C++ problem matematisk program
Hejsan, jag försöker göra ett ganska enkelt C++ program då jag är väldigt mycket nybörjare och försöker lära mig göra olika saker.
Det jag vill att programmet ska göra är:
Först en välkommen text, till exempel bara Hej!
Under den vill jag ha en meny med kanske 3 olika alternativ, 1 för en cirkel, 2 för en kvadrat, 3 för en triangel och 0a för att stänga programmet
1. Cirkel
2. Kvadrat
3. Triangel
0. Avsluta
När man valt en utav dessa vill jag att det ska räkna ut arean och omkretsen för det man valt, när man själv får fylla i radien. Sen efter det har visats, tänkte jag att man kunde okmma tillbaka till början eller få på nytt välja vilken form man vill ha.
Hur jag hade tänkt mig detta är ungefär såhär (märk väl, jag är fullt medveten om att jag är fullständigt ute och cyklar):
Först tänkte jag att om jag gör en loop, som visas om MenySvar är större än 0, så försvinner väl menyn?
Om jag sätter MenySvar till 1, så visas proceduren Cirkel, som jag tror att jag ska skriva i void? Sen vet jag inte riktigt hur jag ska länka till att jag ska ha om dom skriver en 1a i SkrivMeny, så att den väljer cirkel. och när jag försöker med så här, så säger den att väldigt mycket är fel. Sen undrar jag också,
int main();
vart ska jag ha den? ska jag ha dne i början på programmet alltid? eller varierar det beroende på hur programmet ser ut? Som i det här fallet, ska jag ha den i void biten för varje void? eller redan i huvudprogrammet?
I viod cirkel och dom andra ska jag försöka använda en guide som jag hittade här på Sweclockers och som jag har läst.
Jag har inte gjort längre än så här då det här redan inte fungerar och då känns det onödigt att bara försöka få in ännu mer om hur jag tror det skulle se ut då detta inte fungerar.
#include <iostream>
MenySvar = 4;
while ( MenySvar >0 ) {
MenySvar = SkrivMeny ();
if ( MenySvar == 1 )
Cirkel ();
if ( MenySvar == 2 )
Kvadrat ();
if ( MenySvar == 3 )
Triangel ();
}
void SkrivMeny () {
using namespace std;
cout << "1. Cirkel" << endl;
cout << "2. Kvadrat" <<endl;
cout << "3. Kvadrat" <<endl;
cout << "0. Avsluta" <<endl;
cin
}
void Cirkel () {
}
C2D E6600, ATI Radeon X1950XTX, 2048DDR2, 2 st 320GIG, 1st 80 GIG Raptor disk.