Permalänk
Medlem

Problem med GF799GTX

Hej
mitt datorsystem håller på att kångla. Efter att datorn varit på i ungefär 10 minuter så blir allt helt konstigt. Allt stannar, men bara på skärmen. När jag sedan lägger ner t.ex internet så stannar lite utav sidan kvar på skärmen, och tillslut blir det helt svart. När jag känner på grafikkortet så är det rätt så varmt, iaf stålstängerna som leder ut ur grafikkortet. Kan det vara fel på grafikkortet? jag måste vänta flera minuter innan jag kan starta datorn igen, för att annars är skärmen helt svart och skärmen säger "no signal".

Och en sak till, varje gång jag startar datorn så kommer det upp "CMOS checksum error, press F1 to continue or Del to enter setup". JAg har återställt bios flera gånger, men den fortsätter säga samma sak. Ibland står det t.om något om att CPU inställningarna är fel. JAg har inte klockat CPUn eller minnet något.

Ni kan flytta denna tråden om den passar bättre någon annanstans.

Tack på förhand / BlasteR

Permalänk
Medlem

Att biosen inte håller inställningarna är med största sannolikhet batteriet som håller dessa inställningar som behöver bytas.

Grafiken låter som kylningen inte är fullständig. Om du har en fläkt på den försök att rengöra den och kolla ifall fläkten rör sig otrögt.
Eftersom den kommer igång igen efter en stund så låter det def. som värmeproblem.

Trial and error som gäller här

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Medlem

Okej, Tack
Men hur kan batteriet redan vara dött? Det är endast 6 månader gammalt..låter skumt..

Jag har rengjort grafikkortet nu, får se om det håller sig...

Permalänk
Medlem

Batteriet kan vara defekt, men då skall det gå på garanti om den bara är 6 månader gammal, gäller ju även grafikkortet iof.
Hoppas du får igång grejjerna, boring när sånt händer.
Lycka till nu

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Medlem

Jo, men det borde väl bara vara att ta ett batteri från en annan dator va? har en stående bara...

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ja sjävklart, eller gå till nån affär och köp ett batteri bara, de är ingen specialbatteri precis

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |