Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Överklaga uppkörning? "För låg hastighet"

Permalänk

Rådet är att håll hastigheten, ligger du i 50 på 70 väg kan du läsa vägsnigel tråden eller hata andra för tråden

Bra att du kuggades, likabra lära sig direkt, kör hårt nästa gång! och HÅLL hastigheten. 5km/h under gör inget vid uppkörning.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Hindrar du bakomvarande trafik så är det ju klart du blir kuggad. Speciellt om det är en två-filig väg och du ligger i vänsterfilen!

Permalänk
Medlem

Re: Överklaga uppkörning? "För låg hastighet"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Men jag tycker jag hade lagom hastighet, jag hade aldrig kört på vägen förut, det var en 70 väg och höll ~50 km/h, vilket jag tyckte var helt lagom.
Hade en bil bakom mig som hade många chanser och köra om på.

Hörru din mes, såna som du borde aldrig få ta körkort över huvud taget.
Är det 70 så kör man 70 om det inte finns några annorlunda omständigheter som t.ex. is/halka, dålig sikt eller kö osv.
Varför tyckte du att 50km/h var en lämplig hastighet på en 70-väg, dessutom på din UPPKÖRNING? Man ska följa hastighetsanvisningarna och anpassa körningen efter förhållandena. Var det fint väder och lite bilar (som du sa, en bil bakom) borde du legat i 70km/h.

Överklaga? HA!

Permalänk

Re: Re: Överklaga uppkörning? "För låg hastighet"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Hörru din mes, såna som du borde aldrig få ta körkort över huvud taget.
Är det 70 så kör man 70 om det inte finns några annorlunda omständigheter som t.ex. is/halka, dålig sikt eller kö osv.
Varför tyckte du att 50km/h var en lämplig hastighet på en 70-väg, dessutom på din UPPKÖRNING? Man ska följa hastighetsanvisningarna och anpassa körningen efter förhållandena. Var det fint väder och lite bilar (som du sa, en bil bakom) borde du legat i 70km/h.

Överklaga? HA!

Men vafan, du tror väl inte på fullaste allvar att jag tänker vara en vägsnigel efter jag har tatt lappen?

blev bara så irriterad, för det är ju idiotiskt och kugga på en sån sak, aja, det finns kvar i hövvet tills nästa uppkörning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Överklaga uppkörning? "För låg hastighet"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Men vafan, du tror väl inte på fullaste allvar att jag tänker vara en vägsnigel efter jag har tatt lappen?

blev bara så irriterad, för det är ju idiotiskt och kugga på en sån sak, aja, det finns kvar i hövvet tills nästa uppkörning!

Inse, det är inte idiotiskt och bli kuggad för och ha kört 50 på en 70-väg. Är väglaget bra och vädret bra, kör 70, varken mer eller mindre. Det är också ett tecken på ouppmärksamhet i trafiken eftersom det skulle kunna va så att du missade 70-skylten.

Permalänk

Lider med dig, har själv sumpat tre uppkörningar för två år sedan. Sen la jag övningskörningen på is, ska på intensivkurs i Norrland om en månad. Förhoppningsvis klarar jag det då men vi får se.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Man kan inte överklaga en uppkörning, det enda man kan överklaga är om man inte fick göra en uppkörning överhuvudtaget av någon anledning. Kontrollantens betyg är slutgiltigt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Överklaga uppkörning? "För låg hastighet&amp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_87
Inse, det är inte idiotiskt och bli kuggad för och ha kört 50 på en 70-väg. Är väglaget bra och vädret bra, kör 70, varken mer eller mindre. Det är också ett tecken på ouppmärksamhet i trafiken eftersom det skulle kunna va så att du missade 70-skylten.

menade att jag är idiotisk

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Går inte att överklaga glömm det

Personligen skulle jag gugga dig med. Det är precis lika farligt att köra snabbt som långsamt.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Går inte att överklaga glömm det

Personligen skulle jag gugga dig med. Det är precis lika farligt att köra snabbt som långsamt.

Om nästan inte farligare att köra sakta eftersom det retar upp folk.
Vilket leder till en massa idiotgrejer i trafiken som orsakar olyckor.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Jag tror han förstod vinken vid första svaret? Men älta på för all del.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Min körskolelärare sa att man var skyldig att hålla maxhastigheten om omständigiheterna tillät. Men han kanske bara hatade vägsniglar för har inte hört det någon annanstans.

Permalänk
Medlem

det beror på vägen. är det fin väg med bra sikt så kan man brassa på men en lite jävla grusväg i skogen som är 70-skyltad kör jag aldrig i 70 på.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Klarar man inte av att hålla 70 km/h på en 70-väg under normala förhållanden ska man inte ha körkort. Att eleven är osäker bla bla och därför borde hålla lägre hastighet är ju bara ett tydligt tecken på att personen i fråga inte ska ha körkort. Behöver man vara övermodig för att hålla den skyltade hastigheten är ju något fel.

Men ursäkta mig att jag inte var medveten om att du är den självutnämnda experten gällande bilkörning här på swec, noterade du inte att jag endast återgav vad jag fick höra av mina instruktörer?
Jag är ärligt talat så förbaskat dum att jag anser att körlärare och uppkörningskontrollanter med adekvat utbildning är betydligt vettigare att lyssna på än dina personliga åsikter och tack vare vad dessa sade till mig under min körutbildning så är jag både i mina och andras ögon en MYCKET säker förare som kan kontrollera de flesta oväntade situationer på ett säkert sätt.

Du skriver att kan man inte hålla 70 på 70-väg så ska man inte ha körkort, gäller det även för de som håller högre hastigheter och därigenom utgör en enorm säkerhetsrisk i trafiken eller gäller det enbart för dom som väljer att hålla en lägre hastighet?

En annan sak som mina instruktörer inpräntade i mig var att det är bättre att vänta för länge i en korsning än att kasta sig huvudstupa ut i trafiken och krocka.

Det är tur att det alltid är föraren som reglerar hastigheten och det är mig veterligt inte något lagbrott att hålla 30km/h under utsatt hastighet om man är osäker, inte alla överskattar sin körduglighet.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Överklaga uppkörning? "För låg hastighet"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Men vafan, du tror väl inte på fullaste allvar att jag tänker vara en vägsnigel efter jag har tatt lappen?

Precis. Är du osäker nog för att ha 20KM/h i marginal bara för att det sitter en uppkörningsfilur brevid. Men vanligtvis kör mycket hårdare. Då är du farlig på riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Min körskolelärare sa att man var skyldig att hålla maxhastigheten om omständigiheterna tillät. Men han kanske bara hatade vägsniglar för har inte hört det någon annanstans.

Då hade han nog fel. För du får köra 10km/h så länge du inte hindrar eller stör andra trafikanter, det är där man brister om man kör för sakta. Alternativt under en uppkörning så kan man bli ej godkänd för att uppköraren inte kan bedöma om du verkligen klarar av högre hastigheter. Det är som sagt en helhetsbedömning och brukar i princip aldrig handla om att man brister på en punkt, sådant kan alltid accepteras.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Men ursäkta mig att jag inte var medveten om att du är den självutnämnda experten gällande bilkörning här på swec, noterade du inte att jag endast återgav vad jag fick höra av mina instruktörer?
Jag är ärligt talat så förbaskat dum att jag anser att körlärare och uppkörningskontrollanter med adekvat utbildning är betydligt vettigare att lyssna på än dina personliga åsikter och tack vare vad dessa sade till mig under min körutbildning så är jag både i mina och andras ögon en MYCKET säker förare som kan kontrollera de flesta oväntade situationer på ett säkert sätt.

Grattis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir

Du skriver att kan man inte hålla 70 på 70-väg så ska man inte ha körkort, gäller det även för de som håller högre hastigheter och därigenom utgör en enorm säkerhetsrisk i trafiken eller gäller det enbart för dom som väljer att hålla en lägre hastighet?

Du ska kunna hålla minst 70 på en 70-väg. Punkt. Ser inte vad problemet är. Ja det finns undantag, typ extremt dåligt väder. Att man inte klarar av att hålla 70 för att man känner sig osäker när alla andra klarar det är inte en vettig anledning när man har körkort. Innan man har körkort är det en vettig anledning. Har man körkort ska man klara 70 på 70-väg. Man kan utgöra en säkerhetsrisk om man kör alldeles för fort på en 70-väg ja. Men bara för att man kör för fort betyder det inte att man är en säkerhetsrisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir

En annan sak som mina instruktörer inpräntade i mig var att det är bättre att vänta för länge i en korsning än att kasta sig huvudstupa ut i trafiken och krocka.

Jadu... Jag har inte sagt att du ska köra ut i blindo när det kommer massa bilar. Trodde du innan att det var ett korrekt beteende eller varför påpekar du det? Är väl rätt självklart att man väntar tills det finns möjlighet att köra ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir

Det är tur att det alltid är föraren som reglerar hastigheten och det är mig veterligt inte något lagbrott att hålla 30km/h under utsatt hastighet om man är osäker, inte alla överskattar sin körduglighet.

Det kan mycket väl vara ett lagbrott om man förhindrar framkomligheten för annan trafik. Behöver man köra 30 km/h under utsatt hastighet under normala förhållanden så ska man inte ha körkort. Då är man inte tillräckligt bra för det. I min mening och han som kuggade trådskaparen så ska man kunna hålla hastigheten om det inte finns en vettig anledning att köra under(att man är en kackig bilförare är ett skäl men då bör man inte köra bil själv eller ha körkort).

Permalänk
Medlem

Jag påpekade det mina instruktörer sagt om korsningar eftersom du uppenbarligen anser att allt som dessa sagt är helt åt helvete fel och att du är den enda som vet något om hur man ska bete sig i trafiken.

Om nu en uppkörningskontrollant anset att jag som håller lägre hastigheter på okända grusvägar eller partier där jag anser att min sikt gangnas av det med glans klarar min körning och att jag ska ha körkortet så förstår inte jag varför du ska vara den som bestämmer huruvida folk är lämpliga att inneha körkort eller inte.
Under hela min körutbildning så höll jag mycket sällan hastigheter över 90 eftersom jag kände och känner mig otrygg i högre hastigheter (en känsla som om man tvingas köra fortare än man vill kan leda till att man blir en onödig trafikfara) och detta med full tillåtelse från körlärarna eftersom jag förklarade varför jag höll lägre hastigheter och uppkörningskontrollanten tyckte att det visade på ett moget trafikbeteende att jag gjorde så.
Så eftersom jag har fått körkortet utan att behöva köra upp mer än en gång och trots att jag sällan höll över 90 så står det ganska klart iaf från vägverkets sida att jag är alldeles tillräckligt bra på att köra för att få inneha körkort vilket man knappast kan säga om de som anser att de utan problem kan framföra sitt fordon i 120-140 på en isig 90-väg och ett par km från där man blivit omkörd av dom trots att man bara legat 10 under tillåten hastighet tvingas ringa larmcentralen och tillkalla räddningstjänst ( då undrar man om dessa hittade sitt körkort i flingpaketet).

Permalänk
Medlem

Som sagt klarar du inte eller någon annan inte hastigheten(dra inte in isiga vägar, grusvägar eller annat larv in i diskussionen för det hör till undantag, har iofs fortfarande inte sett nån grusväg där det varit 70 på men låt gå) så bör du inte ha körkort. Det är inte jättefarligt(ja man skadar sig om man kraschar men det är inte någon riskfylld hastighet att färdas i på svenska motorvägar) att köra i över 110 km/h och klarar man verkligen inte av det så tvivlar jag iaf på personens kunskaper.

Om du kör 90 på en väg som är skyltad 110 så kommer jag iaf att köra om dig så fort jag bara kan för jag blir irriterad på folk som kör så långsamt. Och jag är inte den enda. Det skapar helt enkelt farligare situationer att ligga 20 km/h under hastighetsbegränsningen än över.

Permalänk

Man får inte störa annan trafik pga förlåg hastighet lr dylikt

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att det finns en maxhastighet och inte en minhastighet.

Att köra för fort visar på brist av omdöme. Bakom nästa kurva eller krön kan vad som helst dyka upp. Kör du för fort så ökar den sträcka som det tar för dig att reagera.

De värsta fortkörarna är nog alla jävla idioter som ligger i 110 med släpkärror på motorvägarna. Hur pantad får man bli?

Man ska anpassa sin hastighet efter omgivning och ens egen körförmåga. Basta.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Det finns en anledning till att det finns en maxhastighet och inte en minhastighet.

Vad är den anledningen? Tycker rent allmänt det finns väldigt få argument för varför man har just valt 110 som motorvägshastighet här i Sverige. Till skillnad från i Tyskland. Det är inte direkt något problem att hålla hastigheter över 110 km/h på ett säkert sätt på en motorväg.

Du säger att man ska anpassa sin hastighet efter förmåga och omgivning, det är ju ett alldeles utmärkt förslag. Men samtidigt säger du att man visar brist i omdöme om man kör för fort. Hur går det ihop? Det är ju knappast så att man inte kan köra för fort på ett säkert sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Det finns en anledning till att det finns en maxhastighet och inte en minhastighet.

Att köra för fort visar på brist av omdöme. Bakom nästa kurva eller krön kan vad som helst dyka upp. Kör du för fort så ökar den sträcka som det tar för dig att reagera.

De värsta fortkörarna är nog alla jävla idioter som ligger i 110 med släpkärror på motorvägarna. Hur pantad får man bli?

Man ska anpassa sin hastighet efter omgivning och ens egen körförmåga. Basta.

Fortfarande, om det kommer en tokkörare i 150km/h så ska du inte på något sätt hindra eller störa hans körning. Då begår du ett trafikbrott. Du får helt enkelt inte vara i vägen då.

Tacka gud för autobahn och autostrada

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag blev också kuggad en gång för att jag körde för långsamt.
Det var en fet långtradare framför mig på motorvägen och jag blev kuggad bla för att jag inte körde om den, trots att den inte låg långt ifrån maximalt tillåtna hastighet..

Men, men nästa uppkörning gick bra. Hade en gubbe som då var mer upptagen att prata i mobil än att notera mina brister...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Vad är den anledningen? Tycker rent allmänt det finns väldigt få argument för varför man har just valt 110 som motorvägshastighet här i Sverige. Till skillnad från i Tyskland. Det är inte direkt något problem att hålla hastigheter över 110 km/h på ett säkert sätt på en motorväg.

Du säger att man ska anpassa sin hastighet efter förmåga och omgivning, det är ju ett alldeles utmärkt förslag. Men samtidigt säger du att man visar brist i omdöme om man kör för fort. Hur går det ihop? Det är ju knappast så att man inte kan köra för fort på ett säkert sätt.

Ja, de flesta motorvägar är byggda för att köra fortare på. Därför för man nu en diskussion om att höja hastighetsgränsen. Men i regel så har väl den här tråden handlat om landsväg och inte motorväg?

Hastigheten på svenska vägar är satta efter vad vägverket anser vara en lämplig maxhastighet på vägen. Beroende på underlag, omgivning, bredd på vägen, trafik m.m. Överskrider man den hastigheten visar man brist på omdöme eftersom hastigheten är satt till tex 70 av säkerhetsskäl. Känner man att vägen är för dålig, att det är för dålig sikt eller liknande bör man köra långsammare. Vad är det som inte går ihop?

De flesta människor har ungefär samma reaktionstid. Det spelar ingen roll hur bra förare personen är. Det som händer när du kör fortare är att reaktionsträckan blir längre och därmed ökar olycksrisken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fortfarande, om det kommer en tokkörare i 150km/h så ska du inte på något sätt hindra eller störa hans körning. Då begår du ett trafikbrott. Du får helt enkelt inte vara i vägen då.

Tacka gud för autobahn och autostrada

Vem tror du blir tagen av polisen? Han som ligger i 150 på en 90-väg eller han som ligger i 70?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Ja, de flesta motorvägar är byggda för att köra fortare på. Därför för man nu en diskussion om att höja hastighetsgränsen. Men i regel så har väl den här tråden handlat om landsväg och inte motorväg?

Hastigheten på svenska vägar är satta efter vad vägverket anser vara en lämplig maxhastighet på vägen. Beroende på underlag, omgivning, bredd på vägen, trafik m.m. Överskrider man den hastigheten visar man brist på omdöme eftersom hastigheten är satt till tex 70 av säkerhetsskäl. Känner man att vägen är för dålig, att det är för dålig sikt eller liknande bör man köra långsammare. Vad är det som inte går ihop?

Känns inte ens värt att diskutera med dig. Kom tillbaka när du haft körkortet ett tag och kan man vända på en 90-väg... I nästan alla fall är det inte farligt att överskrida hastigheten på 70, 90, 110-vägar så länge det inte är speciella förhållanden, typ väldigt kraftigt nederbörd eller liknande. Om du litar så mycket på att vägverket har koll på exakt vilken hastighet man ska köra utan att riskera livet fine, gör det. Men majoriteten av förarna vet att det inte är livsfarligt att köra för fort och det är också vad majoriteten gör. Det finns betydligt mycket farligare saker än att köra för fort som vv borde koncentrera sig på, t.ex. rattfyllon.

Det handlar inte om att folk inte kör långsammare om det är fetingdimma, det är normalt och folk kör då långsammare. Men att säga att 70 är max och att vv har satt den av säkerhetsskäl och att det är därför rätt hastighet känns väldigt naivt. Vad är det som säger att VVs urgamla maxhastigheter har någon relevans i dagsläget? Finns få 70,90,110-vägar där begränsningen är en rimlig maxhastighet enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman

Vem tror du blir tagen av polisen? Han som ligger i 150 på en 90-väg eller han som ligger i 70?

Om polisen gör sitt jobb ska ju båda bli tagna, man får icke hindra trafiken eller störa den oavsett om den andra trafikanten bryter mot trafikreglerna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Ja, de flesta motorvägar är byggda för att köra fortare på. Därför för man nu en diskussion om att höja hastighetsgränsen. Men i regel så har väl den här tråden handlat om landsväg och inte motorväg?

Hastigheten på svenska vägar är satta efter vad vägverket anser vara en lämplig maxhastighet på vägen. Beroende på underlag, omgivning, bredd på vägen, trafik m.m. Överskrider man den hastigheten visar man brist på omdöme eftersom hastigheten är satt till tex 70 av säkerhetsskäl. Känner man att vägen är för dålig, att det är för dålig sikt eller liknande bör man köra långsammare. Vad är det som inte går ihop?

De flesta människor har ungefär samma reaktionstid. Det spelar ingen roll hur bra förare personen är. Det som händer när du kör fortare är att reaktionsträckan blir längre och därmed ökar olycksrisken.

Vem tror du blir tagen av polisen? Han som ligger i 150 på en 90-väg eller han som ligger i 70?

Det är väl en självklar fråga som han inte ens ifrågasätter? Men det har hänt många gånger och det blir allt vanligare att de bötfäller folk som kör för sakta.

Vem ta polisen på en 90väg han som kör i 150 eller den som ligger i 30? Kommer polisen bakifrån så blir det lätt han som kör i 30 för den andra kommer ju aldrig polisen till.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Vilken är den lägsta hastigheten man får ha på en motorväg?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Du får köra 0.0000000000005km/h om du så känner för men så fort du utgör en fara dig själv eller dina medtrafikanter kommer du att åka dit.