Varför kan aldrig Mac-ägare hålla käften?

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Ganska roligt att MacOS innan 10 var 16-bitars. När MacOS gick över till 32-bitars, gick Windows över till 64-bitars.

Mac är så passé.

Och vem bryr sig om hur en jäkla dator ser ut? Hallå.

Permalänk
Medlem

klart man måste skryta om man köpt en dator för 40lax, skämt åtsido har hållit på mycket med mac i skolan, var dock ett tag sedan. gillade dem skarp dock har jag aldrig ägt någon själv

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga så här: Mac fungerar bra för "innefolket", som inte har annat än luft i bubblan och bara bryr sig om utseende och statusfaktor. De som HAR nåt i bubblan och använder det hör man oftast inget ifrån, de är nöjda med sina maskiner därför att de vet hur man konfigurerar, sköter och framför allt använder dem. De människorna som dock har en IBM-kompatibel och gnäller över hur dåliga maskinerna är, är de som 1. inte har råd/status att köpa mac och vara "en av dom" eller 2. inte har kunskapen om hur man sköter om, konfigurerar och använder en dator på rätt sätt...

Som andra har sagt innan, kunskap är makt, de som har kunskap har också makt såvida man inte har alldeles för mycket pengar och kan köpa folkets röster. Det är på det viset som företag som Apple finns idag, som försöker sprida "kultur" i sina prylar. Jag anser dock att JAG sprider kultur, inte maskinen, vi människor vill gärna känna tillhörighet i olika grupper, det är alltid så och kommer alltid vara, men sluta vara så jävla märkeskåta hela tiden. Kör på det du vill men gnäll inte på andra bara för att du är som du är...

... Eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det där är ju faktiskt ganska mycket skitsnack, det går så bra att köra alla program på en vanlig pc bara det att det är olagligt att köra OSX på en icke mac.
Och sen klagar Apple nissar på att microsoft är illa ^^

Har var debatt om just det och verkar som det inte är prövat i sverige och inte skrivits i lagen om Os X på icke Apple HW.
Licensavtalet beskriver det men troligen verkar det helt omöjligt i sverige att bli åtalad, ens för licensbrott.
Tills dess verkar det vara icke olagligt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Det finns ju inget svar på huruvida Mac är bättre än PC. Det gäller helt enkelt att skaffa sig en egen uppfattning. Det har jag gjort. Det blev mac.

okej jag kanske inte är så hajj på windows, men måste man verkligen lägga ner tid på att förstå operativsystemet?? ett bra operativsystem ska man knappt mäsrka av tycker jag. det ska vara lätt att använda. det ska fungera utan att några krångliga inställningar o grejer behöver göras. aja, som sagt inte så hajj. men efter en vecka med OS X kändes det som att jag kunde mer av det än 5 år i windows.

en dator är ingen PC, en dator är en mac.

..oj sa jag det där högt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hannace
Det finns ju inget svar på huruvida Mac är bättre än PC. Det gäller helt enkelt att skaffa sig en egen uppfattning. Det har jag gjort. Det blev mac.

okej jag kanske inte är så hajj på windows, men måste man verkligen lägga ner tid på att förstå operativsystemet?? ett bra operativsystem ska man knappt mäsrka av tycker jag. det ska vara lätt att använda. det ska fungera utan att några krångliga inställningar o grejer behöver göras. aja, som sagt inte så hajj. men efter en vecka med OS X kändes det som att jag kunde mer av det än 5 år i windows.

en dator är ingen PC, en dator är en mac.

..oj sa jag det där högt

Det var väl tur att du sa innan att du inte var så hajj då

En PC kan lika väl vara en mac... Eller en IBM-kompatibel. PC = Personal Computer = Persondator. En pc kan ju lika gärna vara en handburen palmpilot, Amiga, Commodore, you name it. Det där med att ett OS inte ska märkas kan jag inte direkt hålla med om. Ja, jag vill gärna ha ett OS där man inte behöver lyfta ett finger för att använda externa enheter.... Vänta lite, det har jag ju. Tycker XP fungerar alldeles utmärkt med att plugga in olika usb-enheter osv. Visst, ibland behövs det drivrutiner, men hur jobbigt är det att klämma i en skiva eller ladda ner ett par från Internet. Jag vill gärna ha ett OS där jag kan ändra och göra om lite som jag vill, där är open source system mycket bättre men windows har blivit den "enklaste" lösningen.

Jag har också en allmän fråga... Varför har inte spel utvecklats för att användas mer på en Apple maskin? De jag känner till som fungerar på apple-datorer är typ world of warcraft. Det borde väl inte vara så himla gnälligt att köra spel på en mac, eller? Varför har inte speltillverkarna tagit till sig mac som en spelmaskin? Jag skulle vilja säga att det är på grund av Apple inte velat ha det "ryktet". De vill visst gärna se sig själva som den nya rasen människor i det nya riket där alla som inte är en Apple-männsika är en lägre stående varelse som inte har någon annat syfte än att fungera som en slav... (jag är flummig nu, ska sluta tror jag ^^ )

För er som sett Piraterna i Silicon valley så säger Steve Jobs till Bill Gates att de har bättre saker än vad Microsoft har och då svarar Bill med att det spelar ingen roll... Det är så spot on.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John the Baptist
...Visst, ibland behövs det drivrutiner, men hur jobbigt är det att klämma i en skiva eller ladda ner ett par från Internet.

Det blir jobbigt först när man är van vid att aldrig behöva göra det

Som med de flesta förändringar märks inte de som är till det bättre direkt, utan man märker först av dem när man går tillbaka till det sämre alternativet. Lite som övergången från Win9x/ME till Win2000/XP, visst man märkte en förbättring men inte så stor förbättring det faktiskt var. Gick man sedan tillbaka till Win9x när man hade lärt sig att leva med den stabilitet och de multitaskingmöjligheter som Win2k och XP gav så insåg man att det äldre systemet var i princip oanvändbart

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det blir jobbigt först när man är van vid att aldrig behöva göra det

Som med de flesta förändringar märks inte de som är till det bättre direkt, utan man märker först av dem när man går tillbaka till det sämre alternativet. Lite som övergången från Win9x/ME till Win2000/XP, visst man märkte en förbättring men inte så stor förbättring det faktiskt var. Gick man sedan tillbaka till Win9x när man hade lärt sig att leva med den stabilitet och multitasking möjlighet som Win2k och XP gav så insåg man att det äldre systemet var i princip oanvändbart

Det är ju iofs sant... Det är väl lite av det fina i det hela att allting blir lättare och lättare. Klart windows har miljoner med drivrutiner, för den flesta maskinvaran fungerar ju med windows. Inte alla tillverkare av hårdvara i nån form ger fullt stöd till Apple produkter.. Så jag skulle vilja säga att Microsoft har gett massor av tillverkare möjlighet att utveckla produkter och sälja, det är väl att stimulera marknaden. Vad har då Apple gjort? Visst, en del är väl användbart i en Apple miljö men det verkar som om man köpt en apple dator så vill de att man har en apple skrivare och en apple scanner, webbkamera eller vad det nu är... Det är ren girighet om ni frågar mig, även om man får ett integrerat system som fungerar felfritt 150 % av tiden...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför skryter personer som köpt en Ferrari? FÖR ATT DOM KAN!

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd

Men är det inte lite så att vi fortfarande jämför Tiger mot XP? Ett operativsystem som kom 2001 och sedan dess har faktiskt både en och annan hårdvara släppts så det vore ju konstigt om det faktiskt fanns ett redan utvecklat stöd för just den hårdvaran. Eller? Känns lite som att Tiger kom lite när allt redan var färidutvecklat, jag tänker på tex sata, dvd- brännare, pci-e, raid hade kommit ur sin vagga osv. Mig veterligen så är väl den stora hårdvaru- utvecklingen endast legat på grafikkortsmarknaden sedan Tiger kom och på den sidan deltar inte ens Apple.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier

Gissa vad vi stockholmare tycker om er bo*dlurkar ;)?

Ja vad tycker ni noll(r)åttor egentligen? Som gick i krig mot dansken i ett av europas blodigaste slag enbart för att få tillgång till skåne .. Lamers.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem

Helt fel forumdel till att börja med...

*Tråd låst*

Visa signatur