1GB RAM för Vista -. Nog?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellepeters
det är ju en känd bugg det där att det tar lång tid att packa upp zipfiler!

Det är ju samma när man ska radera filer, det kan ju ta flera minuter, hur snabb dator man än har

Jag märkte då ingen skillnad? Eller fixas det till i och med SP1? Har nämligen det installerat.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag märkte då ingen skillnad? Eller fixas det till i och med SP1? Har nämligen det installerat.

SP1 till Vista ska väl släppas i januari? Eller kör du betan?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
SP1 till Vista ska väl släppas i januari? Eller kör du betan?

Ja precis.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag körde vista för ett tag sedan. Har bara 1024 i minne. Operativ systemet i sig gick överraskande bra. Kollade hur mkt allt tog. Som mest så tog det 700 i minne med alla nödvändiga program på osv.
Däremot när jag drog igång photoshop så försvann minnet snabbt xD.
Så om man ska spela och köra program som äter mkt minne så är 2gb ett måste. Hellst mer anser jag om man vill ha lite minne över =P

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk

Välj Vista! När du nu ska uppgradera redan om en månad så har du ingenting att förlora. Du kan också lika gärna köra på 1GB RAM bra mycket länge, du kanske blir tvingad att uppgradera först om flera månader när det börjar komma allt mer krävande program på marknaden. Både nya program och spel brukar traditionellt kräva mer och mer av allt, inte bara RAM utan även av processorn och andra komponenter i datorn. Det brukar gå från 128MB, till 256MB, till 512MB, till 1024MB osv. Så brukar det stå på förpackningarna till datorspel och program, ribban höjs hela tiden, den sänks aldrig.

Hur mycket du behöver bestäms i slutändan av hur länge du tänker ha din dator innan du köper ny, samt vad du ska använda datorn till just nu. Säg att du ska köpa ny dator redan om ett år, spara då istället de pengar du skulle slänga på RAM minne till något annat eller till den nya datorn. Det är alltid svårt att säga exakt hur mycket RAM just du behöver. Ska du bara surfa och skicka e-post och liknande så räcker det gott med 512MB. Om det var det som var avsikten med din fråga, att ta reda på vad som krävs som minst för att Vista ska fungera över huvudtaget så är det 512MB. Det står klart och tydligt på förpackningen. Men räkna då med att man kanske blir tvungen att stänga av onödiga funktioner som kräver mycket resurser så som 3D flip, 3D glans och allt glitter, och allt "bling-bling". Men det fungerar tillfredsställande med 512MB, jag har själv testat det eftersom min bror köpte en ny dator för itne länge sedan med Vista och 512MB.

Så 512MB räcker enligt mig för de flesta datoranvändare. Och det är precis vad som står på förpackningen. Du behöver inte få sån där ångest för att du köpte en dator med bara 1024MB, du har mer än nödvändigt enligt mitt resonemang. Såvida du inte är en "extreme-gamer" som spelar tunga datorspel och liknande. Som det har påpekats tidigare, så kan vilken idiot som helst begripa att ju mer desto bättre, och det är ju sant. Jag tror att alla här kan hålla med om att det aldrig blir nog med hur mycket RAM man än sätter in. Men varför överdriva med 4GB om man verkligen behöver bara 512MB för tillfället? Det är rent slöseri med både pengar, resurser och energi. Speciellt om man ska köpa ny dator redan nästa år eller om säg två eller tre år vilket är det vanligaste. 512MB är precis minimum och du har 1024MB vilket är mer framtidssäkert och räcker säkert nära in på år 2010 och då kan du köpa helt ny dator istället. Så mitt råd är att du använder sunt förnuft eftersom det här helt individuellt hur man vill göra och hur man bör göra, 512MB är i alla fall minimum, och du har alltså mer än vad som krävs för att systemet ska fungera på ett tillfredsställande sätt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111