Physics! - Where are they!?

Permalänk
Medlem

Physics! - Where are they!?

detta är bara en liten forum tråd. där jag ställer frågan om var spel egentligen är på väg?

för det mesta sitter jag och längtar efter ett spel med riktigt nice physics. och som stödjer sånt i multiplayer. och inte enbart i DX10.

vi har sååå mycket kraft i vår hårdvara nu för tiden. och den kraften används varje år till att göra spelen snyggare. visst. det är fint. men även alla spel som kommer ut nu. har så lite som egetnligen är nytt.

jag blev ganska brymt besviken på demot av ut3. hade förväntat mig aningen mer faktiskt. det är i stort sett ut2004 med finare textures. även om "engine" klarar mer så finns det inte med i spelet.

följande lista är något som jag skulle vilja se tillämpat i ett nästa generations säljande produkt.

tänk en stor spelvärld. med mycket få loading scenes. UE3 skulle vad jag förstod hantera att man typ kunde länka ihop olika mapppar och gå emellan dom utan att loada en helt ny map?. men den game mode som skulle visa av detta togs bort innan launch.

tänk animationer som är lite smoother /tykte animationerna specielt på hoverboarden i ut3 var äkligt jerkiga - dessutom har jag sett bättre i gamla xbox spel. sen lite mer dynamiska. gör lite blending av animationer och ragdoll effecter. om man nu blir skuten i armen vare sigman har armor eller inte. så bör ju i alafall kraften av skottet sakta ner dig eller göra liten ragdooll effect på armen. (dämpad ragdoll). kanske får dig att tappa vapnet om skjuten i handen. skaffa lite penalty för att man blir träffad vet ja. då kan dom här skutar spelen åtmisntone bli aningen mer strategiska och man kan Jaga!. det skulle öppna upp lite nya speltyper.

sen tänkte jag på armor. och personliga shields. ja dom kan ta kraften och sprida den kraften runt spelaren så han inte blir träffad. men om det gäller prjektiler skulle man inte kunna sätta en richochet grej så att bullts studsar av en till något annat. sen själva armor delen. ett system där man har en bit armor för varje stor kropps del. och om något skott eller annat träffar armor delen så är det sjölva armor delen som tar skada. detta är lite rpg. men det skulle kunna funka rätt fint i FPS(first person shooters) spel ochså.
detta tror jag är fullt ut mgjligt med Unreal3 motorn.

sen har vi då physcis och interaction. är det ingen som verkligen kan satssa på nya features i deras spel? som bygger spelen runt en tanke eller berättelse snarare än att bygga en berättelse in i spelet?

jag tycker spel branchen bör fokusera lite mer på att "innovate" och entertain. än att tävla om att se bäst ut. det är nästan så att jag helre går tilbaka och spelar gamla supernintendo spel med bra storyline och välutveklad levelup system än nya shooters som är i stort sett förra generationens shooters + mods som har blivit officiella.

och snälla kom ut med network physics soon!:

önskelista :
high qiality network physics.
dynamic animations and better blending.
restrained ragdoll on "active" players/npc models. not just dead ones.
Improved loading system for high quality large scale maps.

förhoppningsvis kanske crysis kan visa oss en del.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det så tar det jävligt mycket bandbredd att ha avancerad fysik i multiplayer, och eftersom som de flesta(?) sitter på adsl eller sämre (i världen) så går det inte riktigt att göra mycket mer innan de börjar få 10/10 eller 100/100 linor.

Permalänk

Jag vill bara säga att det var förbannat jobbigt för mig att läsa ditt inlägg eftersom du inte verkade kunna välja ett språk.

Permalänk
Medlem

måste hålla med. Blev ganska rörigt att läsa ditt inlägg. Men jag håller med vad du kommer fram till i ditt inlägg.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk

Men Physics behöver inte vara igång hela tiden , man ska ju kunna stänga av det, så de som har datorer med bredband kan spela i fin grafik/fysik medans skrivmaskinerna med brevposts hastigheter kan spela med CS1.6 fysik.
Melekai Spelkänsla slår ofta grafik, jag tycker fler ska tycka det med^^
Nej jag har inte ett Geforce4Ti

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Re: Physics! - Where are they!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
tänk en stor spelvärld. med mycket få loading scenes. UE3 skulle vad jag förstod hantera att man typ kunde länka ihop olika mapppar och gå emellan dom utan att loada en helt ny map?. men den game mode som skulle visa av detta togs bort innan launch.

Några tips i all välmening om du vill få fler att orka läsa dina texter:

Bestäm dig för om du vill skriva på svenska eller engelska. Blanda inte med vartannat ord på olika språk. Använd stor bokstav i början på meningarna och kolla igenom stavningen en gång till. Så blir det lättare att följa med i texten.

Fysikeffekter används sparsamt i multiplayer eftersom de snabbt börjar kräva väldigt mycket bandbredd och resurser. Det blir helt enkelt för mycket data som måste synkas mellan de olika datorerna. I alla fall om vi pratar om fysikeffekter som ändrar spelvärlden och inte bara ögongodis på den enskilda datorn. Sen måste det också beräknas av servern som snabbt blir hårt belastad om det händer mycket på flera ställen på banan samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Melekai Spelkänsla slår ofta grafik, jag tycker fler ska tycka det med^^
Nej jag har inte ett Geforce4Ti

Men du missar ju helt att grafiken är en del av spelkänslan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
Men du missar ju helt att grafiken är en del av spelkänslan.

Och du missar att dagens spel har samma "känsla" som 10 år gamla Quake. Så som jag ser det kan man jämföra nya spel med en Volvo 740 i Ferrari kåpa. Nu kan jag ingenting om bilar, men hoppas att ni förstår tanken med metaforen.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb