Priset på lcd-tv fortsätter att sjunka

Permalänk
Melding Plague

Priset på lcd-tv fortsätter att sjunka

Platta skärmar har rasat i pris de senaste åren, och trenden består även under nästa år där vi kommer att få se lcd tv-apparater till ännu lägre priser.

Läs nyheten: Priset på lcd-tv fortsätter att sjunka

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi som just köpt en 42" plasma.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

min gamla Sony 32" CRT duger än.... platt tv får mogna några år innan jag slår till...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Kommer plasma bli lika billigt eller? annars kan man lika gärna köpa en bra LCD nästan.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiizard
Kommer plasma bli lika billigt eller? annars kan man lika gärna köpa en bra LCD nästan.

plasma är redan billigare än LCD om du vill ha stora burkar, så kommer det vara ett bra tag framåt med. (men båda blir givetvis billigare)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Då pratar vi 42"@1366x768 eller?

42"@1920x1200 vilket torde vara rätt val för BlueRay-spelaren (väl?) lär väl ligga en bit högre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

plasma tekniken kommer nog att försvinna så småningom
är nog bara en tidsfråga innan pioneer går över till lcd och plasma skärmar är
ju redan nere i de priserna för 42"

är jäkligt sugen på LG's 47" LCD 1920*1080 synd bara att dom endast klarar 100Hz vid 720p och inte 1080p samt att det är analoga tuners känns rätt värdelöst

Permalänk

Är inte plasma "bättre" än LCD, iaf bildkvalitetmässigt?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anxious
plasma tekniken kommer nog att försvinna så småningom
är nog bara en tidsfråga innan pioneer går över till lcd och plasma skärmar är
ju redan nere i de priserna för 42"

är jäkligt sugen på LG's 47" LCD 1920*1080 synd bara att dom endast klarar 100Hz vid 720p och inte 1080p samt att det är analoga tuners känns rätt värdelöst

ja, skulle säga att brytpunkten för vilket som är prisvärdast går där nånstans.

SONY har redan slutat med plasma. men jag tror ändå tekniken kommer leva kvar ett bra tag till för de större formaten hos många tillverkare.

en 1080p TV som inte tar den signalen, låter konstigt. är du säker på att du läst rätt?

vad menar du med hz förresten? om du menar för VGA-ingång så är det riktigt bra, de flesta klarar inte så högt ens. (och det spelar ändå ingen roll)

men digitalmottagre kan ju vara praktiskt om man ser mycket eller vill ha allt i ett ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Då pratar vi 42"@1366x768 eller?

42"@1920x1200 vilket torde vara rätt val för BlueRay-spelaren (väl?) lär väl ligga en bit högre.

ja men du har nytta av de nya högre upplösningarna även i den upplösningen. jag tycker DVD börjar visa sina brister rejält tydligt redan i 32"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Är inte plasma "bättre" än LCD, iaf bildkvalitetmässigt?

på vissa punkter, (svärta tex) men totalt sett har LCD många gånger fler som väger upp tycker jag och plasmans fördelar har allt färre blivit ju mer LCDn utvecklats.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

SED var tog du vägen?

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Konstig nyhet. FInns olika LCD-paneler samt olika bildprocessorer för att omvandla signalerna till panelens storlek. Sedan använder tillverkarna olika tekniker för att få fram bild som passar just deras nish. Så vad menas egentligen med nyheten? Att de billigaste (läs sämsta) LCD-TV kommer gå ner i pris? Det är väll inte konstigt.

Tror inte att plasma-tv kommer försvinna så snabbt. Att det inte är många tillverkare kvar som forstsätter utvecklingen betyder itne att de ska sluta med det helt snart. Man tillverkar bara bättre och bättre plasma-tv hela tiden och gör att inbränning inte sker lika snabbt som i tiddigare generationer.

Permalänk
Medlem

Åh! Om jag fick 1:- för varje sådan här artikel jag läst!

Beroende på vilken dag i veckan det är så antingen är det att LCD kommer att sjunka ytterligare eller att det kommer inom snar framtid att bli brist på paneler.

Personligen tror jag dock att priserna kommer att pressas ytterligare.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme / Intel i7 3930k / Corsair H100 / 16 GB Corsair Vengenace / Corsair Force Series 3 GT / Corsair HX 850W / Sapphire Radeon 7970

Permalänk

Hm, När tror ni att man kan se en bra 32" LCD för 6-7 tusen?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Hm, När tror ni att man kan se en bra 32" LCD för 6-7 tusen?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325795 <--- en jättebra TV

eller vi kanske inte talar samma språk, vad menar du med "BRA"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anxious
är jäkligt sugen på LG's 47" LCD 1920*1080 synd bara att dom endast klarar 100Hz vid 720p och inte 1080p samt att det är analoga tuners känns rätt värdelöst

Innan det börjar att levereras sändningar i 1080 eller det finns hddvd material att tillgå på nåt sätt så känns det rätt värdelöst att köpa en tv som klarar det annat än om man skall ha skärmen kopplad uteslutande till en pc.
För omskalad bild från 1080 till 720 gör ingen glad...

Jag nöjer mig nog med den lägre 720 standarden tills den dagen riktig hdtv börjar levereras på allvar. Att köpa en "framtidssäker" skärm verkar helt värdelöst, jag kommer inte att vilja ha den tv:n om 3år iaf

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

OLED apparater är det framtiden eller vad kommer härnest efter LCD?

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anxious
plasma tekniken kommer nog att försvinna så småningom
är nog bara en tidsfråga innan pioneer går över till lcd och plasma skärmar är
ju redan nere i de priserna för 42"

är jäkligt sugen på LG's 47" LCD 1920*1080 synd bara att dom endast klarar 100Hz vid 720p och inte 1080p samt att det är analoga tuners känns rätt värdelöst

Högst personligen tror jag inte Pioneer kommer gå över till LCD någonsin. Tror det är SED som är nästa steg för dem.

BTW: Finns inget som slår LOTR på Pioneer PDP-427XD http://prisjakt.se/produkt.php?g=118010

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en TV som klarar 1080p eftersom jag troligen kommer att köpa en PS3 så småningom. För övrigt så tror jag att det finns många HDTV sändingar i USA som går i 1080. Så vitt jag vet så har inte Canal Digital berättat vilken upplösning de kommer sända Allsvenskan/Elitserien i.

Permalänk
Medlem

Vad kommer priserna att hamna på här i Sverige ungefär? I och med att dollarn förnuvarande ligger på lite under 7 kr. Detaljhandeln lovar ju prissänkningar efter jul, enlig nyheter på tv.

Innan kunde man ju vanligtvis ta dollarn gånger 10 och få ut ett ungefärligt pris i Sverige efter alla skatter och tull osv. Hur blir det i framtiden på dessa priserna, någon som vill spekulera? 1000 dollar resp. 799 dollar resp. 399 dollar.

Permalänk

skulle sätta en slant på att det kommer bli 720p ... 1080i är inget bra för sport. 1080p känns inte som ett alternativ i dagsläget

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera http://www.minhembio.com/ om du skall få information om plasma/lcd m.m

orkar inte ens debattera själv här angående detta utan bara läser och skrattar för mig själv.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Sänder inte Canal Digital i både 720p och 1080i (för vissa serier)? Eller?

Men för sport kommer det självklart bli 720p tills vidare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Priset på LCD-TVs fortsätter att sjunka?

Man kan skriva det på ett annat sätt också:
Billiga LCD-TVs blir allt sämre.

Seriöst, man får inte bra LCD-TVs för de pengarna. Visst kan man tycka att det är värt det ändå men man kan inte jämföra dem med dyrare apparater - även om de ligger i framtiden.

Trenden hittils har bara visat att de billigaste apparaterna blir sämre med tiden, trotts alla framsteg...

Visst får man ofta mer för pengarna, men man måste också se till _vad_ man får för pengarna. Precis som på datorsidan så piskar CRTs skiten ur alla billiga LCDs. Och på LCD-TVs har man tagit budgetnivån ett snäpp till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Innan det börjar att levereras sändningar i 1080 eller det finns hddvd material att tillgå på nåt sätt så känns det rätt värdelöst att köpa en tv som klarar det annat än om man skall ha skärmen kopplad uteslutande till en pc.
För omskalad bild från 1080 till 720 gör ingen glad...

Jag nöjer mig nog med den lägre 720 standarden tills den dagen riktig hdtv börjar levereras på allvar. Att köpa en "framtidssäker" skärm verkar helt värdelöst, jag kommer inte att vilja ha den tv:n om 3år iaf

av det som visas på TV'n hemma hos oss sä är det 90% PC och resten nyheterna, Bolibompa och Lattjo Lajban. tyvärr så pallar inte min nuvarande htcp att skala upp DVD film till 1080p utan jag får nöja mig med 720p men inte fy skam det heller.

jag har egenteligen alltid varit mer inne på plasma men nu när LCD börjar finnas med nästan 50" och 1080p till rimlig pris "runt 25000:-" så finns det ingen anledning att köpa plasma. och jag är övertygad om att det inte är en TV som nu kostar nästan 30000:- som kostar 7-8000:- i slutet av nästa år..
det finns ju redan 40" LCD för under 10000:- och många 42" ligger runt 13000:-
så det känns väll inte som att det är någon stor nyhet att priser går ner annat vore väll konstigt en pris nedgång på 4-5000:- till slutet av nästa år känns ganska ok

Permalänk
Medlem

Var hittar du en 50" för 25 000 kr?

Den kan inte vara bra om den existerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Var hittar du en 50" för 25 000 kr?

Den kan inte vara bra om den existerar.

läs vad jag skrev en gång till!
nästan 50" och 1080p till rimlig pris "runt 25000:-"

denna LCD är nästan 50" kostar runt 25000:-
och har en jävligt bra bild för det jag ska ha en TV till
LG 47"

Permalänk
Medlem

ah

Jo den var prisvärd - om man ska gå på specifikationerna. Vilket man visserligen inte ska göra.

Permalänk
Medlem

anxious

Varför skriver du inte bara att den är på 47" istället Samt runt 25000 stämmer inte ens nära tycker jag då priset ligger på 28495 "det är ändå 3495,kr skillnad exkl frakt"

men den var ju fin i alla fall o alltid nice med full hd, men jag fattar inte hur man bara kan utrusta den med 1,st hdmi

Xoro HTL 4242w kanske kan vara något för dig annars?
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=142664

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som står och hånflinar åt alla kassa lcd i affärerna?
Jag har nog faktiskt inte sett en enda en som kan visa vettig kvalite med en vanlig gammal analog signal. Jag vet inte vad som är mest sorgligt dock. Att de inte klarar det eller att vi fortfarande som det "frammåt" land vi gärna vill se oss själva som fortfarande sitter med analoga signaler och ett som bäst haltande digitalsystem.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

mhmm.. jag ser rutor, kantludd och pixeleringseffekter i digitalstandarden idag. och jag gillart int!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint