Ge exempel på bra och dålig kartdesign

Permalänk
Medlem

Ge exempel på bra och dålig kartdesign

Tänkte fråga om vilka spel ni tycker har bra respektive dålig kartdesign.
Inkludera gärna enskilda kartor också som ni tycker är bättre än alla andra kartor spelet har att erbjuda. Väldigt bra om ni motiverar era svar också, varför kartorna är bra/dåliga.

Några av mina favoriter.

- Grand Theft Auto: San Andreas
Här snackar vi utforskarglädje. Kartan hade ju en ganska stor betydelse hur man kunda klara av vissa uppdrag. Ibland kanske man kunde hoppa över en mur, eller hoppa fallskärm för att smyga sig in. Annars kunde man ju också ösa på med en snabb bil och krossa allt i sin väg. Det jag gillade mest dock var ju hur stort och väl placerat allt var. Alltid skoj att hitta ställen där man kan ha sin egna lilla sandlåda och leka runt med lite motorcyklar och annat.

- Battlefield Vietnam, Operation Hastings
Floden som går genom banan och jungeln + bebyggelsen bredvid gjorde denna kartan till en av mina absoluta favoriter. Varje del av banan gjorde att man kunde spela annorlunda och hitta på många nya saker ganska ofta. Den hade allt från båtar, helis, flyg, tanks och en jungel man kunda smyga omkring i. Denna banan balanserade allt väldigt bra också tyckte jag. Tunnel-spawnen kunda dock ibland vara en plåga för amerikanerna.

- Yoshi's Island
Nintendo gjorde allt rätt med kartorna i detta spelet. Allt var väldigt bra placerat.

- Sonic 2, Casino Night Zone
Här snackar vi rolig bana. Sonic + fiender + pinball = Skoj!!!

- Half Life 2
Den första halvan fram till fängelset var ju underbar. Kanske för linjärt, men det skapade väl också mer utrymme för utvecklarna att göra trevliga kartor där man verkligen hade bra användning av omgivningen.

---

Sen finns det ju spel som verkligen har riktigt dålig kartdesign. Spel som man knappt orkar spela igenom tack vare hur enformigt och dåligt allt kan vara på banorna.

- Halo
Jag spelade enda fram till snö-banan då jag stängde av i ren protest över hur uselt allt var placerat. Enformigheten gick mig på nerverna, allt såg ju precis likadant ut. Har inte rört spelet sen dess. Provade första banan i Halo 2 också, men den gillade jag inte heller.

- Legend of Legaia
Ett sånt där japanskt rollspel med sådana tråkiga kartor att det omöjligt att spela igenom det, hur bra än storyn är.

- Battlefield 2, Wake Island
Kanske detta var en bättre bana i de tidigare spelen då man kunde styra lite större skepp runt ön(?). Hamlar man i amerikanernas sida så försöker man förjäves komma ifrån den stora hangarbåten och ta sig iland. Men allt som lyfter eller åker där ifrån får sig en glad J10a efter sig. Är man kines på banan så kan man vänta flera minuter innan en simmande liten myra lyckas ta sig upp på stranden som tyvärr dör illa kvickt. Om nu flaggorna tas på ön så är det ju bara rakt fram som gäller, ibland känns det hopplöst att bli anfallen från två håll och konstant få en airstrike över sig. Jag gillar inte denna kartan, den är väldigt dåligt balanserad.

- Metal Gear Solid 2
Nej usch va tråkig den där plattformen var. Väldigt enformigt ställe som spelet utspelar sig på. Allt såg ju nästan likadant ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

- Halo/2
Riktigt bra design, vältänkt, utforskarglädje

- Far Cry
Sjukt tråkiga stora öppna miljöer

Permalänk

Groznyj Grad (Volgins militärbas) i Metal Gear Solid 3 var väldigt underhållande att navigera sig igenom de gånger man besökte platsen. Speciellt kul var det att härja runt efter att snott åt sig Raikovs uniform Metal Gear Solid 3 över huvudtaget var klockrent förutom några få platser som jag inte kan nämna på rak hand, men ytterligare en enormt underhållande plats är ju zonen där fighten med The End utspelas (enorm jungel där man ständigt är i måltavlan av hans krypskyttegevär).

Edit: Skulle ju även vara kul om ni som skrev länkade till bilder på spelen ni nämnde, även att visa upp kartorna skulle vara kul att se.
Ny lyckades jag inte hitta några bra exempel men någon annan kanse gör det

Permalänk
Medlem

De flesta ww2 spelen brukar ha rörig leveldesign

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
De flesta ww2 spelen brukar ha rörig leveldesign

Tja, med tanke på att de flesta är designade utifrån riktiga miljöer så kan det väl lätt bli så... eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara för att jag precis satt och spelade dem.

Bra designat:

Penthouse - Ranbow Six: Raven Shield
- Riktigt kul bana, man kan lära sig den relativt enkelt men den är utformat så pass bra att även om man kan den riktigt bra så finns det fortfarande en utmaning beroende på hur terroristerna blir placerade.

Island Estate - Rainbos Six - Raven Shield
- Samma som Penthouse. Balanserad och utmaning beroende på terroristerna och man får anpassa sitt spel lite efter hur saker utvecklar sig.

Metroid Prime:
- Varierat, mängder av olika geografiska problem som löses på olika sätt, stämmningsfullt och för det mesta trovärdigt designat. Helt underbar bandesign som låter spelaren tampas med olika saker under olika omständigheter och förhållanden, även om problemen i sig inte är så varierade.

Dåligt designat:

Battlefield 2
- Majoriteten av banorna lider av samma brister. Samma typ av design om och om igen, nästan det enda som skiljer dem åt är texturer. Istället för att erbjuda olika lösningar på samma problem (som metroid) så erbjuder man samma lösningar om och om igen bara det att man byter färg på omgivningen.

Halo
- Spring, skjut, repeat. Tråkigare design på banor får man leta efter

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Starcraft kampanjerna.

Tänker inte ge någon djupare förklaring.

Men GTA-spelen brukar också ha en trevlig och genomtänkt världsdesign.

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt de två första Doom spelen har den bästa level designen jag någonsin spelat. Den är ack så simpel men ändå rolig att utforska. Många av banorna har överflödiga partier som man inte ens behöver besöka, men det är roligt att göra det iallafall.

Sedan är första och tredje kampanjen i Duke Nukem 3D bra. Likaså flera levels i Shadow Warrior. Blood tyckte jag däremot hade ganska rörig level design. Jag tröttade snabbt, även ifall det fanns en hel del guldkorn.

Sedan finns det inte mycket som går upp mot en riktigt väldesignad bana i Heroes spelen.

Permalänk
Medlem

Bra design:

Battlefield 2, Strike at Karkand.

Majoriteten av de 64 spelarna hamnar i en riktig köttkvarn vid stadens ytterkant. Mycket roligt för dem som är skickliga på CQC, trist för nybörjarna. Somliga av oss andra anpassar oss efter att banan är assymetrisk, alltså ett lag måste bryta sig in, det andra försvarar. Här blir det en katt och råtta lek mellan skickliga spelare som försöker smyga sig in bakvägen alternativt lägga sig i bakhåll för dem. Framför allt det försvarande laget är inte starkare än sin svagaste länk, medan det anfallande laget ofta segrar eller förlorar på bedrifterna av en enda squad/sexmanstrupp.

Dålig design:

De flesta battlefield 2 banorna där infanteriet knappt har någon vegetation eller bebyggelse alls att skydda sig från flygplan, attackhelikoptrar eller pansarfordon vilket har lett till att vissa föredrar "infantery only" som är ett sämre spel än många andra populära FPS.

Permalänk
Medlem

Quake 2 tycker jag har en genomgående bra leveldesign. Och bonusleveln i första Quake Ziggurat, där det är ett tempel i mitten av banan och man ska upp och fippla i fyra olika vingar kommer jag ihåg att jag formligen älskade.

Sen gillar jag några av banorna i UT2004 där ett lag attackerar och det andra försvarar, kommer inte ihåg vad spelläget heter nu Men där finns några riktigt sköna banor. Och ett par som har såna flaskhalsar att det är helt osant...

Max Payne 1 & 2 har bra banor. Särskilt ettan när man stormar skyskrapan i slutet. Rysningar när man dodgar granater alldeles i början.

Tror det är i det första Call of Duty som man stormar en liten by i frankrike och det flyger granatsplitter överallt. Och hela den ryska kampanjen är guld värd vad gäller bandesign. Ja jävlar vilket spel

Sen får jag nog dra till med Shadowfang Keep i WoW också, älskar det stället, så coolt att slåss i matsalen, uppe på murarna, upp genom tornet. Häftigare än Karazhan, imo.
Nu tillhör det här inte leveldesign i mer än att de har placerat ut en viss typ av fiender där, men Anubisath Guardians i AQ40, första gången man möter dem och fighten är över på 3 sekunder så tänker man när man ligger där i sin pöl av blod: "Vad fan var det som hände?".

Dålig leveldesign då.

Halo. Troligen det absolut tråkigaste spelet jag någonsin spelat i single player. Jag kämpade mig fram till the Flood, men gudars. Efter sex kopior av exakt samma nivå och fiender som spawnas på exakt samma ställen så tröttnade jag. I multiplayer är det rätt skojsigt däremot, mycket bättre än SP.

En del världar i KotOR där man är tvungen att gå för alltid för att komma dit man ska.

Ett par banor i Jedi Knight 2. Gudars vad illa gjorda de är. Jedi Academy är bra mycket bättre på det, och det ges till och med vissa möjligheter att välja den väg man ska ta. Beroende på hur högt man kan force jumpa, såklart

Det var nog alles just nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xilli
- Halo/2
Riktigt bra design, vältänkt, utforskarglädje

- Far Cry
Sjukt tråkiga stora öppna miljöer

Hmm, jag skulle nog säga tvärt om i så fall.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Return To Castle Wolfenstein har en riktigt bra D-Day-multiplayer-level. Ena laget börjar förstås med att försvara en bas, och det andra laget kommer stormandes från båtar vid stranden. Den känns väldigt vältimad på nåt sätt.

Dom flesta CS-banorna är ju riktigt bra också; Dust, Italy, Cobble m.m. är otroligt välgjorda. Sen finns det ju mindre bra, som cs_siege som blir världens sniperfest och är tokbalanserad åt terroristernas håll efter ett tag (om dom inte ändrat den sen jag spelade sist). Just do här banorna handlar väldigt mycket om timing, känns verkligen som att om det t.ex. är en korridor i mitten av banan som man möts vid, så kommer bägge lagen komma in i korridoren ungefär samtidigt, vilket innebär att ibland kan det vara värt att rusha och försöka överraska, och ibland kan man ta det lite mer lugnt.

Vad gäller singleplayerspel så är (riktigt) gamla Another World och Flashback två favoriter. Dom är svåra men har rätt trevliga levels.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Bra:
Morrowind - Hela ön är ju en enda stor "utforskar-glädje-fest"

Oblivion - Gillar de norra delarna av Cyrodiil mest, fast hela kartan är bra på sitt sätt.

Dåliga:

Stalker - Gillade inte alls kartan, kändes som att det var en lång motorväg till toppen man skulle springa sig igenom. Även om man kunde utforska mer på sidorna ibland.

Permalänk
Medlem

snes: zelda 3, super metroid...
nes: the goonies 2

Någonstans efter detta handlade allt bara om grafikhysteri och bra leveldesign (även bra speldesign) blev i 99 fall av 100 helt inaktuellt för varenda produktionsbolag. Bra spel produceras typ inte längre imho.

Ovan nämnda spel är imho bland de bästa spelen som gjorts också. Men det är lite offtopic.

edit: vb fick mig att inse att jag glömde dm3, dm4 och dm6 till quake. Jag gillar också q3tourney3 och 5 samt q3dm17 till q3.

Permalänk
Medlem

Håller med srekel, till CS finns det några riktigt bra designade banor där dust sticker ut extra mycket. Även dust2 är riktigt bra, speciellt för att vara en "uppföljare". Båda banorna är lagom timeade och uppmuntrar i lagom mängd till teamplay som fungerar både i public-spel och klanspel (till skillnad från många andra banor).

Q3DM6 till Q3 är en annan riktigt bra bana, har ju bl.a gjorts om (och är mycket spelad) till värsta konkurrenten UT2004, och det om något är ju ett bra betyg

Permalänk
Medlem

ra3map11 till q3ra är fin

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
... Dom flesta CS-banorna är ju riktigt bra också; Dust, Italy, Cobble m.m. är otroligt välgjorda.

Jag tycker inte dust och italy är särskilt välbalanserade :P.
Terroristerna tar ju över marknaden på italy hur lätt som helst om de är snabba, och på dust hinner CT in i tunnel för tidigt. (5on5 på dust är ju dock ok).

Gillar för övrigt levlarna på Splinter Cell (förutom på första uppdraget).
Deus Exs lvl-design är ju riktigt bra också.

Visa signatur

-\n-