Permalänk
Medlem

skapa flera filer med touch

Tja, man måste väl kunna generera typ fil01-fil99 automatiskt med touch-kommandot, iställer för att skriva touch fil01 fil02 fil03 osv. Men hur gör man?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

for i in `seq 99`;do touch "file$i";done

Permalänk
Medlem

Jag skulle istället bytt till zsh och skrivit touch fil{01..99}. Lite kortare och enklare att komma ihåg (dessutom får du ju zsh, vilket du självklart vill ha!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemrod
Jag skulle istället bytt till zsh och skrivit touch fil{01..99}. Lite kortare och enklare att komma ihåg (dessutom får du ju zsh, vilket du självklart vill ha!)

Tack det där funkade även bra i bash.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Tack det där funkade även bra i bash.

Haha okej, jag var osäker om det funkade där så jag passade på att göra reklam för zsh där jag visste att det funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemrod
Haha okej, jag var osäker om det funkade där så jag passade på att göra reklam för zsh där jag visste att det funkar

Vad är skillnaden mellan de olika skalen och framför allt hur byter man för att testa? Jag passar på att RTFM:a medans jag väntar på svar.

Edit: Förresten, hur numrerar man filerna tvåsiffrigt med touch-kommandot. Alltså fil01, fil02 osv. Kör jag touch fil{01..99} så får jag fil1 fil2 osv. Kan man styra detta på något sätt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Vad är skillnaden mellan de olika skalen och framför allt hur byter man för att testa? Jag passar på att RTFM:a medans jag väntar på svar.

Edit: Förresten, hur numrerar man filerna tvåsiffrigt med touch-kommandot. Alltså fil01, fil02 osv. Kör jag touch fil{01..99} så får jag fil1 fil2 osv. Kan man styra detta på något sätt?

installera zsh och skriv sedan antingen "zsh" eller path:en till den körbara filen.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Vad är skillnaden mellan de olika skalen och framför allt hur byter man för att testa? Jag passar på att RTFM:a medans jag väntar på svar.

Edit: Förresten, hur numrerar man filerna tvåsiffrigt med touch-kommandot. Alltså fil01, fil02 osv. Kör jag touch fil{01..99} så får jag fil1 fil2 osv. Kan man styra detta på något sätt?

touch fil{0..9}{0..9}

Blir iofs 00 01 02 osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Vad är skillnaden mellan de olika skalen och framför allt hur byter man för att testa? Jag passar på att RTFM:a medans jag väntar på svar.

Edit: Förresten, hur numrerar man filerna tvåsiffrigt med touch-kommandot. Alltså fil01, fil02 osv. Kör jag touch fil{01..99} så får jag fil1 fil2 osv. Kan man styra detta på något sätt?

Jag får fil01-fil99, kanske är en skillnad i bash och zsh?

Finns en omröstning om vilket skal swecarna använder, där står nog en del nyttigt om du funderar på att byta