Permalänk
Medlem

Nätverksdesign problem

Jag har fått i uppdrag av en kompis att komma på hur han skall designa ett nät så att samma Internetuppkoppling kan delas utav fyra företag i varsitt separat nät. Är det här görbart på något smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

Självklart går det, men du säger inte vad det är för form av anslutning. Får du ett tillräckligt stort nät av er leverantör är det bara att subnetta detta och lägga det på olika vlan eller dyl. Mer detaljer tack.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Vilken sorts uppkoppling det blir är inte bestämt ännu, men nån ADSL-typ är väl troligt. Och att det går är jag fullt medveten om, det jag tänkte var om någon hade koll på något smidigt sätt att göra det. Det bör helst krävas så lite administration som möjligt efter den initiala setupen tex. Kostnaden bör ej heller vara allt för stor.

Permalänk
Medlem

Well, är det en "vanlig" bulk-adsl så får du inte så många ipadresser. Då får du NAT-a. En linuxburk eller enklare cisco beroende på hastighetskrav lär funka. Jag skulle köra en Cisco 1841 eller 800 serien om budgeten räcker, annars nån gammal pc + adslmodem + ett par nätverkskort.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Slänga in 5 nätverkskort och nåt bra routerprogramvara då?
Nån bra du rekomenderar?

Permalänk
Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1