Permalänk

Kalla fötter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrAmS
Betyder detta att 2CO har insett något och brutit avtalet med medison?? Mycket interssant...

2CO kanske har börjat att ifrågasätta Medisons leverans möjligheter.

Utdrag från deras villkor

Citat:

Operating Regulations For 2Checkout.com

6. REVERSAL OF CUSTOMER TRANSACTIONS:Cancellations:

A “Cancellation” occurs when Customer, Supplier or 2CO voids an order for a withdrawal of funds from a Customer’s Card account or bank account before a sale is sent for deposit.

9. Prohibited Activities
Presenting Sales Information Prior to Shipment

Presenting any sales information to 2CO for processing which relates to the sale of Products for future delivery.Relying on any proceeds or credit resulting from a Transaction to purchase or furnish Products.

Supplier is expected to maintain a ready inventory of the Products it offers for sale to 2CO, or promptly notify 2CO that an order will not be able to be fulfilled in a timely manner.

Vad jag förstår av detta så måste Medison kunna visa att man har finansieringen klar och produkter att leverera enligt de villkor som Medison har angivit vid försäljnings tillfället.

Vidare från deras villkor

Citat:

Supplier Agreement

3. CONDITIONS OF SERVICE.

D. Adequate Inventory.

Supplier shall maintain sufficient inventory to fulfill purchases by 2co for resale to customers in a timely manner. supplier shall not rely on the existence of a particular transaction to obtain funds or credit to enable supplier to obtain the product necessary to complete the transaction.

4. ACCEPTANCE OF LIMITATIONS IN SERVICE.
C. Limitations on Services.

…. (3) request additional validation information from customers, ….

5. SUPPLIER’S WARRANTIES AND REPRESENTATIONS.

Supplier makes the following representations and warrants that at all times during the term of this Agreement such representations shall be true and accurate:

A. Contractual Capacity.

Supplier has the power and authority to carry on its business as it is conducted, is duly authorized to enter into this Agreement and that no other authorizations, consents or approvals are required in connection with the validity and enforceability of this Agreement or the execution, delivery and performance of this Agreement by Supplier.

B. Truthful Information.

All information and data Supplier provides to 2CO, or for which it engages a third party to provide to 2CO is complete, truthful, accurate, valid, the LAWFUL PROPERTY OF THE SUPPLIER, and Supplier has the right to communicate such information.

C. Verification.

All email, domain, URL, physical address and telephone information provided by Supplier is complete and correct.

D. Intellectual Property Ownership.

Supplier owns or otherwise has the full right and authority to use and disseminate (1) all information… which forms a part of its web site, or which is used by Supplier in its advertising and promotional efforts, and (2) the Products it supplies to 2CO (or to potential Customers).

E. Authority to Conduct Business.

Supplier is legally authorized to sell any Product it offers and Supplier has obtained all necessary regulatory approvals and certificates (hereafter, “Certificates”). Supplier will provide 2CO any copies of Certificates immediately upon Supplier’s receipt of a request by 2CO.

Jag tror att 2CO kanske börjar att få kalla fötter.
Pga den stora uppmärksamheten som denna "affär" har fått, är antagligen risken ganska stor för dem att deras egna kunder kommer att ifrågasätta deras förmåga att kontrollera och fullfölja sina egna villkor.

Slutligen en juvel i kontraktskrivandets svåra konst

Citat:

[i]Supplier Agreement[i]
10. TERMINATION.

B. By 2CO.

2CO may terminate this agreement, supplier’s account or any additional accounts of supplier at any time for any reason, or for no reason. 2CO may suspend Supplier’s access to 2CO’s web site and/or Services, or any other transactions immediately and without notice if Supplier is in breach of any of its obligations ….

Enligt vad som har framkommit från olika forum har Medison förmodligen redan brutit detta avtal på ett flertal punkter.
Alltifrån lagt in reklam annonser utan tillstånd till att försöka att sälja en produkt som verkar att vara en utgången modell från en tillverkare som inte vill kännas vid Medison.

Jag har heller inte förstått rollerna mellan de olika Medison bolagen, eller vem är anställd av vilket bolag, vem har ansvaret för vad etc.
Vad jag har förstått så är det Robert Klanjac som har kommit med utfästelser till pressen och Valdi Ivancic som sedan försvarar dessa.
Om någon har en djupare kunskap i frågan...Feel free

Vi väntar med spänning på presskonferensen imorgon!

Permalänk
Medlem

Härligt att se någon läsa en avtalstext så klarsynt, tack TOT!

Jag håller med om din avtalsanalys, det ser inte ut som om Medison är särskilt bra på att uppfylla villkoren.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hondahornet
Har följt utvecklingen i forumet sedan dag 1 men jag är fortfarande lite osäker på om någon har skriftligt bevis på att 2co inte betalar ut reserverade kunders pengar till sin leverantör utan bekräftelse på varje kolli/order? Hur isåfall valideras detta?

När/om du är en etablerad säljare:
http://www.2checkout.com/community/?p=242

Känns sådär. Enligt andra utalande så betalas pengarna ut när en order är markerad som "shipped" i 2Cos system. Sen har de ju en bunt andra spärrar som ska förhindra bedrägerier. Men om inga varningslampor blinkar så är det säljarens ansvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlepeople
Ahh.. precis vad jag tänkte kolla.

"I weekenden blev billederne på Medsions hjemmeside skiftet ud, men Vladi Ivancic fortæller til ComON, at det er samme maskine – blot har man fået en fotograf til at tage nye billeder af den.

»Folk troede ikke, at vi havde en pc at vise frem, så derfor fik vi en professionel til at fotografere den.« fortæller han."

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=32033

Och de bilderna är tagna med en Canon Digital IXUS 60?
En professionell fotograf skulle knappast använda en ixus!

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått pengar tillbaks iaf så jag hoppas väl in i det sista att det kommer dimpa ner en burk här om ca 1 månad

Visa signatur

Vem sa att man är bäst bara för att man kan allt??

Nokia N82

Permalänk
Medlem

Re: Kalla fötter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrickOrTreat
2CO kanske har börjat att ifrågasätta Medisons leverans möjligheter.

Utdrag från deras villkor

Vad jag förstår av detta så måste Medison kunna visa att man har finansieringen klar och produkter att leverera enligt de villkor som Medison har angivit vid försäljnings tillfället.

Vidare från deras villkor

Jag tror att 2CO kanske börjar att få kalla fötter.
Pga den stora uppmärksamheten som denna "affär" har fått, är antagligen risken ganska stor för dem att deras egna kunder kommer att ifrågasätta deras förmåga att kontrollera och fullfölja sina egna villkor.

Slutligen en juvel i kontraktskrivandets svåra konst

Enligt vad som har framkommit från olika forum har Medison förmodligen redan brutit detta avtal på ett flertal punkter.
Alltifrån lagt in reklam annonser utan tillstånd till att försöka att sälja en produkt som verkar att vara en utgången modell från en tillverkare som inte vill kännas vid Medison.

Jag har heller inte förstått rollerna mellan de olika Medison bolagen, eller vem är anställd av vilket bolag, vem har ansvaret för vad etc.
Vad jag har förstått så är det Robert Klanjac som har kommit med utfästelser till pressen och Valdi Ivancic som sedan försvarar dessa.
Om någon har en djupare kunskap i frågan...Feel free

Vi väntar med spänning på presskonferensen imorgon!

Jag är konspirationernas fanbärare (tyvärr en dålig sådan, det vet jag)... och då faller det naturligt att tro att denhär mannen/kvinnan som skriver allt dethär är en av dom som gör scamen alla nu går på

Personen skapade kontot 2007-07-29 och har bara skrivit i denna tråd känns det inte lite lurt?

jaja ska inte hålla på att anklaga folk för sånthär egentligen, men var tvungen bara denna gång

------------------------------------------------------------

hoppas ni inte blir lurade och att någon snart kan säga att dom fått sin dator och att allt är frid och fröjd, då blire en sån för mig också, bara för att det är så billigt =P tack för nyheten

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaderud
Jag har inte fått pengar tillbaks iaf så jag hoppas väl in i det sista att det kommer dimpa ner en burk här om ca 1 månad

Skulle du känna dig lurad om den dök upp med konstig tangentbordslayout?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisk47
Skulle du känna dig lurad om den dök upp med konstig tangentbordslayout?

Jag kan säga att för 1000kr hade jag varit nöjd även om det inte fanns å,ä och ö på mitt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hmm, Jag tycker de tär riktigt dålig journalistik, och stil, av dagspresen att uppmärksamma detta.

De borde däremot gått ut och varnat folk! Istället för att göra reklam ...

Det är nog många svenskar som blivit lurade nu .. :/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

mm svårt att varna allt för mycket utan konkreta bevis.. angående bluff alltså.
men visst dem borde kunna tala om att det är pågår endel suspekta grejjer.

dem tjänar nog en del på att uppmärksamma detta, sen när har tidining brytt sig om annat än cash?

visar det sig vara en bluff är jag tyvärr hundratals svenskar lurade, men än kan det finnas chans att få pengarna tillbaks. om 2CO ehm, bryter sitt avtal med Medison och sedan då ger alla kunder pengarna tillbaks, vilket ju faktiskt i stort sätt är 2CO's uppgift.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Presskonferens Stockholm onsdag kl 16, enligt
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=32044

-"Clevo: 840 kroners pc’en er et svindelnummer"
...
Fra den nordisk ansvarlige i Clevo, Constance Li, kom i går det klare svar: »Medison er et svindelnummer. Vi har sat vores juridiske afdeling på sagen.«
...
ComON har endnu en gang forelagt Medisons direktør de ubehagelige nyheder om hans firma, men Valdi Ivancic synes ikke at være særlig anfægtet af de barske anklager:

»Jeg kan desværre ikke kommentere den udtalelse, du referer, for det er ikke noget, jeg selv har set, siger han.«

Han gentager, at han lover at fortælle om Medisons produktions-partner på en pressekonference i morgen onsdag.

»Jeg har lovet dem ikke at fortælle om det før,« fastholder han.
...
Tidligere var pressekonferencen berammet til at blive holdt i København, hvor Valdi Ivancic skal mødes med repræsentanter for den mystiske produktionspartner klokken 10 onsdag, men det er altså blevet ændret, forklarer direktøren.

Medison kan dog endnu ikke oplyse adressen i Stockholm, hvor pressekonferencen skal afholdes.
...
Valdi Ivancic oplyser, at Medison har tænkt sig at invitere de forskellige medier til pressekonferencen ved at maile og ringe til dem.

Permalänk

Vi köpte tre stycken igår. Dam-notebooks. Vi kommer att komplettera med 3x1x512 mb RAM (köps i locale store). HD'n räcker till.
Utmärkta prestanda för surfing.
Bor man i EU bör man räkna med +tull/moms.
Priset är i.o.f.s. inte så sensationellt lågt - man kan idag göra fynd över disk också.

Skojare? - icke !

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
Vi köpte tre stycken igår. Dam-notebooks. Vi kommer att komplettera med 3x1x512 mb RAM (köps i locale store). HD'n räcker till.
Priset är i.o.f.s. inte så revultionerande lågt - man kan idag göra fynd över disk också.
Skojare? - icke !

Vore kul om du kunde visa någon som har en laptop _som ens kommer i närheten_ av de priset som de vill ha för Medison, det billigaste man hittar är ju minst ~%300+ dyrare, och då får man bara halvt den hårdvaran....

Permalänk
Medlem

Jag håller med, om sabeltand visar var jag kan hitta den "nästan lika billiga" konkurrenten över disk så köper jag garanterat en eller några stycken sådana istället, då jag ju kan se att de finns

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Nokia N82

Permalänk
Medlem
Citat:

Priset är i.o.f.s. inte så revultionerande lågt - man kan idag göra fynd över disk också.

Skojare? - icke !

Tillägget: Måste bli: Var fan kommer alla dessa korkade skribenter, som vecklar ut sig på denna tråd i detta annars trevliga och sansade forum, ifrån? En bunke nollor - de' e' va' de' e' . Inte orkar man läsa allt - men några av de mest förekommande skribenternas inlägg är mer än nog för att placera dem i facket de platsar i. Zero!

Kan vi få se några bilder? Har ni gjort några benchmarks, eftersom du säger att det är utmärkta prestanda?

Skojare, ja just det....

edit:

OT: Du kanske inte ska klaga på hur folk skriver då du inte är ett dugg bättre själv, fult att kasta sten i glashus.

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat med de senaste nyheterna på http://medisonscam.blogspot.com samt några grejer till jag hitta och fått svar på! Det verkar vara nära slutet nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Skojare? - icke !

Tillägget: Måste bli: Var fan kommer alla dessa korkade skribenter, som vecklar ut sig på denna tråd i detta annars trevliga och sansade forum, ifrån? En bunke nollor - de' e' va' de' e' . Inte orkar man läsa allt - men några av de mest förekommande skribenternas inlägg är mer än nog för att placera dem i facket de platsar i. Zero!

Hur var det nu igen med personpåhopp? Jag skulle gärna villja se lite fler belägg för att de finns innan jag slänger iväg de pengarna som lika gärna skulle kunna gå till en Asus 3e 701...

Du föregår med gott exempel och bidrar mycket till den goda stämningen...

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheNisse
Jag har uppdaterat med de senaste nyheterna på http://medisonscam.blogspot.com samt några grejer till jag hitta och fått svar på! Det verkar vara nära slutet nu...

'

Gott "TheNisse", äntligen lite fakta. Men det slog mig, vafan ska jag läsa när detta är över

Permalänk
Medlem

Har även fått svar på en del frågor om och kring 2CO som ställts i tråden, inklusive det med de släppta reservationerna. Det är som sagts helt normalt. Resten av svaren kan ni läsa på http://www.2checkout.com/community/support/topic.php?id=235&p...

Permalänk
Medlem

Vilken underbar trad och vilken underbar soppa. Har varit absolut makalost roande att ploja igenom den har traden. Den basta delen var nog nar man hitade alla dessa fakta som rullades upp samt de gomda sidorna pa hans hemsida. Jag tanker pa de 3/4 delarna av historien om Universums uppstandelse, Applesidan samt den mystiska Lydia.

Vladi Ivancic, vilken man. Visst, korkad notorisk lognhals, men definitivt en pahittig rackare som inte ger sig i forsta taget, hehe. Vi hade en riktig mytomat i lumpen och jag haller med tidigare talare att den har snubben har samma kanntecken.

Men oj vad han underskattar internet communityn och hej vad han overskattar sig sjalv. Det kommer naturligtvis ta slut snart och da maste man fa tycka lite synd om honom. Det mest tragiska ar nar man ser inlagg som uppenbart ar skrivna av honom sjalv pa tidningarnas chatsidor samt har.

Men nar ar det dags att polisanmala mannen? Har han nagon som helst mojlighet att komma undan brott/straff i detta laget (forutom att borja leverera)?

Permalänk

Re: Re: Kalla fötter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
Jag är konspirationernas fanbärare (tyvärr en dålig sådan, det vet jag)... och då faller det naturligt att tro att denhär mannen/kvinnan som skriver allt dethär är en av dom som gör scamen alla nu går på

Personen skapade kontot 2007-07-29 och har bara skrivit i denna tråd känns det inte lite lurt?

Intressant slutsats!

Du har rätt på en punkt, jag skapade kontot enbart för att hjälpa till att stoppa vad jag är övertygad om är ett försök till lurendrejeri.
Om jag kan bidra med aldrig så lite för att förhindra att människor blir lurade så känner jag mig ganska nöjd med mig själv.

Permalänk
Medlem

For stora logner:
1) Varfor bara ta 1000kr. 1999 kr hade inte varit lika misstankt men fortfarande grymt billigt medans 1000 kronor blev uppenbart for lite.
2) 100,000 kronorsdatorn med guld och diamanter (behovs ej kommenteras)
3) Varfor skulle han ha en egen fabrik i Brasilien. Battre att ha hittat en grym leverantor i mainland China.
4) Han salde reklamplats i 3 prisklasser dar den dyraste var 2 Miljoner dollar. Hahaha.
5) Applestore grejen om dett nu inte var pa lek.

Permalänk
Medlem

Monday, July 30, 2007
Want to cancel your order?

So you are having second thought? Don't want to have your money reserved for three months to see if you actually get a laptop or not?
Our advice to anyone at the moment is to cancel their orders and wait for proof that the computers actually will be delivered. Medison has said that this price is a long term strategy, so you really only can win from waiting, since you will be able to order the computer at a later point if there actually is any.

Mycket intelligent skrivet
Om nu alla avbeställer sin dator hur ska man till slut få veta om det faktiskt finns ¨några datorer??
Bara för att Valdi skickar några till tex aftonbladet dig och nån PC tidning så betyder det inte att han kommer leverera alla datorer iallafall

Visa signatur

Nokia N82

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaderud
Monday, July 30, 2007
Want to cancel your order?

So you are having second thought? Don't want to have your money reserved for three months to see if you actually get a laptop or not?
Our advice to anyone at the moment is to cancel their orders and wait for proof that the computers actually will be delivered. Medison has said that this price is a long term strategy, so you really only can win from waiting, since you will be able to order the computer at a later point if there actually is any.

Mycket intelligent skrivet
Om nu alla avbeställer sin dator hur ska man till slut få veta om det faktiskt finns ¨några datorer??
Bara för att Valdi skickar några till tex aftonbladet dig och nån PC tidning så betyder det inte att han kommer leverera alla datorer iallafall

Jo, för alla i hela världen läser ju min blogg. Visst, jag får ca. 1000 träffar om dagen, men riktigt så stort genomslag har den inte

För övrig:

haha, ytterligare en dansk artikel: http://www.computerworld.dk/art/40552?a=rss&i=0

Uppenbarligen så har de redan fått in hundratusentals ordrar, så de behöver leta efter fler fabriker! Däremot så kommer kunderna ändå få sina datorer i tid! Jo visst, dra den om rödluvan och vargen också!

Permalänk
Medlem

Intressant kommentar:

Citat:

Det kunne jo være, at PC'en er smækket til med reklamer her og der og allevegne, som så er med til finasieringen... Ikke en helt umulig tanke

Vad skulle det var för reklam isåfall, tro?

edit. om någon firma skulle vilja "ge bort" reklam-laptops, skulle de då inte vilja göra det själva hellre än att anlita något fullständigt okänt vid namn Medison?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad händer om ingen polisanmäler killen? Vet när jag hade problem med ett internetföretag för några månader sedan så verkade hopplöst som konsument. Konsument europa sa att företagen oftast kom undan eftersom privatpersoner ofta inte vågade anmäla för de var rädda att de trots allt skulle få fel i rätten och vara tvugna att betala rättegångskostnaden. Också lätt för företagaren att hävda att man kursat. Inte så lätt att åtala då heller. Det känns som att lagar inte riktigt har anpassats till internet shoppar. Vi lever ju trots allt i en global värld men kanske inte juridiskt sätt. Det blir svårt för en svensk att polisanmäla någon i ett land och speciellt om landet inte ligger i eu.

Finns risken att han kommer undan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheNisse
Jo, för alla i hela världen läser ju min blogg. Visst, jag får ca. 1000 träffar om dagen, men riktigt så stort genomslag har den inte

För övrig:

haha, ytterligare en dansk artikel: http://www.computerworld.dk/art/40552?a=rss&i=0

Uppenbarligen så har de redan fått in hundratusentals ordrar, så de behöver leta efter fler fabriker! Däremot så kommer kunderna ändå få sina datorer i tid! Jo visst, dra den om rödluvan och vargen också!

Jag tror att de har fått in mer ordrar än vi kan föreställa oss. Det är antagligen en chockerande siffra om den någonsin blir offentlig. 2Co vet. Om man tittar på deras svar till dina frågor som du postade tidigare så verkar dom helt till sig. Dom är inte längre pålitliga enligt min mening.

Permalänk

ska jag vara ärlig så tror jag på Valdi och hans ide.
Men jag tror inte att han själv skulle tro att detta blev så stort som det nu har blivit, därav kanske det kan dröja någon / några veckor mer innan dom som har beställt fått sin laptop..

Men jag tror detta är seriöst faktist, och jag hoppas de för då kommer jjag minst beställa 5 laptopar

Finns igentligen ingia direkt korekta bevis på att detta är bluff, ska man kolla upp alla företag så som ni har kollat upp typ som dell, hp, sony osv då kommer man säkert hitta mycket mycket mycket mer som luktar bluff där..

JAG TROR PÅ MEDISON!!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jag är definitivt fullständigt oinsatt juridiskt sett, men jag misstänker att en person som gör något liknande det som diskuteras i den här tråden inte kan riskera något annat än sitt goda rykte i och med att ha trätt fram.

Jag skulle också gärna vilja veta, från en sakkunnig person, några tänkbara scenarion över vad de inblandade i Medison verkligen kan riskera rent juridiskt. Om något?

Visa signatur