Byta språk i XP....???

Permalänk
Medlem

Byta språk i XP....???

Yo

Jag går rakt på sak.

Jag vill byta språk på mitt xp till "simplified Chinese" (har engelska nu). Jag har själv försökt och kolla runt på microsofts sida, men den är ju inte direkt andvändar vänlig.

Jag vet att det ska vara möjligt att göra detta och att det ska finnas något som heter "language packs" som man ska kunna installera.

Grejen är att jag blir helt jävla vilse när jag kollar på microsofts sida, och det är massor med förkortningar som MUI och IME osv som jag inte fattar.

Det vore skit skysst om någon kunde kolla runt lite på microsofts sida och säga vad jag ska göra för att fixa biffen.

Så, ni som är riktigt jävla duktigt på windows xp och kan det innan och utan till....hur ska jag göra ?

Permalänk
Medlem

Du kan inte byta språk i XP utan du måste installera om med "rätt" språk.
Dock så går de i Vista Business och Ultimate men dem har du inte så de spelar ingen roll i detta sammanhanget.

Permalänk

Jag har en Engelsk version av XP Pro. Provade att installera om och välja svensk, men det fungerade inte.

Permalänk

Re: Byta språk i XP....???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaXia
Yo

Jag går rakt på sak.

Jag vill byta språk på mitt xp till "simplified Chinese" (har engelska nu). Jag har själv försökt och kolla runt på microsofts sida, men den är ju inte direkt andvändar vänlig.

Jag vet att det ska vara möjligt att göra detta och att det ska finnas något som heter "language packs" som man ska kunna installera.

Grejen är att jag blir helt jävla vilse när jag kollar på microsofts sida, och det är massor med förkortningar som MUI och IME osv som jag inte fattar.

Det vore skit skysst om någon kunde kolla runt lite på microsofts sida och säga vad jag ska göra för att fixa biffen.

Så, ni som är riktigt jävla duktigt på windows xp och kan det innan och utan till....hur ska jag göra ?

Det du vill ha är just MUI för ditt språk. Tyvärr så kostar det pengar.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

MS hara en produkt MUI (Multi User Interface) som man kan lägga på en engelsk XP och där kan man byta språk men man har engelsk i botten så alla mappar följer den engelska namnstandarden.

Har man inte den och vill byta från engelska till ex. svenska så måste man installera om datorn med en svensk XP, det räcker inte att i engels XP välja svenskt eftersom det bara sätter tangentsbordslayout, klocka och liknande saker så att det passar svenska regler, all text är fortfarande på engelska.

/red: jag var inte tillräckligt snabb!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ens privatpersoner köpa MUI till XP? Var det inte bara för företagslicensavtal?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Var det inte bara för företagslicensavtal?

Jo, så tolkar jag det.

Citat:

How can I acquire Windows MUI?

The Windows XP/2000 MUI is sold only through Volume Licensing programs such as the Microsoft Open License Program (MOLP / Open), Select, and Enterprise agreement (or with a new computer as an OEM version at customer request). It is not available through retail channels.

http://www.microsoft.com/globaldev/DrIntl/faqs/muifaq.mspx#MU...

Permalänk
Medlem

Hijackar denna tråden lite med en relaterad fråga:

Säg att jag hittar ett engelskt Windows XP Pro liggandes på gatan, kan jag då formatera om min dator och installera det, och sedan köra den engelska versionen med min originalnyckel från mitt svenska XP Pro?

Det vill säga, jag vill inte köra svenskt längre men jag tänker naturligtvis inte köpa ett engelskt XP Pro när jag redan äger ett svenskt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

på gatan ??...

hm tjaa språket ska inte spela ngn roll.. enbart om det e OEM eller retail..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Hijackar denna tråden lite med en relaterad fråga:

Säg att jag hittar ett engelskt Windows XP Pro liggandes på gatan, kan jag då formatera om min dator och installera det, och sedan köra den engelska versionen med min originalnyckel från mitt svenska XP Pro?

Det vill säga, jag vill inte köra svenskt längre men jag tänker naturligtvis inte köpa ett engelskt XP Pro när jag redan äger ett svenskt.

Jag har testat använda av misstag en svensk Pro nyckel till en engelsk pro skiva. Det gick hur bra som helst. Det var inga problem att registrera datorn efteråt och valideringen fungerade fint.

Sedan om det är olagligt eller inte vet jag inte.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Finfint, tackar för svaret!

Borde inte vara olagligt heller för den delen, det är ju trots allt min egen licens jag använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Jag har testat använda av misstag en svensk Pro nyckel till en engelsk pro skiva. Det gick hur bra som helst. Det var inga problem att registrera datorn efteråt och valideringen fungerade fint.

Sedan om det är olagligt eller inte vet jag inte.

Hur gjorde du då?? Knackade du in den svenska nyckeln i den engelska pro versionen vid installationen lr har du gjort detta vid senare tillfälle, validering te x?? Har en engelsk Pro version, skulle jag då kunna använda dess nyckel till men svenska version??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Jag skrev helt enkelt in den Svenska nyckeln istället för den Engelska nyckeln. Upptäckte det först när jag kollade på skivan under resten av installationen. Tänkte då att det är lika bra att se om allt fungerar och det gjorde det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |