Permalänk
Medlem

Omkopplare till fläkt(ar)..

Har 4 fläktar som alla kör på 12V för tillfället och det fläktar på bra, allt under 40 grader, men det är en fläkt som har ett högt pitchat oljud så jag tänkte kanske man kunde slänga på en vippomkopplare med till/av/till.

Problemet är att jag hittar bara 1 och 2 poliga i affären jag tänkt att handla.
Har ingen större koll på hur viktigt det är att koppla +12v till -12v och +5v till -5v men om det är viktigt så funkar ju inte 12v/av/5v något vidare med en 2 polig, 12v/av/7v skulle ifs kunna funka men det låter ändå en hel del på 7v så jag skulle helst undvika det.

Så jag tänkte det kanske finns något alternativ, köra 1 polig omkopplare med 12 volt och slänga på ett motstånd på ena kanske (har sett några varvsänkar grejer i diverse datoraffärer vilka ser väldigt simpla ut men jag vet inte exakt hur de ser ut), har inte pillat med el sedan högstadiet vilket är snart 10 år sedan så mina ohm kunskaper är hyffsat rostiga.

Kommentarer på det hela? Hur starkt bör motståndet vara isf?

Edit:Eller jag tänker bara fel? hittade en guide här prcis, antar jag borde ha kollat lite noggrannare innan jag börjar fråga en massa..
Ska se om jag får ordning på det i mitt huvud..
Edit2: Av någon anledning tänkte jag inte på att använda en omkopplare på det viset...skönt...då är det fixat..

Permalänk
Medlem

Det är bara att sätta en enpolig brytare på pluskabeln på fläkten , och sen om du har nån spänningsreglering före spelar ingen roll då din av/på sitter äfter denna.

Permalänk
Medlem

petar in en gammal fancontroller... Till-från-till på 2 fläktar

Fantastic

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag har bygte en egen fläkt kontroll med omkopplare.

http://pici.se/116400

Växlar mellan 12-7 v på 6 olika fläktar och mellan 12-0 v på 1 fläkt (CPU).

Den övre röda lysdioden indikerar spänningen till Grafikkorts fläkten, en 120mm för övrigt.

Och den undre är till CPU fläkten så att det syns tydligt vad som
förse går.

http://pici.se/116409

om ni undrar varför de sitter lite konstigt så är det för att man ska vetta vilken omkopplare som går till vilken fläkt, de sitter i den ordningen som fläktarna gör i chassit (omkopplaren och potentiometern till CPU och grafikkorts fläkten fick sitta bredvid för att inte röra om det och att de är lite viktigare än chassi fläktarna)

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen, kör för tillfället alla i en väldigt avlång 12 polig "sockerbit", bara det gjorde en stor skillnad, känns mindre omständigt att koppla om från 5 till 12 nu.

Ska för övrigt göra som UndCon visar i sina bilder, har redan grejerna hemma.

Nu saknas bara en lödkolv och lite lödtenn, får jaga ifatt min morbror senare ikväll och tvinga honom låna ut sin kolv.