Retur av trasig hd till tyskland. Hur skicka billigast?

Permalänk

Retur av trasig hd till tyskland. Hur skicka billigast?

Jo, en hårddisk av märket western digital som jag köpte från dustin home visade sig vara trasig. Eftersom jag upptäckte det på en fredageftermiddag kunde jag inte få kontakt med kundtjänst på dustin.

Jag blev otålig och kollade på western digitals webbsida, och såg att man kunde få en ny disk direkt från dem. Det lät ju bra, men sedan insåg jag att jag måste skicka den trasiga disken till tyskland. Och inte bara skicka, det måste vara ett fraktsätt där jag får kvitto på mottagandet och helst kunna spåra disken hela vägen också.

Så jag har några frågor.

1) Man har ju ingen chans att kontrollera disken innan man får den. Skall man verkligen behöva punga ut med en massa pengar för att få en fungerande då?

2) Finns det någon chans att dustin skulle byta disken? Det skulle nog bli billigare med inrikesfrakt. På deras webbsida står uttryckligen att det är tillverkarna som har hand om all garanti, men de har ju faktiskt levererat en trasig produkt.

(Nu hinner jag säkert inte avbryta innan de skickar den nya disken från WD, men det vore kul att veta till nästa gång).

3) Har ni något tips på hur man billigast skickar hårddisken till tyskland? (Paketet är 24x15x7 cm och väger knappt 1 kg).

Postens utlandspaket kostar ca 250 kr (plus säkert en massa extra avgifter!), men jag vet ej om man får kvitto på mottagande. (Dessutom vet jag inte om WDs servicetekniker orkar masa sig ut till närmsta bensinstation för att hämta paketet. )

UPS, Fedex och dylikt kostar lika mycket som en ny disk!

4) Betalar man tull på returvaror?

Nästa gång tror jag att jag struntar i garantin eller åtminstone köper en så dyr disk att det lönar sig.

Permalänk
Medlem

Re: Retur av trasig hd till tyskland. Hur skicka billigast?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gubbjekeln
Jo, en hårddisk av märket western digital som jag köpte från dustin home visade sig vara trasig. Eftersom jag upptäckte det på en fredageftermiddag kunde jag inte få kontakt med kundtjänst på dustin.

Jag blev otålig och kollade på western digitals webbsida, och såg att man kunde få en ny disk direkt från dem. Det lät ju bra, men sedan insåg jag att jag måste skicka den trasiga disken till tyskland. Och inte bara skicka, det måste vara ett fraktsätt där jag får kvitto på mottagandet och helst kunna spåra disken hela vägen också.

Så jag har några frågor.

1) Man har ju ingen chans att kontrollera disken innan man får den. Skall man verkligen behöva punga ut med en massa pengar för att få en fungerande då?

2) Finns det någon chans att dustin skulle byta disken? Det skulle nog bli billigare med inrikesfrakt. På deras webbsida står uttryckligen att det är tillverkarna som har hand om all garanti, men de har ju faktiskt levererat en trasig produkt.

(Nu hinner jag säkert inte avbryta innan de skickar den nya disken från WD, men det vore kul att veta till nästa gång).

3) Har ni något tips på hur man billigast skickar hårddisken till tyskland? (Paketet är 24x15x7 cm och väger knappt 1 kg).

Postens utlandspaket kostar ca 250 kr (plus säkert en massa extra avgifter!), men jag vet ej om man får kvitto på mottagande. (Dessutom vet jag inte om WDs servicetekniker orkar masa sig ut till närmsta bensinstation för att hämta paketet. )

UPS, Fedex och dylikt kostar lika mycket som en ny disk!

4) Betalar man tull på returvaror?

Nästa gång tror jag att jag struntar i garantin eller åtminstone köper en så dyr disk att det lönar sig.

1* varför förutsätter du att den utbytta disken också ska vara defekt?

2* om den är trasig vid köp och upp till 1 år byter oftast företagen disken. efter garantitiden gått ut vid företaget finns garantin vid tillverkaren kvar.

3* som brev >1kg+rek tar posten 130+65=195:- inom europa

4* nej!

har själv skickat 2 diskar dit och fått tbx nya fullt friska. varav den ena nu är inne på3:e året och den 2:a på det 2:a året. och jag är helnöjd.

Permalänk

Tack för svaret, och tack för tipset. 200 är ju inte så farligt med tanke på att nu dröjer det ju en miljon timmar till nästa gång!

Ang. 1 så menade jag den defekta disken jag köpte, inte ersättaren. Jag var mest lite bitter.

Permalänk
Medlem

Varför inte kontakta dustin på måndag. Jag är säker på att de byter ut den och om de mot förmodan inte gör det så har du förlorat max en dag då paketet endå inte kommer skickas för en på måndag.

Permalänk
Medlem

Stressa ner och inse att i-landsproblemet "allt skall ske medesamma"
inte drabbat dig.

Vänta tills Dustin har öppet och kolla om de fixar garanti.
I sådana fall behöver inte du betala frakten till dem utan det gör dom.
Hur gammal är disken?

Permalänk

Jag skulle tagit det med dustin först, och det skall jag göra nästa gång. Men nu blev det inte så den här gången, ersättningsdisken är på väg och därför måste jag skicka den gamla till tyskland.

Den här tråden handlade mest om fraktalternativ.

Permalänk

Om du hade tagit det lite lugnt så hade Dustin bytt ut disken utan kostnad för dig, och eftersom det rör sig om en DOA (Dead On Arrival) så hade de säkert skickat ut en ny disk redan på måndag. Men när du nu vänder dig direkt till leverantören gäller nog andra regler. Du står för frakten till dem, dem står för frakten till dig, skulle jag gissa.

Kom ihåg att även om hårddisken är trasig så ska den skickas som om den vore _hel_, om du skickar den i ett brev skulle jag tro att WD inte tar emot den och då får du betala för returfrakten + postens avgifter för retur + kostnaden för disken dem skickar till dig. Detta eftersom hårddisken lika gärna kunde ha gått sönder i frakten till dem, de vill givetvis ha tillbaka hårddisken så att de kan testa den, alternativt laga den o sälja vidare som sådan. REK är inte något att rekommendera i det här fallet, vet att företag i Sverige inte gärna tar emot returer som skickats som REK, detsamma gäller säkert utomlands. Paket är det som gäller, du får kvitto på att du skickat iväg det och på postens hemsida kan du följa paketet från sändare till mottagare. Kom oxå ihåg att ha i lite emballage i paketet, vet inte om storleken på ditt paket lämnar något utrymme för ngt sådant.

Permalänk
Medlem

Missade att det var DOA, det byts normalt alltid ut.
Då skickar Dustin en helt ny disk.
Fraktlapp skickas först till dig och efter de tagit
emot disken skickar de en ny till dig.
Normalt skulle du haft en ny disk till nästa helg.
Utan kostnader för dig.

Nu har du redan gjort RMA, men du vet till nästa gång.

Nackdelen att skicka till WD är att man oftast får en renoverad disk.
Inte nödvändigtvis sämre, men nytt känns bättre.

Permalänk

Ärendet är avslutat, så jag ville bara uppdatera och avsluta tråden också.

Jag packade den defekta disken i den skyddspåse och kartong som ersättaren kom med. Sedan skickade jag den som rekommenderat brev vilket kostade 195 kronor (tack igen för tipset). Tydligen kom den fram ok, för jag fick en bekräftelse efter nån vecka.

Ersättningsdisken var på 500 GB, den defekta var 320 GB, så jag tycker jag fick valuta för pengarna trots allt.

Permalänk
Medlem

Shit! Jag ska nog börja skicka diskar direkt till tillverkarna jag också, istället för till återförsäljarna alltså. 180GB för 195kr är ganska svårslaget

Jag har å andra sidan inte haft så många trasiga diskar...

Visa signatur

detta är min nya sign!