Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hundralapp
Läste igenom köpvillkoren ang priser och längst ner står detta:

"datorbutiken.com råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället, oavsett om priserna efter det att order lagts går antingen upp eller ner. Vi förbehåller oss för eventuella felaktigheter."

ja, fast det där hade de inte behövt skriva (mer än av tydlighetsskäl) eftersom de inte har något val. de kan inte förändra avtalsvillkor ensidigt efter att avtalet ingåtts. och det gäller inte bara priset utan även andra saker som leveranssätt osv. så länge det inte finns någon typ av friskrivningsklausul som ger dem rätt att ensidigt ändra villkoren. är en sådan klausul alltför långtgående kan den dock, med förmodligen ganska stor framgång, angripas med hjälp av §36 AvtL.

edit: dessutom ser man särskilt strikt på avtalsvillkor när avtalsparterna är obalanserade (konsument kontra företag).

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Hah, det är tur att prisjakt inte uppdateras så mycket. Hittade kortet för 1113:- i sthlm. DET är billigt.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk

lol jäklar sikken tur man hade då. Avbeställde såklart DS4an och beställde DQ6an på db, en timme senare hade priset gått upp igen och prel. datumet gått från första till den sjätte ^^

Permalänk

Skumt, det står att mitt DQ6 är leveransklart nu

Edit: Nu står det så här i stället: Utgått, måste ändras *

Vad dom håller på då.

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |
| Gainward Geforce 8800GTS 640MB | Asus Xonad D2X |

Permalänk

vilken cirkus :S
ja har inte bestämt än va ja ska köpa men ja blev sugen nu när ja såg att dom sänkt dq6 ,en sida senare (10 sek senare) har dom höjt arghhhh

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk

Min leverans har också utgått. Jävla nötter att strula.

Alla andra leverantörer på prisjakt och pricerunner har också slut.

Permalänk

ah jävlar, nu stog det att min oxå utgått ><.
Aja, tillbaka med DS4an då

Permalänk
Medlem

men lol

Nu har ett "nytt" spännande kort dykt upp hos datorbutiken.com

Vårt ArtId: GIGP35-DQ6-2
Tillv ArtId: GA-P35-DQ6
Pris: 2149:-

I lager för omgående leverans

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35...

Mysigt........

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem

det är precis samma kort.... dom kör nån fultaktik för dom inte fick det pris leverantören "lovat dem" det är jag nästan bombis på. Hålle rpåa tt ringa dem nu och fråga vad tusan dom håller på med [kapten haddock] INSJÖSKURKAR [/kapten haddock]

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Får dom verkligen ändra ens order efter man har till och med fått en orderbekräftelse och liknande från DB.se? Kan de verkligen göra så?

Permalänk
Medlem

känns lite borderline det där. Jag återkommer så for tjag har haft en diskussion med dem om detta

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Gör det yanagi, jag är lite smått förbannad på db just nu.

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |
| Gainward Geforce 8800GTS 640MB | Asus Xonad D2X |

Permalänk
Medlem

Kan vara en revidering 2 av kortet.....

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem

Har inte sett nån info om att det ska komma en ny revision av det kortet, oavsett vilket har vi som kunder beställt ett Gigabyte P35-DQ6, DB avbeställer våran vara för att nån timme senare lägga upp en "nyare" vara till ett högre pris.

För mig luktar det väldigt mycket att leverantören inte gav dom det pris dom hoppats på. Låt oss summera allting hittils.

1) Priset på DQ6 trillar ner ca 800 kr, massa määnisjkor beställer
2) Priset höjs till föregående pris igen och lite till (en indikation på att dom inte fått det priset dom trodde dom skulle få in varan för)
3) DB inser att alltför många har beställt detta kort och för många kort kommer säljas till förlustpris
4) DB tar bort varan för att nån timme senare som tidigare sagt lägga upp en "nyare" vara till ett högre pris och ber snällt folk att beställa en annan vara

Om du kollar på DB så har dom dels ett intern artikelnummer och tillverkarens artikelnummer.. För mig är det logiskt att om man släpper en ny revision av nånting får det även ett nytt artikelnummer, i detta fallet har tillverkarens artikelnummer inte ändrats alls medans DBs interna artikelnummer har fått en fin liten två vid sidan istället.

Andra synpunkter åp detta välkomnas hjärtligt,

Jag ahr pratat med DB iaf, och enligt dom är det nån ny verison av moderkortet vilket jag än så länge inte sett några belägg för. Om andra har pratat med dem så får ni gärna lägga ut all info ni stötet på här och se ifall vi får nån klarhet i denna soppa..

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Håller med och därav min första post i denna tråd
Försöker dock bara hitta en vettig anledning till varför ett företag som datorbutiken.com gör som de gör. Om det inte är en ny version av kortet så är det klart anmärkningsvärt och rena bluffstilen tycker jag.

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk

Jag tror nog Yanagis analys är korrekt.
Det enda väsentliga i detta stadium däremot är vilka rättigheter konsumenten har. Pengar har redan dragits från mig.

Permalänk
Medlem

Fan, om DB gör så att jag måste byta så kommer jag inte köpa från dom igen som förstahandsval längre. Jag gillar inte företag som håller på så.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma båt som dig hanterkaren. Jag ahde beställt ett DS4 från början. Sen såg jag att priserna tokrasat. Avbeställde DS4an och lade till DQ6 + thermalright 120 extreme med fläkt. VIlket gjorde så jag hamnade på samma pris som innan (avbeställde även infinity kylaren jag hade med på ordern) Nu så gjorde dom detta vilket innebär att pengarna är dragna från mig och jag var tvungen att lägga på mer pengar på ordern för att DS4 innebar en extra kostnad. Avbeställer man får man bara pengar "till godo" vilket jag tolkar som att dom kommer inte sättas in på mitt konto igen utan dom får jag ha som "rabatt" nästa gång jag handlar.

Just nu är jag helt uppe i limningen. nästan svårt att sköta sitt jobb till och med

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Neh nu jävlar..

Avbeställde mitt DQ6 ifrån hardwareversand.de. Fick tyskarna att sätta tillbaka pengarna -100 kr i adminstrationsavgift.

Beställer hos datorbutiken.com, betalar och får orderbekräftelse.

Någon som vill bjuda in datorbutiken.com till denna diskussion, skulle vara intressant vad de har att säga om detta.

Jag är klart intresserad att gå vidare till konsumentombudsmannen med detta om fler är med...

Permalänk
Medlem

Du kan räkna med mig, jag för gärna detta vidare för att sätta ett exempel på hur man inte ska beté sig. Oavsett om man får pengar tillbaka eller någon typ av kompensation så måste företag lära sig att man inte gör såhär.

Där jag jobbar så säger man inte en sak för att sedan ta tillbaka den. Har man gjort ett misstag och gett fel information då står man för det även om det svider.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Är det inte så enkelt som att DB skulle justera priset på kortet, till nuvarande 2149kr, av någon anledning fipplade någon lite på tangentbordet och kortet kostat 1249 kr istället, dvs man råkade växla siffrorna.

Nu har man hittat på att ursprungskortet DQ6 är slutsålt men det finns en ny produkt som heter DQ6-2 att beställa istället, detta antagligen för att slippa leverera ut DQ6 kort, de är slutsålda och finns inte längre.

Fult gjort i så fall...bättre o stå sitt kast...

Nåja, bara mina funderingar...

Permalänk
Medlem

Även om jag inte betalade för kortet när jag köpte det, skulle göra det när jag fick det levererat så borde jag väl ändå kunna klaga hos dom eftersom jag har orderbekräftelse på att det kostade 1249kr ellerhur?

Permalänk
Medlem

Håller mer er andra att det verkligen är fult gjort av datorbutiken och jag tror att dom förlorar mer på att göra så här än att stå sitt kast.
Jag tror inte att det rör sig om en felskrivning av priset, det verkar ju vara fler butiker som haft priser ~1200:-
Jag blev iallafall så sur att jag avbeställde ordern och kommer se mig om efter en annan leverantör för denna och kommande beställningar.

Permalänk
Medlem

Ännu mer intressantare blir det utav det faktum att tillverkaren själv har INTE lagt upp ngn ny revision utav P35-DQ6 på deras webb-sida...

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Default.aspx

Och om logiken regerar så verkar det ju onekligen Mycket Märkligt att Gigabyte skulle börja skicka ut nya revisioner till återförsäljare UTAN att lägga upp den på sin egen sida...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Ännu mer intressantare blir det utav det faktum att tillverkaren själv har INTE lagt upp ngn ny revision utav P35-DQ6 på deras webb-sida...

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Default.aspx

Och om logiken regerar så verkar det ju onekligen Mycket Märkligt att Gigabyte skulle börja skicka ut nya revisioner till återförsäljare UTAN att lägga upp den på sin egen sida...

Precis det jag säger. Varken jag eller andra har varit medvedna om en ny revision av DQ6 kortet från gigabyte.

Därför hanvisar jag till min föregående analys ett par inlägg högre upp. Det känns som den stämmer mer och mer, men vi kommer väl aldrig veta säkert

EDIT: Det enda som brukar vara effektivt mot liknande händelser har varit bland annat att göra media medvedna om det. Det brukar få fart på dom ansvariga

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Precis det jag säger. Varken jag eller andra har varit medvedna om en ny revision av DQ6 kortet från gigabyte.

Därför hanvisar jag till min föregående analys ett par inlägg högre upp. Det känns som den stämmer mer och mer, men vi kommer väl aldrig veta säkert

Man kan ju alltid be dem att lägga upp ett foto på det "nya" moderkortet. Och där man då Tydligt kan se längs med sidan på kortet. VILKEN revision det är....
Det kan väl knappast vara för mycket begärt...

Eller kanske kontakta Huvudåterförsäljaren för Gigabyte i Norden...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Har skickat följande mail till DBs kundtjänst. får se om dom svarar.

"Hej,

Jag har varit i kontakt med er tidigare angående ovanstående order. På denna ordern hade jag beställt ett Gigabyte P35-DQ6 moderkort ni hade sänkt priset på till 1249 KR, som jag även mottagit orderbekräftelse på, ni tog sedan bort varan och bad mig beställa ett nytt. Nu har detta moderkort kommit tillbaka med en mycket högre prislapp vilket för mig är väldigt misstänksamt.

I tidigare telefonkontakt (talade med en ******) med er fick man svaret att det var en ny revision på Gigabyte moderkortet varav därför det högre priset. Vare sig på Gigabytes hemsida eller via några andra källor har jag hört att dom har släppt en nyare revision av moderkortet varav jag nu ber er bekräfta detta för mig.

Vänligen bifoga foto på tidigare moderkort (revision står fyfiskt på moderkortet, oftast i nederkant vid ett av hörnen) och ett foto på senare moderkort ni hävdar är en ny revision. Vi är många kunder som är ypperligt missnöjda med detta drag från eran sida och vi kommer gå vidare med detta ärende om ni själva ej har möjlighet att påvisa att det är en nyare revision än den ni tidigare sålde.

Har ni ej möjlighet att ta reda på detta får ni ta det högre upp i erat led. Jag förväntar mig svar snarast."

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

EDIT:

Läs headcleaners kommentarer tidigare i denna tråd, jurist till yrket, så bör de vara högst Intressanta för Er som har gjort en beställning.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Har skickat följande mail till DBs kundtjänst. får se om dom svarar.

"Hej,

Jag har varit i kontakt med er tidigare angående ovanstående order. På denna ordern hade jag beställt ett Gigabyte P35-DQ6 moderkort ni hade sänkt priset på till 1249 KR, som jag även mottagit orderbekräftelse på, ni tog sedan bort varan och bad mig beställa ett nytt. Nu har detta moderkort kommit tillbaka med en mycket högre prislapp vilket för mig är väldigt misstänksamt.

I tidigare telefonkontakt (talade med en ******) med er fick man svaret att det var en ny revision på Gigabyte moderkortet varav därför det högre priset. Vare sig på Gigabytes hemsida eller via några andra källor har jag hört att dom har släppt en nyare revision av moderkortet varav jag nu ber er bekräfta detta för mig.

Vänligen bifoga foto på tidigare moderkort (revision står fyfiskt på moderkortet, oftast i nederkant vid ett av hörnen) och ett foto på senare moderkort ni hävdar är en ny revision. Vi är många kunder som är ypperligt missnöjda med detta drag från eran sida och vi kommer gå vidare med detta ärende om ni själva ej har möjlighet att påvisa att det är en nyare revision än den ni tidigare sålde.

Har ni ej möjlighet att ta reda på detta får ni ta det högre upp i erat led. Jag förväntar mig svar snarast."

mycket bra skrivet. hoppas dom springer iväg med svansen mellan benen och skäms!

Permalänk
Medlem

Jag bestälde på multitronics igr medan det fanns 10 kvar i lager. fick en bekräftelse på min order och somnade glatt. När jag kom hem från jobbet idag så hade jag fått ett mail att den utgått och att de gärna såg att ajg beställde något annat (pengarna har de dock inte dragit ännu).

Vi kanske kan dra alla bolag i samma process?

Edit: Hann även meddela komplett att jag ville returnera ett annat kkort som ligger hos min brorsa i Sthlm. Gör inte saken bättre.