Öhhm nej, vänligen sprid inte felaktig fakta. Du har nog blandat ihop lite olika saker.
Reklamerar man fel på varan inom 6månader anser man att det är upp till näringsidkaren att bevisa motsatsen. Efter 6månader - 3år är det köparens uppgift att bevisa att felet på produkten fanns från början.
Det är en viss skillnad: fel "på produkten" och "fel produkt".
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.
Sen sa jag att man har 3års reklamationsrätt inte 4år som du säger.
Sen 1 april 2005 är det 3års reklamationsrätt för fel på varan.
Innan 1april 2005 var det 2års reklamationsrätt.
Reklamation
23 §
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Lag (2005:62).
Om det däremot är fel produkt:
Reklamation
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.
Vänligen sprid inte fler felaktiga uppgifter baserade på rykten, hörsägen, osv.
Finns mer att läsa om på:
www.konsumentverket.se
Konsumentköplagen
Citat:
Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Nej, det är alltid minst 6 månaders garanti enligt konsumentköplagen. Sedan är det som du säger att det är 4 års reklamationsrätt på det.
Sen är man skyldig att anmäla inom rimlig tid för att man ska ha rätt att reklamera en vara. Vad som är rimlig tid sägs dock inte men är oftast några veckor.
Cerzok borde ha anmält felet så fort han såg det.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Cerzok
Om man sitter i situationen att det har varit fel produkten, sen innan 14 dagar efter inköp. Sen så har garantin gått ut och man vill skicka in den. Då gäller inte någonting längre va? Eftersom man inte kan bevisa att den var defekt sen utlämning?
Skulle du kunna omformulera dig Cerzok?
Har du upptäckt fel på varan, men nu låtit det vara ända tills garantitiden gått ut?
Eller har du fått fel produkt?