De 50 bästa teknikprodukterna någonsin

Permalänk
Melding Plague

De 50 bästa teknikprodukterna någonsin

PC World har listat de 50 bästa teknikprodukterna någonsin, vi hittar allt ifrån Netscape Navigator till Microsoft Excel i listan. Man har försökt att samla de produkter och påhitt som har haft störts betydelse för utseendet på dagens it-värd.

Läs nyheten: De 50 bästa teknikprodukterna någonsin

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken antiklimax att inleda med nummer ett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trenix
Vilken antiklimax att inleda med nummer ett.

HAHA mm, fysatan

Permalänk
Citat:

8. Motorola StarTAC (1996)
Photograph: Courtesy of the Integrated Engineering CenterBefore the StarTAC, cell phones were enormous bricks that users were almost embarrassed to be seen with. Then came this svelte little number, weighing about a mere 3.1 ounces and sporting a clever clamshell design that had never been seen before. It soon became the cell phone to own, remaining so for half a decade and inspiring a legion of cell phones to follow. Think it's a monster by today's standards? Motorola's megapopular Razr is a direct descendant of the StarTAC, and it's 0.2 ounces heavier.

Star Trek hade sånna på 60-talet... Jag gillar inte denna listan riktigt hittills.

EDIT: Oh kom igen! World of Warcraft är med på listan! Vad är det för trams? Om något mmog passar på listan så är det väl eve online som är något över det vanliga...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Håller sällan med lister över bästa *. Inte den heller, WoW för NES?! Ser ju vem som helst att det inte håller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Star Trek hade sånna på 60-talet... Jag gillar inte denna listan riktigt hittills.

EDIT: Oh kom igen! World of Warcraft är med på listan! Vad är det för trams? Om något mmog passar på listan så är det väl eve online som är något över det vanliga...

Vad är EVE för trams? Det finns ingenting som har påverkats av spelet EVE. Det är förvisso ett unikt MMO, men det har absolut inte förändrat något vilket det är listan handlar om. WoW och andra sidan har revolutionerat MMO-marknaden as we know it. Och inte allra minst alla utvecklare.

Måste säga att jag finner en hel del jag inte tycker är särkilt revolutionerande, samt att en del av dem är på fel plats. Tycker ju exempelvis att NES:et skulle nå en lite bättre plats.

Sen som några andra sa, idiotiskt att börja med 1an först. Man vill ju liksom gå neråt i listan och väcka minnen. Inte direkt spränga 1an.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk

Öhh var inte Voodoo3 floppen, då vanliga grafikkort gick om för spel? Så Voodoo2 eller Voodoo1 skulle ha varit med istället.
*edit* De floppade inte enbart p.g.a. Voodoo3, redan innan det kom fanns det bra andra grafikkort som viper V550 (Riva TNT) ägde en sådan själv (eller var det V330, minns ej vilken).

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Voodoo3 tycker inte jag platsar. De hade 16-bit medan Nvidia's motsvarighet var 32-bit.
Däremot så var Voodoo (1) en av de 50 bästa teknikprodukterna, eftersom de var det första riktiga kortet för hårdvaru-accelererad grafik.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Star Trek hade sånna på 60-talet... Jag gillar inte denna listan riktigt hittills.

EDIT: Oh kom igen! World of Warcraft är med på listan! Vad är det för trams? Om något mmog passar på listan så är det väl eve online som är något över det vanliga...

StarTAC var inspererad av just dom där grejerna i Star Trek faktiskt (där av namnet på mobilen bl.a.) och StarTAC var på riktigt (Star Trek är bara en TV serie och rymdskeppen, teleporters och allt annat funkar inte i verkligheten ).
Och inget annat MMO har haft samma enorma impakt som WoW, dom var inte först, bäst eller vackrast men dom är störst och mängder med folk utanför spelvärden och "MMO comunityt" har hört tallas om WoW.

Permalänk

Lite spekulationer kring mmog. WoW är den komersiella delen som syns bara för att det finns så mycket pengar att hämta ur fickorna på mammor då de flesta som spelar wow är kids. Wow drar alltså ner spelen inte bara i åldrarna utan i kvalitet pga att det viktiga är att synas. EVE är motsatsen. Jag hoppas att det är EVE som har störst inverkan på framtiden och att vuxnare spel ökar i populäritet men det går ju inte att säga hur det går eftersom framtiden styrs av nuet och inte redan är bestämd. Likaså hoppas jag att Wii kommer ses tillbaka på som ett stort framsteg och det tror jag faktiskt också det kommer göras, till skillnad från Xbox360 och PS3 som det väl inte är någon tvekan om inte har någon betydelse alls.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Voodoo3 tycker inte jag platsar. De hade 16-bit medan Nvidia's motsvarighet var 32-bit.
Däremot så var Voodoo (1) en av de 50 bästa teknikprodukterna, eftersom de var det första riktiga kortet för hårdvaru-accelererad grafik.

Jag instämmer, hade nog inte klagat om det var Voodoo 2 men Voodoo3... det var ju början på slutet

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Sicket dravvel....pallade bara att titta på de 10 första innan jag tröttnade på den listan.

Den enda av de 10 som platsade var nr 7...modemet.
När hemanvändare kunde börja utnytja det som senare skulle bli Internet..där är en höjdare.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

haha vilket skit, de bara listar ju random program/hårdvara. Verkar inte ligga någon som helst tanke bakom någonting på listan.

0 av 5 solar från mej.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Öhh var inte Voodoo3 floppen, då vanliga grafikkort gick om för spel? Så Voodoo2 eller Voodoo1 skulle ha varit med istället.
*edit* De floppade inte enbart p.g.a. Voodoo3, redan innan det kom fanns det bra andra grafikkort som viper V550 (Riva TNT) ägde en sådan själv (eller var det V330, minns ej vilken).

Helt rätt. Voodoo3 var ju inget märkvärdigt direkt. Det var ju Voodoo och Voodoo2 som var de fräna.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Sämsta listornas #1? Jag tycker det, någon som sett sämre?

Lägger nog ändå till den som bokmärke eftersom den är så besynnerlig. Killen sitter på en massa kunskap men är inte riktigt klok.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

ingen höjdarlista men jag tycker definitivt WoW ska vara där, det har blivit en ikon för no-life geeksen ju!
dessutom finns det jättemånga roliga youtube videos från wow...

var är cdbrännaren på den där listan? väldigt många fler som haft användning för den än nån jekla zip-drive.

massa som fattas

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Tråkig lista, halvdåliga val och för få saker per sida. Har man 50st saker att lista kan man iaf bjuda på 10st/sida.

Sen fattar jag inte hur iTunes kan vara med på listan. Det måste vara något av det värsta som gått från idé till färdig kod. Kass som mp3-spelare och ännu värre som verktyg för att föra över musik. Och ja, jag har en iPod men avskyr iTunes. Usch, det är ondska.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Typisk Digg-sjuka, allt ska vara listor. Verkligen att sticka ut hakan också att ta med 50 stycken - not.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Inte för att vara petig eller så..... men borde inte tv:n, radio:n och telefonen varit med på listan eller??? Näee givetvis inte, itunes eller något anna Verkligen jättebra program får inte tappa sin plats mot de små inte speciellt viktiga grejjorna!

Permalänk
Medlem

Direkt pinsamt med Windows 95 på 20:e plats.
Multitasking?! Wow!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Angående onlinespel och MMORPG, Ultima eller Everquest borde väl ligga där istället för WOW, bara för att kommentera ett exempel. Men jag håller med de flesta här, vilken jäkla skitlitsa. Vissa prylar hör hemma där men inte var de då många.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Känns ju som att man missat en hel del uppenbara saker som sagt

EDIT: Varför öppnas inte Swecs externa nyhetslänkar i nya fönster längre? Man har ju vant sig vid det så nu stänger man ju ner fönstret när man är klar "va, vart tog mitt swecfönster vägen?". Dåligt, man ska inte förvirra användare genom att förändra saker

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Lite amerikansk och buissnessapproach på listan och det krävs nog att man skall ha varit med från början att uppskatta listan till fullo.

Kan ju säga att Win95 tillsammans med Pentium CPUn var det som gjorde att jag böt från Amiga till PC till slut, innan dess hade PCn inget att erbjuda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Värst va folk klagar....! Måste de dela åsikt med resten av världen? Det står även att det är de bästa produkterna efter pc:ns uppkomst, alltså finns inte TVn och videon med...

Permalänk
Inaktiv

gnäll gnäll, bara en lista som en eller att par människor har gjort, det är ingen lag på att dom ska ha rätt eller så..suck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q'aman
Tråkig lista, halvdåliga val och för få saker per sida. Har man 50st saker att lista kan man iaf bjuda på 10st/sida.

Sen fattar jag inte hur iTunes kan vara med på listan. Det måste vara något av det värsta som gått från idé till färdig kod. Kass som mp3-spelare och ännu värre som verktyg för att föra över musik. Och ja, jag har en iPod men avskyr iTunes. Usch, det är ondska.

Samma program som öppnade upp för laglig nerladdning av både musik, film, TV-serier.

Samma program som gav Podcasten status.

Samma program som till stor del har lett till iPodens utbredning (och i och med att iPoden blev stor, fullkomligt exploderade den digitala marknaden av märken som iriver tex. Ja nu vet jag att iriver var före iPoden, men iPoden satte ändå en standard enlig mig).

Ja, jag tycker att det passar rätt bra på den listan om jag ska vara ärlig...

Permalänk

Netscape på första plats är ju bra konstigt, Apple II eller första macen skulle fått den platsen. Utan dom hade ju netscape inte ens funnits.

Permalänk
Medlem

Inte många rätt där inte, bittorrent borde vara med någon stanns och Firefox också. Commodore 64? FFS, värdelös lista.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

über alles borde något tidigt mekaniskt vidunder till symaskin vara med, de revolutionerade rätt duktigt om jag minns min historia rätt ... Ångloket? Mekanik är också teknik...

Permalänk
Medlem

worst list ever!!

Några viktiga saker var där väll, men mycket var en massa trams med.