Permalänk
Medlem

-- Dessutom är det “slutet av maj” nu. Någon mer göteburgare som inte är förvånad över att inget har hänt?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Jag inser givetvis att de inte kommer att satsa alla resurser för att lösa mitt lilla ärende. Men att de faktiskt hörde av sig två gånger tycker jag är ganska schysst faktiskt. Snubben jag snackade med ville givetvis inte säga när det skulle vara klart, men han trodde att det skulle ta ett par dagar.

Får se om det blir någon skillnad snart..

Permalänk
Medlem

Hur många av er har ComHem 10/10 och kör med DC++?

Inga hubbar nämnda denna gång

Permalänk
Medlem

Phunky:

Nytt modem och ny koax har jag fått från comhem nyligen.

Problemet är att jag tappar förmågan att kommunicera med den publika defaultGW jag får genom comhem (IP 213.89.48.1 om jag inte missminnermig)

Med thomson modemet behövde jag ofta starta om modet och köra en ny dhcp process.

Jag sitter med både pingplotter och vanlig pingsnurra genom linuxkärran och kan således se hur min förbindelse "dyker" flera gånger per kväll..(ingen ping reply från DFGW+allt "dör")

Modemet tappar aldrig synk utan alla lampor lyser, efter ett par minuter går allting upp igen men detta händer flera gånger i timmen på kvällarna.

Förutom det så har jag maxfart konstant och oftast funkar det väldigt bra.

Har testat 3 olika datorer genom veckorna, ingen router eller brandvägg ivägen. Samma problem.

Lyckades få first line att göra en felanmälan för assistans men enligt tjejen på first line så skulle detta ärende i princip stängas av dem på 2nd line utan åtgärd.. Kändes toppen verkligen...

Nån annan som har liknande symtom?

Permalänk
Medlem

comhem har ju som jag sagt otalet ggr nedprioritering av trafik direktriktad mot sina backboneroutrar så i pingplotter ser du knappast något fel, möjligen att du tror att du ser ett fel. Att 3e eller 4e hoppet i din tracert/pingplott visar hög ping/packetloss är bara beroende på hur comhem konfar sina grejjer. All trafik som ska förbi ska skickas normalt vilket du troligen ser iom att pingen på efterföljande utrustning är låg.

Frågan är då, bryts det så du inte kan surfa = troligen störning mellan dig och din ubr som sitter före gatewayen eller går det segt = beror på trolig belastning. Backbonet är dock föga belastat då det utökades med 60% kapacitet i vår. Isf sitter belastningen närmare dig i nätet tex på fibernod eller macdomän.

Man kan i princip inte påvisa fel i comhems nät men en tracert eller pingplott så deras tekniker kommer troligen inte kunna göra så mycket med just den infon.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Nej tracert och pingplotter är mer för ett grafiskt verktyg att ta ut loggar vid när det väl går ner.. Enklare att visa under vilken tidsperioder det icke har fungerat med pingplotter än med linux pingsnurran så att säga..

När pingen droppas mot DF GW så *dör* anslutningen tills pingen återupptas och då går det att surfa / använda förbindelsen igen.

Eftersom jag inte tappar synken så antar jag att min utrustning i min BRF inte är den felande länken utan det är nästa layer2 koppling som det kan strula för. Typ ett länkflapp nånstans på vägen.. men som sagt fler borde känna av det och inte endast jag.

Jag vet inte hur mkt man kan se i dessa catv-utrustningar ni har...

Permalänk
Medlem

Misstänker returstörningar/brus som kommer/går vilket slår ut trafiken i koax/fiberdelen av nätet innan UBRn. Det är alltså inte "gatewayen" som felar. Beror ju lite på vart du bor men är det ej klart för 8/10mbit i upload och störningen endast förkommer på 1 uppström så är det 1 på 4 att granne också upplever samma fel. Är det så svag störning så kan dock en enkel omstart av modemet hjälpa alt ha modemet avstängt över natten för att få modemet att boota på annan frekvens. Är det klart för 8/10mbit i upload och endast 1 uppström berörs så är det 50% att granne har samma fel. Berörs alla uppströmmar så ser troligen comhem's noc detta men är störningen för tillfällig för tekniker att hinna ut blir det inte löst på ett tag.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tror absolut inte att det är fel på gatewayen utan mer ett layer1/2 problem från mitt jack->vägen fram till df.gw genom catv utrustningen.

Vi är ett FD UPC hus så vi har 8/8. Funkar kanon som sagt förutom dessa "dissar"

Ska testa rycka modemet över natten o se om det förbättrar något. Alternativt kanske comhems first line kan ändra om modemets frekvens?

Tack

Permalänk

Bara så ni vet så ringer comhem just nu runt till sina 1, 2 och 8 mbit kunder vars bindingstid gått ut och förlänger dem ett år. Kunderna blir dock bara erbjudna 10mbit för 199kr/mån i 3 mån och fritt byte under den tiden.
Så överbelastningen lär inte bli mindre den närmaste tiden iaf

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

damp81 : Troligen förstärkaren i källaren som går ut mot nätet som krabbar.

Dom har bytt en sådan här 2 ggr. Och nu har det äntligen fungerat lite bättre.

Ang 120 ping mot sunet på kvällarna så värkar det ganska löst. får dock bara 5 uppload av 10 totalt.

Men nu har jag inget mera att klaga på då pingen och packetloss fixat sig rätt bra.

har bara 35 packetloss på 12350 ping iprinsip. Så något har dom nog gjort. Men nu kan man bara "Gnälla över att upload inte är den bästa"

men nu överlever jag i alla fall.

sunet mellan 5 - 35 ms vilket är ok. Men hoppar iping men överstiger inte 60 ms.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Tror absolut inte att det är fel på gatewayen utan mer ett layer1/2 problem från mitt jack->vägen fram till df.gw genom catv utrustningen.

Vi är ett FD UPC hus så vi har 8/8. Funkar kanon som sagt förutom dessa "dissar"

Ska testa rycka modemet över natten o se om det förbättrar något. Alternativt kanske comhems first line kan ändra om modemets frekvens?

Tack

De kan ej byta frekvens på modemet, inte deras 2nd line heller.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Phunky:

Nytt modem och ny koax har jag fått från comhem nyligen.

Jag sitter med både pingplotter och vanlig pingsnurra genom linuxkärran och kan således se hur min förbindelse "dyker" flera gånger per kväll..(ingen ping reply från DFGW+allt "dör")

Modemet tappar aldrig synk utan alla lampor lyser, efter ett par minuter går allting upp igen men detta händer flera gånger i timmen på kvällarna.

Förutom det så har jag maxfart konstant och oftast funkar det väldigt bra.

Nån annan som har liknande symtom?

samma problem här. förutom att modemet börjat tappa synk och leva sitt eget liv dom senaste veckorna så har jag maxfart och samma problem med att anslutningen dyker som du beskriver. själv kör jag programmet icpld för att logga nedtid. kanske kan vara nåt?

samtidigt som modemet börjat leva sitt eget liv (läs: tappa synk) så har jag börjat se störningar på tvbild och även radio låter illa. någon annan som råkat ut för det? jag har fått ny coaxkabel 2ggr och även haft tekniker hemma som bytt uttag men ingen förbättring.

edit: lade in en bild på det nya uttaget jag fick installerat häromdan. stiligt värre

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

FAAN!!!! Hoppas det byggs ut äkta fiber så vi slipper dessa havlemsyrer till lösningar. Är totalt lack på detta nu

Hur var det med Wimax? Kunde man få full-duplex via det?

Permalänk
Medlem

wimax är skit som 3G fastlite snabbare ... :/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
wimax är skit som 3G fastlite snabbare ... :/

hsdpa/hsupa är ju kanon på mobilen/laptopen när man är på resande fot iaf. men kanske inget man vill ha hemma.. känns som fiber är enda lösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver jag byta modem om jag vill uppgradera från 8/1 till 24/10?

Har i dagsläget ett Scientific Atlanta Webstar EPX2203.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dyzan
Behöver jag byta modem om jag vill uppgradera från 8/1 till 24/10?

Har i dagsläget ett Scientific Atlanta Webstar EPX2203.

Du behöver inte byta..

Edit:

Btw. Jag har 64QAM igen men jag kan fortfarande inte uppgradera till 10 i upload ännu. Hoppas det sker snart dock...

Permalänk

Har haft 64 QAm sen augusti förra året utan att få 10 upp, så hoppas inte för mycket.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Btw. Jag har 64QAM igen men jag kan fortfarande inte uppgradera till 10 i upload ännu. Hoppas det sker snart dock...

Hur gjorde man för att kolla att man har det nu igen? Jag har för mig det var lite bökigt? Starta om modemet, in snabbt och kolla innan modemet syncar igen? Har jag också fått det (jag har inte haft det tidigare öht) vore det antagligen positivt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Hur gjorde man för att kolla att man har det nu igen? Jag har för mig det var lite bökigt? Starta om modemet, in snabbt och kolla innan modemet syncar igen? Har jag också fått det (jag har inte haft det tidigare öht) vore det antagligen positivt.

Jag surfar in på http://192.168.100.1/signal.asp

Permalänk

http://192.168.100.1/ välj signal högst upp. Jag behöver inte starta om modemet för att komma in.

Opps lite sen.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk

Var det någon göteborgare som upplevde att det gick sjuuukt segt att surfa igår söndag kväll? Tanka stora filer gick hyffsat dock, men att ladda in webbsidor med mycket bilder och skit (tex aftonbladet) tog fruktansvärt lång tid. Först kom texten men sen kunde det ta 30 sekunder innan alla bilder var inne.

Givetvis gick det hur bra som helst på morgonen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag surfar in på http://192.168.100.1/signal.asp

Det här betyder att det inte är aktiverat va?

Citat:

This feature has not been enabled in your cable modem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

starta om modemet så ser du det innan de spärrar... du får va snabb bara.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

http://192.168.100.1/_aslvl.asp

username: admin
password: W2402
Klickade ned till Access level 3
skriv bara in lösenordet sen Submit

Permalänk

Soft

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Var det någon göteborgare som upplevde att det gick sjuuukt segt att surfa igår söndag kväll?

sjukt segt? haha..kolla detta

IPv4: Connection down: Sun May 25 17:17:15 2008 IPv4: connection up: Sun May 25 17:30:03 2008 Down for: 00:12:47 IPv4 Total: 46:25:21 IPv4 connection dropped 2 times. IPv4: Connection down: Mon May 26 00:41:46 2008 IPv4: connection up: Mon May 26 03:18:34 2008 Down for: 02:36:48 IPv4 Total: 49:03:02 IPv4 connection dropped 4 times.

sånt här blir man glad över..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verbcal

Funkar inte på WebSTAR EPX2203 :)..

http://static.pici.se/pictures/mFMOalUmA.png

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack! nu kan man leka runt lite

Time Since Last Reset
18 days 06h:22m:59s

imponerade, trodde fan skiten dog stup i kvarten... iofs kanske det inte räknas som reset utan bara när man rycker ut elkabeln.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag får upp så jag kan välja access level på följande Interface: Ethernet, CableModem, USB, MTA

Vad händer om man ändrar level på CableModem eller MTA?
Någon som har erfarenhet av det?

Hmm den ställer ju tillbaka access level igen efter några min.