Dator hänger sig i BIOS vid PC Health Status

Permalänk
Medlem

Dator hänger sig i BIOS vid PC Health Status

Hej,

Har ett lite äldre Sockat A moderkort med en AMD XP 1700+ processor som sitter i. Moderkortet har inte varit igång på ett tag men har innandess fungerat helt utan problem. Problemet som jag har är att datorn hänger sig när jag går in i bios. Mestadels kommer jag inte in alls och då ser det ut som på bild1:

och när jag väl kommer in (väldigt väldigt sällan), ser det ut såhär:

Oftast blir det som på bild1, men kommer jag in så fungerar allt som det ska, detta sker dock väldigt väldigt sällan, eller så kommer jag in, väljer PC Health Status och ser de 3-4 första raderna av bild2 och sen hänger sig datorn.

Jag har testat att byta grafikkort. Kör med 2GB minne och bytt ut minnena i alla möjliga konfigurationer och kört med endast 1 minne i. Dragit ut alla pci-kort. Inga optiska läsare, inte ens några hårddiskar är anslutna. mellan testerna så har jag nollställt bios med hjälp av jumpern.

Hårdvaran är följande.
Moderkort: Abit KR7A-RAID med senaste bios.
RAM: vanlig DDR ram med olika tillverkade. antar att detta kvittar eftersom jag testat med att köra med endast 1 modul installerad.
Hårddisk: varierar, allt från hitachi 250GB, 74GB raptor, seagate 500GB etc. körde första med raptorn inkopplad, drog sedan ut denna också.
Optisk läsare: ingen ansluten.
PSU: 350W nätagg som följde medm in miditower Chieftec låda.

Misstänkte att det kunde vara fläktarna eller liknande som ställde till det, så jag drog ut alla kontakter för de flesta fläktarna. Bägga mina 80mm chassifläktar, även nordbryggefläkten. Endast cpufläkten var igång, testade även att flytta denna till en annan kontakt.

Lyckas jag komma in i bios och ställa in allt, spara och ta mig ut därifrån är allt frid och fröjd. Datorn bootar ju som vanligt och allt fungerar(hittils iaf). Det är dock ändå störande att jag inte kan övervaka temperaturer etc i bios.

Nån som har några ideer?
Tacksam för hjälp

/MAGiC