[XBMC] XBMC Media Center för Linux/OSX

Permalänk
Medlem

Styr själv XBMC med min fjärrkontroll till ett hauppauge pvr-100-tvkort, har fått ändra i xml-filerna för att få allt att funka (alla knappar går att binda om hur man vill). Och normalt sett används ESCAPE, Enter, piltangenter och två menyknappar.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Vill man ha det riktigt lätt för sig så ska man använda Microsofts MCE-fjärr, där funkar allting direkt efter att man installerat lirc i XBMC.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Vill man ha det riktigt lätt för sig så ska man använda Microsofts MCE-fjärr, där funkar allting direkt efter att man installerat lirc i XBMC.

Vilken av dom?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Vilken av dom?

Spelar ingen roll, de stöds alla av lirc. Själv använder jag den här. En bra källa till info om den är MythTVs wiki.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Spelar ingen roll, de stöds alla av lirc. Själv använder jag den här. En bra källa till info om den är MythTVs wiki.

Tackar! Då kan jag kanske slita ut tvkortsfjärren som är helt värdelös, dessutom slipper jag ha 500 drivrutiner laddade.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Tackar! Då kan jag kanske slita ut tvkortsfjärren som är helt värdelös, dessutom slipper jag ha 500 drivrutiner laddade.

Vassegå. Vet hur det är att använda en riktigt dålig fjärr, använde själv förut en gammal fjärr från ett Pinnacle TV-kort.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Jag börjar faktiskt gilla det, det växer på en, möjligheten att styra allt med bara en trådlös must är underbart. Fast det verkar bara funka med orginal temat, byter man så ändras kontrollerna Aeon såg nice ut med funkar ej med bara mus.

En sak irreterar mig extrem mycket dock, att den stänger av ljud kontrollerna på tangentbordet helt, kan ej höja eller sänka utan måst gå och skruva på högtarlarna.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

XBMC källkod

Hej!

Jag är en noob vad det gäller ubuntu, så jag skulle behöva lite hjälp.
Jag undrar hur man drar ner xbmc källkod. Var ska jag skriva länken?
Kan ingeting om linux:( O så fick jag ett fel när jag skulle hämta dem där paketen. Kunde inte hitta libcdio6. Måste bara få igång det bästa media center nånsin.:)

Permalänk

Re: XBMC källkod

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djin
Hej!

Jag är en noob vad det gäller ubuntu, så jag skulle behöva lite hjälp.
Jag undrar hur man drar ner xbmc källkod. Var ska jag skriva länken?
Kan ingeting om linux:( O så fick jag ett fel när jag skulle hämta dem där paketen. Kunde inte hitta libcdio6. Måste bara få igång det bästa media center nånsin.:)

Det är väldigt enkelt, först så måste du ha programmet subversion installerat. Det kan du installera genom att i programmet Synaptic söka upp det och installera det, eller i en terminal köra

sudo apt-get install subversion

Efter att den är klar så kör du detta kommando i en terminal:

Detta kan ta ett tag, då den laddar ner allting till mappen XBMC i din hemmamapp.
Efter det så måste du installera alla program som XBMC är beroende av.

Citat:

sudo apt-get install make g++-4.1 gcc-4.1 libsdl1.2-dev libsdl-image1.2-dev libsdl-gfx1.2-dev libsdl-mixer1.2-dev libsdl-sound1.2-dev libsdl-stretch-dev libfribidi0 libfribidi-dev liblzo1 liblzo-dev libfreetype6 libfreetype6-dev libsqlite3-0 libsqlite3-dev libogg-dev libasound2-dev python2.4-dev python2.4 python-sqlite libglew1.5 libglew1.5-dev libcurl3-dev g++ gawk x11proto-xinerama-dev libxinerama-dev libxrandr-dev libxrender-dev libmms-dev pmount libmad0-dev libtre-dev libogg-dev libvorbis-dev libmysqlclient15-dev libhal1 libhal-dev libhal-storage1 libhal-storage-dev libpcre3-dev subversion libjasper1 libfontconfig-dev

Sedan är det bara att kompilera.

XBMC/build.sh NODEBUG

För att XBMC ska fungera krävs det att du har drivrutiner till grafikkortet, hur du installerar det kan du nog söka upp med hjälp av google om du inte redan har de installerade. Själv föredrar jag envy för att installera det.

Ändrade code till quote, sidan blev förstörd på bredden -Thomas

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Halligalli.
Nu händer det grejer här.
Har inte installerat drivrutiner till grafikkortet. Ska googla på hur man gör det;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djin
Tack för hjälpen Halligalli.
Nu händer det grejer här.
Har inte installerat drivrutiner till grafikkortet. Ska googla på hur man gör det;)

np

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Nu har jag stött på flera problem.
När jag skriver "cd BUILD" så står det " no such file or directory"
Känns som man aldrig kommer få igång XBMC

Permalänk
Medlem

Det skulle underlätta med lite (VÄLDIGT) grundläggande terminal kunskaper
Vet du vad just "cd BUILD" gör för något?
cd står för change directory - dvs byta till mappen BUILD. och det verkar ju inte som att den mappen finns i den mappen du står i. Med "ls -l" så listar du filer och mappar i den aktuella mappen. och med pwd så kan du se vilken mapp du står i för tillfället.

Skulle rekomendera att du skaffar dig lite mer vana för terminalen - det är det mest kraftfulla verktyget i linux.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djin
Nu har jag stött på flera problem.
När jag skriver "cd BUILD" så står det " no such file or directory"
Känns som man aldrig kommer få igång XBMC

Försöker du att starta XBMC? För i så fall kan du ju annars navigera till binären via GUIt, bara gå till hemmamappen > XBMC > BUILD > XboxMediaCenter. Eller använd full sökväg istället för en relativ, exempelvis "/home/'användarnamn'/XBMC/BUILD/". Fast det förutsätter att kompileringen lyckades, gjorde den det så ska skriptet kopiera allting till mappen BUILD, misslyckas den så stannar den bara, så då borde det inte finnas en BUILD-mapp.

Annars kan du ju alltid pröva de förkompilerade packeten, bara att lägga till deras repo som finns på sidan http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=33327 . Där är det bara att kopiera in från den versionen av Ubuntu som du kör till antingen Programvarukällor i Administration eller filen /etc/apt/sources.list. Efter det bara att köra

sudo apt-get update && sudo apt-get install xbmc

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Testade xbmc idag efter att ha laddat använt repon som Halligalli länkade till, fungerade perfekt! Visserligen har jag redan en xbox med xbmc, men det är schysst att kunna ha som mediacenter på datorn också.

Kul att det är flera schyssta mediacenter program på g till linux, Elisa ser ju också väldigt lovande ut: http://elisa.fluendo.com/

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig twan.
Skulle verkligen behöva grundläggande kurs i linux,
för jag har bara använt Windows OS.
Så jag kan inga som hellst kommando i linux.
Vet inte ens själv vad jag håller på med:).
MEn jag har använt xbmc i xbox och skulle vilja få igång det på min pc
för att kunna spela upp hdtv. Jag trodde det va enklare att få igång det,
men jag hade fel.:) Det kanske är väldigt enkelt för er som kan linux.
Men men,,nån gång måste man lära sig.
Och jag är tacksam att ni försöker hjälpa en noob som mig.
Man vet aldrig,,jag kanske fixar det här till slut.
Ska inte ge upp så lätt iaf:)

Permalänk
Medlem

Läst och försökt i timmar nu, med alla möjliga knep. När jag kör buid så stannar den på följande..

checking for main in -lbz2... no
configure: error: == Could not find a required library (bz2). Please see README.linux

Ingen anning om vad man ska göra - kan inget om linux, känner på mig att jag kommer lära mig snart om jag fortsätter med detta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xark
Läst och försökt i timmar nu, med alla möjliga knep. När jag kör buid så stannar den på följande..

checking for main in -lbz2... no
configure: error: == Could not find a required library (bz2). Please see README.linux

Ingen anning om vad man ska göra - kan inget om linux, känner på mig att jag kommer lära mig snart om jag fortsätter med detta

andreas@bergmana2:~$ apt-cache search bz2 libbz2-1.0 - high-quality block-sorting file compressor library - runtime libbz2-dev - high-quality block-sorting file compressor library - development

Kör:

sudo apt-get install libbz2-1.0 libbz2-dev

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

XBMC MediaCenter Sverige

Nu finns en Svensk XBMC sida för de svenskar som är intresserade av XBMC MediaCenter.
På XBMC MediaCenter Sverige finns nyheter, de senaste releaserna för Linux, Mac och Windows,
forum samt guider över hur man installerar och använder XBMC.

www.xbmc.nu

Visa signatur

Administratör - XBMC MediaCenter Sverige - www.xbmc.nu

Permalänk
Medlem

Re: XBMC MediaCenter Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grandanse
Nu finns en Svensk XBMC sida för de svenskar som är intresserade av XBMC MediaCenter.

Ursäkta besserwissern i mig men...
XBMC == Xbox Media Center
XBMC MediaCenter == Xbox Media Center MediaCenter

Tycker det är ett MediaCenter för mkt

Bra initiativ annars!

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Ursäkta besserwissern i mig men...
XBMC == Xbox Media Center
XBMC MediaCenter == Xbox Media Center MediaCenter

Tycker det är ett MediaCenter för mkt

Bra initiativ annars!

Hehe, ska jag rätta dig då. Utvecklarna bestämde för ett tag sen att XBMC inte längre är en förtkortning för Xbox Mediacenter, utan det är helt enkelt XBMC, inget mer.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk

Ja dom ändrade detta i samband med att XBMC för Linux, Mac och Windows började utvecklas. Det passade ju då inte så bra att X:et i XBMC skulle stå för Xbox så därför heter produkten numera bara XBMC MediaCenter.

www.xbmc.nu

Visa signatur

Administratör - XBMC MediaCenter Sverige - www.xbmc.nu

Permalänk
Medlem

http://speedbump.ws/?p=31
Enkelt för den som använder ubuntu

lägg till i sources
Hardy Heron 8.04:
deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-hardy/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-hardy/ubuntu hardy main

eller för SVN

SVN:
deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-svn/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-svn/ubuntu hardy main

sen sudo apt-get install xbmc

enda problemet för mig just nu är att det inte verkar funka med Compiz aktiverat.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompalaz
http://speedbump.ws/?p=31
Enkelt för den som använder ubuntu

lägg till i sources
Hardy Heron 8.04:
deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-hardy/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-hardy/ubuntu hardy main

eller för SVN

SVN:
deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-svn/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-svn/ubuntu hardy main

sen sudo apt-get install xbmc

enda problemet för mig just nu är att det inte verkar funka med Compiz aktiverat.

För dom som inte är så vana vid Linux/Ubuntu finns en guide för hur man installerar detta här:

http://www.xbmc.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=...

Visa signatur

Administratör - XBMC MediaCenter Sverige - www.xbmc.nu

Permalänk
Medlem

Dom verkar ha fått igång Rar stödet nu igen, jag använder bara för att det kan köra packade filmer. Men man kan inte spola över en rar fil till nästa då krashar det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Dom verkar ha fått igång Rar stödet nu igen, jag använder bara för att det kan köra packade filmer. Men man kan inte spola över en rar fil till nästa då krashar det.

Hmm, funkar fin fint för mig dock... Har du den nyaste svn´en?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon U
Hmm, funkar fin fint för mig dock... Har du den nyaste svn´en?

Nä jag använder repon dom har fått upp.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Vilket är det lättaste sättet att installare XBMC på i debian??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBHunter
Vilket är det lättaste sättet att installare XBMC på i debian??

Jag använder Debian Unstable. Jag tycker personligen att det lättaste är att använda det medföljande scriptet Build.sh. Den uppdaterar källan med hjälp av svn. Alla beroenden står med i en readme-text, doc för ubuntu. Men paketnamnen skiljer sig inte allt för mycket.

Men summa kardemumma: Dra ner genom svn sen kollar du paketen du måste ha, laddar ner dom. Kör Build.sh. KLART!

Mvh Simon