Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har ni sett Gravity som gick ut idag? Fått rätt bra betyg på imdb och recensionerna.

Var precis och såg den, håller inte riktigt med imdb's 8.6, känndes mer som ~7

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

The East (2013)
Tycker det släppts alldeles för mycket rena actionfilmer där allt ska vara så extremt och "coolt" som möjligt.
Så skönt att hitta en film som passade mig mer i smaken. Inget mästerverk men nog en av de bättre filmerna jag sett på senare tid.

Försöker kolla igenom listor på bra filmer som släppt men jättesvårt att hitta något nytt som faller mig i smaken..
Alla storfilmer verkar vara 100% action med maximerad CGI.

Nån som kan tips om bra nya filmer mer åt drama/thriller hållet ?

Permalänk
Medlem

This is the End

This is the End

Såg den här filmen igår kväll, men håller verkligen inte med folk som röstat på IMDB fram till idag (7/10). Skulle personligen ge ett betyg på runt 3-4/10. Det känns som en B-film helt ärligt, och jag har ganska lätt att smälta filmer, även om de inte håller toppklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har ni sett Gravity som gick ut idag? Fått rätt bra betyg på imdb och recensionerna.

Såg den i afton. Handlingen var väldigt mellanmjölk och det bjöds på rätt många missar för den som råkar ha lite ordning på syn fysik och astronomi. Men, den var snyggt gjord i vart fall, och om man inte råkar vara den som sitter och stör sig på det jag gjorde så kan den vara sevärd, det tror jag. Själv ger jag den nog inte mer än en mager 6:a på skala 1-10.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Såg Gravity i lördags. Bästa jag sett på länge. Överlägset bästa filmen jag sett i år. Fantastiskt filmat.

Permalänk
Medlem

Filmat? CGI:at menar du väl

The hobbit - extended - Nu har denna kommit i en längre version och vi får mer intro, mer käkande dvärgar, mer troll, mer rivendell, mer vättekung, mer Azog the goblin och framförallt mer sånger. Riktigt trevligt paketerat och bättre än bioversionen. Varför de ens bryr sig om att släppa bara tre timmars pytteversioner kan man ju undra då alla extended-versioner av tolkiens filmer har varit helt överlägsna de vanliga. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Filmat? CGI:at menar du väl

The hobbit - extended - Nu har denna kommit i en längre version och vi får mer intro, mer käkande dvärgar, mer troll, mer rivendell, mer vättekung, mer Azog the goblin och framförallt mer sånger. Riktigt trevligt paketerat och bättre än bioversionen. Varför de ens bryr sig om att släppa bara tre timmars pytteversioner kan man ju undra då alla extended-versioner av tolkiens filmer har varit helt överlägsna de vanliga. 9/10

Nån tråkig vinterhelg ska jag ge mig på att se Hobbit och sen alla Sagan om Ringen. Alla i Extended. Blir inte mycket annat än att titta film den helgen haha.

Permalänk

now you see me, Olympus has fallen, the snitch, dead man down, pacific rim, superbad, immortals, johnny english reborn (2011)

Några av dem har jag sett på sistone resten satte jag för jag tyckte dem va bra.

Personligen tycker jag om humorn i english reborn, jag har dålig humor >.<

Permalänk
Medlem

Elysium - Riktigt bra Sci-fi action med Matt damon. Denna var väldigt lik District 9 faktiskt, sen såg a jag att det var samma regissör :). Handlingen är bra, effekterna är bra, skådespelereiet är bra men framförallt är miljöerna väldigt välgjorda och all High-tech är relativt trovärdig. Snyft-slut är ju lite trist men det får man väl ta när det är en hollywood produktion. Klart sevärd hur som. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Man of steel (2003) Nyaste supermanfilmen som titlen antyder.

Mitt betyg är fy fan va dålig och då syftar jag på allt. Redan första filmsekvenserna så får man se en alternativ variant av kryption vilket jag inte tycker passar. Det är som hämtat ifrån något barnsligt scfitvspel. Resten av filmen var lika dålig och aldrig i helskotta jag skulle se hela filmen.

Sedan att filmen får 7.4 på IMDB är för mig ett mysterium.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Samsara (2011)

Fantastisk film. Får en att se världen ur det stora perspektivet.
Får mig att inse hur upptagna vi är med våra egna problem.

Hur fantastiskt det är med(somliga) prylar. Så känner jag att man måste motarbeta det materialistiska tänkandet.
Hur fan kommer det gå för mänskligheten annars?

Nu ska jag inte gå för djupt, hehe. Rekommenderar er starkt att titta på Samsara och ta er en funderare.

Permalänk

Jag såg Bride of Frankenstein (1935) igår kväll. Ganska kul film för att vara så gammal #6,3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naxos:

Samsara (2011)

Fantastisk film. Får en att se världen ur det stora perspektivet.
Får mig att inse hur upptagna vi är med våra egna problem.

Hur fantastiskt det är med(somliga) prylar. Så känner jag att man måste motarbeta det materialistiska tänkandet.
Hur fan kommer det gå för mänskligheten annars?

Nu ska jag inte gå för djupt, hehe. Rekommenderar er starkt att titta på Samsara och ta er en funderare.

Är du sugen på fler liknande filmer så har regissören och fotografen Ron Fricke arbetat med fler projekt sedan långt tillbaka i tiden. Se en lista på Wikipedia

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Är du sugen på fler liknande filmer så har regissören och fotografen Ron Fricke arbetat med fler projekt sedan långt tillbaka i tiden. Se en lista på Wikipedia

Trevligt! Tackar för tipset.

Permalänk
Medlem

Såg just Gravity på bio.
Var väl ungefär lika tråkig som jag väntat mig, men ville ge den en chans eftersom den fått så höga betyg överallt.
Filmen kändes otroligt seg med väldigt torftiga miljöer. Bara en massa svävande i rymden runt rymdstationen osv.

Dock tycker jag ändå att filmen har vissa positiva sidor. Bland dessa märks fina 3D effekter, samt att man försökt göra det mer realistiskt än liknande filmer brukar vara. Dessvärre tycker jag väl dock att det blev lite tråkrealistiskt.
Den klaustrofobiska känslan av att vara hjälplös i rymden förmedlas också bra. Dock är inte klaustrofobiska känslor något jag mår bra av att känna iallafall...

Den kan väl få 4/10 i betyg.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Snusfri

Now You See Me

Riktigt bra film, Isla Fisher, Jessie Eisenberg och Woody Harrelson gör riktigt bra prestationer, dock så spelar Dave Franco över (det gör även till att jag har svårt för honom från Scrubs med).

En annorlunda men mycket sevärd film.

8/10 i betyg från mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Såg October Sky igår. Intressant historia och bra samhällsskildring. Lite förutsägbar story, men annars top noch på skådespeleriet. Helt klart sevärd för den som inte sett den än. Får 7/10 av mig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Captain Phillips, intressant film rolig att se något annorlunda om pirat attack i nutid.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Insidious chapter 2 - Fortsätter där ettan tog slut. Spöken fortsätter att spöka och det är ungefär samma grej som innan. Inte så intressant denna gång och storyn är ganska lätt att förutse. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Neverwas (2005)

Jag vet inte vad jag ska tycka om denna filmen, om jag ska vara ärlig.

Långsam, inte världens bästa manus eller någon direkt twist på slutet - men ändå gillar jag den.

Sevärd? Vet inte, man måste nog vara en riktig "filmgillare" för att se, och uppskatta, den.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Man of steel (2003) Nyaste supermanfilmen som titlen antyder.

Mitt betyg är fy fan va dålig och då syftar jag på allt. Redan första filmsekvenserna så får man se en alternativ variant av kryption vilket jag inte tycker passar. Det är som hämtat ifrån något barnsligt scfitvspel. Resten av filmen var lika dålig och aldrig i helskotta jag skulle se hela filmen.

Sedan att filmen får 7.4 på IMDB är för mig ett mysterium.

Kan inte annat än hålla med, det var bland det sämsta jag sätt på mycket länge. Såg dock hela då jag såg den på flyget från New York

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Såg October Sky igår. Intressant historia och bra samhällsskildring. Lite förutsägbar story, men annars top noch på skådespeleriet. Helt klart sevärd för den som inte sett den än. Får 7/10 av mig.

Lite sent svar men tycker också väldigt sevärd. Blev faktiskt så pass inspirerad /intresserad av raketer efter jag sett filmen första gången att jag byggde ett par modellraketer och sköt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Lite sent svar men tycker också väldigt sevärd. Blev faktiskt så pass inspirerad /intresserad av raketer efter jag sett filmen första gången att jag byggde ett par modellraketer och sköt upp.

Kul! Hur många fingrar har du kvar?

Jag gillar generellt denna typen av filmer, inspirerande feel-good filmer med lite samhällshistoriska inslag. Tar gärna emot tips på liknande

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kul! Hur många fingrar har du kvar?

Jag gillar generellt denna typen av filmer, inspirerande feel-good filmer med lite samhällshistoriska inslag. Tar gärna emot tips på liknande

Alla fingrar kvar hehe, lite jobbig hobby bara då man måste ansöka om tillstånd från luftfartsverket om man vill fyra av större pjäser

Vet ingen film som är liknande tyvärr. Kan dock rekommendera en annan film som jag tänkte se igen som heter Ice Storm. Passar bra nu i vintermörkret.
http://www.imdb.com/title/tt0119349/

Permalänk
Medlem

Star Trek: Into Darkness
Genre: Sci-Fi
Betyg: 8/10
Filmen var definitivt bra, men den kändes inte lika Star-trekkig som de äldre serierna. Den får ändå en stadig åtta tack vare det grymma skådespeleriet.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Alla fingrar kvar hehe, lite jobbig hobby bara då man måste ansöka om tillstånd från luftfartsverket om man vill fyra av större pjäser

Vet ingen film som är liknande tyvärr. Kan dock rekommendera en annan film som jag tänkte se igen som heter Ice Storm. Passar bra nu i vintermörkret.
http://www.imdb.com/title/tt0119349/

Verkar bra! Kollar den ikväll och återkommer.

EDIT: Fick inte tag i den, får bli imorgon.

Kollade istället på The Legend of Bagger Vance. Gillar Will Smith som skådis. Riktigt bra film, va flera ställen som fick mig att skratta rakt ut och allmänt skön känsla i filmen. En av de bättre "golf-filmer" jag sett. Detta handlar dock om hur man överkommer hinder i sitt liv, svårigheter som man måste ta sig igenom och hur man låter sig sig gå vidare. Tyckte den hade mycket vettigt att komma med på ett filosofiskt plan. Men också väldigt underhållande film som sagt. Får 7/10. Hade fått en 8a om själva storyn i sig varit lite mer djupgående på andra plan.

http://www.imdb.com/title/tt0146984/?ref_=nv_sr_3

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Riddick - tredje filmen med Vin diesel som Riddick. Mycket action och hårda grabbar men lite tunt med handling och annat intressant. I de andra filmerna och även spelet så får man ju lite insyn i Riddick-universumet och de karaktärer som finns är ganska väl underbyggda, här finns inget av detta. Filmen kunde utspelats var som helst och storyn kunde utspelats i vilket universum som helst vilket tyvärr gör den ganska ointressant.

Tråkigt att de dödade riddicks hund med

Dold text

6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Permalänk
Medlem

The Hobbt 2, Tycker de drar ut på handlingen bara för att få det till en trilogi men jag älskar att man äntligen får se Legolas så säger nog att den får 6.5/10 änå.

Permalänk
Medlem

Son of rambow - komedi om en kristen pojk som spelar in en rambofilm. Rolig och söt film. 6/10

Broken - Drama om vad som händer när en person blir felaktigt utpekad som pedofil. Gripande och välgjort. 7/10

Carrie - Nyinspelning av Stephen Kings gamla roman. Nu med tjejen från Kick-ass. Rätt okej men lite för hollywoodifierad. Inga förklaringar ges till många saker vilket är lite trist. 6/10

The Crow - Actionklassiker från 90-talet. Mörk deprimerande och våldsam film. Helt perfekt med andra ord. 9/10

The crow - city of angels - Tvåan är inte lika välgjord men väldigt lik ettan i övrigt. Kul med Iggy pop i en av rollerna. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.