Microsoft lanserar Internet Explorer 7

Permalänk
Medlem

IE7 är ett steg framåt för Microsoft, men de är fortfarande inte på banan. IE7 är flera år efter de webbläsare som finns idag. Man har äntligen implementerat CSS1 (en 10 år gammal standard), och man har fixat några allvarliga buggar som man borde gjort för flera år sen. Men dagens standarder, XHTML och CSS2, stöds fortfarande inte.

Teamet bakom IE7 har sagt att de valt bort XHTML och CSS2 på grund av tidsbrist (!), men att det definitivt kommer. Bill Gates har sagt att de redan arbetar på två kommande versioner av IE, och lovar betydligt snabbare uppdateringar i framtiden. Det låter väl bra, men Microsoft har orsakat en extremt stor skada under de 5 år som gått, genom att inte fixa till IE.

Jag tror de flesta som arbetar med webbsidor skulle hålla med om att IE7 inte är det vi väntat på. Möjligen kan man börja ta IE på allvar igen med IE8.

Permalänk

Jag kör inte MS Windows så jag ska inte riktigt uttala mig. Men min lärare som kör Vista och därmed IE7 säger att det funkar hyffsat men är riktigt buggigt. Av den lilla användning jag har settt av Vista så verkar det vara väldigt buggigt och går tämligen skit. En sådan simpel sak som att få en ny IP adress tog ca 5 minuter. Jag med Linux och de andra med Windows XP får en IP på ca 10 sekunder. Det kan ha varit han som krånglade till det i onödan. Men tycker ändå att en sådan sådan simpel sak bara ska funka.

Permalänk
Medlem

Tankat ner och testkört i drygt en timma. Helt klart bättre men som gustaf säger så är det fortfarande lite saker som saknas. Webbläsaren är annars hyffsat snabb och smidig att använda. Äntligen är MS lite mer ikapp resten. Att det saknade xhtml och CSS2 misstänker jag beror på att de tar hotet av FF på allvar och helt enkelt ville plocka tillbaka andelar. De flesta IE users vet inte ens vad xhtml är så de lär knappast klaga.

Det jag dock reagerade på som jag inte lyckades få fixat var att få startsidan att funka. Starta om webbläsaren flera gånger men den försökte hela tiden ladda någon ms sida men lyckades alldrig. Minst sagt irriterande. Sen är det subjektivt, men jag tycker den är ful.

Lär fortsätta med FF.

Permalänk
Medlem

oj oj många missnöjda MS-användare här men för att få Mr Gates glad så tycker iaf jag att det duger gott o väl. Stabilt OCH säkert. Har aldrig haft några problem med med varken XP eller I-explorer. Nya 7:an var kalas och funkade bra den tiden jag hunnit testa. Buggar o skit finns i alla nysläppta saker och det kommer alltid att vara så

Visa signatur

GRILLA GRILLA GRILLA

Permalänk
Medlem

Stabilt kanske i ena kanten, men "säkert" tvivlar jag på.. Sen borde den väl "funka", men det intressanta är hur bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ni som inte gillar internet explorer 7 har ni ens testat det? Och hur länge? 5 min? Och eftersom ni verkar avsky allt som är en kopia så kan ni väl inte använda windows heller? För det är väl en kopia av ngt jag lämnar osagt här.

När ska flugan som är Microsoftbashing ta slut?

Jag har testat IE i en vecka ungefär när jag körde Viste RC1.
Jag var INTE imponerad. Otroligt jobbigt tabbsystem jämfört med Opera.

Fråga: Du kör själv IE6? Har du kört Opera längre än 5 minuter?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

[SIZE="-2"]Inlägget är raderat av xphaze. Bröt mot regel §7.[/SIZE]

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av al0be
Mitt firefox strular helatiden bara jag ändrar sida typ så får jag skicka inte o skit. IE fungerar perfekt:)

Du tror inte att det hänger på mannen bakom spakarna?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Du tror inte att det hänger på mannen bakom spakarna?

Man börjar ju verkligen undra..... Har användt FF sedan förra året, kan inte säga att jag har haft några problem med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
OnT:
Suck...
Är det verkligen så fruktansvärt svårt att undersöka vad folk vill ha och skapa det, utan att det av oförklarliga anledningar skall förvridas till någonting som passar en själv i första hand?

Ett bra försök, men inte mer. Funkar inte alls på en dator och buggar ur rätt ofta på en annan. Känns som att det är på tiden att MS verkligen lärde sig att vad folk vill ha är vad fok vill ha, och inte vad tillverkarna tycker att de ska ha. Men likväl kommer man behöva sitta med det, för att se vilka standarder de hittat på eller struntat i denna gång, för nånstanns lär det finnas en bunt...

OfT:

"Hjärntvättade av opensource-hypen och MS-hatet"
Ska vi tolka det som att open source på nått sätt skulle vara dåligt just för att det är open source? Eller kanske att sluten mjukvara per automatik skulle bli bättre? Utveckla gärna.

Sen måste jag påpeka att jag finner det vara en tämligen skadad slutsats. MS-hatet har funnits sedan länge och det förändrar inte på något sätt det faktum att mycket av det MS gör faktiskt inte är så bra i jämförelse med alternativen. Att dessa alternativ må vara små och obskyra förändrar dessutom inte att de ändå finns där. Att MS är stora sänker inte kraven på vad de ska leverera, istället så borde det höja kraven. IE7 i min åsikt både känns och uppför sig som en kopia. Det försöker, men lyckas inte riktigt... (med inte riktigt menas dock i mitt fall inte alls, eftersom det dör varje gång jag lämnar startsidan). Alternativet då blir Fx, eller möjligen Opera beroende på humör. Detta är dock inte p.g.a. nån mystisk open source-hype utan för att MS mjukvara denna gång som så många andra helt enkelt inte fungerar som det ska...

edit**
Stavning + Trägårdsverktyg = me

Tillgång och efterfråga, MS är stora för att folk vill använda MS.... lika mycket som att folk köper volvo pga. komfort och trygghet snarare än att hela svenska befolkningen köper sig F1 bilar som kräver träning och underhåll för att vara körbara men går märkbart snabbare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
AMEN PLZ! ORKA MED Microsofts jävla service pack! jag har ingen license, orka slösa 1500:- för det, skitsoft!

Skulle du bli irriterad om din service verkstad vägrade serva din stulna bil också?

Permalänk
Medlem

Mitt avast32 reagerade också på den hämtningssidan som länken gick till ???

Sen så finns det väl ingen svensk version än va?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Skulle du bli irriterad om din service verkstad vägrade serva din stulna bil också?

Haha klockrent... Tänk alla metaforer man kan göra med bilar..... synd bara att det ej kan tillämpas på diskutioner med frugan...

Permalänk
Medlem

Jag har testat och kört IE7 på 4 maskiner, 2 verkstadsdatorer, min laptop samt min gamermaskin hemma sen RC2 kom ut.

Jag har inte råkat ut för ett enda nämnvärt problem med IE7. Det ända som varit har hänt i samband med att Spyware Doctor och NOD32 samtidigt har fått för sig att kontrollera det innehåll jag surfat in på.

Kör jag Firefox på samma datorer har jag heller inga problem annat än att datorn snabbt blir segare att använda än med IE7.

Opera har jag inte testat. Aldrig fått någon känsla för det och eftersom IE alltid har fungerat för mig, även IE6, har det inte funnits anledning.

Min kollega däremot svär sig gul och blå över att jag testar IE7 på verkstadsdatorerna, men han stressurfar, klickar på allt på samma gång och verkar inte hajja hur flikar fungerar. Han hatar IE7. Dock har han precis samma problem med Firefox så felet ligger inte i IE...

Säkerheten tjatar alla om, jag har inte märkt av något problem där heller, virus har jag inte haft ett enda, som dom vanligaste antivirusprogrammen känner igen i alla fall. Spyware har jag haft några enstaka men det är pga suget att nån gång ibland kika in på sidor med tvivelaktigt material.... Lätt åtgärdat dock.

Jag förstår inte varför vissa har så stora problem med Microsofts mjukvara, jag upplever aldrig några större bekymmer. Visst, datorerna hänger sig nån gång då och då men det beror oftast på att jag klantat mig.

Anyway, jag är i alla fall en nöjd Microsoft kund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Haha klockrent... Tänk alla metaforer man kan göra med bilar..... synd bara att det ej kan tillämpas på diskutioner med frugan...

Klart det kan tillämpas, kvinnor brukar dock ta illa vid sig när dom jämförs med grannes sura gamla Opel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diablo
Jag förstår inte varför vissa har så stora problem med Microsofts mjukvara, jag upplever aldrig några större bekymmer. Visst, datorerna hänger sig nån gång då och då men det beror oftast på att jag klantat mig.

Precis, har sedan jag gick över till 100% laglig programvara utan några buggiga DC-klienter och allt va det kan heta inte haft några problem över huvud taget. Att en kedja inte är starkare än svagaste länken stämmer ju faktiskt även i datavärlden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
OnT:
Suck...
Är det verkligen så fruktansvärt svårt att undersöka vad folk vill ha och skapa det, utan att det av oförklarliga anledningar skall förvridas till någonting som passar en själv i första hand?

Ett bra försök, men inte mer. Funkar inte alls på en dator och buggar ur rätt ofta på en annan. Känns som att det är på tiden att MS verkligen lärde sig att vad folk vill ha är vad fok vill ha, och inte vad tillverkarna tycker att de ska ha. Men likväl kommer man behöva sitta med det, för att se vilka standarder de hittat på eller struntat i denna gång, för nånstanns lär det finnas en bunt...

OfT:

"Hjärntvättade av opensource-hypen och MS-hatet"
Ska vi tolka det som att open source på nått sätt skulle vara dåligt just för att det är open source? Eller kanske att sluten mjukvara per automatik skulle bli bättre? Utveckla gärna.

Sen måste jag påpeka att jag finner det vara en tämligen skadad slutsats. MS-hatet har funnits sedan länge och det förändrar inte på något sätt det faktum att mycket av det MS gör faktiskt inte är så bra i jämförelse med alternativen. Att dessa alternativ må vara små och obskyra förändrar dessutom inte att de ändå finns där. Att MS är stora sänker inte kraven på vad de ska leverera, istället så borde det höja kraven. IE7 i min åsikt både känns och uppför sig som en kopia. Det försöker, men lyckas inte riktigt... (med inte riktigt menas dock i mitt fall inte alls, eftersom det dör varje gång jag lämnar startsidan). Alternativet då blir Fx, eller möjligen Opera beroende på humör. Detta är dock inte p.g.a. nån mystisk open source-hype utan för att MS mjukvara denna gång som så många andra helt enkelt inte fungerar som det ska...

edit**
Stavning + Trägårdsverktyg = me

ORD!!!!!!!! inget ms hat bara fakta

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, har sedan jag gick över till 100% laglig programvara utan några buggiga DC-klienter och allt va det kan heta inte haft några problem över huvud taget. Att en kedja inte är starkare än svagaste länken stämmer ju faktiskt även i datavärlden.

Tack, glömde den biten.

Kör och har alltid kört licenser på mina programvaror, om dom inte är gratis givetvis.

Däremot har jag testat piratkopierad mjukvara och har genast råkat ut för oförklarliga buggar, bekymmer, spontana häng etc.
Samma sak med kunddatorer jag får in på service, dom som har licens fungerar mjukvaran... olika bra på beroende på kund... *host* Mén sällan något stort fel.
Dom datorer som inte har licens är det i 90% av fallen mjukvaran som är problemet... givetvis beroende på kund i dom fallen med... Men det är trots allt mjukvaran som är den stora boven i de 90%en.

Licens är värt det helt klart!

Permalänk
Medlem

I helvete heller att jag kör det här. Känns kladdigt och oplanerat. Jag håller mig till Opera, kthxbai.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diablo
Tack, glömde den biten.

Kör och har alltid kört licenser på mina programvaror, om dom inte är gratis givetvis.

Däremot har jag testat piratkopierad mjukvara och har genast råkat ut för oförklarliga buggar, bekymmer, spontana häng etc.
Samma sak med kunddatorer jag får in på service, dom som har licens fungerar mjukvaran... olika bra på beroende på kund... *host* Mén sällan något stort fel.
Dom datorer som inte har licens är det i 90% av fallen mjukvaran som är problemet... givetvis beroende på kund i dom fallen med... Men det är trots allt mjukvaran som är den stora boven i de 90%en.

Licens är värt det helt klart!

Ja jag tror knapast att grupperna som knäcker programvaror läst all kod i applikationen dom knäcker för att se att inget annat påverkas negativt.

Permalänk
Medlem

Validator, Crack?

Hur gör jag för att installera IE7 på WinXP SP1?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Okej då ska vi basha EA, Apple, Microsoft, Intel, McDonalds, H&M, Ikea mfl.

krill3: Du har PM

Äntligen någon med som håller med mig, det är dags att ge upp denna trettonårstrenden.

Jag testade IE7 igår, men datorn mådde inte bra sen, jag fick nog en megabyte för mycket på hårddisken får den ville inte längre köra mina inställningar i teman, msn messenger funkade inte och datorn tog år att starta. Annars så gillar jag det, när jag väl fick igång det :). Nu ska vi bara ge dem tiden att fixa till buggarna och sånt som uppstod genom stressen som den här produkten antagligen har genomlevt.

Edit: Det är pinsamt när personer säger att dittan och dattan har kopierat här och därifrån. Flikar kom inte först i FireFox och jag låter det vara osagt var det härstammar ifrån (antagligen så finns det ingen exakt fakta på det). Hela IT baranchen handlar om att kopiera, och om de inte hade haft flikar så hade ni klagat över det, nu när de har det så klagar ni över det. Jag sitter här och retar mig på hur ni retar er på saker som kommer ifrån MS, sluta med det det är ni som är jobbiga inte MS.

overdöse.

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Medlem

tänkte testa ja me, men WGA börja gapa, å ja har dåliga erfarenheter av det, så där tappa microsoft en användare iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
tänkte testa ja me, men WGA börja gapa, å ja har dåliga erfarenheter av det, så där tappa microsoft en användare iaf.

Hoppas nu Bill klarar förlusten av en icke betalande kund...

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att tipsa om en nyhet?

Permalänk

byta port

Vafan, provat IE7 i en minut innan man hittar första problemet. Hur faan anger man vilken port man ska ansluta på... Vill ju testa min webbserver hemma på http://192.168.1.50:6010/

Permalänk
Medlem

Det bästa med Internet Explorer 7 är deras hemsida: http://www.ie7.com/

Permalänk
Medlem

tänker då INTE överge mitt firefox!

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem

har använt ff så länge jag kan minnas och lär inte byta nu då det funkar utan problem och man har x-antal extensions instalerade.. så känner inte direkt för att instalera och testa ie7, misstänker dock att jag inte kommer gilla det .. senaste ie man använde för surfning var typ 5.x vet inte exakt vilken..

men tabbed browsing har iaf funnits sen 1994 iom webläsaren internetworks.. sen vet jag att opera hade det för ett bra tag sen oxå då jag använde nån gammal version för evigheter sen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Det bästa med Internet Explorer 7 är deras hemsida: http://www.ie7.com/

haha! Good one.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

En sak som jag verkligen gillar med både IE7 och Safari är en ordentlig RSS-läsare där man ser det som en sida med artiklarna efter varandra. Där ligger både Firefox och Opera steget efter. Körde nästan uteslutande Firefox tidigare men har gått över till Opera och måste säga att det verkligen är en riktigt bra browser. Enda jag saknar är det stora extenstionutbud som finns till Firefox.

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"