Permalänk

C-chaufför lön?

Tja!

Sitter och funderar lite på ett ev. c-körkort, och är lite nyfiken på vad man tjänar generellt. Att det finns gott om jobb verkar det inte vara någon tvekan om iaf

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Läste i nån tidning om att det var sån brist på folk som ville köra lastbil att många företag betalade c-kortet åt dig.

Permalänk

Ok låter inte helt orimligt faktiskt, kan kanske vara värt att kolla upp. Arbetsförmedlingen har en utbildning som kommer starta i novemer också, ska söka till den tänkte jag

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Hur mycket i lön får man för jobb där man behöver B-kort?

Get my drift?

Vissa betalar mycket, andra betalar mindre. Beror helt på jobbet i sig och om du har individuell löneförhandling eller provision eller allt vad det nu är.

Permalänk

Jojo visst varierar det, men c-chaufför ingår ju i en branschförening där det finns någon form av löneavtal antar jag så något hum borde man kunna få. Var inne på transport men hittade inga siffror där, och på alla annonser skriver dom "enligt avtal/kollektivavtal"... bah Därför jag frågade här om någon visste ifall det generellt handlar om 90/100 eller 100+ kr/h. Det är ju en rätt lång utbildning så jag är nyfiken på vad man kan se framemot sen (förrutom ett relativt fritt och skönt jobb)

Men visst jag förstår din poäng, jag är dock vädligt nyfiken och tyckte det var värt att kolla ifall någon här har koll på läget

Visa signatur

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

runt 140-150 skulle jag tippa på.

Permalänk
Medlem

Baserat på?

Permalänk

Hört endel t.o.m runt 190 kr här i trakterna... dock har jag ej c-kort....
men fi fan för att köra lastbil...

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt C och CE betalt förutsat att jag jobba där i 3 år. Körde bland annat till Italien.

Jobba jag mycket under ett år, alltså nästan hela tiden så tjäna jag lite över 1 Mille. Men då var jag ledig ca 2 dagar i månaden. Efter det så jobba ajg normalt och tjäna lite minder än hälften men var ändå hemma nästan varje helg.

Permalänk

Skulle säker kunna tänka mig som lastbilschaffis en kortare period av mitt liv men inte någon längre stund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Baserat på?

Egen erfarenhet, vissa anonser på platsbanken där lönen faktiskt skrivits ut, vänner etc.

Men som sagt, varierar kraftigt beroende på typ av jobb...

Permalänk
Medlem

Nog får man väl närmare 200k om året i alla fall? Vanlig budbild med B-körkort kommer ju upp i 140k-150k

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Lastbilschaffisarna på firman där jag jobbar tjänar 120-130kr timmen, och det verkar vara standard på de flesta firmorna i min hemstad.
Att jobbet skulle vara fritt och skönt är dock nåt jag är tveksam till. Beror ju såklart på vad det är för jobb du söker, men är det bara c-kort du skaffar dig är distribution det vanligaste jobbet och det kan vara ganska stressigt!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

har 2st polare som åker runt i last bil, en åt arla och en åt någon bygg firma(kör grus bil).

han med grus bilen fick ca 35000 innan skatt medan han med arla fick ca 28000, men då får ni tänka på att dom körde mkt natt och helg jobb, så deras grundlön vet jag ej!
man blir iallafall jävligt trött, dom sover rätt mycket när dom får tid till det! kan tippa på att det ligger runt 20000 i månadslön utan övertid och ob o ev. tillägg.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nog får man väl närmare 200k om året i alla fall? Vanlig budbild med B-körkort kommer ju upp i 140k-150k

Jobbar du som chaffis och kör utomlands på heltid tjänar du väldigt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Jobbar du som chaffis och kör utomlands på heltid tjänar du väldigt mycket mer.

Joo det vet jag också. Men jag jobbar nästan inom samma bransch och ville bara poängtera att lönerna för en C-bils chaufför nog lätt går över 140-150k oavsett bransch.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Jojo visst varierar det, men c-chaufför ingår ju i en branschförening där det finns någon form av löneavtal antar jag så något hum borde man kunna få. Var inne på transport men hittade inga siffror där, och på alla annonser skriver dom "enligt avtal/kollektivavtal"... bah Därför jag frågade här om någon visste ifall det generellt handlar om 90/100 eller 100+ kr/h. Det är ju en rätt lång utbildning så jag är nyfiken på vad man kan se framemot sen (förrutom ett relativt fritt och skönt jobb)

Men visst jag förstår din poäng, jag är dock vädligt nyfiken och tyckte det var värt att kolla ifall någon här har koll på läget

Ha inte allt för stora förhoppningar på ett fritt o skönt jobb, det kan vara rätt slitigt, beror helt på vad du skall köra för något. Får du köra stycke kan det bli mycket att göra med lastningar och lossningar på olika ställen. Men lönen är bra, på vissa ställen riktigt bra, 20kkr i månaden (efter skatt) eller mer är absolut ingen omöjlighet och eftersom bristen på chauförer är stor kan man ju välja arbetsgivare betydligt lättare. Vet en chauför som körde mellan en terminal i oslo och örebro, han fick ut 70kkr i månaden men så levde han så gott som i hytten på bilen också, men pallar man ett sånt liv ett tag kan man spara mycket pengar.

Chauförsbristen i branschen är stor och det börjar bli ett stort problem för många åkerier, hade ett möte med ledningen på mitt företags åkeri och de såg chauförsbristen som ett riktigt stort problem då de hade för lite kapacitet på många linjer pga svårigheter att få tag i chauförer, så läget ser rätt ljust ut för chauförer för tillfället.

Permalänk

Hmm låter ju riktigt bra detta Hade väl ifall jag nu får ett kort tänkt köra bröd/mjölk etc, då får man väl rätt normala arbetsdagar. När det gäller lönen så har jag tidigare fått 16k i månaden före skatt som max, så allt över 18 är en bra uppgradering för min del

Angående jobbet i sig, visst är jag beredd på att det kan vara rätt slitigt. men mina tidigare jobb har varit riktigt enformiga och tråkiga (lager/sitta i butik) så jämfört med dom är jag övertygad om att jag skulle trivas som chaffis.

Visa signatur

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm låter ju riktigt bra detta Hade väl ifall jag nu får ett kort tänkt köra bröd/mjölk etc, då får man väl rätt normala arbetsdagar. När det gäller lönen så har jag tidigare fått 16k i månaden före skatt som max, så allt över 18 är en bra uppgradering för min del

Jobbar själv för pågen på somrarna och lördagar och kan säga att det är rä'tt stressigt jobb.
Det positiva är dock att det är ett omväxlande jobb (köra, lasta, in i butik, kundkontakt etc) och att lönen är riktigt bra. Dock så är lönen mest provisionsbaserat inom den kategorin av yrken (försäljare) så den varierar beroende på semestertider etc etc. Men över lag så är det bra lön dock kan bli oerhört stressiugt många dagar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jobbar själv för pågen på somrarna och lördagar och kan säga att det är rä'tt stressigt jobb.
Det positiva är dock att det är ett omväxlande jobb (köra, lasta, in i butik, kundkontakt etc) och att lönen är riktigt bra. Dock så är lönen mest provisionsbaserat inom den kategorin av yrken (försäljare) så den varierar beroende på semestertider etc etc. Men över lag så är det bra lön dock kan bli oerhört stressiugt många dagar.

Så brödleverans innefattar även sälj? Trodde man bara åkte och dumpade av bestämd mängd och åkte vidare Aja men verkar iaf finnas rätt mycket att välja på, är övertygad om att jag kommer hitta nått som är bra mycket roligare än mina förra jobb.

Visa signatur

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Så brödleverans innefattar även sälj? Trodde man bara åkte och dumpade av bestämd mängd och åkte vidare Aja men verkar iaf finnas rätt mycket att välja på, är övertygad om att jag kommer hitta nått som är bra mycket roligare än mina förra jobb.

Det varierar mellan olika typer av företag. Pågen har som så att en säljare får i princip göra allt själv, dvs beställa, köra ut, bestämma vad som ska in i butik, plocka upp, ta returer etc.

Därav att det är ett oerhört omväxlnade jobb, enda jobbet jag haft där tiden gått för fort hela tiden...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det varierar mellan olika typer av företag. Pågen har som så att en säljare får i princip göra allt själv, dvs beställa, köra ut, bestämma vad som ska in i butik, plocka upp, ta returer etc.

Därav att det är ett oerhört omväxlnade jobb, enda jobbet jag haft där tiden gått för fort hela tiden...

Låter faktiskt rätt trevligt Aja ska ner till arbetsförmedlingen på måndag och se om man kan komma in på utbildningen, vore grymt nice faktiskt.

Visa signatur

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Grundlönen ligger på ca 19500 kr i månaden (innan skatt), enligt transports kollektivavtal.

Sen har många premiekomp, tex DHL ger vad jag hört 10 kr i timmen om man kör distribution och 5 kr i timmen om man kör fjärrtrafik. Poståkeriet är dock tydligen mycket snåla och många tjänar inte ett öre mer än grundlönen där.

Övertid osv är där man får lite större summor från i detta yrket då det som sagt är en brist på chaufförer = det finns mycket att göra. Dock har du på samma gång pressen att hålla körtidsregler osv, det blir dyrt om polisen stoppar dig och hittar något att klaga på (som dem mycket troligen gör om dem verkligen vill).

Kör man långt får man även lite pengar i form av traktamente osv när man sover i lastbilen. Men om du bara ska köra runt i stan och hämta paket blir det inte mycker mer än grundlönen..

Permalänk

19500 skulle duga gott för mig iofs Men lär se mig runt efter olika jobb och kolla vilka som ger mest betalt, tyvärr är det ju bara C kort som är aktuellt så längre körningar är det väl tunt med då jag antar att dom flesta kräver CE, D eller helst DE.

Visa signatur

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

19500 skulle duga gott för mig iofs Men lär se mig runt efter olika jobb och kolla vilka som ger mest betalt, tyvärr är det ju bara C kort som är aktuellt så längre körningar är det väl tunt med då jag antar att dom flesta kräver CE, D eller helst DE.

Du vet att D = buss va?
Ska du köra lastbil så är det C och CE som gäller och inget annat...

Permalänk

Hrm... oj då gjorde visst bort mig lite där Givetvis nu när du säger det kommer jag ihåg att D är buss... fan fick för mig att D=tung lastbil (typ långtradare) av någon anledning. Men såklart finns det bara en klass av lastbil plus en till för tillkopplat släp. Sen räknas väl små lastbilar också som lastbil med de går ju på B kortet.

fan vad pinsamt... aja men då lär det iaf va så att de flesta långkörningarna kräver CE, vilket jag iofs gärna skulle skaffa men det ingår inte i utbildningen jag ska söka.

Visa signatur

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Tung lastbil är i princip allt över 3,5 Ton. Finns lättare lastbilar än så och de kallas just för lätt lastbil, men de behöver du bara ha B-kort för att köra.

Så med C-kort får du i princip köra hur tunga lastbil som helst. För att få köra med tungt släp krävs det dock att du har CE.

Permalänk
Medlem

En kompis till mig som kör lastbil (gick transportgymnasium) säger att enligt transportavtalet så är det minst 110kr/h som gäller.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
En kompis till mig som kör lastbil (gick transportgymnasium) säger att enligt transportavtalet så är det minst 110kr/h som gäller.

Okej det låter rätt nice ju, lär bli garanterat högre lön än på mina tidigare jobba om jag tar c-kort iaf Har skickat in ansökan nu och kommer få svar i slutet av månaden.

Visa signatur

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka firmor/åkerier som erbjuder kostnadsfri C-kortsutbildning mot att man jobbar där?