Permalänk
Medlem

Nej, och kundtjänst vet ju ingenting. Tror att de flesta i Göteborgsområdet håller siktet på slutet av maj just nu, det är väl vad som sagts i alla fall?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

När Comhem säger att det ska bli klart innan sommaren men inte kan ge datum för när så börjar man undra hur mycket sanning det ligger i det...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poserdonut
När Comhem säger att det ska bli klart innan sommaren men inte kan ge datum för när så börjar man undra hur mycket sanning det ligger i det...

Att de inte kan ge ett exakt datum är ju inget konstigt i samanhanget. När jag ringt tidigare har de inte kunnat ge något besked alls om när de ev. skulle bli klart. Så att de äntligen kan ge ett besked ger ju en lite förhoppning.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Jag är skeptisk till att de hinner klart innan juni. Så sent som idag felanmälde jag att min lina är överbelastad. Blir sjukt irriterad när jag läser upp mina värden och så tillägger han att jag minsann inte har startat om modemet på en månad. Jahaaaa. Så det är därför internet går långsamt på kvällar och helger men inte på tidigt på morgonen. Visste inte att modem kunde ha dåligt humör om de inte fick vara avstängda ibland. Vidare så frågade han om jag var ansluten till en router. Jag sa nej vilket var en ren lögn, det kändes bra hehe..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Jag är skeptisk till att de hinner klart innan juni. Så sent som idag felanmälde jag att min lina är överbelastad. Blir sjukt irriterad när jag läser upp mina värden och så tillägger han att jag minsann inte har startat om modemet på en månad. Jahaaaa. Så det är därför internet går långsamt på kvällar och helger men inte på tidigt på morgonen. Visste inte att modem kunde ha dåligt humör om de inte fick vara avstängda ibland. Vidare så frågade han om jag var ansluten till en router. Jag sa nej vilket var en ren lögn, det kändes bra hehe..

De kanske har insett att du ljuger för dem. Kanske därför du inte får någon hjälp

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

putana : jag har 9 km till närmaste adsl station. Så jag har faktiskt inget annat val.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Kabelkillen: Ahh, eller hur! För övrigt så har jag inte ljugit för dem innan..

Permalänk

De säger ju dessutom enbart att det skall vara klart innan sommaren till vissa.
Jag har mailat under våren säkert 5-6 gånger till kundtjänst (senast idag ).
Alla gånger förutom en har de sagt att de inte vet något datum. En gång sa de att de tyckte det var konstigt att tjänsten inte fanns för alla. Men som sagt, det är mitten av Maj nu och jag förstår att de inte vill lova några datum men hade det varit på gång tycker man ju att de kunde säga åtminstonde inom en månad eller två.... Nej vi får nog vänta ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vidare så frågade han om jag var ansluten till en router. Jag sa nej vilket var en ren lögn, det kändes bra hehe..

Supporten kan se om du har en router inkopplad eller inte. Förutsatt att den personen har den kunskapen då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuggen
Supporten kan se om du har en router inkopplad eller inte. Förutsatt att den personen har den kunskapen då.

Och hur stor är chansen? Om ändå supporten var så kompetent..

Permalänk
Medlem

Ingen idé att kebba med deras support om hastigheter -- när man väl gjort allting som står i deras manuskript (starta om dator/router/byta sladd) och det ändå inte löser sig så ber dem dig att ringa tillbaka senare, etc. Helt meningslöst :>

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

nu är inte jag nått extremt datorgeni eller så... men hur skulle dom kunna se det?
så vitt jag vet kan dom inte ens svara på om det är mac-adressen i modemet eller datorn som får ip´t...

Permalänk
Medlem

om routern tar ipn så ser du macen på routern i dhcp loggen.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Citat:

Jasså? Kan de? Oavsett lär de väl inte kunna se som om routern var ansluten när jag gjorde tptesten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
om routern tar ipn så ser du macen på routern i dhcp loggen.

Ok, vad händer om jag lägger in macadressen från ett nätverkskort i routern? Då blev det lite svårare att veta att det är en router... eller hur?

Permalänk
Medlem

Jo, det blir svårare men oftast så dhcp discovern säger routern att den heter DI-604 etc, så ni bör ändra hostnamn i så fall med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Och hur stor är chansen? Om ändå supporten var så kompetent..

Finns dom som är det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ©Ball
nu är inte jag nått extremt datorgeni eller så... men hur skulle dom kunna se det?
så vitt jag vet kan dom inte ens svara på om det är mac-adressen i modemet eller datorn som får ip´t...

Inga problem med verktyg som dom sitter med. Om dom använder det vill säga.

Citat:

Jasså? Kan de? Oavsett lär de väl inte kunna se som om routern var ansluten när jag gjorde tptesten.

Det kan dom såklart inte.

Citat:

Ok, vad händer om jag lägger in macadressen från ett nätverkskort i routern? Då blev det lite svårare att veta att det är en router... eller hur?

Vågar inte svara om det lyckas lura verktyget eller inte. Men troligen så speglar den endå routerns MAC och inte nätverkskortets MAC som du lagt in i routern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, det blir svårare men oftast så dhcp discovern säger routern att den heter DI-604 etc, så ni bör ändra hostnamn i så fall med.

Jaja, skadar väl inte att ändra hostname också

Citat:

Vågar inte svara om det lyckas lura verktyget eller inte. Men troligen så speglar den endå routerns MAC och inte nätverkskortets MAC som du lagt in i routern.

Förlåt men nu tror jag du yrar lite, vadå speglar routerns mac? Byter du macadressen i routern så är det den som syns och ingen annan "spegel".

Permalänk
Medlem
Citat:

Förlåt men nu tror jag du yrar lite, vadå speglar routerns mac? Byter du macadressen i routern så är det den som syns och ingen annan "spegel".

Har suttit på bredbandssupport hos en ISP. Om jag då sökte efter kontakt med modemet som du använder. Då visar modemet, macadressen för modemet, samt macadressen som modemet har kontakt med. Så ifall du ändrar macadressen för din router eller nätverkskort så kommer den adressen synas i deras verktyg som visar om det finns kontakt med modemet eller inte. Då kan det stå ex 001122334455. Då kan man efter tag då blivit arbetsskadad veta att denna macadress betyder d-link, netgear, asus, hp, siemens eller någon annan tillverkare. Eller om man är rätt ny använda en databas som visar vem som är tillverkare för just den macadressen.

Permalänk
Medlem

Fungerar alldeles utmärkt att hitta vilken komponent som är inkopplad.
http://standards.ieee.org/regauth/oui/oui.txt

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Fungerar alldeles utmärkt att även ändra MAC-address (beroende på router såklart men det går såvitt jag vet på ComHems "egna" Dlink DI-524) så att en router kan se ut som ett nätverkskort och tvärtom. Detta är hursomehlst alldeles utmärkt offtopic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
Fungerar alldeles utmärkt att även ändra MAC-address (beroende på router såklart men det går såvitt jag vet på ComHems "egna" Dlink DI-524) så att en router kan se ut som ett nätverkskort och tvärtom. Detta är hursomehlst alldeles utmärkt offtopic.

Precis vad jag försökte få knuggen att förstå

Permalänk

knuggen är nog 1 comhem support.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer

Bara för att man defendar supporttekniker behöver man inte jobba på den ispn man pratar om.
Jag har fått massa skit om att jag jobbar på X isp fast jag inte gör det..
Däremot _HAR_ jag jobbat på 2 av de större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu spårar det ur Återgå omedelbart till att fabulera kring när comhem kan tänkas lansera högre upload till samtliga kunder!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer

Försvarar eftersom jag vet hur det är att sitta på support.

Citat:

Bara för att man defendar supporttekniker behöver man inte jobba på den ispn man pratar om.
Jag har fått massa skit om att jag jobbar på X isp fast jag inte gör det..
Däremot _HAR_ jag jobbat på 2 av de större.

So true.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Nu spårar det ur Återgå omedelbart till att fabulera kring när comhem kan tänkas lansera högre upload till samtliga kunder!

När det gäller comhem, så kan man väl kanske gissa till nyår?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ja nästa nyår.. alltså 09-10 ^^

Permalänk
Medlem

Tyckte jag såg lite reklam skyltar för 10mbit upp ute på stan idag, så Göteborg borde väl vara klart närsomhelst då kan man gissa.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för router till 24/10? 3 datorer ska dela på uppkopplingen. Routern ska stå i det nedre vänstra rummet tillsammans med en dator. De andra datorerna står i rummen till höger på bilden. Väggarna är inte betongväggar.

Kan man köra trådlöst utan allt för stor hastighetsförsämring?

EDIT: Jag tror jag ska slå till på en D-Link DIR-655. Verkar vara prisad av många. En dum fråga bara: Måste jag inte ha någon sorts mottagare kopplad till datorerna? Följer det med routern eller måste man köpa löst? Nånting sånt här jag ska ha? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175711

Om jag behöver 3 sånna (alternativt 2) så skenar ju priset iväg.

Är fortfarande lite nojig angående väggar och annat som är i vägen. Någon som kan stilla min ängslighet?

Visa signatur

PSN: Kurisumasu

Permalänk

Jag har en trådlös router och det funkar fint att surfa i alla rummen, och jag har feta betongväggar som blokerar vardagsrummet och sovrummet. Givetvis är det sämre signal i sovrummet då jag har routern i vardagsrummet, men så länge du bara surfar/youtubar osv är det lugnt.