Tyst dator runt 14 000 utan skärm

Permalänk
Medlem

Tyst dator runt 14 000 utan skärm

Skulle vara bra med lite synpunkter på ett paket som jag sattit ihop

Antec case LifeStyle SONATA III Quiet Super MiniTower 500W ATX
1 149:-

MSI GeForce 8800GTS OC 575MHz GPU 640MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
3 300:-

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2
930:-/st
2 st = 1 860:-

Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 (x2) 4x1024MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5
1 460:-

MSI P6N SLI-FI nForce650i SLI 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
1 095:-

Samsung SH-S203B Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 20X DVD+R 8X DVD+RW 20X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK bulk S-ATA
319:-

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
2 260:-

ZALMAN RESERATOR 2
2 370:-

Totalt = 13813:-

Egna funderingar kring det hela:

1: Är det värt att satsa på en Reserator, eller kan man få nästintill lika tyst med kylflänsar + tysta fläktar?
2: Minnena på 5300 borde väl gott och väl räcka då man inte ska klocka?
3: Har också alltid undrat vad det är för skillnad på RAID edition hdd:s och de andra.

Är väldigt viktigt att det hela är tyst och ska inte klocka datorn heller.
Övriga synpunkter är varmt välkomna om ni tycker något borde bytas ut eller liknande.

Permalänk

Om det inte vore för grafikkortet så kan du få ett ruggigt tyst system utan vatenklyning men då bör du skaffa ett grafikkort utan fläkt alternativt vattenklylning utan fläkt.

Om du inte ska klocka räcker Thermalright Ultra med Noctua 800 fläkt på lägsta vilket ger extremt tyst processor(ej hörbar)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Om det inte vore för grafikkortet så kan du få ett ruggigt tyst system utan vatenklyning men då bör du skaffa ett grafikkort utan fläkt alternativt vattenklylning utan fläkt.

Om du inte ska klocka räcker Thermalright Ultra med Noctua 800 fläkt på lägsta vilket ger extremt tyst processor(ej hörbar)

Om jag tolkar dig rätt så går det alltså inte att kyla ner grafikkortet på ett tyst sätt med kylfläns+fläkt?
Vad rekommenderar du för annat grafikkort då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blink
Om jag tolkar dig rätt så går det alltså inte att kyla ner grafikkortet på ett tyst sätt med kylfläns+fläkt?
Vad rekommenderar du för annat grafikkort då?

Jag är extremt ljudkänslig så det är mycket möjligt att det som jag uppfattar som högt ljud är lågt för dig. gf 8800GTS är inte direkt tysta i standardläget men enligt rapporter är de förvånandsvärt tysta med tanke på den höga prestandan. Du kan ju me hjälp av Rivatuner sänka fläkthastigheten i Windowsmiljö(eller Linux?) och enkelt höja innan du börjar spela.

Jag var lite oklar i inlägget innan men huvudpoängen var att hur tyst du lyckas med att få processorn, nätaggregatet, chassifläktarna så kan ett högljutt grafikkort förstöra det. Men gillar du spel(utan att behöva sänka grafikinställningarna) så är det grafikkortet du tänker välja ett mkt bra val:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]