Permalänk
Medlem

Stänga av edge och gprs

Jag vill stänga av edge på min samsung telefon, hur gör man, använder aldrig wap ändå, en känsla att det tar mer från batteriet med

Permalänk
Medlem

Det tar väl inte batterikapacitet om du inte använder det?

Permalänk

Men wap drar inget batteri så länge du inte använder det, så det kan du ha kvar. Men edge och 3g drar mer batteri om det är på. Har jag för mig, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

3G drar med, men vetefan om edge drar med om man inte utnyttjar det genom att surfa.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Fundersam över det jag också. I och med att Edge och GPRS gör i princip samma sak så borde det inte dra mer batteri om man inte använder det. Iofs så ligger väl mobilen och kollar vad som finns tillgängligt, eller?

Permalänk

Edge och GPRS används bara när data ska överföras.

Permalänk
Medlem

Vid användning, ja. Men i de telefoner som har Edge, är det telefonen som ligger och kollar om Edge finns tillgängligt?

Permalänk
Medlem

Jag brukar slå av gprs när jag inte vill använda det, såfort du får ett mms så tankas det ju ner med gprs, vilket kostar pengar, pengar jag kanske vill spara om det ändå bara va nått skit. Inställningar > Kommunikation > Datakommunikation > Önskad tjänst. Välj bara gsm eller gsm + gprs

Spar nog lite batteri också eftersom du har ju faktiskt en extra mottagningsgraf i vänsta hörnet som visar gprs mottagningen, bara att den finns där visar ju att telefonen har koll på gprs mot en mast på något vis.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
Jag brukar slå av gprs när jag inte vill använda det, såfort du får ett mms så tankas det ju ner med gprs, vilket kostar pengar, pengar jag kanske vill spara om det ändå bara va nått skit. Inställningar > Kommunikation > Datakommunikation > Önskad tjänst. Välj bara gsm eller gsm + gprs

Spar nog lite batteri också eftersom du har ju faktiskt en extra mottagningsgraf i vänsta hörnet som visar gprs mottagningen, bara att den finns där visar ju att telefonen har koll på gprs mot en mast på något vis.

du betalar ju inget som du tar emot. skickar nån mms till dig, så inte behöver du betala kostnaden för att din nalle hämtar det medelandet. det bekostas av den avgift som avsändaren betalar. det kostar enbart om du skickar. precis som när du ringer, det kostar när du ringer, men inget när nån ringer till dig, såvida du inte är utomlands, då betalar du mellanskillnaden pga. att då ska inte den som ringer behöva betala dyrt om den inte vet att du inte är inom landet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Såhär är det, för att sammanfatta vad som redan sagts i tråden.

3G drar ner på batteriet väldigt mycket då du blir uppkopplad mot en 3G-mast och inte vanlig 2G.

GPRS Drar ingenting på batteriet såvida du inte använder det - nej, det kostar ingenting att ta emot MMS.

EDGE, som är "trimmad" GPRS, drar inte heller mer på batteriet. Det fungerar som GPRS, fast då lite snabbare.

Vill du spara på batteriet? Stäng av 3G/UMTS.

Visa signatur

skjut inte upp något till morgondagen som du kan få någon annan att göra redan idag.

Permalänk
Medlem

där fick jag svaren, verkar inte gå att stänga av edge ändå...Tackar

Permalänk
Medlem

tänkte precis skriva allt det daviden skrev! Han har helt rätt i allting!

Och bara så ni vet är EDGE preics lika bra som 3g! Iallafall när det gäller att surfa (0.384kbit/s) Så egentligen vad är grejen med en 3g lur, om man inte vidoesamtalar elle rhar 3 som operatör.
kasnke kommer mer coola saker...

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Avstängd

EDGE funkar väll bara om du har Telia-abbonemang och typ länder som USA, eller ?

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blygarn
tänkte precis skriva allt det daviden skrev! Han har helt rätt i allting!

Och bara så ni vet är EDGE preics lika bra som 3g! Iallafall när det gäller att surfa (0.384kbit/s) Så egentligen vad är grejen med en 3g lur, om man inte vidoesamtalar elle rhar 3 som operatör.
kasnke kommer mer coola saker...

grejjen är väll att 3G just nu är påväg upp mot över 2 Mbit.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
EDGE funkar väll bara om du har Telia-abbonemang och typ länder som USA, eller ?

Telia har Edge i Sverige iaf, vet ej hur det är med övriga operatörer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Packe
Telia har Edge i Sverige iaf, vet ej hur det är med övriga operatörer.

Idag är det bara Telia som använder EDGE, tyvär.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blygarn

Och bara så ni vet är EDGE preics lika bra som 3g! Iallafall när det gäller att surfa (0.384kbit/s) Så egentligen vad är grejen med en 3g lur, om man inte vidoesamtalar elle rhar 3 som operatör.
kasnke kommer mer coola saker...

Där har du lite fel, iaf. i vissa fall.
Jag, t.ex., är väldigt uppkopplad via mina mobiler. Min Nokia E61 använder jag inte bara till att pusha ut mail från min exchange-låda samt imap idle-låda, msna osv. - utan även att ringa med.
Med EDGE eller GPRS bryts alla datoranslutningar så fort jag pratar i mobil eller smsar/tar emot sms. Med 3G är jag alltid uppkopplad, jag måste inte koppla upp mig på nytt igen efter samtalet eller efter att smset skickats eller blivit mottaget.

Enda nackdelen jag ser med 3G, det är att det äter rejält med batteri.

Visa signatur

skjut inte upp något till morgondagen som du kan få någon annan att göra redan idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daviden
Med EDGE eller GPRS bryts alla datoranslutningar så fort jag pratar i mobil eller smsar/tar emot sms.

Det beror på vad du använder för applikation, använder du de inbyggda wap/webb applikationerna så "bryts inte anslutningen" den sätts bara på paus och återupptas när ditt röst samtal avslutas.

Med "ny" teknik i GSM som heter DTM(Dual Transfer Mode) kan man ha både röst samtal och ett GPRS/EDGE aktivt samtidigt. (http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Dual_Transfer_Mode) dock en tom artikel .. finns mer information om det både hos Nokia och Ericsson samt 3GPP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaKaBa
Det beror på vad du använder för applikation, använder du de inbyggda wap/webb applikationerna så "bryts inte anslutningen" den sätts bara på paus och återupptas när ditt röst samtal avslutas.

Med "ny" teknik i GSM som heter DTM(Dual Transfer Mode) kan man ha både röst samtal och ett GPRS/EDGE aktivt samtidigt. (http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Dual_Transfer_Mode) dock en tom artikel .. finns mer information om det både hos Nokia och Ericsson samt 3GPP.

Det är sant att det pausas och blir aktivt så fort du kopplat ner samtalet, dock fungerar det inte då du har strömmande trafik som t.ex. MSN igång eller imap idle.
Vi kan komma överrens om att pausning fungerar i vissa fall

Japp, har läst lite om DTM-tekniken, har t.o.m. provat lite (jobbar på SE) - dock är detta främst för USA.
Lite mer kräm i batterierna så kommer 3G fungera smärtfritt.

Visa signatur

skjut inte upp något till morgondagen som du kan få någon annan att göra redan idag.

Permalänk
Medlem

<-- ///

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daviden
Japp, har läst lite om DTM-tekniken, har t.o.m. provat lite (jobbar på SE) - dock är detta främst för USA.
[/B]

Har EMP äntligen fixat en plattform för det (två år senare) börjar bli trist att köra med Nokia lurar

Permalänk
Medlem

tänk på att det i utlandet kostar pengar att ta emot mms. Dock ej hos alla operatörer men flertalet.

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Kan man stänga av 3G i tex SE W850i för att "snåla" på batteri?
Och om man sedan skulle vilja aktivera det, måste telefonen startas om?

Eller hur funkar det?