Dell vill ha bättre Linuxdrivrutiner från ATI

Permalänk
Avstängd

Även jag pratar om "Svensson"-användarna..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Även jag pratar om "Svensson"-användarna..

Av ren nyfikenhet: vilka 3D applikationer frånsett spel anser du "Svensson" använder i Windows?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Av ren nyfikenhet: vilka 3D applikationer frånsett spel anser du "Svensson" använder i Windows?

Just inga alls, om man bortser från Vista och dess Aero (Som jag för övrigt aldrig sett, bara läst om)..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

OK, och i så fall kanske det förklarar din första kommentar (som jag lite skämtsamt besvarade): "Ganska ointressant problem, både för mej och den stora massan...".

Jag känner mig absolut inte som någon nörd, men tillhör i så fall inte den massa som du avser (egentligen började jag inte med Linux förrän år 2005, men för mig har inlärningskurvan gått väsentligt snabbare än i Windows). Å andra sidan tillhör jag inte heller den där "*%¤#-klubben" du ibland refererar till (jag tror inte heller att det skulle vara uppskattat om jag benämnde varje Windows-användare, vilket ju till viss del skulle inkludera mig själv, som "wind-blåsta" eller något i den stilen). Därför är egentligen det enda jag önskar att du ilg@dd, och andra, börjar acceptera att det finns en grupp, som är klart större än super-expert-gruppen, av ordinära Linux-användare på desktop fronten, om än mer avancerade än den massa du talar om.

Spel: ja utbudet är naturligtvis mer begränsat. Kolla ändå upp spel av typen "Savage", "Wop" och liknande och bedöm huruvida de grafiskt ligger så långt efter (med lika mycket påslag av effekter får jag ändå uppfattningen, vilket naturligtvis inte är ett bevis i sig, att OpenGL på mina Linux system ger noterbart högre FPS); dessutom kommer OpenGL 3 snart.

Förresten (gällande echos kommentar) du hittar en del av "grenarna" till vad studios använder, men frågan är ju också hur pass avancerade funktioner man behöver som hemanvändare. Kolla upp "Blender" t ex, ett gratis program med mycket under huven (finns för i princip alla plattformar).

Permalänk
Medlem

Jag vet om Blender, som även finns till windows. Jag har inte sagt att det inte finns alternativ på *nix sidan för hemanvändare utan att utbudet är oändligt större på windowssidan, något som en aktiv hemanvändare inte kan blunda för. Tror inte jag känner någon som främst använder *nix för 3D utan de som kör *nix i övrigt har en windowspartition där de kör de flesta 3D programmen.

Permalänk
Hedersmedlem

... och även CinePaint (Glasgow) kommer till slut att bli tillgänglig för Windows. CinePaint är egentligen grunden till vad ett flertal filmstudior använder, men det funkar även för hemma användning.

Om du så säger echo att utbudet är "oändligt större på windowssidan, må så vara, men jag liksom aldrig funnit något prisvärt för de användare vi nu talar om. 3D redering prestandan på Linux, främst 64bit, är märkbart bättre. Jag får ändå känslan av ni generaliserar en hel del; bara för att ni inte känner till en sak betyder inte det att det inte finns. ilg@dd slog nog ändå huvudet på spiken när han konstaterade "just inga alls", alltså är skaran av "3D-folk" ytterst liten i vilket fall som helst.

Hursom i mitt fall är situationen den motsatta: jag gör all video editering i Linux och har överlag haft bättre resultat när det gäller kombinationen video-kameror, PC och mjukvara den vägen.

Permalänk
Avstängd

När jag frågar folk (Svenssons) angående vad dom använder sin dator till vid bygge eller uppgradering, så får jag oftast svaret: Kolla Blocket och Aftonbladet/Expressen, maila och att ungarna ska ha den att spela på..
Ok, visst går det fint att surfa och maila med Linux också, men spelen åt ungarna då? Tror dom skulle bli less ganska fort på Tuxracer.
Sätta Svensson på att installera t.ex Quake 3 och få det att fungera godtagbart på en Linuxmaskin?? Sure..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

Som väntat var haken egentligen inget annat än spel! Här är valet fritt och naturligtvis så är utbudet av spel långt större för Windows - men det var väl ingen nyhet och när jag ser tillbaka på tidigare kommentarer i tråden var det inte heller den ursprungliga invändningen (invändningen var att det var ointressant och att alla drivrutiner var dåliga).

Tuxracer?! Var det det mest avancerade du kom på? OK, men Tuxracer kan vara kul det också när man vill känna sig ung på nytt!!! Kollade du upp förslagen jag gav dig?

När det gäller installering av spel i Linux känns det som om tiden gått ifrån dig. OK, som avslutning - för den här tråden måste ju få komma till vila i arkivet till slut - så kräver installation av listan nedanför ett "klick" för att öppna motsvarigheten till "Add/Remove programs" i Windows, ett klick för kategori "games" och ett klick för förbockning av valda spel och slutligen ett klick för "apply", med andra ord helt i linje med vad "Svensson" klarar av. Listan? Det är ingen lista av personliga rekommendationer, utan bara exempel på vad som hör till standar "repository" i den Linux distro jag nu skriver ifrån (kolla upp lite screen-shots och få en bild av vad vi talar om):

Alienarena2007, AssaultCube, Battle for Wesnoth, Kiki, Nexuiz, Sauerbraten, vdrift, WesternQuake3, WoP, Glest, No Gravity, Openarena, Tremulous, TORCH, Warsaw, Flightgear, Scorched3D, Mania Drive... and many others.

Log Out - vi ses i någon annan tråd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ok, enligt dej är Linux ett förträffligt OS som har drösvis med användare, Linuxanvändarna är inte bara i en smärre majoritet, de är även till övervägande del "konsulter" åt folk som skall bygga nya system.. Trots detta är inte ATI och nVidia speciellt pigga på att dedikera sin drivrutinsavdelning till Linuxdistar.. Hugaligen.
Med andra ord lever du i en helt annan verklighet än de flesta.. Är det ens 1% av alla användare med tillgång till internet som kör Linux?
Lätta på slipsen så du får lite syre nu..

Var har jag skrivit att det är en drösvis med användare idag? Det jag talar om är att det kan ändra sig, se bara på firefox. Firefox har idag en tillräckligt stor andel för att man inte skall kunna skita i dom. Vad säger att inte linux kan få betydande andelar? Det är ju först de senaste åren linux blivit tillräckligt bra för Svenssons som inte spelar, samt först nu som datortillverkare börjat se sig mot linux.
Nvidia har idag skapliga drivare till linux, därav är dom självklara valet om man väljer mellan ati/nvidia idag för dom som sitter i linux.

Varför tror du inte att linuxanvändare ibland får agera köpråd? Låter det så otroligt? Jag har kompisar som frågat mig vad man skall köpa och då skulle jag aldrig säga ati i dagsläget. Är det så ovanligt att jag är den enda där det inträffar?

I vilket fall som så har nvidia idag övertag gällande drivare jämfört med ati och ökar andelen linuxfolk så kan nvidia räkna med att dominera ett tag framöver hos dessa jämfört med ati. Det kan bli kostsamt för ati om det nu blir så. Tycker du detta scenario är helt otänkbart?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Som väntat var haken egentligen inget annat än spel! Här är valet fritt och naturligtvis så är utbudet av spel långt större för Windows - men det var väl ingen nyhet och när jag ser tillbaka på tidigare kommentarer i tråden var det inte heller den ursprungliga invändningen (invändningen var att det var ointressant och att alla drivrutiner var dåliga).

Tuxracer?! Var det det mest avancerade du kom på? OK, men Tuxracer kan vara kul det också när man vill känna sig ung på nytt!!! Kollade du upp förslagen jag gav dig?

När det gäller installering av spel i Linux känns det som om tiden gått ifrån dig. OK, som avslutning - för den här tråden måste ju få komma till vila i arkivet till slut - så kräver installation av listan nedanför ett "klick" för att öppna motsvarigheten till "Add/Remove programs" i Windows, ett klick för kategori "games" och ett klick för förbockning av valda spel och slutligen ett klick för "apply", med andra ord helt i linje med vad "Svensson" klarar av. Listan? Det är ingen lista av personliga rekommendationer, utan bara exempel på vad som hör till standar "repository" i den Linux distro jag nu skriver ifrån (kolla upp lite screen-shots och få en bild av vad vi talar om):

Alienarena2007, AssaultCube, Battle for Wesnoth, Kiki, Nexuiz, Sauerbraten, vdrift, WesternQuake3, WoP, Glest, No Gravity, Openarena, Tremulous, TORCH, Warsaw, Flightgear, Scorched3D, Mania Drive... and many others.

Log Out - vi ses i någon annan tråd!

Grunden i diskussionen har enligt min mening varit grafikdrivrutiner med bra funktion för spel, och även bristen på spel som är bra och fungerar bra i Linux. Vilket i slutändan gör Linux till ett sämre val för "Svensson".

Det är ju bra att det är så lätt att installera/avinstallera, men folk kanske vill ha annat än det som finns i disten att poa på med.
Om man nu t.ex vill spela ett gammalt OpenGL nu då, ta WesternQuake 3 som du tycks framhålla som ett underhållande och modernt spel..
Hur många Svenssons tror du går iland med att installera det på en Linuxmaskin??
Jag skulle gissa på 0,5-1%, och då rör det sej om folk med ett outtömmligt tålamod på gränsen till vansinne.

Och spel som folk vill spela då?
WesternQuake 3, var väl kul för en 5-6 år sedan, och inte heller speciellt grafikkrävande.
Du har för övrigt inte nämnt ett enda spel för Linux som känns intressant. Finns liksom ingen anledning att sluta spela sina favoritspel enbart för att konvertera till Linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Var har jag skrivit att det är en drösvis med användare idag? Det jag talar om är att det kan ändra sig, se bara på firefox. Firefox har idag en tillräckligt stor andel för att man inte skall kunna skita i dom. Vad säger att inte linux kan få betydande andelar? Det är ju först de senaste åren linux blivit tillräckligt bra för Svenssons som inte spelar, samt först nu som datortillverkare börjat se sig mot linux.
Nvidia har idag skapliga drivare till linux, därav är dom självklara valet om man väljer mellan ati/nvidia idag för dom som sitter i linux.

Varför tror du inte att linuxanvändare ibland får agera köpråd? Låter det så otroligt? Jag har kompisar som frågat mig vad man skall köpa och då skulle jag aldrig säga ati i dagsläget. Är det så ovanligt att jag är den enda där det inträffar?

I vilket fall som så har nvidia idag övertag gällande drivare jämfört med ati och ökar andelen linuxfolk så kan nvidia räkna med att dominera ett tag framöver hos dessa jämfört med ati. Det kan bli kostsamt för ati om det nu blir så. Tycker du detta scenario är helt otänkbart?

Firefox ja.. Gå tillbaks i tiden så hittar du en utmanare som hade rejält med användare. Firefox och många andra webläsare må vara bra på sitt sätt, men till syvende och sist är jag övertygad om att IE eller annan kommande MS-produkt kommer att ligga i topp inom överskådlig tid.
Jag har inte påstått att Linuxanvändare inte får agera köpråd, däremot gjorde jag en ironi över ditt sätt att uttrycka det såsom att det var en konsultation som endast Linuxanvändare klarade av.. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att rekommendera Linux till mina kunder, av den ankla anledningen att det skulle bli som en spik i foten på dem , plus an jäkla massa mer tid som går åt pipsvängen för mej när det kör ihop sej för dom.. Tro mej,för det gör det med största säkerhet med tanke på att majoriteten av bekantskaps/kundkretsen är "uppväxta" med Windows. Vad det gäller val av grafikkort rekommenderar jag det som ger mest för pengarna vid köptillfället, om det då är ATI elle nVidia spelar ingen större roll. Samma lika med processor.

Angående Linuxanvändare och deras val av grafikkort tror jag inte spelar ett dugg roll rent ekonomiskt, den smala kundgruppen lär inte stå för många kronor i försäljningssiffrorna, det är tämligen försumbara siffror i bokslutet.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

Om du så säger echo att utbudet är "oändligt större på windowssidan, må så vara, men jag liksom aldrig funnit något prisvärt för de användare vi nu talar om. 3D redering prestandan på Linux, främst 64bit, är märkbart bättre. Jag får ändå känslan av ni generaliserar en hel del; bara för att ni inte känner till en sak betyder inte det att det inte finns. ilg@dd slog nog ändå huvudet på spiken när han konstaterade "just inga alls", alltså är skaran av "3D-folk" ytterst liten i vilket fall som helst.

Det var ju jusst det jag skrev i min första post här.

Att 3D program var det bästa argumentet för att klaga på de dåliga 3D drivrutinerna, men att andelen 3D-folk inte berättigar den satsningen på drivrutinerna.

Rendering utnyttjar inte grafikkortsdrivrutinerna alls och *nix som renderingsplattform har jag aldrig kritiserat eller generaliserat bort. Rent generellt så är nog *nix att föredra om renderingsprogramvara finns för *nix.

För en lekman är det dock kanske onödigt att skaffa *nix bara för det men det beror ju på vad för renderingar man pysslar med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ang. din länk så var jag mer inriktad på privatpersoner - lite luddigt men det jag menar är att länken främst pratar om de de allra största företagen som utvecklar egen mjukvara. Visst består de av en (gissar jag) förhållandevis stor del av "3D folket" men lite skillnad tycker jag det är på egenutvecklad in-house mjukvara och kommersiell mjukvara.
Frågan är om man ens får ta hem den mjukvaran till sin egna maskin hemma, utan att veta är jag starkt skeptisk till det.

du tror väll inte att Adobe utvecklade Photoshop för att uttråkade nördar skulle sitta och editera ihop porrbilder på Lisa Simpsons med mjukvara de inte ens betalt för eller?

i stort sett alla mjukvaror för 2 och 3D-grafik samt videoeditering är grundat i proffesionella applikationer, att inte tro att det kommer påverka att tex Disney, WETA etc inte bara använder plattformen utan dessutom utvecklar till den för att komma runt kostnader och begränsningar är allt bra kärvt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
du tror väll inte att Adobe utvecklade Photoshop för att uttråkade nördar skulle sitta och editera ihop porrbilder på Lisa Simpsons med mjukvara de inte ens betalt för eller?

i stort sett alla mjukvaror för 2 och 3D-grafik samt videoeditering är grundat i proffesionella applikationer, att inte tro att det kommer påverka att tex Disney, WETA etc inte bara använder plattformen utan dessutom utvecklar till den för att komma runt kostnader och begränsningar är allt bra kärvt.

Visst är det så, men det är inte så marknaden ser ut idag. Och om man tar artikeln som exempel från 2003 så har det inte hänt mycket på 4 år heller (eller, visst har det enormt mycket på 3D marknaden överallt - men marknaden ser fortfarande inte ut så).

Anledningen till att egenutvecklad programvara utvecklas till *nix i större utveckling beror på, enligt artikeln, att man behöver veta hur OSet fungerar för att tweaka sådant som kommersiella program inte gjort (och inte ser anledning att göra) detta är knappast aktuellt för 3D hobbyister.

Det finns ett gap mellan vanliga dödliga och den proffesionella marknaden som är betydligt större än det gap det finns mellan ex. Gimp till Photoshop. Photoshop är ett riktigt billigt program jämfört med de kommerciella 3D programmen där man lätt kan köpa plugins för samma pengar man kan få en photoshop-licens.

Det håller inte riktigt i längden för en 3D hobbyist (som betalar för sig). Och även om man inte betalar för sig så är windows fortfarande störst. All specialutveckling i *nix går man miste om men den kan man inte köpa ändå. Och programmen de baseras på finns för det mesta i windows också.

Men det kan väl ändå inte vara så att det finns en anledning till att ATi (bland andra) inte anser det vara värt att utveckla bra drivrutiner till *nix?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst är det så, men det är inte så marknaden ser ut idag. Och om man tar artikeln som exempel från 2003 så har det inte hänt mycket på 4 år heller (eller, visst har det enormt mycket på 3D marknaden överallt - men marknaden ser fortfarande inte ut så).

Anledningen till att egenutvecklad programvara utvecklas till *nix i större utveckling beror på, enligt artikeln, att man behöver veta hur OSet fungerar för att tweaka sådant som kommersiella program inte gjort (och inte ser anledning att göra) detta är knappast aktuellt för 3D hobbyister.

Det finns ett gap mellan vanliga dödliga och den proffesionella marknaden som är betydligt större än det gap det finns mellan ex. Gimp till Photoshop. Photoshop är ett riktigt billigt program jämfört med de kommerciella 3D programmen där man lätt kan köpa plugins för samma pengar man kan få en photoshop-licens.

Det håller inte riktigt i längden för en 3D hobbyist (som betalar för sig). Och även om man inte betalar för sig så är windows fortfarande störst. All specialutveckling i *nix går man miste om men den kan man inte köpa ändå. Och programmen de baseras på finns för det mesta i windows också.

Men det kan väl ändå inte vara så att det finns en anledning till att ATi (bland andra) inte anser det vara värt att utveckla bra drivrutiner till *nix?

jag tror inte du hänger med i vad jag menar nu, det är i framtiden detta kommer bli viktigt. (Disney tex har ju just börjat, förra året nångång) detta kommer att spridas och då är det istället Windows som plattform som kommer hamna på efterkälken eftersom det är just Windows dessa företag vill distansera sig från, det har som du säger mycket med kontroll över plattformen att göra, men mycket också en kostnadsfråga. att det finns amatör-Photoshop idag för 1500 är ju enbart för att det funnits semiproffs-PS för 7000 och att det finns är för att det varit helproffs för 75000.

konstig sak att säga just nu? ATI vad jag hört har börjat förbereda skärpningar av sin dåliga support, om de kommer utveckla själva eller inte vet jag inte, men jag vet att ett ATI-kort inte kommer inhandlas förrän de har rykte att fungera minst lika bra som nVidias kort. (men gärna bättre..)

/ det är lätt att glömma hur relativt kort Linux varit med som annat än server-OS.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tycker man hör hur folk ska satsa mer på ni drivrutiner jämt (särskilt på grafikkortssidan) men blir ju aldrig något av det så jag är lite skeptisk.

Särskilt eftersom jag haft sådana problem med drivrutinerna i Vista nyligen. Tydligen så glömde ATi att ge stöd för alla grafikkort i drivrutinerna (alltså bara kontrollen om vilka grafikkort drivrutinen gäller för), man börjar ju undra vad *** de pysslar med (och att de inte rättar till det på en gång är ju skrattretande).

Ok, kasst exempel men jag var tvungen att avreagera mig lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag tror inte du hänger med i vad jag menar nu, det är i framtiden detta kommer bli viktigt. (Disney tex har ju just börjat, förra året nångång) detta kommer att spridas och då är det istället Windows som plattform som kommer hamna på efterkälken eftersom det är just Windows dessa företag vill distansera sig från, det har som du säger mycket med kontroll över plattformen att göra, men mycket också en kostnadsfråga. att det finns amatör-Photoshop idag för 1500 är ju enbart för att det funnits semiproffs-PS för 7000 och att det finns är för att det varit helproffs för 75000.

Fasst de använder ju ändå en av de stora existerande kommerciella programmen och utvecklar vidare för internt bruk. Gynnar ingen som inte jobbar på disney.

Vilket gör att windows fortfarande leder för de som inte råkar jobba på pixar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag tycker man hör hur folk ska satsa mer på ni drivrutiner jämt (särskilt på grafikkortssidan) men blir ju aldrig något av det så jag är lite skeptisk.

Fasst de använder ju ändå en av de stora existerande kommerciella programmen och utvecklar vidare för internt bruk. Gynnar ingen som inte jobbar på disney.

Vilket gör att windows fortfarande leder för de som inte råkar jobba på pixar eller liknande.

iof, men den invändningen tycker jag funkar på det mesta. och särskilt sånt man väntar på givetvis..

nja, både och. Adobe ska ju tex porta Photoshopserien till Linux av just den anledningen jag nämnde tidigare. (masslicenskostnaderna för Windows tex) när det är gjort finns det ju ingen logisk anledning att inte släppa det för amatörerna med Linux också, oavsett om det betalas mest eller piratas är det en fördel både för plattformen och Adobe då. andra går över till tex Blender och utvecklar vidare där. (medveten m att det finns till Windows, men så var det licensgrejen igen etc)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
iof, men den invändningen tycker jag funkar på det mesta. och särskilt sånt man väntar på givetvis..

Visst, men det har ju varigt så i vad, nästan 10 år?
Vartannat år kommer de på. Oj, vi är medvetna om att *nixdrivrutinera är kassa. Vi ska satsa enormt mycket på det bla.bla.bla.

ATis många omstruktureringar på drivrutinsteam m.m. har det ju lovats mycket om, men något resultat har jag aldrig sett.

Sist ATi förvånade mig med drivrutinerna var med det obligatoriska införandet av CCC. Trodde man att det var kasst innan (på windows-sidan) så fick man tänka om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nja, både och. Adobe ska ju tex porta Photoshopserien till Linux av just den anledningen jag nämnde tidigare. (masslicenskostnaderna för Windows tex) när det är gjort finns det ju ingen logisk anledning att inte släppa det för amatörerna med Linux också, oavsett om det betalas mest eller piratas är det en fördel både för plattformen och Adobe då. andra går över till tex Blender och utvecklar vidare där. (medveten m att det finns till Windows, men så var det licensgrejen igen etc)

Intressant att adobe ska porta photoshop. Det har jag länge undrat när det ska ske
Stort steg bara där.

Visst, jag är med på att *nix är på frammarsch men vissa områden går långsammare än andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst, men det har ju varigt så i vad, nästan 10 år?
Vartannat år kommer de på. Oj, vi är medvetna om att *nixdrivrutinera är kassa. Vi ska satsa enormt mycket på det bla.bla.bla.

möjligt, men i rättvisans namn har det inte varit något som helst skriande behov av 3D-rutiner för vardagsbruk i Linuxvärlden förrän de senast 2-3 åren egentligen, så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint