Har 4 fläktar som alla kör på 12V för tillfället och det fläktar på bra, allt under 40 grader, men det är en fläkt som har ett högt pitchat oljud så jag tänkte kanske man kunde slänga på en vippomkopplare med till/av/till.
Problemet är att jag hittar bara 1 och 2 poliga i affären jag tänkt att handla.
Har ingen större koll på hur viktigt det är att koppla +12v till -12v och +5v till -5v men om det är viktigt så funkar ju inte 12v/av/5v något vidare med en 2 polig, 12v/av/7v skulle ifs kunna funka men det låter ändå en hel del på 7v så jag skulle helst undvika det.
Så jag tänkte det kanske finns något alternativ, köra 1 polig omkopplare med 12 volt och slänga på ett motstånd på ena kanske (har sett några varvsänkar grejer i diverse datoraffärer vilka ser väldigt simpla ut men jag vet inte exakt hur de ser ut), har inte pillat med el sedan högstadiet vilket är snart 10 år sedan så mina ohm kunskaper är hyffsat rostiga.
Kommentarer på det hela? Hur starkt bör motståndet vara isf?
Edit:Eller jag tänker bara fel? hittade en guide här prcis, antar jag borde ha kollat lite noggrannare innan jag börjar fråga en massa..
Ska se om jag får ordning på det i mitt huvud..
Edit2: Av någon anledning tänkte jag inte på att använda en omkopplare på det viset...skönt...då är det fixat..