större hårrdisk i gamm dator

Permalänk

större hårrdisk i gamm dator

Har en gammal compaq lte som jag skulle vilja ha en större hårddisk i men grejen är att den tar inte emot den för det sitter någon spärr i biosen som gör att det går inte att ha större hårddiskar än 500mb eller nåt.Ska tydligen finnas ett programm som ska ta bort den spärren men vad.snälla hjälp.Helt suveränt hittade ett gamm program MAXBLAST 3 å det fixade biffen nu funkar burken med hela 10gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Är den så gammal att den stoppar vid 500 gränsen så är frågan om det hjälper med programvara.

Det skulle nog fungera väldigt bra med en IDE kontroller i en PCI plats annars.

(hurvida detta går med dos/windows vet jag inte ,har gjort så i gamla burkar med freeBSD dock)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jo det finns program som fixar det för dos win9X men jag har inget kvar själv. Jobbade som servicetekniker tidigare och installerade drösvis med sådanna lösningar. Var ungefär hur populärt som helst i laptops. Är det en "finare" Compaq kan det räcka med ett färskare bios. De gjorde en hel del bios med stöd för större diskar till gamla burkar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Har updaterat biosen men det verkar inte funka.Läsre att maxtor maxblast kan vara grejen som fixar till det men är inte riktigt säker på om det funkar eller hur man ska göra.Hittade ett litet program somjag laddade i gamm burken funkar kanon med stora 10 gb hårddisken.

Permalänk
Medlem

Varför var det begränsat? :S

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk

Det är biosen som begränsar till 500mb eller något i den storleken Datorn är ifrån slutet på -80 talet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Totteasp
Varför var det begränsat? :S

Av samma anledning som att en 286a inte klarar mer än 16Mb ram, eller att din dator troligen inte klarar 32GB ram och 12 diskar.

"teknisk begränsning pga den tidens utveckling"

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Hittade faktiskt ett annat program som var mycke bättre i mitt tycke heter DiskGo verkar fixa dom flesta hårddisk märkena och operativsystem.Bra att veta om det är fler som åker på samma problem.

Permalänk

Jag har aldrig testat med en sån gammal dator, men där jag stött problem är i en Pentium 2 450Mhz som bara såg cirka 30Gb på en 80Gb hårddisk.
Gjorde ingentingen, för clarkconnect såg hela.

Ännu mer skumt är det på den dual P3:a jag har hemma, den ville inte ens starta med en 200GB, den såg nog bara de första 128GB, gav ett felmeddelande vid uppstart och vägrade sen gå vidare. Lösningen blev att helt sonik säga åt BIOS att ge fan i att leta efter disken. DÅ fungerade det.

Kan någon förklara det sista blir jag glad, måste inte BIOS se disken för att den ska kunna starta i från den???????
Det låter så otroligt att jag ska dubbelkolla alldeles strax.

Visa signatur

Nja.