Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbare Radeon HD 2600 XT på väg?

Permalänk
Melding Plague

Snabbare Radeon HD 2600 XT på väg?

I dagarna har det publicerats ett par bilder på ett Radeon HD 2600 XT-baserat grafikkort som har ett par mycket snabba gdd4r-minnnen och en Zalman-kylare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur stor prestandaskillnad kan detta tros göra?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Hur stor prestandaskillnad kan detta tros göra?

Antagligen är det ingen som vet för annars hade sådana spekulationen publicerats tillsammans med nyheten.

Personligen tror jag doclk inte att det kommer att ge speciellt mycket då jag inte tror att kortet kommer att vinna nånting på att ha snabbare minnen.

Permalänk
Medlem

No Embargo PR) CHATSWORTH, CA – June 14, 2007 – Diamond Multimedia, a leading provider of multimedia products, announces the release of the unique all new Diamond Radeon HD 2900 XT 1GB. With a unique combination of raw GPU power derived from the XBOX 360 Xenos GPU and 1GB of GDDR4 memory, the Diamond Radeon HD 2900 XT 1GB sets the performance benchmark for its class.

http://www.dragonsteelmods.com/index.php?option=com_content&t...

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt kort, undra vad det kommer hamna prismässigt :/ blir det inte allt för dyrt slår jag nog till vid nya datorbygget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allsop
No Embargo PR) CHATSWORTH, CA – June 14, 2007 – Diamond Multimedia, a leading provider of multimedia products, announces the release of the unique all new Diamond Radeon HD 2900 XT 1GB. With a unique combination of raw GPU power derived from the XBOX 360 Xenos GPU and 1GB of GDDR4 memory, the Diamond Radeon HD 2900 XT 1GB sets the performance benchmark for its class.

http://www.dragonsteelmods.com/index.php?option=com_content&t...

Riktigt smaskiga grejjor ju:D

• Dynamic Game Computing Technology
-320 Unified Stream Processors
-512-bit memory interface
-Dynamic Geometry Acceleration
-High-speed 128-bit-HDR (High Dynamic Range) rendering
-Physics processing support
-Up to 24X Custom Filter Anti-Aliasing
-146GB bandwidth
• Plug-and-play CrossFire™ support
• ATI Avivo™ HD Video and Display Technology
-Built-in HDMI with Multi-channel 5.1 surround audio
-Dual dual-link DVI with full resolution HDCP support
-HD video playback
-Dual 30-bpp display processors

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tommy_h: Dekaltrimmning gör ingen glad..

Permalänk

Hoppas Specifikationen stämmer. Detta behöver vi och AMD. Härligt om kortet kör om G80.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Antagligen är det ingen som vet för annars hade sådana spekulationen publicerats tillsammans med nyheten.

Personligen tror jag doclk inte att det kommer att ge speciellt mycket då jag inte tror att kortet kommer att vinna nånting på att ha snabbare minnen.

Störrebandbredd kan ju kompensera för den smala 128 bits bussen.

Tommy_h: Tester på 1Gb HD2900XT har funnits ett bra tag. Och kortet är iofs lite högre klockat men som tester visar (bla. Sweclockers eget) så ger klockning inte mkt alls. Men vem vet om 2-3 drivrutinssläpp till kanske kan konkurrera bättre med GTX. Iom Cat 7.5 så slår HD2900 ett GTX i både Call of Juarez DX10 och COH DX10.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=148564

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det här var riktigt trevliget Man blir faktiskt glag när man hör eller ser nyheter om AMD/ATI, jag blir det iaf och jag hoppas att kommande moster kort slår nvidias osläppta G92. Det var helt ok kort det här men jag tror att det har samma bandbred 128 som det första 2600XT. Hoppas att det går fort för AMD att lansera alla sortes kort som vi hehöver.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Större bandbredd kan ju kompensera för det smala 128 bits bussen.

Aj absolut men jag antar att 128-bit bussen kommer att bidra till att kortet inte kommer att kunna bli mycket snabbare.

Men det verkar som bushastighet inte spelar så stor roll som jag (vi?) tidigare trott då HD2900xt (512-bit) presterar sämre än 8800GTX som bara har en bus på 384-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Aj absolut men jag antar att 128-bit bussen kommer att bidra till att kortet inte kommer att kunna bli mycket snabbare.

Men det verkar som bushastighet inte spelar så stor roll som jag (vi?) tidigare trott då HD2900xt (512-bit) presterar sämre än 8800GTX som bara har en bus på 384-bit

Vid användande av AA och AF kommer det nog vara betydligt snabbare än GDDR3 versionen kan jag tänka mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Trevligt med GDDR4.

Tråkigt att den bara har en skärm-utgång, och ingen TV-out.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Har vi ens sett recensioner på vanliga 2600 xt kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Har vi ens sett recensioner på vanliga 2600 xt kort?

Inte riktigt i affärer än men på väg som jag fattat det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

http://www.hexus.net/content/item.php?item=9076

"The fastest midrange card will be the Radeon HD 2600XT GDDR4, clocked in at 800/2200. It's equipped with 256MiB of GDDR4 on a 128-bit interface. "

2200MHZ????!?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Tråkigt att den bara har en skärm-utgång

Citat:

Från nyheten
Vidare har kortet en dvi-utgång samt en hdmi-utgång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton

Ser ut som 2x DVI på denna bild iaf.
http://img.hexus.net/v2/internationalevents/computex2007/JARS...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vid användande av AA och AF kommer det nog vara betydligt snabbare än GDDR3 versionen kan jag tänka mig.

Antagligen men då detta kort antagligen inte kommer att kunna rendera spel på högre upplösningar med mycket ögongodis så tar det bort anledningen att ge bra AA och AF prestanda.

Permalänk
Medlem

Enda testet jag kunde hitta, huruvida det är äkta eller inte vet jag inte, men får verkligen hoppas för AMD's skull att det är fake lång väg...

http://it-review.net/index.php?option=com_content&task=view&i...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Enda testet jag kunde hitta, huruvida det är äkta eller inte vet jag inte, men får verkligen hoppas för AMD's skull att det är fake lång väg...

http://it-review.net/index.php?option=com_content&task=view&i...

Troligen fake då ett 7900GS inte presterar närmare 300 FPS i bf2 på upplösningar som inte begränsas av processorn. I detta fall, när FPS begränsas av processorn, så skulle alla kort prestera ungefär lika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Antagligen men då detta kort antagligen inte kommer att kunna rendera spel på högre upplösningar med mycket ögongodis så tar det bort anledningen att ge bra AA och AF prestanda.

Det är ju just i låga upplösningar där AA behövs som mest, eller missförstår jag dig nu?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det är ju just i låga upplösningar där AA behövs som mest, eller missförstår jag dig nu?

Han pratar om AA-prestanda, vilket det behövs mer av i höga upplösningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Aj absolut men jag antar att 128-bit bussen kommer att bidra till att kortet inte kommer att kunna bli mycket snabbare.

Men det verkar som bushastighet inte spelar så stor roll som jag (vi?) tidigare trott då HD2900xt (512-bit) presterar sämre än 8800GTX som bara har en bus på 384-bit

Minneshastighet, samt minnesbandbredd spelar stor roll men det är en väldans balansgång vilket minne du ska använda till vilket kort. Om du har en GPU som inte är tillräckligt kraftfull för att kunna mata allt ditt snabba minne så kommer det inte göra nån skillnad ens om du hade en 2048 bits buss med 10GHz GDDR7 minne.

Min uppfattning med R600 (och nu menar jag min uppfattning) är att den är rätt långt ifrån att vara bandbredds flaskhalsad av minnet. Höjer man minnesklocken så resulterar det inte alls i store förändringar, det är när man höjer coren man ser en lite större förändring i prestanda. Det är iaf vad jag har sett.

Jag har fortfarande väldigt svårt att placera R600 då jag känner att jag inte får något samband som länkar till dålig prestanda vid vissa scenarion. Jag vill gärna skylla allt på omogna drivrutiner men jag tycker jag missar nånting. Dock tror jag att R600 kommer prestera mer och mer och det kommer komma via drivrutinsuppdateringar. Frågan är bara hur mycket kan AMD/ATi klämma ur kortet?

Allt som allt blir det nog kanske ett R600 för mitt bygge i höst, dock hoppas jag på att en 65nm version har kommit tills dess annars kanske jag inväntar ett senare tillfälle att köpa nytt grafikkort.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hoppas Specifikationen stämmer. Detta behöver vi och AMD. Härligt om kortet kör om G80.

Aa. Hoppas det blir lite mer konkurans*, Och att priserna kommer att rasa lite på korten (Stavning)*

Permalänk
Medlem

Intressant nyhet. Dock funderar på om det här koret kanske kommer med 256 bitars buss? I januari, om jag inte minns fel, så läste jag någonstans att det skulle finnas tre varianter att mellansegmentskortet (2600 -serien)4
Ett "kallt" grundkort 2600 128-bitars buss.
Ett Pro kort, lite bättre klockat. 128-bitars buss
Och Ett XT kort, med mer minne och 256-bitars buss.

Är det rimligt att ha GDDR4 minnen på ett kort med bara 128 bitars buss? Skulle inte det vara för mycket flaskhals för 512 MB minne?
Någon som vet hur det där funkar?

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Han pratar om AA-prestanda, vilket det behövs mer av i höga upplösningar.

Fattar inte vad ni menar. Det är ju mer "jaggies" ju lägre upplösning du har = större behov av Antialiasing för att släta ut kanterna så det ser snyggt ut.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Fattar inte vad ni menar. Det är ju mer "jaggies" ju lägre upplösning du har = större behov av Antialiasing för att släta ut kanterna så det ser snyggt ut.

Ditt resonemang faller på att det ofta ät tyngre att rendera texturer med AA filter än texturer i högre upplösning och högre upplösning ger, i stort sätt alltid, ett bättre resultat.

Detta kort må ha bra AA prestanda p.g.a sina snabab minnen men problmet med att GPU:n, troligen, inte kan processera data till minnena tillräkligt fort kommer att göra att de snabba minnena inte kommer att utnyttjas fullt ut.

Observera att detta enbart är min spekulation, men då produkten inte har släpps är det fritt fram för spekulationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Fattar inte vad ni menar. Det är ju mer "jaggies" ju lägre upplösning du har = större behov av Antialiasing för att släta ut kanterna så det ser snyggt ut.

Jo, men sen så krävs det väl mer kraft för att släta ut kanterna i högre upplösning? Eller?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Finns det några prestandatester ute på HD2600 än? Vore kanske något för min kommande tänkta HTPC?