Ingen prestandavinst med 64-bitars Crysis

Permalänk
Melding Plague

Ingen prestandavinst med 64-bitars Crysis

Trots att 64-bitars processorer med tillhörande operativsystem framhållits som ett av de allra största tekniska genombrotten på senare tid lyser prestandavinsten med sin frånvaro. Pc-spelet Crysis kommer i två versioner som uppvisar identiska resultat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara det här gäller demot. Med ingen prestandavinst för vare sig 64bit eller Quad Core som utvecklarna har lovat så kommer de stå högt på min lista över lögnaktiga utvecklare.

Permalänk
Medlem

Mutade av Microsoft kanske :P?

Permalänk
Medlem

Jag är ganska övertygad om att det kmr bli bättre i fullversionen. Det kan till och med vara ett PR-knep från utvecklarnas sida, de skapar massa frågeställningar som gör att text sidor som SweC skriver om dem, och de får då mer uppmärksamhet.

Om det här siffrorna gällande quadcores och 64bitar stämmer även på fullversionen så har Crytek tabbat sig _REJÄLT_, men det är nog ingen risk imo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Alltså, folk verkar ha missuppfattat fördelarna med 64bit... 64bit istället för 32 innebär inte automatiskt en prestandavinst. Fördelarna ligger i att adresseringsrymden blivit större och att man således kan indexera exempelvis mer minne. Naturligtvis har registren blivit bredare men det spelar ju ingen egentlig roll när det gäller prestandan.

IPv6 gör ju inte din uppkoppling snabbare än den är med IPv4...

Vad gäller prestandavinst med multicore så är det inte så enkelt att parallellisera vad som helst rakt av. Lämpliga algoritmer måste hittas och lämpliga uppgifter fördelas. Dubbla antalet cores innebär aldrig dubbel prestanda.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Alltså, folk verkar ha missuppfattat fördelarna med 64bit... 64bit istället för 32 innebär inte automatiskt en prestandavinst. Fördelarna ligger i att adresseringsrymden blivit större och att man således kan indexera exempelvis mer minne. Naturligtvis har registren blivit bredare men det spelar ju ingen egentlig roll när det gäller prestandan.

IPv6 gör ju inte din uppkoppling snabbare än den är med IPv4...

Vad gäller prestandavinst med multicore så är det inte så enkelt att parallellisera vad som helst rakt av. Lämpliga algoritmer måste hittas och lämpliga uppgifter fördelas. Dubbla antalet cores innebär aldrig dubbel prestanda.

Nu är det så att det är utvecklarna (Crytek) som påstår att 64-bitar och quadcore ska ge stora fördelar i Crysis, vilket inte visat sig stämma.

Edit: När det visar sig att de till och med cripplat DX9 för att framhäva DX10 förtjänar de all skit de kan få.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Edit: När det visar sig att de till och med cripplat DX9 för att framhäva DX10 förtjänar de all skit de kan få.

I FarCry hade dom bytt till snyggare texturer på te.x stenar i 64-bit versionen för att få 64Bit versionen att se bättre ut. Lite lame om ni frågar mig

Crysis är säkert ett skitcoolt spel. Men det här är bara löjligt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Sweclockers går lite väl långt när dom anklagar crytek för att ha ljugit. Vidare så anser jag att en nyhetssida av den här kailbern ska hållas sig betydligt mer opartiska än så här i sina nyheter. Har ni själva bevis för det så är det en helt annan sak.

Men lite mer saklighet tycker jag att man ska kunna förvänta sig.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Jag tycker att Sweclockers går lite väl långt när dom anklagar crytek för att ha ljugit. Vidare så anser jag att en nyhetssida av den här kailbern ska hållas sig betydligt mer opartiska än så här i sina nyheter. Har ni själva bevis för det så är det en helt annan sak.

Men lite mer saklighet tycker jag att man ska kunna förvänta sig.

Står ingenstans att demot ska vara begränsat i prestanda och alla prestandatester visar ingen egentlig skillnad. Sen finns det otaliga intervjuer med utvecklarna där de skriver om att både Quad Core och 64bit och speciellt kombinationen av dessa ska ge en hög procentuell prestandaförbättring. Inte ~+-1% vilket testerna visar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakgore
Står ingenstans att demot ska vara begränsat i prestanda och alla prestandatester visar ingen egentlig skillnad. Sen finns det otaliga intervjuer med utvecklarna där de skriver om att både Quad Core och 64bit och speciellt kombinationen av dessa ska ge en hög procentuell prestandaförbättring. Inte ~+-1% vilket testerna visar.

Men de har ju inte heller sagt att det ska finnas i demot?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

vad trevligt.. kan känna mig trygg med mina 2 GB då

Permalänk

Kommer säkert bli bättre med 64bits o quad core, men tror inte det är nån "WOW" känsla. Tror inte den prestandan kommer märkas speciellt mycket (jämfört med en DC o 32bits), ett riktigt bra grafikkort is the way to go.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke

Vad gäller prestandavinst med multicore så är det inte så enkelt att parallellisera vad som helst rakt av. Lämpliga algoritmer måste hittas och lämpliga uppgifter fördelas. Dubbla antalet cores innebär aldrig dubbel prestanda.

Visst är det precis som du skriver men de har ju otaliga gånger gått ut och visat Crysisfilmer som flyter som ett rinnande vatten "tack vare quad core" och på frågan vad bästa uppdateringen för att spela crysis är har de tveklöst svarat att en quad qore is the first thing to get. Nu vet ingen hur den färdiga versionen kommer att vara optimerad men iallafall demot är mycket tydligt GPU-bundet i alla benches jag har sett. Det är ju både en och annan som köpt en quad pga just dessa påståenden och om de inte infrias kommer en hel del folk bli griniga. Fast det är väl klart att det kostar mycket pengar att utveckla ett sånt här spel, så som relativt ny utvecklare kanske man behöver lite mutor från både intel, microsoft och nvidia

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakubbanach
Visst är det precis som du skriver men de har ju otaliga gånger gått ut och visat Crysisfilmer som flyter som ett rinnande vatten "tack vare quad core" och på frågan vad bästa uppdateringen för att spela crysis är har de tveklöst svarat att en quad qore is the first thing to get. Nu vet ingen hur den färdiga versionen kommer att vara optimerad men iallafall demot är mycket tydligt GPU-bundet i alla benches jag har sett. Det är ju både en och annan som köpt en quad pga just dessa påståenden och om de inte infrias kommer en hel del folk bli griniga. Fast det är väl klart att det kostar mycket pengar att utveckla ett sånt här spel, så som relativt ny utvecklare kanske man behöver lite mutor från både intel, microsoft och nvidia

Det är redan bevisat med många tester att quad inte vinner på duo i prestanda..

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Jag tror att avsaknaden av bra quad- och 64bitars stöd endast kommer att finnas i demot. Det känns verkligen inte rimligt att de lovordar 64bitars och quad-stöd för att sen inte ha stöd öht, right?

Jag hänger på InCrysis, ett av de största fancommunitys till Crysis, och har vid ett antal tillfällen kunnat ställa frågor till Crytek-snubbar live då de har varit schyssta mot sina fans med att svara på frågor på ircen. Intrycket man får av dem är att de verkligen är seriösa, och inte vill blåsa alla sina fans genom sådana lögner. De har, enligt dem själva, jobbat stenhårt sedan de släppte betan och har vad jag tror, gett demot lite lägre prioritet för att hinna få klart spelet till release...det är ju aldrig populärt att få skjuta upp releasen.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
Det är redan bevisat med många tester att quad inte vinner på duo i prestanda..

Orkar du länka till det testet? Skriver lite om Crysis och behöver källor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
Det är redan bevisat med många tester att quad inte vinner på duo i prestanda..

Q6600 @ 3GHz vs E6850 @ 3GHz

Quad vinner... till största del på grund av mer cacheminne (Ja, vissa tester visar olika. Så man vet inte vad man ska lita 100% på )

Men jag är supernöjd med att jag köpte en quad iallafall. Det drog ner renderingstiderna rejält i 3ds max.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Det är programmerarna som inte har optimiserat spelmotorn för 64bitar. Man kan inte bara kompilera utan att lägga till optimeringar om man vill ha prestandavinst. Skäms på dem!

Permalänk
Medlem

MEEEEEEN D E BARA DEEEEMOT!!!!!!!!!!!!! jag är 100% säker på att de kommer att göra fullversionen bättre.

Visa signatur

AMD ATHLON 64 X2 6000+ :: M2N-E SLI moderkort :: 2 GB DDR2 677 Kingston :: 500GB :: XFX GeForce 8800GTS 640MB :: Vista premium 64bit

Permalänk
Hjälpsam

Vi får som sagt hoppas, att den skarpa versionen ger lite mer med framförallt quad-core men även med 64 bitar.
Jag tror att det blir så, om inte annat därför att teamet gått ut så hårt med detta.

Lite off topic
Vad jag länge reagerat på, är att man i demobilder från många spel av DX9 och DX10, inte använder tex samma pallet, detta gör det ju omöjligt att få rättvis jämförelse.
Skillnaden skall finnas där utan att man skall behöva fuska, annars kan det vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zm1z
MEEEEEEN D E BARA DEEEEMOT!!!!!!!!!!!!! jag är 100% säker på att de kommer att göra fullversionen bättre.

Det är väl en fördel om demonstrationen av den fulla produkten är bra nog att få dig intresserad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Det är väl en fördel om demonstrationen av den fulla produkten är bra nog att få dig intresserad?

Men de har ju faktiskt fått med de mest vitala delarna som de vill visa med detta spelet och det är ju grafiken och fysiken eller hur?
Cervat sa i någon intervju att Crysis är, som han kallade det, ett High-end spel med inriktning på grafik/fysik precis som FarCry var för sin tid.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hedersmedlem

64 bitar är väl trots allt inte MS starka sida. Än om Vista innebär att MS tydligare tar steget mot 64 bitar har de mycket att hämta igen. Eftersom MS uteslutande jobbar med x86 CPU arkitekturer blev 64 bitar inte ens aktuellt förrän AMD började lansera sina Athlon 64. Linux har t ex fördelen att 64 bitar inte är något nytt, utan har funnits med i bilden länge, både på kernel och mjukvarusidan pga sitt stöd för andra CPU arkitekturer.

Jag försöker inte på något sätt propagera för Linux, utan menar bara att hela 64 bitar stödet i Windows, inklusive annan programvara, har mycket att hämta vad gäller optimering. Kanske är Crysis i 64 bitar felaktigt hypat, vad vet jag, men det blir nog ändå svårt i nuläget att revolutionera innan ett verkligt ifrån kärnan och uppåt renodlat och moderniserat Windows lanseras. Om nu MS hävdar att de inom snart helt ska gå över till 64 bitar så förklarar det säkerligen också varför de blir tvungna att slutligen kavla upp ärmarna och designa en ny kärna (vilket de ju också gör). De som verkligen vill se nyttan av 64 bitar i nuläget bör nog hellre söka någon annanstans än Vista.

Permalänk
Medlem

Ehm, varför skulle de ta bort den prestandavinst som 64bit och QC skulle ge ur demon? Vad är anledningen till att den fattas? Demon är väl en nerstrippad version (i innehåll) av fullversionen, att då sätta sig och koda ur alla optimeringar man klämt in i motorn "bara för att" känns jäkligt krystat.

Permalänk
Medlem

Ännu en hysterisk FPS-jakt! Crytek/EA har vad jag vet aldrig påstått att just frameraten skulle öka på grund av 64-bitars arkitektur och flerkärniga processorer. Laddtiderna är däremot lägre. EOD

Jämför själva:

\Bin64\LevelLoadTime.log
\Bin32\LevelLoadTime.log

Permalänk
Inaktiv

Det enda vi kommer se om det nu inte finns några optimeringar är att mer minne används.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ehm, varför skulle de ta bort den prestandavinst som 64bit och QC skulle ge ur demon? Vad är anledningen till att den fattas? Demon är väl en nerstrippad version (i innehåll) av fullversionen, att då sätta sig och koda ur alla optimeringar man klämt in i motorn "bara för att" känns jäkligt krystat.

Det är nog snarare så att de fortfarande betatestar de funktionerna och/eller inte har haft tid att slänga in funktionerna i demon. Själva MP-betan har ju varit inriktad på själva spelandet och inte grafiken, så testning av prestanda har de själva gjort, samtidigt som de lade väldigt mycket tid på feedback på betan. I början av veckan hölls det en Q&A på InCrysis irc-kanal och på frågan vad som hade varit jobbigaste med utvecklingen svarade de flesta Crytek-killarna att det var efter släppet av betan som de fått jobba hårdast.

Kort sagt, jag tror främst att frånvaron av prestandaoptimeringar i demon beror på tidsbrist. Och det är vad jag hoppas på också, kommer ju självklart bli besviken om jag får samma prestanda i fulla versionen som i demon.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv

Jag håller inte med dig. Varför skulle de lägga ned tid på att ta bort något som ändå inte gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Får väl se.. Känns lite surt om det inte skulle ge någon bättre prestanda med Quad...... Jag som har två och allt, behöver bara bättre grafikkort.

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrar är var de har hittat en demo för 64-bitars processor? Jag har bara hittat den för 32-bitars.

Se, jag kan ha fel och själv sitta med samma demo, men om den enda mappen i demon som har binärfiler heter "Bin32" så är det nog knappast den som är optimerad för 64-bitars.

Som folk redan har skrivit så räcker det inte bara med att slänga ihop ett program och säga "och så funkar de bättre i 64-bitars också" utan man måste programmera det för just 64-bitars. En jämförelse att ha två bilar, en som max kör i 110 km/h och en som kör i 180 km/h. Du lär inte märka någon skillnad om du åker på en 110-väg och följer hastigheten.

Jag är 90% säker att demon endast är optimerad för 32-bitars då den följer samma mönster som andra spel med 64-bitars stöd och deras 32-bitars version. Det brukar t.ex. ofta finnas två exe-filer då, en för 64-bit och en för 32-bit.

Så varför lade de inte med 64-bitarsversionen? Bra fråga. Min första gissning är bandbredd, att de inte vill göra demon större än nödvändigt för att testa på gameplay. Ju mindre fil att ladda ner desto fler testar spelet, och syftet med en demo är ju trots allt att ge folk en försmak av produkten så att de blir lättare att övertala till att köpa den. Det kan ligga andra faktorer bakom men storleken är vad jag gissar på.

Summa sumarum: Vänta på fullversionen innan vi börjar dra slutsatser. Detta är trots allt en demo och inte en full produkt. Om ca två veckor lär vi veta.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989