Permalänk

FÅtt Virus PÅ Min Mac!

Min kompis fick precis en zip-fil vid namn "imag091307.zip" skickad till sig från mig på msn fast att jag inte skickat något?

Vet någon något program som kan ta bort sådana virus från macen?

Plz help!

Permalänk
Medlem

nu tror ja ju i o för sig inte att du har virus (i så fall är du en av de första som får det ), men skulle det vara nått så finns ju alltid northon antivirus från symantec.

här kan du finna lite med http://www.versiontracker.com/php/qs.php?mode=basic&action=se...

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Re: FÅtt Virus PÅ Min Mac!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beldau
Min kompis fick precis en zip-fil vid namn "imag091307.zip" skickad till sig från mig på msn fast att jag inte skickat något?

Vet någon något program som kan ta bort sådana virus från macen?

Plz help!

Först "blåskärm" & sen virus... Vad gör du med din dator egentligen?

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kör du för MSN-klient då?
Jag har, ärligt talat, inte läst något om någon som fått virus på en Mac de senaste åren, så att folk säger att de inte känner till det förvånar mig knappast.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd

Det är nog han som har virus och inte du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej läst runt på internet och läst om andra som fått det på mac med. Det är ganska roligt och se hur mac folk är mycket som folket som tordde att titanic inte kunde sjuka och svarar direkt på ifall någon nämner virus med mac att det är omöligt.

T.ex. http://www.msnbc.msn.com/id/12537279/

Ett år gamla säkerhetshål har Apple väl ändå stängt igen vid den här tiden?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig sett en blåskärm på min mac.
Sen kan väl inte riktigt ett säkerhetshål klassas som ett virus?

Aja väntar med spänning på din nästa tråd.
"Ctrl+alt+del funkar inte i OSX" eller nåt liknande

Permalänk
Medlem

Om det nu skulle vara så att du på något obegripligt vis har dragit på dig ett virus, vilket jag iofs inte tror, så är det självklart en microsoft produkt som ligger bakom

Sen ett annat mysterium. Varför i hela friden använder du en skräpklient när det finns http://www.adiumx.com/

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

Men om det är så att man skulle vilja söka efter virus, finns det nått bra (gratis) antivirusprogram till macen?

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Citat:

Det var väll ändå ett ganska onödigt utalande?!

JAg har ju knappast kommit med med några idiotiska frågor. Sök bara på mac virus google, eller varför skulle det finnas virus program till en mac om det inte fanns någon marknad för det.

Tycker snarare att jag som har haft mac i 3 veckor vet mer än vad du gör vid detta laget om dessa punkter.

Och eftersom ditt inlägg påvisar mer brist på intelligens så borde jag väll också göra det extra klart för dig att med "blåskärm" mena jag macs motsvarighet till windows blåskärm, alltså den är inte blå på macen. Hoppas det inte blev för grötigt för dig nu.

Det finns ett gratis antivirus som jag skrev i ett tidigare inlägg i denan tråd

Det finns virusprogram till Mac för att man ska hindra Macen (användaren) från att skicka vidare virus (som kommit som till exempel bilagor i mail) till PC. Det är väl samtidigt en kvarleva från tiden pre-OSX då Macen hade några virus, Symantec verkar vara rätt bra på att rida på personers rädlsa för virus.

Du har fortfarande inte kunnat påvisa att du verkligen drabbats av ett virus, som sagt, du har kört Mac i tre veckor, tror snarare du är lite - no offense - hispig över att någonting inträffat som du inte har koll på.

Jag läser MacWorld dagligen, såväl forum som site och det enda jag sett avhandlas där på sistone, är masken som det dillades om för någon månad sen. Annars får du gärna bistå med forumlänkar för dina påståenden. Och nej, säkerhetshål räknas inte.

Att du lyckas få en kernel panic under de tre första veckorna tyder på en av två saker (jag har fått 4-5 st på 7 år). Antingen har du något hårdvaruproblem eller så pysslar du med saker i systemet du inte ska. Om den inte är blå, varför kallar du den för "blåskärm" då?

Är du orolig för att du fått virus är det väl bara att köpa Norton AV (eller vad paketet nu heter idag) så kan du känna dig "säker".

Missförstå mig rätt, jag lever inte i någon utopi att Macen kommer vara virusfri för all framtid, men, när det kommer någon som är ny på plattformen och vrålar virus så känns det inte speciellt trovärdigt eller alarmerande.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen poäng med att attackera Beldau. Hans sätt att skriva gör lätt att man tycker det är panikartat o.s.v. men försök istället redovisa och hjälpa honom istället för att kommentera på sättet ni gör. Det är precis sådana svar som flera av er ger som skapar den negativa bilden av mac-fanboys.

Till Beldau: Redovisa gärna tydligare hur problemen uppstår

Gällande "blåskärm" så borde ni väl förstå vad han menar med det, då jag antar att det finns någon form av motsvarighet till det på mac?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Det finns ingen poäng med att attackera Beldau. Hans sätt att skriva gör lätt att man tycker det är panikartat o.s.v. men försök istället redovisa och hjälpa honom istället för att kommentera på sättet ni gör. Det är precis sådana svar som flera av er ger som skapar den negativa bilden av mac-fanboys.

Till Beldau: Redovisa gärna tydligare hur problemen uppstår

Gällande "blåskärm" så borde ni väl förstå vad han menar med det, då jag antar att det finns någon form av motsvarighet till det på mac?

Du menar att du har positiv bild av fanboys annars? Jag är mer en fandude för övrigt. Om jag vore Beldau skulle jag lugna mig och kanske inse att det ska mycket till innan Mac-folk tror på att någon verkligen råkat ut för virus på en Mac. Det handlar inte om att blunda och ha någon övertro, men har man aldrig sett en giraff på Stockholms gator så skulle tror man inte heller ett ögonblick på en forumstråd som hade topicen "HJälP, Jag SÅg En Giraff På KunGsgatan!!!!". Han har ju inte heller påvisat att han har några problem med Macen, utan ett jädrarns konstigt filskick (hackat konto? Fortfarande inloggad någonstans?) och antagligen ingenting som har med virus att göra.

Han kanske helt sonika råkade drag and drop en fil till MSN-fönstret och lyckades skicka filen utan att han tänkte på det?

Skriver någon att de får blåskärm på en Mac utgår jag från att de kör Windows på den. Vet man inte vad det heter är det inte så krångligt att skriva att maskinhelvetet hängde sig/kraschade.

Permalänk
Avstängd

Så vitt som jag har förstått det bygger Macvirus på att användaren är dum i huvudet.. No offence

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Så vitt som jag har förstått det bygger Macvirus på att användaren är dum i huvudet.. No offence

Mnja, det är väl att ta i tycker jag, men det kräver aktiv handling av användaren (i alla fall de proof of concept-virus som det pratats om innan).

Permalänk
Medlem
Citat:

.... eller varför skulle det finnas virus program till en mac om det inte fanns någon marknad för det.

.....

för att som sagt inte sprida vidare + att det är ju ett lätt sätt att tjäna pengar på folks rädsla, även om hotet inte finns egentligen.

men hoppas inte mitt inlägg sågs som "mothuggande" var inte alls meningen, men som Hakkenarsk skriver, virus på OS X är inte så vanligt direkt, har hittills varit en sak som inte ens existerat, så bara därför ja blev/blir lite förvånad att du skulle vara först med det.

bara för att röjja en faktor ur världen, har din kompis scanat sin dator på virus? säger intw att där är nått, men skadar inte att kolla.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var väll ändå ett ganska onödigt utalande?!

JAg har ju knappast kommit med med några idiotiska frågor. Sök bara på mac virus google, eller varför skulle det finnas virus program till en mac om det inte fanns någon marknad för det.

Tycker snarare att jag som har haft mac i 3 veckor vet mer än vad du gör vid detta laget om dessa punkter.

Och eftersom ditt inlägg påvisar mer brist på intelligens så borde jag väll också göra det extra klart för dig att med "blåskärm" mena jag macs motsvarighet till windows blåskärm, alltså den är inte blå på macen. Hoppas det inte blev för grötigt för dig nu.

Det finns ett gratis antivirus som jag skrev i ett tidigare inlägg i denan tråd

Nja det var ett ironiskt och skämtsamt inlägg. Med mycket smileys.
Sen att du tar det 100% seriöst är ju en annan komisk grej.

Jag har inte påstått att du har kommit med idiotiska frågor.
Därimot tycker jag dina påståenden inte verkar så troliga.

Som jag sa tidigare så var det med en skämtsam ton jag påpekade det där om blåskärm.
så vad min intelligens har med det och göra vet då inte jag.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är OT men....

Sitter och spånar lite bara.....dom senaste dagarna och speciellt idag har jag sett på tv och i tidningar "Virus tar över din dator" "Miljoner nya virus och trojaner etc sprids över internet" "Just din dator kan vara smittad"
Sen så får man information om hur man ska skydda sig osv. Och Symantec verkar om inte jag har fel figurera i alla sammanhang?.

Jag vet inte men....det verka som dom har nån slags "Drive" just nu? Nån slags skrämselpropaganda för att folk ska bli rädda för virus, hackare osv. Det resulterar i att folk kanske kommer att köpa just deras virusskydd/bradvägg.

Inget illa ment om trådskaparen....men han jobbar kanske för Symantec? Spånar bara

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Citat:

http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/g/macvirus.ht...
http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/p/oompa.htm

Där är några av de länkarna jag läste.

Sen att säga krashade låste sig istället för blå skärm var för att det var första och ändå gången jag har sätt motsvarigheten till "blåskärm" som är ett p uttryck. På Macen ser man en ljussäkning av skärmen och det kommer upp en skjult där det står en text bla bla bla du måste starta om datorn manuelt.

Men jag nämnde det mer för att det var en rolig grej.

Sen sa jag inte att jag drabbats av ett virus mer än att den skicka zip filer och text via msn. Inte att det fick mitt system att flippa för det redo gjorde jag för längre upp att jag tagit reda på hur stor effekt ett virus kan ha på en mac. Eller ksall jag säga liten.

Och mitt påhopp mot mac folk att de ibland pratar för gott om mac har och göra med att jag blev besviken när de man pratat med kokat ihop att de aldrig låser sig buggar aldrig och så vidare.

Visst det rör inte allt mac folk med nästna alla jag snackade med innan jag köpte datorn glorifierade mac på sådant sätt. Dock skulle jag aldrig byta till baka till en pc. Men man blir lätt missnöjd när det man trodde var HELT omöjligt händer, datorn låser sig till exempel var med om det 3 gånger nu.

Första länken handlar om virus för MacOS 6 och 7, vi pratar 13-14 år sedan, de infekterar INTE OSX. Wormen är otroligt osannolikt att du får.

Att tro att MacOSX aldrig kraschar är ju naivt. Man måste ju faktiskt göra lite efterforskningar, annars kan man ju tro att Windows aldrig drabbas av virus med tanke på hur en del proklamerar att de aldrig fått ett virus under XP. Jag tråkar dig inte utan manar lite till att tänka längre än vad andra säger. Det finns nog ingen av de mer erfarna Mac-användarna här på Swec som skulle hävda att program eller system aldrig kraschar. Det händer, enligt min erfarenhet skiljer sig dock krascher och hängningar enormt från Windows. Programkrascher i Windows känns som att de påverkar mer gällande hela systemet än MacOSX, detta gåller XP dock.

I ditt fall skulle jag kontakta Apple och prata med dem. Det du råkar ut för gällande kernel panics är inte normalt, låter som att du kan ha minnen som strular eller något liknande.

Gällande dina "virusproblem" tror jag att det är någonting annat som knasar, vad kan jag inte säga men det känns föga troligt att du under tre veckor lyckas med något jag inte lyckats med på 7 år med OSX, det säger jag mer för att lugna dig än att dumförklara dig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Läste på macworld att det finns virus till mac afst de inte kan infektera hela stystemet som i windows utan bara en del. Något med "rooten" att göra, läste inte så ingående, kontentan var dock att det är mer för att skydda dina windows vänner från att få virus från dig som du har ett virus program... Laddade ner ett anti virus program till macen nu som var gratis och heter ClamXav fast den har inte hittat något virus hittills. :S får gå till macsupport imorgon och snacka med dem

Det finns inga som är ute i det vilda, däremot så går det ju såklart att göra ett virus till mac, men eventuellt blir det lite begränsat eftersom folk inte använder datorn som root hela tiden ja, å andra sidan får vanliga användare på en mac göra rätt mycket så det skulle gå att ställa till tillräckligt ändå.

"Nej läst runt på internet och läst om andra som fått det på mac med. Det är ganska roligt och se hur mac folk är mycket som folket som tordde att titanic inte kunde sjuka och svarar direkt på ifall någon nämner virus med mac att det är omöligt.

T.ex. http://www.msnbc.msn.com/id/12537279/"

Vore ju väldigt lol om det är någon bugg Microsoft har i MSN som gör att skiten kan skickas vidare. Har väl inget direkt med Apple att göra isf, klart folk kan skriva kassa program oavsett OS. Men väldigt skoj om det är messengers fel =P

Kör adium eller amsn istället som sagt, jag antar att amsn kanske passar dig bättre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/g/macvirus.ht...
http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/p/oompa.htm

Sen sa jag inte att jag drabbats av ett virus mer än att den skicka zip filer och text via msn. Inte att det fick mitt system att flippa för det redo gjorde jag för längre upp att jag tagit reda på hur stor effekt ett virus kan ha på en mac. Eller ksall jag säga liten.

Och mitt påhopp mot mac folk att de ibland pratar för gott om mac har och göra med att jag blev besviken när de man pratat med kokat ihop att de aldrig låser sig buggar aldrig och så vidare.

Visst det rör inte allt mac folk med nästna alla jag snackade med innan jag köpte datorn glorifierade mac på sådant sätt. Dock skulle jag aldrig byta till baka till en pc. Men man blir lätt missnöjd när det man trodde var HELT omöjligt händer, datorn låser sig till exempel var med om det 3 gånger nu.

Vad gör du när den låser sig? Jag hade nog lämnat in datorn om jag hade fått kernel panics (din s.k bluescreen) tre gånger på tre veckor. Då är det något fel i hårdvaran. Och som sagt, länkarna har inte ens något med dig att göra. För jag antar att det är en MacBook du sitter på och inte en iBook, PowerBook eller annan äldre Mac? Masken påverkar bara datorer med PPC-processorer, d.v.s inte den nya generationen Macs som varit ute i mer än ett år nu. Att du skickar filer över MSN kan jag tänka mig ha att göra med att du väljer Microsofts MSN-klient. I 90% av fallen är Microsofts alternativ det absolut sämsta (Operativsystem, webbläsare, webmail, chatklienter osv). Det enda dom har som är bra är typ Office och det är egentligen bara bra för att det är "det vanliga".

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
Jag har då aldrig sett en blåskärm på min mac.

Allt är möjligt med boot-camp

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Citat:

A blir till att lämna in den imorgon.. är något kraftigt fel på den i safari så blir texten i adressfältet helt fuckat grötigt och man kan inte läsa vad man själv skriver där och när man klickar på ikonen i fältet där nere så öppnas inte safari. :S plus att alaerts deamon stöter på problem och avslutas hela tiden.

Vad tusan är alearts deamon?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Vad tusan är alearts deamon?

Vad tusan är Google ?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad tusan är Google ?

Sade mig ingenting. Aldrig hört talas om det innan.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

* Alerts Deamon är någon skit som kommer med Microsoft Office.
* Konstiga typsnitt är något som kommer med Microsoft Office.
* Att man får skickat filer till sig betyder inte att man fått virus - snarare att någon annan som är addad har det. Det är först när man börjar skicka filer till andra utan man vet om det som man fått virus.

Gissa ursprunget till dom tre problemen
Det är inte Infinite Loop utan några timmars bilfärd norr ut…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite sent ute, men tycker det låter som en klassisk MSN-mask, om än att det är första gången jag har hört om någon med mac som drabbats av en.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Du har INTE virus. Byt topicen så folk inte tror på dessa galenskaperna. Din vän däremot verkar ha fått virus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Allt är möjligt med boot-camp

Fick blåskärm när jag skulle installera visa ultimate i boot camp på min MPB