Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ja gränsen ligger strax över vad steg 1 ger så som jag skrev är man omild så straffas man, snabba starter vid rödljus så får man så småningom byta till V6:ans koppling.

Men det är inte att den slits som är problemet, problemet är att den kan börja slira vid hårdhänt användning & när den slirar så förstörs ytan (hög temperatur, tryckplattan tar stryk med) på lamellen! Så har jag uppfattat det!

Edit: Här är ett exempel på en som får problemet med slirande koppling vid steg 1! http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/155495-Slirande...

Större vridpåfräsningar m.m Helt enkelt den slits snabbt så snabbt turbotrycket kommer in, inte bara vid snabba starter. Även om de sliter ännu mer.

Sen är kopplingen sliten och har väl åkt 18K+ mil oftast, å allmänt när man kastar in steg1 så kommer den slitas.

5vxl har 9-5 aero koppling
6vxl har V6 kopplingen.

En fräsch koppling håller längre Körde V6 kopplingen med 520nm på en gammal -08 2.0t

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

@nickhe:

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _niko_:

Min daily driver

Det är riktigt! Bilar är till för att köras!

Motorvärmare? Är värmepaketet och isoleringen anpassad för säg -25 grader?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det är riktigt! Bilar är till för att köras!

Motorvärmare? Är värmepaketet och isoleringen anpassad för säg -25 grader?

Absolut är dom det
Nu är den ju nyligen inköpt så jag kan faktiskt inte svara på isoleringen men det går ju alltid att fläska på värme i kupén.
Dock säljs den ju här men än så länge har vi inte haft lägre än minus 1 grad och det är rätt sällan under minus 10.
Vid minus 25 ämnar jag inte gå utanför lägenheten öht
Har inte motorvärmare.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Min Skyline!
Kommer vara på Bilsport motor show i Malmö med den nästa helg om någon ska dit

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Sjukt cool bil, jag prenumererar på din byggtråd på garaget

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Min snart 3 år gamla tjänstebil som börjar bli trött

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disagio:

Sjukt cool bil, jag prenumererar på din byggtråd på garaget

Tack! Kul att höra

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Min daily-driver:

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Vintersulorna äntligen på

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Uppriktigt sagt förvånad att ingen (hittills) har postat bilder på sin Tesla, speciellt med tanke på hur vilket forum man är på

Well, fast forward 3 år så får jag väl bli den första då (enligt sökfunktionen iaf)

Ser betydligt renare ut på bild än i verkligheten kan tilläggas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Riktigt snygg! Måste säga att jag verkligen gillar formspråket på Volvos nyare modeller. Ja, ärligt talat har jag alltid haft någon märklig vurm för V70 och XC70 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, fast forward 3 år så får jag väl bli den första då (enligt sökfunktionen iaf)
Ser betydligt renare ut på bild än i verkligheten kan tilläggas

Haha, hade tänkt posta en bild i helgen faktiskt efter att jag tvättat bilen. Men nu behöver jag kanske inte då exteriört ser ju din likadan ut ;). Jag har dock svarta säten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Haha, hade tänkt posta en bild i helgen faktiskt efter att jag tvättat bilen. Men nu behöver jag kanske inte då exteriört ser ju din likadan ut ;). Jag har dock svarta säten.

Ja, funderade på varför jag verkade vara först 3 år senare, men du kanske kan bjuda på en mer naturskön omgivning än min "What We in Sweden call Flerfamiljsgarage"

Mörkgrått är ju kanske inte den mest spännande färgen man kan ha, har en blå bredvid mig i garaget som jag är lite avundsjuk på....när den är ren...när den inte är det minns jag främst skälet att jag valde mörkgrått

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, fast forward 3 år så får jag väl bli den första då (enligt sökfunktionen iaf)

https://i.imgur.com/JEwzykf.jpg
https://i.imgur.com/1CrmHY7.jpg

Ser betydligt renare ut på bild än i verkligheten kan tilläggas

Snygg färg på Teslan! Kan inte säga att jag sett den färgen innan eller är det ljuset i garaget kanske?

Fråga/frågor: Jobbigt med vita säten? Har bilen krånglat något? Hört mycket om att drivlinorna ger upp för vissa.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, fast forward 3 år så får jag väl bli den första då (enligt sökfunktionen iaf)

https://i.imgur.com/JEwzykf.jpg
https://i.imgur.com/1CrmHY7.jpg

Ser betydligt renare ut på bild än i verkligheten kan tilläggas

Uj uj va grann den e! Grattis

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Fina bilar, jag jobbar som IT-konsult och vi i min familj som bor ute på landet rattar en nyare och säker V70III men annars är min daily ride till jobbet en sänkt 244 på breställ, med tonade rutor och baklyktor, värre avgas med 'muskliga' b230f rödblock under huven. Något att lägga upp i tråden eller uppskattas inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Fina bilar, jag jobbar som IT-konsult och vi i min familj som bor ute på landet rattar en nyare och säker V70III men annars är min daily ride till jobbet en sänkt 244 på breställ, med tonade rutor och baklyktor, värre avgas med 'muskliga' b230f rödblock under huven. Något att lägga upp i tråden eller uppskattas inte det?

Ska det inte vara Fååååård?

Permalänk
Medlem

1 vecka gammal idag V60

Permalänk
Medlem

En bild från i sommar när jag precis köpt min Audi A4 2.0 TDI Quattro - 17

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Särimner:

sänkt 244 på breställ, med tonade rutor och baklyktor, värre avgas med 'muskliga' b230f rödblock under huven. Något att lägga upp i tråden

Bilder tack! Den jag masserade topplocket på (polares RC 2150, de-stroked, 2-ventilare) fick 225 i motorn och traktorvrid från 1500-6000.

Permalänk
Medlem

Min tjänstepulka.
En V60 D4 Momentum Pro med lite extra (teknik)godis.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ska det inte vara Fååååård?

Skrivet av hasenfrasen:

Bilder tack! Den jag masserade topplocket på (polares RC 2150, de-stroked, 2-ventilare) fick 225 i motorn och traktorvrid från 1500-6000.

Kul att det finns folk som uppskattar blöjraggar fordon i gott skick

bild kommer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Kul att det finns folk som uppskattar blöjraggar fordon i gott skick

bild kommer..

Måste erkänna att jag saknar motorvrål och, stundtals, doften av kolbaserat drivmedel när man fjösar runt i sin elbil. Och för all del dörrhandtag som bara är helt normala

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Snygg färg på Teslan! Kan inte säga att jag sett den färgen innan eller är det ljuset i garaget kanske?

Fråga/frågor: Jobbigt med vita säten? Har bilen krånglat något? Hört mycket om att drivlinorna ger upp för vissa.

Det är Midnight Grey den heter om jag inte minns galet, typisk svenssonfärg

Vita säten har fungerat över förväntan. Hade förmodligen valt svarta om jag inte köpt en lagerbil men efter att ha haft vita i nåt år så skulle jag nog valt det istället om jag köpte en ny bil idag. Förutsatt då att de är lika tåliga som de i Teslan är, vilket är otroligt bra. Även otroligt förvånad över hur bra kvaliten är på dom, det är ju konstläder då Tesla helt slutat med läder (nån vegangrej) men visste jag inte om det skulle jag utan tvekan tro att det var premiumläder. Initialt kändes det lite fjolligt med vita säten men det var förmodligen mer nån "förändringsvillig medelålders man" grej hos mig men har vant mig nu och tycker det är rätt snyggt, men det skulle jag så klart aldrig berätta

Problem, nu kör jag ju extremt lite men det mesta har faktiskt fungerat utmärkt, med undantag för lite mjukvarubuggar då men det är väl kanske inte så konstigt då det är en dator på hjul. Typ man behöver starta om nån centralenhet ibland osv, dock inget som påverkar själva körningen utan mer stödsystem. Men annars fungerar det faktiskt riktigt bra, jag avvaktade medvetet rätt länge för att slippa betatesta en massa barnsjukdomar (har nog av det i mitt vanliga jobb ). Det enda fysiska problemet jag kan komma på är väl att dörrlisten på förarsidan sitter lite löst, vilket nog till viss del har att göra med Teslas vansinniga beslut att inte ha några handtag för när man ska i och ur bilen. Iaf jag svingar mig in och ut, kanske mest av ren vana, och då blir det att man hugger tag i taket istället.

Permalänk
Medlem

Snart 1 år gammal Golf GTI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demtrest:

205 GTi 1.9 -89

Projekt som aldrig tyckas ta slut!
https://preview.ibb.co/h1H6Jd/20170824_183124.jpg

Riktigt legend! Stod en sån på parkeringen o rostade bort i många år. Tyvärr var man inte insatt i dom då o insåg va de var för nått. Farsan hade försökt köpa den några ggr utan att ägaren gett med sig. Slutade med att ägaren skänkte bort den till en arbetskollega. Vet ej om den lever kvar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Riktigt legend! Stod en sån på parkeringen o rostade bort i många år. Tyvärr var man inte insatt i dom då o insåg va de var för nått. Farsan hade försökt köpa den några ggr utan att ägaren gett med sig. Slutade med att ägaren skänkte bort den till en arbetskollega. Vet ej om den lever kvar idag.

Tråkigt att det blev så. Dom börjar att bli till åren nu.

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Polo Gti för några månader sedan. Smårolig bil då den har VW:s trevliga 1.8t och 150hk.
Funderar på att chippa då denna motor tål bra mycket mer än så.
Än så länge, som med min typiska tur när den gäller VW (och erfarenheter också) så har den strulat lite grann.
Dock bara 2 tändspolar än så länge. Båda på nästan samma vecka.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Till vardags kör jag en Volvo S40 (II) med lilla dieselmotorn. Inget upphetsande alls, men en riktigt trevlig bil, särskilt efter chippning av motorn.

Här är min nyligen införskaffade projektbil, en Citroën Dyane från 1968 med en tvåcylindrig motor på hela 0,6 liter. 0-100? Kanske i nedförsbacke och medvind.