Permalänk
Medlem

1/3års garanti?

Tjena! Jag hörde ett "rykte" av en kompis att på elektronikprylar, så är det alltid minst 3års garanti. (Enligt lag eller nåt sånt). Finns det någon sådan liknande lag? Eller är detta bara bullshit?

Permalänk
Hedersmedlem

Garanti är frivilligt för butiker/företag, dom kan sätta 0dagars garanti om dom vill. Dom "flesta" företag brukar däremot ge minst 1års garanti.
Däremot har man 3års reklamationsrätt för ursprungliga fel på produkten.

Permalänk
Medlem

Om man sitter i situationen att det har varit fel produkten, sen innan 14 dagar efter inköp. Sen så har garantin gått ut och man vill skicka in den. Då gäller inte någonting längre va? Eftersom man inte kan bevisa att den var defekt sen utlämning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerzok
Om man sitter i situationen att det har varit fel produkten, sen innan 14 dagar efter inköp. Sen så har garantin gått ut och man vill skicka in den. Då gäller inte någonting längre va? Eftersom man inte kan bevisa att den var defekt sen utlämning?

Har du haft prylen i strax över 14 dagar eller har du haft den i 3 år fast det har varit fel på det sen innan 14 dager efter inköp?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerzok
Om man sitter i situationen att det har varit fel produkten, sen innan 14 dagar efter inköp. Sen så har garantin gått ut och man vill skicka in den. Då gäller inte någonting längre va? Eftersom man inte kan bevisa att den var defekt sen utlämning?

Om det var problem med produkten redan från början, varför vänta till garantin har gått ut innan man kommer på att man vill byta ut den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Garanti är frivilligt för butiker/företag, dom kan sätta 0dagars garanti om dom vill. Dom "flesta" företag brukar däremot ge minst 1års garanti.
Däremot har man 3års reklamationsrätt för ursprungliga fel på produkten.

Nej, det är alltid minst 6 månaders garanti enligt konsumentköplagen. Sedan är det som du säger att det är 4 års reklamationsrätt på det.

Sen är man skyldig att anmäla inom rimlig tid för att man ska ha rätt att reklamera en vara. Vad som är rimlig tid sägs dock inte men är oftast några veckor.

Cerzok borde ha anmält felet så fort han såg det.

Permalänk
Hedersmedlem

Öhhm nej, vänligen sprid inte felaktig fakta. Du har nog blandat ihop lite olika saker.

Reklamerar man fel på varan inom 6månader anser man att det är upp till näringsidkaren att bevisa motsatsen. Efter 6månader - 3år är det köparens uppgift att bevisa att felet på produkten fanns från början.
Det är en viss skillnad: fel " produkten" och "fel produkt".

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.

Sen sa jag att man har 3års reklamationsrätt inte 4år som du säger.
Sen 1 april 2005 är det 3års reklamationsrätt för fel på varan.
Innan 1april 2005 var det 2års reklamationsrätt.

Reklamation
23 §
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Lag (2005:62).

Om det däremot är fel produkt:

Reklamation
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.
I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.

Vänligen sprid inte fler felaktiga uppgifter baserade på rykten, hörsägen, osv.
Finns mer att läsa om på:
www.konsumentverket.se
Konsumentköplagen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Nej, det är alltid minst 6 månaders garanti enligt konsumentköplagen. Sedan är det som du säger att det är 4 års reklamationsrätt på det.

Sen är man skyldig att anmäla inom rimlig tid för att man ska ha rätt att reklamera en vara. Vad som är rimlig tid sägs dock inte men är oftast några veckor.

Cerzok borde ha anmält felet så fort han såg det.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerzok
Om man sitter i situationen att det har varit fel produkten, sen innan 14 dagar efter inköp. Sen så har garantin gått ut och man vill skicka in den. Då gäller inte någonting längre va? Eftersom man inte kan bevisa att den var defekt sen utlämning?

Skulle du kunna omformulera dig Cerzok?
Har du upptäckt fel på varan, men nu låtit det vara ända tills garantitiden gått ut?
Eller har du fått fel produkt?

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte ett fel i varan, och låtit garantin gå ut.

Men det var för att jag behövde (laptopen) så mycket i skolarbetet så jag hade knappt tid för att skicka in den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
[B]Öhhm nej, vänligen sprid inte felaktig fakta. Du har nog blandat ihop lite olika saker.

Reklamerar man fel på varan inom 6månader anser man att det är upp till näringsidkaren att bevisa motsatsen. Efter 6månader - 3år är det köparens uppgift att bevisa att felet på produkten fanns från början.
Det är en viss skillnad: fel " produkten" och "fel produkt".

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.

Sen sa jag att man har 3års reklamationsrätt inte 4år som du säger.
Sen 1 april 2005 är det 3års reklamationsrätt för fel på varan.
Innan 1april 2005 var det 2års reklamationsrätt.

Jag menade givetvis 3 år (måste ha tryckt på fel tangent tidigare idag). Och att det var 2 år tidigare känner jag också till.

Sedan är det väl inte exakt en garanti man har de första 6 månaderna men det fungerar i praktiken likadant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerzok
Jag upptäckte ett fel i varan, och låtit garantin gå ut.

Men det var för att jag behövde (laptopen) så mycket i skolarbetet så jag hade knappt tid för att skicka in den.

Då skulle du ha begärt omleverans och sagt till att du har behov av en fungerande dator och om dom inte gått med på omleverans gjort ett sk täckningsköp och sedan begärt ut vad den kostade av säljaren.

Allt detta givetvis om dom inte kan laga datorn inom rimlig tid som i ditt fall då hade blivit iaf en vecka men knappast längre.

Nu har ju garantin gått ut så då är det en reklamation som gäller och egentligen ska man som tidigare sagts underrätta säljaren senast två mån efter att fel upptäckts på varan men *host* om du inget säger om det så går nog reklamationen igenom beroende på vad det är för fel på din dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Jag menade givetvis 3 år (måste ha tryckt på fel tangent tidigare idag). Och att det var 2 år tidigare känner jag också till.

Sedan är det väl inte exakt en garanti man har de första 6 månaderna men det fungerar i praktiken likadant.

Nej, det är inte garanti. Det är reklamationsrätt.
Det är mycket viktigt att skilja på dessa.
Det är inte "väl inte exakt en garanti". Det är INTE garanti vi snackar om här även om det i praktiken fungerar likadant.

Du har reklamationsrätt i 3 år och under de första 6 månaderna så ligger bevisbördan hos säljaren.

Garantiärenden är i regel enklare än reklamationsärenden att driva igenom har jag märkt.

Oja, visst skulle felet ha anmälts mycket tidigare. Helst direkt vid upptäckt.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad felet är på varan?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Nej, det är inte garanti. Det är reklamationsrätt.
Det är mycket viktigt att skilja på dessa.
Det är inte "väl inte exakt en garanti". Det är INTE garanti vi snackar om här även om det i praktiken fungerar likadant.

Du har reklamationsrätt i 3 år och under de första 6 månaderna så ligger bevisbördan hos säljaren.

Garantiärenden är i regel enklare än reklamationsärenden att driva igenom har jag märkt.

Oja, visst skulle felet ha anmälts mycket tidigare. Helst direkt vid upptäckt.

Ja det håller jag med om men i praktiken är det ingen skillnad.
Därför är det också många butiker som (felaktigt) använder ordet garanti för att beskriva dessa 6 månader.

Tex:
http://www.swecat.com/v4/ordervillkor/garanti.php
http://www.vincents.se/default.aspx
http://www.mcpoolen.se/moppar/garanti.shtml

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Får man fråga vad felet är på varan?

Jag vet inte riktigt, och detta är väl lite fel del av forumet att skriva vad det är för fel på min dator.

Men iallafall, here goes:

1. Den hänger sig ofta vid boot om den inte har varit igång ett tag, dvs allt fryser och ljudet laggar fast, sen händer inget.

2. Minsta lilla stöt på hårddisken gör att den låser sig.

3. Ibland när jag bootar den så är skärmen helt svart, och jag får boota ett par gånger, men detta problemet har försvunnit ganska mycket på senaste, vet inte om det är för att jag har installerat Vista eller vad det är.

Men problem 1 och 2, har provat att byta operativsystem till både Windows Xp/Vista, OsX och Debian + Ubuntu, men samma problem på alla operativ har jag för mig. Så det måste ju vara ett hårdvareproblem.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Bra halvgardering olirc, du missade minnet och cpu:n också

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Haha! Jo, så långt i problemlösandet har jag också kommit ;).. Men istället för att skruva upp datorn och pyssla med risk för att jag förstör datorn/att företaget säger att jag har förstört den själv så tar jag och skickar in den till dom för att se vad dom kan göra

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Bra halvgardering olirc, du missade minnet och cpu:n också

Jo men tror inte att det är minnet eler cpu:n men visst minnet går ju lätt att testa med hjälp av Memtest86.