AMD introducerar 65 nm processorer 5 december

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar 65 nm processorer 5 december

Den 5:e december kommer AMD att (åter)lansera tre processorer i Athlon 64 X2-serien baserade på den efterlängtade 65 nanometers tillverkningstekniken.

Läs nyheten: AMD introducerar 65 nm processorer 5 december

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fortfarande slöa Amd igen ? haha var inte mycket att komma med.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Verynice! How much ;D

Edit*Dom kommer klocka bättre och kan tävla med c2d men men men, antagligen är det inte lika prisvärt och kommer nog inte bli det -.-' varit lite efterlängtad av mig iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
fortfarande slöa Amd igen ? haha var inte mycket att komma med.

Tja fanboy!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ta en nu om det går bra:D

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

tävla med c2d kan man glömma

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ifall de inte har ökat ipc:n, så kan de knappast tävla mot C2D.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
tävla med c2d kan man glömma

Som sagt, fanboy

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Detta kommer enbart släppas för am2 antar jag :/ ska man byta till am2 kan man lika väl ta en c2d ist

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Som sagt, fanboy

har inget med fanboy att göra haha ni är allt roliga typer

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Så man är inte fanboy om man har Intel C2D som avatar och har förbannat roligt åt att AMD för närvarande ligger lite efter? Haha.

Jag tycker att det är bra att de gör någonting i alla fall. Vi får se hur det blir nästa år, jag tror att AMD kommer börja kränga lite fetare grejer snart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
tävla med c2d kan man glömma

Enligt http://www23.tomshardware.com/cpu.html är det inte så storskillnad nu så det kommer bli tävling men inte prisvärt

65nm är samma som c2d

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
65nm är samma som c2d

Och rent historiskt har AMD varit betydligt mer effektiva på att använda tillverkningsprocesser än Intel. Titta bara på värmeutvecklingen X2 mot C2D.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kan erkänna att min nuvarande prolle är varm som fan <.<

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Kan erkänna att min nuvarande prolle är varm som fan <.<

Du har en 3500+ =/ Min Opteron 146 blir max 45c i stock. Dock med en XP90c.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har läst nånstans att AMD anger maxvärdet medan Intel har genomsnitt eller liknande, så AMDs 65W är lägre än Intels 65W?

Och hur kan alla ha samma TDP-värde? Borde inte de högre klockade dra mer ström?

Permalänk

yes! ett steg mot quad core opteron och agena prollarna!

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Ifall de inte har ökat ipc:n, så kan de knappast tävla mot C2D.

Håller med Denstore, dock är det mycket bra ur konsument perspektiv att även Amd ger sig in i leken igten med uppdaterade cpu-er. Jag vill påstå att vi aldrig skulle ha så pass låga priser som vi har idag om inte Amd fanns. Tyvärr verkar vissa inte fatta det (pytonOrm) tex. Hade inte Amd funnits hade han betalat lätt det dubbla för hans nuvarande cpu.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

har alltid undrat hur världen hade sett ut om det hade funnits tre stora tillverkare.. kan inte ens tänka mig det.

aja. skönt att se att amd är med i leken fortfarande.. längtar längtar efter mer effektiva, ej glödheta processorer! ett steg i rätt riktning.. bra jobbat amd!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

LOL, tycker lite synd om AMD....

Permalänk
Medlem

Kommer dessa endast till AM2? Eller även till 939? (har för mig att jag läst att dom lagt ner nyproduktion på 939?)

Permalänk

BARA am2 och nya socket-f inga till 939 tyvärr

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
tävla med c2d kan man glömma

Att du älskar c2d över allt annat kan du hålla för dig själv. Visst är C2D en jävligt bra processor men den är ju inte bäst för evigt, en dag kommer AMD vara bättre och en annan dag kommer Intel vara bättre.

Ta din Intel Fanboyism och stick iväg o kamma dig eller nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Hade inte Amd funnits hade han betalat lätt det dubbla för hans nuvarande cpu.

Hans nuvarande CPU skulle nog lanseras om några årtionden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hans nuvarande CPU skulle nog lanseras om några årtionden.

Det är inte säkert att den hade lanserats över huvud taget. De hade nog spunnit på med P4 arkitekturen i stället. Anledningen till att de lanserade Core2 var ju för att kunna konkurrera med AMD.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Hade inte Amd funnits hade han betalat lätt det dubbla för hans nuvarande cpu.

Hade inte Intel funnits så hade inte AMD funnits...

Alla ni som gnäller på PytonOrm var var ni någonstans när förhållandena var omvända & alla i princip gnällde om varma trötta Intel? Fanboys som sagt, ni sa det själv..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
aja. skönt att se att amd är med i leken fortfarande.. längtar längtar efter mer effektiva, ej glödheta processorer! ett steg i rätt riktning.. bra jobbat amd!

De är egentligen mer med i leken nu än för drygt ett år sedan med tanke på oem-kontrakten. Lite ironiskt eftersom det var då de satt på prestandatronen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
LOL, tycker lite synd om AMD....

Verkligen synd om företag som ökat sin vinst under Q3 med $60mil sen förra året.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hade inte Intel funnits så hade inte AMD funnits...

Och det grundar du på...? AMD tillverkade ju processorer åt Intel för längesen men de har även pysslat med andra saker tex flashminne.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

Det var väl knappast AMD´s mening att 65nm prollarna skulle konkurera med C2D så man ska ju knappast bli förvånad när skillnaden är liten mot dom gamla , men hur klockar man en prolle 100mhz på ett stock system? nån skumm ojämn multipel eller höjjer dom bara fsb?

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]