Physics! - Where are they!?
detta är bara en liten forum tråd. där jag ställer frågan om var spel egentligen är på väg?
för det mesta sitter jag och längtar efter ett spel med riktigt nice physics. och som stödjer sånt i multiplayer. och inte enbart i DX10.
vi har sååå mycket kraft i vår hårdvara nu för tiden. och den kraften används varje år till att göra spelen snyggare. visst. det är fint. men även alla spel som kommer ut nu. har så lite som egetnligen är nytt.
jag blev ganska brymt besviken på demot av ut3. hade förväntat mig aningen mer faktiskt. det är i stort sett ut2004 med finare textures. även om "engine" klarar mer så finns det inte med i spelet.
följande lista är något som jag skulle vilja se tillämpat i ett nästa generations säljande produkt.
tänk en stor spelvärld. med mycket få loading scenes. UE3 skulle vad jag förstod hantera att man typ kunde länka ihop olika mapppar och gå emellan dom utan att loada en helt ny map?. men den game mode som skulle visa av detta togs bort innan launch.
tänk animationer som är lite smoother /tykte animationerna specielt på hoverboarden i ut3 var äkligt jerkiga - dessutom har jag sett bättre i gamla xbox spel. sen lite mer dynamiska. gör lite blending av animationer och ragdoll effecter. om man nu blir skuten i armen vare sigman har armor eller inte. så bör ju i alafall kraften av skottet sakta ner dig eller göra liten ragdooll effect på armen. (dämpad ragdoll). kanske får dig att tappa vapnet om skjuten i handen. skaffa lite penalty för att man blir träffad vet ja. då kan dom här skutar spelen åtmisntone bli aningen mer strategiska och man kan Jaga!. det skulle öppna upp lite nya speltyper.
sen tänkte jag på armor. och personliga shields. ja dom kan ta kraften och sprida den kraften runt spelaren så han inte blir träffad. men om det gäller prjektiler skulle man inte kunna sätta en richochet grej så att bullts studsar av en till något annat. sen själva armor delen. ett system där man har en bit armor för varje stor kropps del. och om något skott eller annat träffar armor delen så är det sjölva armor delen som tar skada. detta är lite rpg. men det skulle kunna funka rätt fint i FPS(first person shooters) spel ochså.
detta tror jag är fullt ut mgjligt med Unreal3 motorn.
sen har vi då physcis och interaction. är det ingen som verkligen kan satssa på nya features i deras spel? som bygger spelen runt en tanke eller berättelse snarare än att bygga en berättelse in i spelet?
jag tycker spel branchen bör fokusera lite mer på att "innovate" och entertain. än att tävla om att se bäst ut. det är nästan så att jag helre går tilbaka och spelar gamla supernintendo spel med bra storyline och välutveklad levelup system än nya shooters som är i stort sett förra generationens shooters + mods som har blivit officiella.
och snälla kom ut med network physics soon!:
önskelista :
high qiality network physics.
dynamic animations and better blending.
restrained ragdoll on "active" players/npc models. not just dead ones.
Improved loading system for high quality large scale maps.
förhoppningsvis kanske crysis kan visa oss en del.
i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black