Nervös inför att vara jättenervös på uppkörningen!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Nån som fått fickparkera på uppkörningen?

Jo jag fick göra det. Det gick bra, råkade iof backa in i trottoarkanten (den var låg) med bakdäcket. Men annars så gick det bra.

En kompis blev också ombedd att fickparkera, han klarade det inte. Men blev godkänd på provet ändå.

Permalänk
Medlem

Kuggade själv första gången pga ouppmärksamhet, så det är mitt största tips till dig samt att behålla lugnet i huvudet. Kände mig nästan för säker så jag tänke inte på att tänka på precis allt... Fick t.ex direktivet att köra till "City" och körde då min standardväg för att komma till centrum meddans "skyltvägen" var en helt annan... Fick en ny tid samma tid dagen därpå och den körningen var klockren. Men hade jag missat den vette fan om jag pallat en till. Jag var helt off kvällen innan och sjukt ofokuserad och alltmänt nere/nervös... Men som sagt, man lika glad efter som man är nervös innan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Jo jag fick göra det. Det gick bra, råkade iof backa in i trottoarkanten (den var låg) med bakdäcket. Men annars så gick det bra.

En kompis blev också ombedd att fickparkera, han klarade det inte. Men blev godkänd på provet ändå.

Undrar vad de skulle säga om man gjorde såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=fV35mVrwhUQ
De skulle ju knappast kunna säga att man inte kan köra/parkera i allafall

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Nån som fått fickparkera på uppkörningen?

Japp. Grejen är att min lärare sa att de säger att man ska parkera och att man då inte skulle göra det svårt för sig och börja ratta o tro att man skall briljera med sina kunskaper i fickparkering utan att man skulle ställa sig på platsen där det är enklast att parkera. Jomen tjena, "Parkera här och du måste ha en bil på vardera sida om din"...

Suck lixom. Det var nog bland det första jag fick göra så jag vara fortfarande nervös. Lyckades parkera men jag gjorde inte alls som jag lärt mig. Cyklade förbi en snorunge i full fart när jag backade också så jag fick ställa mig på bromsen. Inga problem att klara uppkörningen annars. Vi satt och snackade om allt möjligt under hela uppkörningen. Kändes inte alls jobbigt efter typ 5 minuter. Det beror troligen helt på vad det är för person man kör med.

De VET att folk är väldigt nervösa och har överseende med mycket som händer de första minutrarna. Det sa han även när vi började köra. När jag skulle övningsköra till platsen för uppkörning så glömde jag leg och plånbok på taket. Så stressad var jag men jag blev ropad på innan jag körde iväg så jag lyckades komma till uppkörningen MED min legitimation. Annars hade det blivit tråkigt att boka ny tid.

Något annat som är bra är att köra upp i en bil av samma modell som den man övningskört mest i. Helst samma bil. Det gjorde jag, samma bil, och då kände man sig förstås mer hemma. Att köra med en annan bil som man aldrig kört förut och "lära sig" dragläge osv på just den bilen kan ju spä på nervositeten också förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Undrar vad de skulle säga om man gjorde såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=fV35mVrwhUQ
De skulle ju knappast kunna säga att man inte kan köra/parkera i allafall

Eller så här kanske

http://www.youtube.com/watch?v=RGc-F_0Y7tM&mode=related&searc...

edit: denna är nästan ännu värre. det finns ju hur mycket plats som helst

http://www.youtube.com/watch?v=RgoEn-qv6As&mode=related&searc...

Permalänk
Medlem

Ojojoj, min uppkörning heh.

Jag var så jävla nervös när jag satte mig i bilen men det avtog snabbt efter några minuter eftersom han började prata med mig och det vart nästan lite trevligt. Lyckades med allt han sa tills första tabben kom, back runt gathörn. Körde upp bakhjulet på trotoaren, trodde det var kört och frågade honom om jag fick göra om det. Som svar fick jag: Fråga inte mig!
Äh, vafan tänkte jag och gjorde om det och lyckades denna gång. Klarade mig på första uppkörningen.

Sa jag att jag var närvös? Jag glömde att sätta på lyset, så under hela uppkörningen körde jag med bilen utan ljus!!! Detta upptäckte jag precis när jag hade kört färdigt då jag kollade ner mot instrumentpanelen när jag vred tillbaks nyckeln. Kände hur hjärtat bara hoppade till under bröstkorgen. Snabbt som fan började jag vrida på ljus-knappen klick klick klick och sen klick klick klick tillbaks igen till off-läget.

- Jo, det är en sak jag måste påpeka.

-ehm, ja heh??

- Kom ihåg att bilbältet inte skall vara skruvat nästa gång du sätter fast det, för det kan vara livsfarligt! GRATTIS!

Bör jag vara glad eller? Stog även att jag klarade back runt gathörn på pappret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Ett riktigt hett tips är att du tar en körlektion ca 2h innan uppkörningen. Säger till att du vill att de ska köra den som en uppkörning.

Då försvinner all nervositet där och du kan koncentrera dig på att köra upp på riktigt!

Jag gjorde så och spikade uppkörningen. Hade inte något de kunde klaga på!

Lycka till!

Gjorde också så.
Körde den som vanligt och så stanna jag i princip bara till på en parkering och bytte från körskoleläraren till uppkörningsgubben.
Då var man redan inne i själva körningen och var inte alls så farligt nervös.
Var mer nervös när jag körde den vanliga lektionen än vad jag var under uppkörningen.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Ojojoj, min uppkörning heh.

Jag var så jävla nervös när jag satte mig i bilen men det avtog snabbt efter några minuter eftersom han började prata med mig och det vart nästan lite trevligt. Lyckades med allt han sa tills första tabben kom, back runt gathörn. Körde upp bakhjulet på trotoaren, trodde det var kört och frågade honom om jag fick göra om det. Som svar fick jag: Fråga inte mig!
Äh, vafan tänkte jag och gjorde om det och lyckades denna gång. Klarade mig på första uppkörningen.

Sa jag att jag var närvös? Jag glömde att sätta på lyset, så under hela uppkörningen körde jag med bilen utan ljus!!! Detta upptäckte jag precis när jag hade kört färdigt då jag kollade ner mot instrumentpanelen när jag vred tillbaks nyckeln. Kände hur hjärtat bara hoppade till under bröstkorgen. Snabbt som fan började jag vrida på ljus-knappen klick klick klick och sen klick klick klick tillbaks igen till off-läget.

- Jo, det är en sak jag måste påpeka.

-ehm, ja heh??

- Kom ihåg att bilbältet inte skall vara skruvat nästa gång du sätter fast det, för det kan vara livsfarligt! GRATTIS!

Bör jag vara glad eller? Stog även att jag klarade back runt gathörn på pappret.

Herregud... du måste haft en underbar inspektör, som var förstående och allt
Hoppas jag också får en sådan.. skulle kännas så tryggt. Backa runt hörn har jag klarat alla gånger jag testat göra det med körskolan, så det oroar mig inte så mycket, men VÄNDNING, det kan jag INTE. Skulle iofs öva lite på det i dagens lektion som jag har vid 10. Notera: Dagens körlektion, är min sista innan uppkörningen! *nervös*
Kunde knappt sova i natt för jag är så nervös inför allt

Permalänk
Medlem

Heh, skulle jag ta en lektion med mi körlärare innan uppkörning så skulle jag kugga garanterat... Killen är en samhällsfara

Jag är enda bil-eleven han har, annars så kör han bara tung lastbil så den där klassiska "störst går först"-mentaliteten sitter i även fast man sitter i en liten golf som inte är kaxig någonstans. Höll på att skrämma ihjäl mig när vi kommer till en fyrvägskorsning där högerregeln gäller. Från vänster kommer någon dåre i en bmw i runt 100 på en 50-väg och jag tänkte att "better safe then sorry" och bromsade in så dåren fick köra först... Min lärare trycker plattan i mattan och gormar att "vi kommer från höger, han ska fan stanna" ... Och detta var på min andra körlektion.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Heh, skulle jag ta en lektion med mi körlärare innan uppkörning så skulle jag kugga garanterat... Killen är en samhällsfara

Jag är enda bil-eleven han har, annars så kör han bara tung lastbil så den där klassiska "störst går först"-mentaliteten sitter i även fast man sitter i en liten golf som inte är kaxig någonstans. Höll på att skrämma ihjäl mig när vi kommer till en fyrvägskorsning där högerregeln gäller. Från vänster kommer någon dåre i en bmw i runt 100 på en 50-väg och jag tänkte att "better safe then sorry" och bromsade in så dåren fick köra först... Min lärare trycker plattan i mattan och gormar att "vi kommer från höger, han ska fan stanna" ... Och detta var på min andra körlektion.

Haha schyst snubbe, är ju du som får ta emot smällen på din sida.

Permalänk

Min körlärarre sa sist jag hade körlektion, att jag skulle ha min sista lektion idag, dagen innan uppkörningen, men ack så fel han sa. När jag väl var nere på körskolan, jättenervös bara inför övningslektionen, så väntade jag massvis med övertid och sedan tillslut pratade jag med en där, då står det att kl 10 i morgonbitti, har jag min sista lektion.. sedan några tim efteråt uppkörning...

Vet inte om det är bra eller dåligt att ha en sista körlektion några få timmar innan sin uppkörning? :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Vet inte om det är bra eller dåligt att ha en sista körlektion några få timmar innan sin uppkörning? :\

Det ska nog inte spela nån större roll. Kan du köra bil så fixar du uppkörningen ändå Och nervös kommer du att vara oavsett om du har lektionen idag eller imorrn.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag var hyffsat nervös på min Brukar aldrig vara det men då var jag det, vänsterbenet skakade Men det e bara o tuta och köra på. Klarade mitt på första försöket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kan säga att jag var hyffsat nervös på min Brukar aldrig vara det men då var jag det, vänsterbenet skakade Men det e bara o tuta och köra på. Klarade mitt på första försöket.

Sådan blir jag med :\

Jag gör vad som helst, bara jag kalrar av det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Sådan blir jag med :\

Jag gör vad som helst, bara jag kalrar av det

Se det såhär, vad är det värsta som kan hända? Du klarar det inte, då tar du det nästa gång!

Alla är nervösa, gå bara dit o visa att du vet hur man ska köra säkert och tittar i speglarna. Du lär dig inte köra bil föräns du har kortet ändå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Se det såhär, vad är det värsta som kan hända? Du klarar det inte, då tar du det nästa gång!

Alla är nervösa, gå bara dit o visa att du vet hur man ska köra säkert och tittar i speglarna. Du lär dig inte köra bil föräns du har kortet ändå.

Jo, sant men kan inte styra över den om jag blir nervös

Kommer knappast kunna sova gott i natt :\

Permalänk
Medlem

Det är bra att ha en lektion direkt inpå eftersom att man då kan repetera det som brukar komma på uppkörningen förstås.
Så gör de på den bilskolan där jag gick.
Alltid en lektion DIREKT inpå. Man går från övningskörning till uppkörning.
Övningskör till uppkörningsplatsen alltså men där brukar man få ta det lungt ett tag och lugna nerverna. hehe

De har väldigt bra procent på antal som klarar det på första försöket.

Permalänk

Fy satan vad nervös jag är nu :'(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Fy satan vad nervös jag är nu :'(

Ta det lungt bara.
Det kan inte gå längre än åt helvete.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad det är att vara nervös för. Det är ju inte direkt så att de tar ut en bakom ladugården och skjuter en i ansiktet om man misslyckas.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Förstår inte riktigt vad det är att vara nervös för. Det är ju inte direkt så att de tar ut en bakom ladugården och skjuter en i ansiktet om man misslyckas.

Nej så illa är det inte som tur är
Men att ta körkort var en stor grej för mig. Jag hade övningskört 2 år och längtat efter att ta kortet och få köra själv. Kunna åka ut och cruisa med polarna, ta bilen till skolan, ta bilen och åka och handla osv. Hade jag missat uppkörningen hade det känts som ett stort nederlag. Som jag kände det hade jag mycket att vinna på att ta kortet och mycket att förlora på att misslyckas. Därför var jag nervös

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Nej så illa är det inte som tur är
Men att ta körkort var en stor grej för mig. Jag hade övningskört 2 år och längtat efter att ta kortet och få köra själv. Kunna åka ut och cruisa med polarna, ta bilen till skolan, ta bilen och åka och handla osv. Hade jag missat uppkörningen hade det känts som ett stort nederlag. Som jag kände det hade jag mycket att vinna på att ta kortet och mycket att förlora på att misslyckas. Därför var jag nervös

Exakt därför jag också var så nervös!

Men....

JAG KLARADE UPPKÖRNINGEN IDAG! :D:D:D:D

Permalänk
Hedersmedlem

Grattis!

Hur gick själva uppkörningen då (annat än "bra")?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Exakt därför jag också var så nervös!

Men....

JAG KLARADE UPPKÖRNINGEN IDAG! :D:D:D:D

Grattis! Sa ju att det inte va nått att oroa sig för! ara man tar det lungt så löser det sig!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Grattis!

Och akta dig för idioterna och vägsniglarna i trafiken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Grattis!

Hur gick själva uppkörningen då (annat än "bra")?

TACK!
Och tack till alla ni andra som grattat mig!

Jodå, den gick bra behövde inte göra några krångliga moment, var mest allmän körning i sig så parkering och lite kontroll, yttre kontrollen fick jag.
Mycket trevlig gubbe fick jag!

I helgen blir det kalas för mig
Ska få en laptop, mus till den och väska om någon vecka

Ä rverkligen hur glad som helst och försöker kämpa att klara av allt jag har det jobbigt med för mig själv och min familjs skull. De har ställt upp så mycket för mig och stöttat mig.

Permalänk
Medlem

Grattis

Får man fråga hur många körlektioner du tog, och hur mycket hela körkortet gick på?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Grattis

Får man fråga hur många körlektioner du tog, och hur mycket hela körkortet gick på?

Tack!

Ooooh du, det har min pappa koll på, men jag kan ta reda på det inom kort

Permalänk
Medlem

Grattis!

Ska själv göra det om nån månad, får hoppas att det går lika bra som det gick för dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av örli
Grattis!

Ska själv göra det om nån månad, får hoppas att det går lika bra som det gick för dig.

Tack!

Jodå, det går det säkert! Bara du tar det lugnt och tänker att det är en vanlig körlektion, så brukar allt fixa sig