Programmeringskollektivet : Säsong 2?

Permalänk

Programmeringskollektivet : Säsong 2?

Hej forumet!

Förra våren organiserade ett tiotal forumsmedlemmar i Göteborg ett projekt som vi kallade för programmeringskollektivet, en mötesplats för programmerare som samlades för att utbyta erfarenheter, visa upp egna projekt och snacka skit.. En av de ursprungliga medlemmarna (sweetfish) kontaktade mig och undrade om vi kan väcka liv i projektet och därför vänder jag mig till er på forumet för kolla av om det finns något intresse.

En idé kanske skulle vara att organisera en meet-and-greet träff i samband med Richard Stallmans föreläsning här i Göteborg den 16 maj och diskutera om det finns en framtid för kollektivet.

Vad tror ni?

...

Om det låter intressant kan ni ta en titt på den ursprungliga tråden och ett par redogörelser av våra tidigare möten:

Programmeringskollektivet:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Möte 1: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=630...
Möte 2: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
Möte 3: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
Möte 4: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Permalänk
Medlem

Jag bor i Stockholm så det är inget för mig, sry.

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Avstängd

Jag bor i göteborg

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Kan tillägga att man kan organisera detta på lite olika sätt som inte nödvändigtvs betyder möten och föreläsningar.

En kul idé som jag fick förra veckan var att ordna ett slags ”hacking-marathon”, typ att man samlas en fredag 17:00, folk presenterar projekt som de tänker implementera under en manisk 48h period, alla drar hem till sig (eller ordnar något annat om man vill vara flera som samarbetar) och samlas igen under söndagen 19:00 för att visa upp vad man gjort och dela med sig erfarenheter. Perfekt tillfälle för att lära sig ett nytt språk eller att prova på nya teknologier.

Själva tanken hur man än en genomför projektet i praktiken är ju att försöka skapa en möteplats där folk sporrar varandra att utvecklas, lära sig saker och framför allt ägna sig åt en pragmatiskt variant av "make real shit".

Permalänk

Just det där med "hacking-marathon" verkar riktigt trevligt! Ser gärna att det följer något tema vid varje träff, hade jag tyckt vara kul iaf.

Citat:

En idé kanske skulle vara att organisera en meet-and-greet träff i samband med Richard Stallmans föreläsning här i Göteborg den 16 maj och diskutera om det finns en framtid för kollektivet.

Låter bra enligt mig.

Permalänk
Medlem

Låter fint enligt mig med!

Jag skulle vart med förra kollektivet, men fick stora förhinder. Nu har jag dock flyttat in till göteborg, så nu har jag inget att skylla på längre ;p

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad. De tidigare möterna var väldigt intressanta, och jag ser fram mot många intressanta presentationer. Just "hacking-marathon" låter intressant, och vore kul att pröva på.

Permalänk
Medlem

Undrade just om det skulle bli någon säsong 2

Här kan man läsa mer om Richard Stallmans föreläsning:

http://www.rms2007.se/

Permalänk
Medlem

Synd att man inte bor i gbg längre, det hade varit nice o lyssnat till stallman

”hacking-marathon” låter som en bra idé, att skriva ihop något på en helg är ju kul, speciellt om man har lite press på sig (som i tex 48h spelprogrammeringstävlingar).
(fö kan man kalla det hackathon eller kanske ännu bättre sprint om man vill vara OSS-tuff

Permalänk
Medlem

Som sagt förut så är jag definitivt på, dock bor jag i Stockholm nuförtiden och inte i GBG. Men tror det finns absolut tillräckligt med intresse här också.

Precis som Bobby säger så behöver man ju inte alls köra det formatet som vi gjorde förra året. Ett "hackathon" låter helt klart kul, även om det kanske inte passar mig just nu (massa andra saker).

Jag har funderat en gång i tiden på att köra nån sorts ... grej .. där man bestämmer sig för att man ska göra ett enkelt racingspel t.ex. Och så ser man hur långt man kommer (och hur bra det går) om man är typ 10 pers som försöker samarbeta och göra ett sånt spel på bara ett par timmar. Tror det skulle kunna vara väldigt lärorikt för att lära sig det här med att hitta på klass-gränssnitten först, och att dela upp koden på ett sätt så att alla kan jobba på "sin del" så mycket som möjligt. Det skulle säkert bli sämre (kod-strukturmässigt osv) än om man gjorde det "på riktigt", men det är inte riktigt poängen heller.

Men, stora frågan är väl som alltid: Var? Ja, och "Hur?" då. Tror det är bäst att bestämma var och när först, så kan man diskutera exakt hur man ska göra första gången.

Hoppas det inte gör nåt att jag lånar tråden för Stockholm också Har försökt dra igång det här nån gång men det blev aldrig nåt av det riktigt.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem

Själv bor jag i Stockholm så jag är intresserad av något liknande här i krokarna.

Tyvärr så har jag ingen idé om vart man skulle kunna hålla det så det får någon annan ge förslag på.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd

Re: Programmeringskollektivet : Säsong 2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
En idé kanske skulle vara att organisera en meet-and-greet träff i samband med Richard Stallmans föreläsning här i Göteborg den 16 maj och diskutera om det finns en framtid för kollektivet.

Blir det något så är jag på (bor två mil utanför göteborg), är det problem med ställe att samlas så går det ju kanske bra och träffas hos någon om man inte blir allt förmånga, långt och åka till mig men det är annars är det ett allternativ om det inte finns annan lokal.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju redan visst intresse i Dalarna, typ falutrakterna. Mer intresse i de trakterna efterfrågas också!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte men skulle det inte vara kul med ett SweclockersLAN (swec only)?
På ett sådant skulle man kunna ha "hacking-marathon" och liknande.

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Jag är också ganska intresserad... Men får väl se om jag håller måttet bara..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apax
Jag är också ganska intresserad... Men får väl se om jag håller måttet bara..

tänk inte på det, det är ju en kombination av att vara social och träffa personer med likartat intresse. folk som är duktiga brukar tycka om och briljera lite för andra så det är bara bra om det finns folk som lyssnar på deras kunskaper

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Sen finns det ju redan visst intresse i Dalarna, typ falutrakterna. Mer intresse i de trakterna efterfrågas också!

Vet inte om jag skrev i den tråden (tror inte jag gjorde det) men jag bor i Borlänge och är lite intresserad i alla fall.

Permalänk

Angående lokaler, så tycker jag det vore bäst om vi gjorde som förut och letade upp en nice lokal på Chalmers. Kan ju höra med Srekel och vb, om dom anmälde något i förväg. För som det känns nu, så är det bara att sno en bra hörsal eller liknande, men vet ej hur läget är med regler osv. Går ju att kolla upp ganska enkelt.

Permalänk

Vad tror ni om att vi ordnar våra möten på ett trevligt café istället?

Tillgång till WLAN är ju inte direkt ett problem längre, och skulle vi hamna på ett ställe utan trådlöst så har jag tillgång till 3Bredband.

Vi skulle ju t.ex. kunna ordna en första informell träff någon timma före RMS föreläsning i närheten av Vasaplatsen.

Tips och idéer?

Permalänk
Medlem

Hm, ett café låter rätt mysigt. Jag och ett par kompisar (bla jonte, sweetfish ) har varit på ett fik som heter Blue Mountain Café som ligger rätt nära vasaplatsen, om jag inte minns helt fel. Här finns det både WLAN och gott kaffe.

Det är dock inte så enormt stort, så det beror ju lite på hur många vi blir också. Blir vi ett 20 tal blir det nog svårt att trycka in oss där runt tre-fyra tiden.

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
Vad tror ni om att vi ordnar våra möten på ett trevligt café istället?

Tillgång till WLAN är ju inte direkt ett problem längre, och skulle vi hamna på ett ställe utan trådlöst så har jag tillgång till 3Bredband.

Vi skulle ju t.ex. kunna ordna en första informell träff någon timma före RMS föreläsning i närheten av Vasaplatsen.

Tips och idéer?

Café låter awesome, iaf för första träffen. Hade varit nice med en uppskattning av hur många man blir, så man kan kan leta upp ett trevligt café med bra utrymme.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ethex
Hm, ett café låter rätt mysigt. Jag och ett par kompisar (bla jonte, sweetfish ) har varit på ett fik som heter Blue Mountain Café som ligger rätt nära vasaplatsen, om jag inte minns helt fel. Här finns det både WLAN och gott kaffe.

Det är dock inte så enormt stort, så det beror ju lite på hur många vi blir också. Blir vi ett 20 tal blir det nog svårt att trycka in oss där runt tre-fyra tiden.

Blue Mountain är coolt, men så väääldigt litet. Något in mot stan borde väl ha bra med plats, och förhoppningsvis WLAN.

Permalänk
Medlem

Jo, som sagt. För första träffen passar ett café riktigt bra!

Men för framtida träffar jag är tveksam till hur det skulle fungera att hålla presentationer på ett såpass öppet ställe, och jag tycker att det vore smidigt om vi kunde hålla oss i en sal på exempelvis chalmers, där vi har tillgång till projektorer och annat som kan komma att behövas.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte
Jo, som sagt. För första träffen passar ett café riktigt bra!

Men för framtida träffar jag är tveksam till hur det skulle fungera att hålla presentationer på ett såpass öppet ställe, och jag tycker att det vore smidigt om vi kunde hålla oss i en sal på exempelvis chalmers, där vi har tillgång till projektorer och annat som kan komma att behövas.

Vad tror ni?

Fast problemet med chalmers är att alla inte har passerkort dit. Men lokalerna har ju allt som behövs i princip.

Sista träffen förra året var det också tal om att starta en förening; hur det gick och blir med detta är ju något som vi kan diskutera på första träffen nu också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madah
Fast problemet med chalmers är att alla inte har passerkort dit. Men lokalerna har ju allt som behövs i princip.

Sista träffen förra året var det också tal om att starta en förening; hur det gick och blir med detta är ju något som vi kan diskutera på första träffen nu också.

Så länge det inte är "olagligt" att släppa in folk utifrån chalmers in till lokalerna så är det inte så stora problem då många av de som redan skrivit i tråden har passerkort.

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem

Café är väl en rätt bra idé, om det inte blir för många.. första gången vi hade swec-träff satt vi ju runt ett rätt stort bord (typ 2.5x5 m?). Tror vi var 10 pers då ungefär. Lite svårt att hitta såna på caféer, speciellt om alla ska höra vad alla säger.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Avstängd

Blir det något? det verkar som att tillräckligt många är intresserade för att det skall komma en del, då är det väl mer och bestämma plats?

Credit till den/de som tar tag i en sådan här sak, ni är värda all uppskattning!!

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Håller med om att 1:a träffen passar bra på ett café, och vilket behöver man ju inte direkt bestämma nu. Om jag förstått det hela rätt så "samlas" vi väl efter att mr. Stallman har pratat, och då är det ju bara att traska iväg ner mot stan och kika in i cafėerna på vägen och se om det finns plats...

För framtida träffar röstar jag för en av chalmers hörsalar. Där finns projektorer som är lätta att ansluta sina datas till (tror jag). Andra fördelar är att det är lätt att hitta dit, man behöver i prinicp bara ta sig igenom en dörr för att hitta rätt, så har man inget passerkort så kan man ju bara banka på en ruta så får någon stackare springa och öppna. Att det är tufft är ännu en fördel.

Så jag röstar för hörsal! Hatten kanske?

Permalänk

Idag har jag ordnat en domän, serverutrymme och en enkel wiki som är tänkt att vara en slags informationshubb för allt som rör programmeringskollektivet. Vill man starta ett kollektiv i sin stad/region är det bara att redigera wikin och skapa en egen sida.

För oss i Göteborg kommer jag ordna en väldigt enkel sida där man kan anmäla sitt intresse och ta del av viktig information om framtida möten/upptåg. Vill man presentera sig eller behöver utrymme för att lägga upp kod och dokument är det bara att hjälpa sig själv. Upload-funktionen kommer dock att enbart vara tillgänglig för medlemmar som registrerat en mail-forward (se nedan).

För att göra det hela så öppet som möjligt kommer jag enbart att ta på mig ansvaret för driften och kommunikationen för kollektivet i Göteborg. För närvarande existerar det 3 st mail-forwards för sidan som alla pekar till mitt privata mailkonto (contact@,admin@,goteborg@). Tanken är att den som är villig att ta på sig ansvaret för ett lokalt kollektiv kontaktar mig så ordnar jag en stad@ mail-forward. För alla andra medlemmar finns möjligt att ordna en namn.stad@ forward, vilket är önskvärt eftersom det underlättar kommunikation med lokala kollektiv avsevärt.

Vad tror ni om detta upplägg?

Om vi bestämmer oss för att träffas på Blue Mountain Café, blir det då före eller efter RMS föreläsning?

Är det någon som har koll på hur stort caféet är?

Återkommer med mer information när sidan går live imorgon:

http://www.programmeringskollektivet.se

Permalänk

Tycker det låter awesome! Är dock oförtjust, och har alltid varit, i själva namnet programmeringskollektivet, men bättre än SweCoders I guess.

Angående wikin, får man fråga vilken mjukvara det blir?

Och angående caféfrågan tycker jag vi samlas vid Vasaplatsen, och utgår därifrån istället för att alla skall hitta till caféet. Kan ej uppskatta storleken riktigt, men har man tur kan man ju trycka in alla, annars är det väl bara att knycka första bästa café som har plats.

Edit: Ajuste, sign me up för en mail! sweetfish.goteborg@yadayada -> sweetfish@gmail.com

Edit 2: Hm, värt att fundera på är hur länge föreläsningen håller på och hur länge caféerna har öppet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
*snip*

Mycket bra initiativ!

För mig spelar det ingen större roll om vi träffas före eller efteråt. Men vi får mindre tidspress på oss om vi träffas efteråt. Jag skulle tro att planera något innan kl. 17 är lite knepigt, men jag vet inte vad folket här har för tider att passa.

Blue Mountain Café är ett ganska så litet café, och de attraktivaste platserna har till en början varit upptagna de gånger vi (ethex mfl.) varit där tidigare.

Anledningen till att vi valt BMC har främst varit att där finns tillgång till WLAN, men det är inget krav för det här mötet, så vilket café som helst bör duga.

Edit: jonte.goteborg@ -> *borta*