Samsung Spinpoint == Skit?

Permalänk
Medlem

Personligen har jag ägt i stort sett alla hårddiskfabrikat ute på marknaden och kan bara konstatera att just samsungs diskar krashar offtare för mej än några andra (till och med offtare än dom gamla ökända IBM Deathstars)...

Så jag är berädd på att hålla med trådskaparen om att samsungs diskar inte är så bra (visst tysta och snabba tills dom går under men vad hjälper det).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Äger totalt 12st Samsung diskar, 6st t166 500gb, 2st t133 500gb samt 4st t133 250gb. Alla diskarna går som klockor, t133 diskarna är minst 2 år gamla, 250 gigarna är nog ännu ett år äldre. Aldrig varit några problem med någon disk av dom diskarna.

Peppar, peppar men jag kan inte minnas en ända hårddisk krash de senaste 4 åren och då köper jag minst en disk i månaden, vad gör folk med sina diskar för att dom ska paja hela tiden?

Permalänk

Min statistik ser ut så här:
1 död deskstar
1 död seagate 200gb.

Kört med en 500gb samsung spinpoint i ett halvår eller så... än så länge har det fungerat bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Peppar, peppar men jag kan inte minnas en ända hårddisk krash de senaste 4 åren och då köper jag minst en disk i månaden, vad gör folk med sina diskar för att dom ska paja hela tiden?

Bra fråga, har aldrig haft någon Hårddisk som pajjat, jag ska förresten köpa en NAS/NDAS snart o ska faktiskt köpa en Samsung 500 gigare till den!
Har haft 2 maxtor tidigare!

Permalänk
Medlem

har haft 3 western genom åren som bara en dag slutat fungera, men visst jag kanske spelade fotboll med den på natten va vet jag..

sen 2 maxtor som också började knattra konstigt sen la dom av till slut och sen körde jag på samsung, inga problem nu efter snart 2 år.

Permalänk
Medlem

Köpte en t166 nyligen.
Har haft två western och en seagate som krashat för mig.
t166 va den första Samsung så får hoppas den håller ett tag.

Men hade jag haft tre t166 istället för de som krashat för mig hade kanske de också krashat vem vet ?

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Jag har en t133 250gb som har snurrat på i stortsett varje dag i nästan 3 år och en 250GB WD disk som har snurrat i nästan 4 år.
Inga problem med någon av dem.
Däremot har jag haft mycket problem med crasher av maxtor diskar. Hade 10st 300GB diskar för mindre än ett år sedan, nu är det bara 6st som är kvar i livet...

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Har haft 3st samsung diskar som dött den senaste dog igår. sen har ja haft 2st western som också har gått under inom bara några månader har börjat fundera på om de är mitt nätagg som ställer till det.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
Har haft 3st samsung diskar som dött den senaste dog igår. sen har ja haft 2st western som också har gått under inom bara några månader har börjat fundera på om de är mitt nätagg som ställer till det.

Väldigt tråkigt det där med dina diskproblem, och visst, det kan mycket väl ha att göra med att ditt nätagg inte är stabilt.
Vad har du för ett?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har ett Cooler master real power modular 1000W, Vågar inte chansa längre o köra med detta så ja har beställt ett nytt ett SILVERSTONE NÄTDEL 850W NVIDIA-SLI CERTIFIERAD, bara hoppas på att det inte stryper diskarna till en snabb död.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Jag har under det senaste halvåret råkat ut för att för två Spinpoint F1 750GB dött ett par månader efter att de börjat användas. (Nummer två var ersättningsdisken till den första.)

För egen del har jag inget förtroende för dessa diskar längre (alldeles för likt IBMs bottennapp 75GXP och 60GXP). Blir att byta märke nu, går ju bara inte att köra med diskar man helt tappat förtroendet för.

Får väl utnyttja garantin och se om det går att sälja ersättningsdiskarna eller nått.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Krashade diskar för mig

0 samsung
0 hitachi
3 Seagate
0 Wester Digital