AMD visar upp ett teraflop-system med R600

Permalänk
Melding Plague

AMD visar upp ett teraflop-system med R600

AMD har visat upp ett datorsystem på ett presskonferens i San Francisco som har en beräkningsförmåga på 1 teraflop, eller biljon beräkningar per sekund. Datorn innehåller Opteron-processorer och två stycken R600-grafikkort.

Läs nyheten: AMD visar upp ett teraflop-system med R600

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Funkar det att trycka in PPC eller Sparc i detta systemet nu då?

Permalänk

bild?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Inaktiv

Grafikprestanda?

Permalänk
Medlem

Tortyr! Mer information tack...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Håller med ovanstående, informationen var ju minst sagt spartansk. "Innehåller Opteron-processorer"? Vadå? Två stycken? 1024 stycken? Eller är det GPU som gör beräkningarna? Ja, vad handlade egentligen nyheten om? Är det en PC eller en superdator vi talar om?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Analyserar man prestandan i X360 och PS3 så ser man ju att det är GPU-enheterna som står för den rejäla prestandan.

Så det är nog de två R600 i det här fallet.

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem

hur många tiondelars teraflop i sekunden gör en vanlig dator då?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia tuffar R600 på i 512 GFLOPS så troligen är det bara GPU:erna det handlar om? Men ja, mer info plz B>

Permalänk
Avstängd

Detta är småpotatis jämfört med Nvidias RSX som sitter i PS3, den gör 1.8 TFLOPS, totalt gör hela maskinen 2 TFLOPS, så jag ser faktiskt inget imponerande i detta

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

haha mr_krut tror du att den teoretiska maxprestandan på ps3an någonsin ens kommer upp i hälften i praktiken ?

r600 har mycket högre prestanda än rsxen, lägg därtill att cellprocessorn är asymetrisk och ungefär lika avancerad som en pentium 1 (ingen out-of-order-execution bla)

http://www.itvidya.com/playstation_3_vs_xbox_360
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=92054

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Detta är småpotatis jämfört med Nvidias RSX som sitter i PS3, den gör 1.8 TFLOPS, totalt gör hela maskinen 2 TFLOPS, så jag ser faktiskt inget imponerande i detta

Och RSX finns i persondatorer sen när då?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Detta är småpotatis jämfört med Nvidias RSX som sitter i PS3, den gör 1.8 TFLOPS, totalt gör hela maskinen 2 TFLOPS, så jag ser faktiskt inget imponerande i detta

1 riktigt AMD teraflop presterar bättre än 2 utav Sonys PR teraflops...

Permalänk
Avstängd

Oh, där träffade jag en svag punkt hos många AMD fans......Excellent

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

nog snarare så att du har blivit lurad av sonys pr ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Oh, där träffade jag en svag punkt hos många AMD fans......Excellent

Hehe litar du på dom teoretiska siffrorna som Sony har uppgett om PS3 är du lättpåverkad av reklam.

Rumble gick ju inte att ha i sixaxis pga att det skulle störa ut rörelsesensorerna, eller hur va det?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Oh, där träffade jag en svag punkt hos många AMD fans......Excellent

EXcellent.. BHWhahahaaa... AMD behöver mer... skulle vara kul att se lite REAL prestanda också.. Först tycker ni att PS3 inte är lika bra baserat på vad?
Någon länk till denna FLOP maskin vore trevligt... vad man kan göra med den etc.

eller är den en normal dator fast med flera opterons i sig??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
EXcellent.. BHWhahahaaa... AMD behöver mer... skulle vara kul att se lite REAL prestanda också.. Först tycker ni att PS3 inte är lika bra baserat på vad?
Någon länk till denna FLOP maskin vore trevligt... vad man kan göra med den etc.

eller är den en normal dator fast med flera opterons i sig??

Öhh tja man kan ju spela bluray-skivor med den.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
1 riktigt AMD teraflop presterar bättre än 2 utav Sonys PR teraflops...

vilka TFLOPS som är teoretiska och praktiskt användbara eller ej kan ju disskuteras men att avfärda ett uppgivet värde samtidigt som man tror på ett annat med lika lite kunskap är bara naiv (minst sagt) fanboyism likaså om det är AMD man tjoar för..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hmm jo men visst är det så att en GHZ från AMD är bättre än tvp från intel?
hehe, bara skojar, men det är ju mer det kan bero på än bara hastighet.

Permalänk
Medlem

Jag läste på nån tysk site (av det jag kunde förstå) att det var en dualcore Opteron byggd på Barcelona arkitekturen. Hittar inte sidan just nu men länkar den när jag hittat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag vet inte med er andra men jag tror då verkligen inte att en krets med 300 miljoner transistorer (RSX) presterar bättre än två st kretsar med 500-720* miljoner transistorer (R600) var. Å andra sidan så kan ju precisionen på beräkningarna eller något annat mer eller midra viktigt skilja sig markant mellan kretsarna. Tror inte ATI/AMD använt så många transistorer bara för skojs skull.

*Uppgifterna om transistorantalet hos R600 tycks vara lite osäkert. Hur som helst så är det fler än 300M iaf.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Oh, där träffade jag en svag punkt hos många AMD fans......Excellent

Den skrevs en artikel av en väldigt insatt person på nån engelsk sida om den teoretiska och praktiska prestandan. Tyvärr kommer jag inte ihåg sidan men det är bara att googla.

Iallafall kom han fram till att PS3an och Xbox360n hade ungefär samma prestanda och att PS3an bara kunde prestera ca 3e-delen av den teoretiska prestandan.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

well ps3 fanboys stfu är så trött på era hjärndöda kommentarer istället kan ni läsa på istället... rsx är praktiskt taget en 7800GTX iom att den är baserad på nv43 kärnan.
X360 är känd för att ha ett bättre grafikkort en ps3 och det enda folk som äger ps3 snackar om är den teoretiska bs prestandan som sony själva uppgett och hittils har de inte ens uppnått 1/4 av den prestandan.
X360's xenon är en tidig variant av R600 med 1/3 mindre pipes, R600 = 96, Xenon = 64. Om ni verkligen tror att konsolerna kan mäta sig med PC;ena idag så är ni inte ens värda att diskutera med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
well ps3 fanboys stfu är så trött på era hjärndöda kommentarer istället kan ni läsa på istället... rsx är praktiskt taget en 7800GTX iom att den är baserad på nv43 kärnan.
X360 är känd för att ha ett bättre grafikkort en ps3 och det enda folk som äger ps3 snackar om är den teoretiska bs prestandan som sony själva uppgett och hittils har de inte ens uppnått 1/4 av den prestandan.
X360's xenon är en tidig variant av R600 med 1/3 mindre pipes, R600 = 96, Xenon = 64. Om ni verkligen tror att konsolerna kan mäta sig med PC;ena idag så är ni inte ens värda att diskutera med.

Xenon kallades i början R500. Tror det är en tweakad version av R5xx serien.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Men alla vet ju att Saddam aldrig fick PS i julklap för den var ju så otroligt kraftfull att han skulle kunnat nukat resten av värden hur lätt som hellst om han hadde en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Xenon kallades i början R500. Tror det är en tweakad version av R5xx serien.

Sant att den gick under namnet R500 men den har inget med resten av R5x0 serien att göra. Den bygger på en helt annan arkitektur (med unified shaders). R600 skall dela mycket av teknologin från denna "R500" krets.

Permalänk
Medlem

PS3:an är redan gammal hårdvara, 7800GTX så sen som dom var med konsollen skulle dom åtminstone har packat in ett 7950. Sen är det alltid roligt att läsa vad PS fanboys skriver, komiskt att tro att en konsoll slår en bra PC

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

DAAMIT! ge oss bench eller nåt som är menningsfullt för oss majoriteten av datoranvändare och gamers!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."