Ge exempel på bra och dålig kartdesign
Tänkte fråga om vilka spel ni tycker har bra respektive dålig kartdesign.
Inkludera gärna enskilda kartor också som ni tycker är bättre än alla andra kartor spelet har att erbjuda. Väldigt bra om ni motiverar era svar också, varför kartorna är bra/dåliga.
Några av mina favoriter.
- Grand Theft Auto: San Andreas
Här snackar vi utforskarglädje. Kartan hade ju en ganska stor betydelse hur man kunda klara av vissa uppdrag. Ibland kanske man kunde hoppa över en mur, eller hoppa fallskärm för att smyga sig in. Annars kunde man ju också ösa på med en snabb bil och krossa allt i sin väg. Det jag gillade mest dock var ju hur stort och väl placerat allt var. Alltid skoj att hitta ställen där man kan ha sin egna lilla sandlåda och leka runt med lite motorcyklar och annat.
- Battlefield Vietnam, Operation Hastings
Floden som går genom banan och jungeln + bebyggelsen bredvid gjorde denna kartan till en av mina absoluta favoriter. Varje del av banan gjorde att man kunde spela annorlunda och hitta på många nya saker ganska ofta. Den hade allt från båtar, helis, flyg, tanks och en jungel man kunda smyga omkring i. Denna banan balanserade allt väldigt bra också tyckte jag. Tunnel-spawnen kunda dock ibland vara en plåga för amerikanerna.
- Yoshi's Island
Nintendo gjorde allt rätt med kartorna i detta spelet. Allt var väldigt bra placerat.
- Sonic 2, Casino Night Zone
Här snackar vi rolig bana. Sonic + fiender + pinball = Skoj!!!
- Half Life 2
Den första halvan fram till fängelset var ju underbar. Kanske för linjärt, men det skapade väl också mer utrymme för utvecklarna att göra trevliga kartor där man verkligen hade bra användning av omgivningen.
---
Sen finns det ju spel som verkligen har riktigt dålig kartdesign. Spel som man knappt orkar spela igenom tack vare hur enformigt och dåligt allt kan vara på banorna.
- Halo
Jag spelade enda fram till snö-banan då jag stängde av i ren protest över hur uselt allt var placerat. Enformigheten gick mig på nerverna, allt såg ju precis likadant ut. Har inte rört spelet sen dess. Provade första banan i Halo 2 också, men den gillade jag inte heller.
- Legend of Legaia
Ett sånt där japanskt rollspel med sådana tråkiga kartor att det omöjligt att spela igenom det, hur bra än storyn är.
- Battlefield 2, Wake Island
Kanske detta var en bättre bana i de tidigare spelen då man kunde styra lite större skepp runt ön(?). Hamlar man i amerikanernas sida så försöker man förjäves komma ifrån den stora hangarbåten och ta sig iland. Men allt som lyfter eller åker där ifrån får sig en glad J10a efter sig. Är man kines på banan så kan man vänta flera minuter innan en simmande liten myra lyckas ta sig upp på stranden som tyvärr dör illa kvickt. Om nu flaggorna tas på ön så är det ju bara rakt fram som gäller, ibland känns det hopplöst att bli anfallen från två håll och konstant få en airstrike över sig. Jag gillar inte denna kartan, den är väldigt dåligt balanserad.
- Metal Gear Solid 2
Nej usch va tråkig den där plattformen var. Väldigt enformigt ställe som spelet utspelar sig på. Allt såg ju nästan likadant ut.
Min GitHub: https://github.com/lassekongo83