Permalänk
Medlem

Lagring av bilder

Jag söker en hårddisk där jag kan lagra bilder under semestern. Jag använder Canon EOS 350D, vilken har CF minneskort.

Den ska vara liten och smidig att ha med sig.
Minst 40gb.
Det ska gå att ansluta kameran eller minneskortet direkt till den så jag slipper dator eller annan mellan station.
Ska inte ha några begränsningar vad gäller filformat.
Den behöver inte ha visningsdisplay.

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett något sådant?
Känns som att du får använda dig utav minneskort och spara ner allt på.

Visa signatur

---

Permalänk

En iPod och iPod Camera connect.

Permalänk
Medlem

Ipod tänker jag inte använda.
Jag läste i en M3 för något nummersen om en hdd som har inbyggt CF-läsare men jag hittar inte den artikeln igen.
Ingen som har läst den eller vet något annat alternativ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ode_88
Ipod tänker jag inte använda.

Får man fråga varför?

Det funkar ju perfekt. Rymmer 80GB.

Permalänk
Medlem

Ja iofs men det är Ipod och det är så krånligt att använda till datorn. Allt måste gå genom iTunes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ode_88
Ja iofs men det är Ipod och det är så krånligt att använda till datorn. Allt måste gå genom iTunes.

Det finns en uppsjö med andra program än iTunes och använda till en iPod. Kolla tex borta på www.versiontracker.com

Permalänk
Medlem

Det finns en mängd olika varianter av sådana hårddiskar, och jag skulle nog kolla recensionerna på Fotosidan:

http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=52&skip=0

Jag har använt ett par olika varianter själv när CF-korten var dyrare än idag, men inte riktigt varit nöjd med någon. Kort batteritid, korrupta filer och annat strul.

Permalänk
Medlem

Ett prisvärt alternativ:

Köpte ett nytt photobank chassie för ett par hundra på Tradera, med nätagg och allt. Köpte en begagnad 40G 2,5" HD för ytterliggare ett par hundra. Skruvade ihop dom och vips hade jag ett minne /photobank som tar CF och flera andra korttyper.

På en display ser man hur mycket som laddas över och hur mycket ledigt utrymme som finns kvar. Ett laddbart batteri gör att man kan ha den med överallt.

När man kommer hem tömmer man Photobanken i datorn med en USB2 anslutning.

Visa signatur

Gudrun1