort. Viktigaste komponenten i klockning.
3. Nätagg, stadig spänning är guld värt.
4. Minne. Högre samt tighta timings efter plånbok.
5. CPU.

Snåla aldrig på två saker,
1. moderkort.
2. nätagg.

Klockning stressar komponenter.
Om man köper billigt kan det gå bra men chansen är större att något går sönder, en dålig transistor eller kondensator har förstöt mångas datorer.

Min systersons mini atx kort flög med en kondensator.
billigt att köpa en ny och han körde allt orginal.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tja har en fråga köpte precis detta system (vet minnena är inte bäst) men endå så undrar jag hur mycket jag kan klocka det samt, hur högt jag kan ta fsb:n utan att minnena pajjar? Och om det är minnena som sätter stopp kan jag göra något för att sänka deras hastighet för att kunna öka proccesorn till mer? Vilka skulle vara de ultimata siffrorna och hur skulle ni lösa prob. med minnena? (köpa nya är inget alternativ). Fattar int. riktigt det där med 1:1 och t.ex 4:5 osv. Vad ska man köra?

Mitt system: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd

spec,
en hade fått sina minnen till 668mhz.
dvs 334fsb.
1.1 betyder att ditt minne följer FSB, så om du klockar upp FSB så går minnet upp synkat med FSB.
Divider dvs 2:3 gör att man kan klocka sin CPu högre med FSB där minnena kan maxas ut om CPu klarar hög FSB.

Om dina minnen klarar tex 334fsb, ger det )multipel gånger 334fsb.
dvs 3ghz. i 1:1

2:3 betyder att du kan gå högre med FSB dvs din cpu kan köras i en högre hastighet medans dina minnen går långsammare men trots det körs i sin avsedda hastighet.

En liten prestandaförsämring kan räknas om minnet körs osynkat typ 2:3 eller så.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Varför får man prestandaförlust om man kör minnet 2:3 om man har minnet på vad det är avsett för?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

bra fråga, men minnet får väl vänta på data eller nåt sådant.

någon som vet?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Man får väl iallafall bättre prestanda av att klocka cpu och minnet och köra 3:2 om minnet då är högre än vad det var från början? Man har ju klockat minnena då.. Men det ger mycket bättre prestanda om man lyckas köra 1:1? Kan det vara lönt att klocka ner lite så att man kan köra 1:1 ?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

enda sättet att veta, testa olika kombinationer och mät.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ska man försöka köra med så låg Vcore som möjligt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopish
Ska man försöka köra med så låg Vcore som möjligt?

ja.

sparar energi, värme.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Några frågor som jag inte får svar på i Guiden.

1. Du skriver "Om du har minnen på 533mhz kan du inte klocka så mycket då minnet inte klarar ökad FSB beroende på kvalité av minnet samt vad minnet är tillverkat för att göra.
Normalt köper man 6400 dd2 minnen med 800 specat då dessa klarar en FSB på 400mhz. eller 9x400fsb dvs 3.6ghz dvs nu kan man klocka cpu till max utan att minnena sätter gränsen dvs stoppar för tidigt". Jag undrar hur man räknar ut hur mycket ramminnet klarar av att man klockar processorn, som det här ramminnet tex. som jag skall köpa: G.Skill DDR2 LA PC"-5400 (2*1GB) CAS4 Dual Channel Kit

2. I ditt "Enkla recept att följa" skriver på punkt 12 "Disabla allt som du inte använder". Jag undrar hur man som nybörjare/Noob vet vad man inte använder i Bios? Det är ju som sagt en djungel av ord och alternativ när man går in i Bios för första gången.

3. På punkt 13 skriver du "se till att inte enabla någon som helst hastighets ökning i bios dvs auto eller så då vi vill styra detta manuellt". Menar du alltså att man skall ställa något val till Manuellt istället för Auto, villket val och var gör man det isåfall?

4. Du skriver "3. Minnena kan behöva en ökning av vdimm om klockning utförs ofta med en enhet eller 2. (från 1.9vdimm till tex 2.0vdimm)". Jag undrar när detta kan komma att bli nödvändigt, inte när man går från en FSB på 266 till en FSB på 300 mhz va?

5.Vad menar du med detta "Om din dator kan köra
"Super pi" utan fel samt "3Dmark 2001" och pallar "prime95" i 2 timmar kan man säga att klockningen är relativt stabil för din dagliga 24/7 klockning. Dock ej 100%...Inget är det". Vadå daglig klockning? räcker det inte med 1 gång? eller menar du att kan man köra programmen utan problem så har man en bra grundklockning att utgå ifrån?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Jag har nästan samma saker som Seeco.

E6300
Asus P5B http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781
TwinMOS 2*1Gb pc5300 http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322830

Jag kör minnena i Dual channel om det nu kan ha nån skillnad.
Jag har försökt att till en början köra i 333 fsb.

vdimm: 2.1 V
vcore: 1.375 V

Alla saker som det står i guiden är avstängda och pci är låst.

Men mitt system blir ostabilt och efter bara en liten stund fryser all sig?

gör jag nåt fel? eller går dessa sakerna helt enkelt inte att lägga nån klock på?

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Fritz88: Testa om det är minnena som behöver mycket volt eller om det är cpun, jag har 1.46v när jag kör min cpu i 3.3Ghz. Kör dagligen på 3.0Ghz så jag får bra temp och vcore, 1.32v.

Izak80: Vad menar du med fråga 5? Man kör de testerna, är den stabil och man har den i tex 3.4Ghz så är det bara att köra på det 24/7. Om den är ostabil kan man alltid ta ett screenshot på resultatet och sen klocka ner till den blir stabil.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Klistra denna tråd. Det skulle uppskattas.

Andreas

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Några frågor som jag inte får svar på i Guiden.

1. Du skriver "Om du har minnen på 533mhz kan du inte klocka så mycket då minnet inte klarar ökad FSB beroende på kvalité av minnet samt vad minnet är tillverkat för att göra.
Normalt köper man 6400 dd2 minnen med 800 specat då dessa klarar en FSB på 400mhz. eller 9x400fsb dvs 3.6ghz dvs nu kan man klocka cpu till max utan att minnena sätter gränsen dvs stoppar för tidigt". Jag undrar hur man räknar ut hur mycket ramminnet klarar av att man klockar processorn, som det här ramminnet tex. som jag skall köpa: G.Skill DDR2 LA PC"-5400 (2*1GB) CAS4 Dual Channel Kit

5400 ger oss en fsb värde på 667mhz.
Dvs FSB på 335 ger oss värdet dessa minnen är gjorda att gå i orginal.
de flesta minnen klarar dock lite mer fsb eller högre mhz.
Hur mycket är beroende på kretsar på minnet.
en högre FSB än 335 börjar stressa minnena om man kör minnet 1:1 i bios med cpu/fsb.
osynkat kan då vara ett alt, 2:3.

2. I ditt "Enkla recept att följa" skriver på punkt 12 "Disabla allt som du inte använder". Jag undrar hur man som nybörjare/Noob vet vad man inte använder i Bios? Det är ju som sagt en djungel av ord och alternativ när man går in i Bios för första gången.

Normalt är allt i bios default.
dvs, man måste lära sig att slå av vissa funktioner, tex ljudkort, köp ett internet ljudkort måste det interna på moderkortet slås av för att undvika konflikter.
Läs manualen och lär sig funktionerna är bra tid att lägga ned.

3. På punkt 13 skriver du "se till att inte enabla någon som helst hastighets ökning i bios dvs auto eller så då vi vill styra detta manuellt". Menar du alltså att man skall ställa något val till Manuellt istället för Auto, villket val och var gör man det isåfall?

Det som menas är att du klockar allt manuellt, inget lämnas till något autoprogram för själva klockningen.
i asus korten är "AI" asus eget klockprogram, ska ej användas.
I gigabyte har de ett liknande, ska ej användas.

4. Du skriver "3. Minnena kan behöva en ökning av vdimm om klockning utförs ofta med en enhet eller 2. (från 1.9vdimm till tex 2.0vdimm)". Jag undrar när detta kan komma att bli nödvändigt, inte när man går från en FSB på 266 till en FSB på 300 mhz va?

Vad är minnet specat till, 1.9vdimm, det kan då behövas att köras i 2.0 eller högre beroende på vilken hastighet man kör minnena i.
Om orginal kan 1.9 räcka och ska räcka.
en del moderkort underklockar volten, så det kan då behövas sätta en högre vdimm än orginal.

gamla BH5 minnen behövde riktigt hög vdimm...för att maxa ut.

Om super pi i 32mb går igenom, så behöver man inte höja vdimm något.

Klocka aldrig om man inte vet vilka saker som kan strula.
se till att vara påläst.

5.Vad menar du med detta "Om din dator kan köra
"Super pi" utan fel samt "3Dmark 2001" och pallar "prime95" i 2 timmar kan man säga att klockningen är relativt stabil för din dagliga 24/7 klockning. Dock ej 100%...Inget är det". Vadå daglig klockning? räcker det inte med 1 gång? eller menar du att kan man köra programmen utan problem så har man en bra grundklockning att utgå ifrån?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men jag lyckas inte fixa så att datorn klockar ner sig när den inte används. Förlorar man något på att ha den nerklockad när man inte spelar o benchar? Och vinner man något? Har bra temp nu och så käns bara onödigt att köra för fullt när det inte behövs. Vad är det som ska ändras i BIOS för att den ska klocka ner sig själv?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte köra högre spänning på minnet, jag kan ju öka vcore men jag tycker inte att det ska behövas mer. jag har sett folk med mycket högre klock på samma saker utan att behöva köra allt för hög vcore.

Minnet borde ju af klara 333 fsb kan man tycka.

Permalänk
Avstängd

fritz88,
cpu är olika trots samma specs.

Min cpu kräver mer kräm än vanligt.
Man måste ha tur också.

Kompis köpte en 6700 som går orgvolt i 3.2ghz.

Skillnad i prestanda är dock försumbar på sådana hastigheter.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

ok, jag ska testa öka vcore lite mer, får se om det fungerar.
kan det vara så med att moderkortet ger lite mindre än vad man har satt det som med?

vilken temp är acceptabel? har stockkylare.

Permalänk
Avstängd

ja, en del moderkort underklockar.

svårt att säga, 1.4-1,45 eller så.

beror lite på värmen.

sett många med bra ex klocka högt med stock.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hej! Har precis monterat min nya dator som ni kan se i min sign. Förstår det mesta i den här guiden men när jag ska leta mig fram i bios hittar jag inte nått ställe där man kan ändra fsb. Inte heller kan jag ändra pci-e intsällningarna. Jag är total nybörjare på att clocka och ja jag har läst runt på forumet. Kan tillägga att jag har flashat mitt bios till senaste versionen. Är väldigt tacksam för svar och hoppas inte mina frågor är allt för dumma.

Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::

Permalänk
Avstängd

tengilz,
du måste aktivera detta i bios.
i bios finns en funktion som man slår in manuellt på.

tror den heter jumperfree settings.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

tack så mycket ska testa, kommer med mer frågor om det behövs

Edit: Min fråga till er är vart jag ändrar multipeln och ungefär hur långt tror ni att jag kan klocka med boxade fläkten? Har varit stabil i 2,4ghz. Efter det blir det instabilt och skärmen visar ingen bild när jag bootar osv. FSBn ligger på 340, höjer till 360 så nlir skärmen svart. Memoryvolt står på 2.0v vcore 1.3v, fsb termination volt står på 1.2v. Vad ska min ddr2 voltage stå på? Nu står den på 900mhz, har 800mhz minnen.

Nästan alla svar är bra svar. Tack på förhand!

Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak som personen ovan

Fram med lite problemlösning nu!

Visa signatur

Damien

Permalänk
Medlem

Men killar, ni måste ju förstå att ni har ställt in fel om ni kör minnet i 900. Ni bör sikta mot en 1:1 ratio mellan minneshastigheten och cpu:n. Om vi tar första exemplet med Tengilz som har en minnes hastighet på 900Mhz då cpu:n går i 2400. Han kör alltså Cpu:n i 7*342, medans han kör minnet i 450(x2). För att nå säg 3Ghz på cpu:n måste alltså gå i 7*428 medans minnet måste klara 536(x2) om jag räknade rätt, då behöver man förbannat bra minnen...

Permalänk
Medlem

Under rubriken System Frequency/Voltage har jag ändrat följande;

FSB = 360
DRAM freq = DDR2-720
PCI-e Freq = 100
PCI Clock Sync Mode = 33.3
Spread Spectrum = Disabled
Memory Voltage = 2.0v
CPU Vcore voltage = 1.3v
FSB Termination Voltage = 1.2v

Något som ser fel ut här?
Ligger på 2.6ghz typ, vill avancera. Så fort jag höjer fsb'n så tappar jag bild på skärmen och jag får gå tillbaka till 360 i fsb. Har även testat med att höja vcoren och memory voltage, inget av det tycks ha hjälpt. Bl.a. 2.1v i minnet och 1.5v i vcore. Kör orginalkylaren men har ändå inte haft temperaturer som överstigit 42c på 360 fsb.

Stort tack på förhand!

Visa signatur

Damien

Permalänk
Avstängd

ge specs, moderkort, cpu samt minne med frekvens etc...
hjälper att veta innan en annan ger råd.

Om minnet körs 1:1 som semjonov äger och minnet klarar inte den hastigheten når man inte högre.
man är då minnesbunden.

använd då multipel.
läs i manualen vilken funktion du ska ställa och ändra på just ditt moderkort.
2:3 eller 3:4
dvs minne:cpu

*läs manualen*
mesta står faktiskt där

Vakke, minnets spec?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

vakke har exakt samma dator som mig. och vi har samma problem.. Båda har vanligt p5b moderkort, e6300, Geil 2x1GB 800mhz 6400 och ja dom körs i 1:1..

Jag har nu lyckats höja min fsp från 266 till 365 dvs 2550 mhz.. Men när jag ska höja min fsb mer så får jag svart skärm och jag blir tvungen att plugga ur sladden och resetta bios.

Har jag nått gränsen för mitt moderkort? Eller är det någon inställning som är fel? jag har ställt in följande:

FSB = 365
DRAM freq = DDR2-720
PCI-e Freq = 100
PCI Clock Sync Mode = 33.3
Spread Spectrum = Disabled
Memory Voltage = 2.10v
CPU Vcore voltage = 1.3v
FSB Termination Voltage = 1.2v

När jag ökat fsbn yttligare har jag testat öka både vcore samt fsb voltage. Memory voltage är redan på max dvs 2.10 kan det vara det som är problemet? Behöver jag fiffla med minnenas timing och köra tex 2:3 förhållande fsb dram.. Känns ju rätt konstigt att jag inte kommer högra med minnen för 3k.. Jaja hoppas ni förstår vad jag menar... Jag är ju inte allt för duktig på klockling och allt som har med det att göra och det är precis därför jag ställer mina frågor här... Hoppas Jag kan få ett fint svar nu.

ps. Går det att höja eller sänka multipeln? isf vart i bios?

Mvh

Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::

Permalänk
Medlem

"vakke har exakt samma dator som mig. och vi har samma problem.. Båda har vanligt p5b moderkort, e6300, Geil 2x1GB 800mhz 6400 och ja dom körs i 1:1.."

Dom gjorde då inte det för en stund sen men antar att du fixat det.

Hur mycket ska dom där Geil minnena ha i volt enligt tillverkaren?

Permalänk
Medlem

voltage:1.8V står det på dem

Visa signatur

e2180 + Tunic tower :: asus commando :: saphire X1900XT 256mb :: GeiL 2x1gb 6400 :: raptor 36gb :: p182 ::