Intel Penryn med 12 megabyte nivå 2-cache

Permalänk
Melding Plague

Intel Penryn med 12 megabyte nivå 2-cache

Att avslöja detaljer om kommande processorgenerationer har blivit väldigt populärt bland de två stora processortillverkarna Intel och AMD. Intel har idag avslöjat prestandaexempel på den kommande Penryn-arkitekturen.

Läs nyheten: Intel Penryn med 12 megabyte nivå 2-cache

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

GE MEEJJJJJJJJJJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
GE MEEJJJJJJJJJJ

Blir lagom att uppgradera då igen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
GE MEEJJJJJJJJJJ

Giiiiiiiimeeeeeeeee Tooooooo!

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle ni kunna komplettera med en länk till själva källan av informationen? Länken som finns är i och för sig bra utifrån ett tekniskt perspektiv om hur Penryn-arkitekturen är designad, men den är egentligen inte kopplad till nyheten.

För entusiasten blir i och för sig överklockningsförmågan väsentlig ifall de prestandavinsterna som angetts ska bli verklighet. 3,33GHz är redan en bra bit över C2D standarder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Blir lagom att uppgradera då igen

Ya speaka ze trufa Fin fördel för mej att min far också har planer på att byta sin E6600, samt mobo vid samma tillfället så jag får köpa dessa för struntsummor Serverbygge javisst

Citat:

Mor5ives
Giiiiiiiimeeeeeeeee Tooooooo!

nej... du har inte varit en snäll pojke

Permalänk
Medlem

35 W för dualcore ... mm mumma!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
35 W för dualcore ... mm mumma!

Dualcore?

Är inte Penryn en Quadcore eller?

Permalänk
Avstängd

40% snabbare i spel.
Hur jämför dom då?
På samma frekvens eller?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ya speaka ze trufa Fin fördel för mej att min far också har planer på att byta sin E6600, samt mobo vid samma tillfället så jag får köpa dessa för struntsummor Serverbygge javisst

nej... du har inte varit en snäll pojke

ORLY ?!

Vad för EVIL har jag gjort dig nu då?

moire: Instämmer med det. Härregud va nice det skulle vara med den i en bärbar. Batteritiden lär få sig ett skjut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Dualcore?

Är inte Penryn en Quadcore eller?

" Enligt kalkuleringar som gjorts av befintliga röntgenbilder på kärnan av Penryn förväntas den tvåkärniga modellen har ett tdp-värde på 35 watt "

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Vad fett med 45nm och tdp på 35 watt!

Oj, en sån vill jag ha!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
ORLY ?!

Vad för EVIL har jag gjort dig nu då?

moire: Instämmer med det. Härregud va nice det skulle vara med den i en bärbar. Batteritiden lär få sig ett skjut.

Du vill inte göra av med din PowerPC så du e IVIL av naturen

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du vill inte göra av med din PowerPC så du e IVIL av naturen

OT: En PowerPC G4 1,33GHz tar en AMD Athlon XP 2000+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du vill inte göra av med din PowerPC så du e IVIL av naturen

Då ska jag vara ännu mer IVIL nu. Om du tittar i min sig ser du att graffikkortet uppgraderats för att klara dubbla 30 tums.

Jag undrar dessutom hur IBM och framför allt AMD ska kontra detta. Tror att K8L och framtida K10 måste vara något rejält prestandamässigt om de ska ha en chans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Då ska jag vara ännu mer IVIL nu. Om du tittar i min sig ser du att graffikkortet uppgraderats för att klara dubbla 30 tums.

Jag undrar dessutom hur IBM och framför allt AMD ska kontra detta. Tror att K8L och framtida K10 måste vara något rejält prestandamässigt om de ska ha en chans.

Bastard.........

Tror Barcelona o Agena kommer ge Intel mer än en match nu i sommar. Hoppas bara för deras egen skul att inga fler förseningar stoppar lanseringen nu. Sen kommer nog efterföljande Shanghai att vara ett bra komplement, även om jag tror att Nehlam kommer banka den.

Permalänk
Medlem

Dax att börja leta efter ES modeller då.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Btw är dessa till 775 eller en ny socket?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Skulle ni kunna komplettera med en länk till själva källan av informationen? Länken som finns är i och för sig bra utifrån ett tekniskt perspektiv om hur Penryn-arkitekturen är designad, men den är egentligen inte kopplad till nyheten.

För entusiasten blir i och för sig överklockningsförmågan väsentlig ifall de prestandavinsterna som angetts ska bli verklighet. 3,33GHz är redan en bra bit över C2D standarder.

Pressmeddelandet skickades via e-post från Intel till oss. Läs mer om sakerna som händer och presenteras på IDF hos Intel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Skulle vilja bryta mig in hos Intel och sno några Quad processorer, hos AMD/ATI med tar några Opteron-Quad och slänga in i datorn.
Haha

Permalänk
Medlem

Intel (eller vem som helst egentligen )får gärna ge en till mig också - för med 12 mb cache så lär det dröjja innan jag själv kommer köpa en med tanke på vad priset antagligen landar på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Pressmeddelandet skickades via e-post från Intel till oss. Läs mer om sakerna som händer och presenteras på IDF hos Intel.

Tack för tipset!

Permalänk

Ih, den där processorn har ju nästan mer cache än jag har internminne.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ih, den där processorn har ju nästan mer cache än jag har internminne.

Har saker ändrats eller är inte cache-minne fortfarande väldigt dyrt? I så fall måste ju dessa modeller med 6 respektive 12 mb cashe verkligen bli svindyra även i instegsmodellerna.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Avstängd

5 ghz?

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jöhgänn
5 ghz?

?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
40% snabbare i spel.
Hur jämför dom då?
På samma frekvens eller?

Jag antar det, något mer rättvist sätt att jämföra kan jag inte komma på.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Ser inget wow i det här faktiskt. Jag blir inte så imponerad längre för jag tycker man har lyckats så bra med övriga komponenter samt CPU generellt. Hur som helst tycker jag det ska vara intressant och se vad Amd har att hosta upp i sommar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

12 mb L2, va fett.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!