Permalänk
Medlem

1000Mbit router?

Finns det någon router som klarar 1Gbit på wan-sidan?
Har en D-Link DGL-4100 för tillfället och den klarar 100 på wan och 1000 på lan. Men jag hade tyckt det var kul om jag kunde få ut max av internetanslutningen.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt betala? Blir nog ingen billig pryl iaf.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Re: 1000Mbit router?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Finns det någon router som klarar 1Gbit på wan-sidan?
Har en D-Link DGL-4100 för tillfället och den klarar 100 på wan och 1000 på lan. Men jag hade tyckt det var kul om jag kunde få ut max av internetanslutningen.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010076935 den där har 2 Gigabitinterface'

billigast blir det om du tar en hyffsad dator och trycker in 2 gigabitnätverkskort sen installera tex www.pfsense.com på den, då har du en bra router

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Re: 1000Mbit router?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Men jag hade tyckt det var kul om jag kunde få ut max av internetanslutningen.

Vad har du för internetanslutning?

Det räcker inte med att interfacet klarar 1Gbs, burken skall också klara att "skyffla" data i den hastigheten.

Skall du ha en sådan burk så är den inte billig, skulle gissa på ett antal 10 000kr.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Re: Re: 1000Mbit router?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010076935 den där har 2 Gigabitinterface'

billigast blir det om du tar en hyffsad dator och trycker in 2 gigabitnätverkskort sen installera tex www.pfsense.com på den, då har du en bra router

Det låter ganska bra. Jag har ju ett nForce4 med 2x1Gbit.
Fast jag fick just reda på priset, så jag tror jag håller mig till 100Mbit
https://www.lkf.lund.se/boportalen/nyheter/news_060316.htm

Tack för svaren!

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&child...

Den kommer snart till sverige. Pristet jag hör är under 300$

Permalänk
Medlem

Klarar "bara" 800Mbs i NAT Throughput! Annars verkar den trevlig.!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Klarar "bara" 800Mbs i NAT Throughput! Annars verkar den trevlig.!

Och RV-modellerna klarar "bara" 80-90 Mbit/s i NAT-throughput, men i praktiken orkar de med 100 Mbit/s, så det kanske är samma med RVS-serien.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Och RV-modellerna klarar "bara" 80-90 Mbit/s i NAT-throughput, men i praktiken orkar de med 100 Mbit/s, så det kanske är samma med RVS-serien.

RV082 klarar 200 MBit/s NAT throughput, VPN tunnel throughput ligger på 90MBit/s. Det var med den gamla firmwaren som använde en äldre kärna eller kompilator som hade 80-90 MBit/s NAT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
RV082 klarar 200 MBit/s NAT throughput, VPN tunnel throughput ligger på 90MBit/s. Det var med den gamla firmwaren som använde en äldre kärna eller kompilator som hade 80-90 MBit/s NAT.

Vilken firmware använder du till RV082?

Edit: Eftersom RV082 använder 10/100Base-TX och förut klarade 20 Mbit/s VPN och 80-90 Mbit/s NAT, med en RT på cirka 50 Mbit/s så låter det konstigt.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Jag använder senaste betan, 1.3.3.5. Fungerar fint förutom att min ADSL har börjat att spöka, men det e en annan femma....

Permalänk
Medlem

Okej.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg när de bytte så att det gick mycket snabbare, men 200mbit är ju full duplex så den klarar ju att maxa en 100 mbit lina. Det skall dessutom vara med SPI och FW igång....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Kommer inte ihåg när de bytte så att det gick mycket snabbare, men 200mbit är ju full duplex så den klarar ju att maxa en 100 mbit lina. Det skall dessutom vara med SPI och FW igång....

Jag får inte ens upp den i 100 Mbit/s stabilt ett håll i taget. Men det låter ju bra i produktbeskrivningarna.

Den tycker inte om för många anslutningar heller, helst ska det vara FTP och en anslutning. Då fungerar den optimalt.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Jag får inte ens upp den i 100 Mbit/s stabilt ett håll i taget. Men det låter ju bra i produktbeskrivningarna.

Den tycker inte om för många anslutningar heller, helst ska det vara FTP och en anslutning. Då fungerar den optimalt.

Har du RV082? Vilken FW? Jag har kört med emule+ ett bra tag och det har fungerat fint. har haft emule inställd på 25 ny sessions i sekunden och max 6000 sessioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Har du RV082? Vilken FW? Jag har kört med emule+ ett bra tag och det har fungerat fint. har haft emule inställd på 25 ny sessions i sekunden och max 6000 sessioner.

Vilken firewall den har? RV082 har bara två funktioner, vilket är SPI för paketen och sen vanliga iptables för att styra trafiken. Eller vad har jag missat?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

FW, menade firmware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
FW, menade firmware

Senaste stabila.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Senaste stabila.

Skumt. Har du provat att ställa in MTU själv? Sägs vara en bugg vilket gör att auto bli under 600...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Skumt. Har du provat att ställa in MTU själv? Sägs vara en bugg vilket gör att auto bli under 600...

Nej, det har jag inte. Den fungerar utmärkt förutom att den inte klarar av 100 Mbit/s stabilt med för många anslutningar, det är allt jag säger.

Har du verkligen prövat köra 100 Mbit/s genom din?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

har 24/1 vilket gör det svårt. när jag fick den labbade jag lite och satte den mellan 2 datorer. Dock så är det ju svårt att se ifall den är instabil då....

Permalänk
Medlem

Känns lönt att dra hem gigabit till privatpersoner? hmm

Jo jag är avundsjuk, givetvis. Men jag förstår inte vitsen. 10Mbps räcker fan bra, och om inte det räcker så finns 100Mbps, och sen ska man inte behöva mer till ett hushåll. Investera dem tredubbla pengar som gigabit-prylarna kostar till att ge fler hem tillgång istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Har du verkligen prövat köra 100 Mbit/s genom din?

Ja, jag har kört 100Mbs genom min utan problem och då via DC++

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Ja, jag har kört 100Mbs genom min utan problem och då via DC++

Okej, det var bra gjort.

Jag får bara upp den i cirka 90 Mbit/s stabilt, sen varierar den mellan 90-100 Mbit/s. Fungerar i 100 Mbit/s via FTP dock.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

IPCop eller m0n0wall på nån gammal burk med Gbit nic?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
IPCop eller m0n0wall på nån gammal burk med Gbit nic?

Vanliga 32bit PCI bussen klarar inte två två kort med full genomströmning.

PCI-X eller PCI-64 får man ha då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vanliga 32bit PCI bussen klarar inte två två kort med full genomströmning.

PCI-X eller PCI-64 får man ha då.

Ja teoretiskt kommer det vara en begränsning.

men du måste ju själv inse att praktiskt så kommer det inte vara det ...

ja vill se en data ström som han kan uppehålla med sin uppkoppling som överstiger 66MB/s som är begränsningen då med PCI ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

RVS4000 verkar schyst. Ska hålla utkik efter en sån.

Är det någon som har koll på hur mycket prestanda det går åt att köra pfsense eller ett liknande program. Låt säga att jag har en amd64 2GHz och 100Mbit.
Skulle jag märka av det om jag satt och spelade på den ena datorn sammtidigt som någon tankade för fullt på dc på en annan?

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Hedersmedlem

Hur menar du? Att datorn med AMD Athlon 64 X2 bara agerar router och inget annat?
Och så har du två datorer till varav en spelar och en tankar på dc?
Eller ska routerdatorn göra något av detta?

I forumet brukar det sägas att en pentium 2 ska klara av att routra 100 mbit uppkopplingen, så du kan enkelt se att en 2ghz X2:a skulle klara satans så mycket mer.
Om du skulle märka något beror väl på om DC maxar linan, för routerdatorn kan ju inte magiskt göra mer bandbredd mot internet, men kan ju köra prioritering osv mellan olika. Jag tror det skulle gå bra och om inte kan man ju begränsa sig lite med DC++.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG