BBB-problem - som löste sig till slut

Permalänk
Medlem

BBB-problem - som löste sig till slut

Fortroendeingivande av BBB. känns ju inte som ett bolag man vill teckan avtal med precis.

Permalänk

BBB-problem - som löste sig till slut

Jag hade tidigare TDC som min ISP. Jag anmälde mig då på BBB:s hemsida att jag ville ha en kombinerad bredbands- och telefonitjänst. Jag uppgav att jag hade en tidigare ISP och skrev ut en fullmakt och skickade in som gav dem rätt att flytta över mig från min tidigare ISP.

Först skickade BBB ut fel kontrakt. De skickade ut ett avtal där det stod att jag bara beställt bredband och skulle ha en månadsavgift på 349+69
kronor. Jag ringde då upp dem och hänvisade till min beställning. De skickade då ut ett nytt kontrakt där det äntligen stod rätt: telefoni+bredband för endast 349 kronor med de två första månaderna gratis.

Då märkte jag att de inte alls aktiverat min telefoni och jag hade inte fått något telefonnummer kopplad till min telefoni. Jag ringde då upp dem igen och de läste upp mitt telefonnummer i telefon - men ville inte skicka ut ytterliggare ett kontrakt med mitt telefonnummer.

Så länge är allt frid och fröjd.

Döm om min förvåning när jag senare får en faktura från min tidigare ISP (efter att mitt internet anslutits till BBB!).

Jag ringer då upp TDC och de säger att ingen sagt upp mig - men de märker att jag inte längre surfar via dem. Vad konstigt säger de!

Jag ringer då upp BBB och BBB säger att de inte kan se att jag, i min beställning, uppgivit tidigare ISP. Och jag har inte klickat i att ge dem rätt att flytta över mig. Problemet är att de har ett nytt anmälningssystem på sin hemsida - som inte fanns när jag beställde - och jag skrev ut en pdf-fil med fullmakt istället för att ge dem denna fullmakt direkt via hemsidan.

Konsekvensen blir alltså: Istället för att alltså stanna kvar hos TDC i tre månder, flyttas över till BBB, ha två gratismånader, och sedan faktureras normalt så tog BBB över mig direkt (utan att säga upp mitt avtal med TDC) och jag måste säga upp mig manuellt från TDC. Detta leder till dubbelfakturering hos BBB och TDC.

Jag ber då BBB (som behandlat hela min beställning galet från början) att visa litet good will och iaf. förlänga mina gratismånader tills det datum som TDC säger upp mig (jag har nu sagt upp mig manuellt). Det går inte alls säger telefonisten (person 1) efterom jag inte uppgivit att jag haft en ISP eller skickat in fullmakt. Men jag kan få 150 kronor i samtalspott för min telefoni. Jag nöjer mig inte med detta så hon kopplar mig till person 2.

Person 2 säger att jag visst har skickat in en fullmakt och klickat i att jag haft en tidigare ISP - tyvärr har jag skickat _fel sorts fullmakt_. Men jag kan få 150 kronor i samtalspott. Nej tack säger jag så jag kopplas till person nummer 3.

Person nummer tre säger att jag skickat _rätt fullmakt_ men inte klickat i att jag haft en ISP så de har inte kunnat använda fullmakten. Men jag kan få 150 kronor i samtalspott. Nej tack säger jag så jag kopplas till person nummer 4.

Person nummer fyra säger att jag inte har uppgivit att jag haft tidigare ISP och har inte heller skickat fullmakt. När jag säger att jag har spelat in tidigare samtal och dessutom har min beställning utskriven som bevis så backar personen och säger kort och gott att denne inte kan se något i min kundlogg. Jag ber då om ett faxnummer så att jag kan faxa in min beställning, en redogörelse för ärendet och kopior av de olika felaktiga (och det korrekta) kontrakt som de skickat till mig. De har inget sådant faxnummer men jag kan få 150 kronor i samtalspott som kompensation. Nej tack säger jag och kopplas till person nummer 5.

Person nummer 5 säger sitt namn och sen kort och gott: "Så, vad vill du ha?"
Jag säger att det nog är att gapa över för mycket att få så många extra gratismånader så att jag får två fria månader mellan fakturering av TDC och BBB (som skulle varit fallet från början) utan att jag nöjer mig med extra månader tills min uppsägningstid hos TDC har gott ut (jag blev ju tvungen att säga upp mig manuellt) så att jag inte blir dubbelfakturerad. Okej säger hon och hoppas att jag trivs hos BBB.

Trägen vinner brukar man säga. De gav helt enkelt upp till slut när jag hela tiden insisterade på att få skicka kopia av min beställning och uppgav att jag hade inspelade bevis på de tidigare fel de begått mot mig.

Permalänk