Permalänk
Medlem

Problem med 8800GT (AA)

Hej. Jag har sökt ganska mycket (google) efter någon med samma problem som mig, men kan inte hitta någon lösning på detta...

Jag har som sagt ett 8800GT. Om jag kör med AA (anti-aliasing) så tar det allt mellan 5 minuter till en timma, sen fryser sig datorn. Detta är inte pga överklockning eller något, då jag även testat köra utan klockning och det fortsätter trots det så länge AA är igång. Utan fungerar det perfekt.
Jag har dessutom märkt att ju högre AA jag sätter på, desto snabbare fryser sig datorn.
AF (anisotropic filtering) tycks inte ge några problem. Har igång det i nästan alla spel, antingen genom kontrollpanelen eller genom spelet.
Värst är det i Oblivion, där fryser det sig snabbast. Efter det är det Call of Duty som inte klarar AA så bra. Alla andra spel klarar sig lite längre, men datorn fryser sig förr eller senare.

Jag har installerat om mitt operativsystem 3 gånger (minst) sen första gången detta hände, så det är nog inte pga drivrutinerna. Tvivlar på att det är pga för lite ström, då hela datorn fungerar perfekt fullt klockad efter flera timmars spelande, men bara några minuter med AA igång.

Jag har haft koll på tempen med Rivatuner medan jag haft igång t.ex. Crysis benchmark (50 runs) och kortet toppade som max 76C med 50% fläkthastighet, då klockad. Har inte fått varmare än det i något annat spel/bench.

Processorn klarade klocken 8 timmar i orthos (3 gånger) tills jag själv stängde av det.

Förslag på lösning? Mitt första Nvidia kort på många år.

Permalänk
Medlem

Låter som värme/överhettning orsakar det. Var sker egentligen exakt mätningen av temperaturen på ett grafikkort? Kan inte själva kretsen vara ännu varmare än det som programmen rapporterar?

Kan det inte vara så att med FSAA (fullscreen anti-aliasing) avslaget så maxas inte utnyttjandet av grafikkortet, det jobbar alltså inte 100% konstant då. Medan med FSAA så kör den på mer och blir därmed något varmare.

Ett bra sätt att kolla upp detta är att köra en benchmark utan FSAA och sedan köra med FSAA x2. Tappar du då inget (eller bara väldigt lite) i prestanda/fps med FSAA x2 påslaget så bevisar det att outnyttjad kapacitet fanns att ta av.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Enligt både Rivatuner och Everest ligger kortet på 75C ungefär som max när jag spelar. Oavsett om det skulle visa fel (även med 20C skillnad) så borde ju inte datorn frysa sig. 95C ska ju kortet klara av till och med, sedan är ju fläkten dessutom på 50%, vilket jag tror är lite mer än vad andra brukar ha vanligtvis (dessutom typ 20% snababre än originalhastigheten tror jag).
Kan tillägga att jag har en 120mm fläkt som dessutom är riktad så den både blåser på undersidan och översidan av kortet. Enligt Rivatuner och Everest drog den fläkten ner IDLE med 1-2C. Denna fläkt är egentligen menad att blåsa mot nordbryggan, men kyler extra på grafikkortet också.

När jag sätter på 2x AA märker jag ingen större skillnad i spel som CoD4, Oblivion, Penumbra och andra liknande spel. Oblivion är det spel jag testat mest prestandaskillnader med olika AA inställningar.

Permalänk
Medlem

Höj fläkten till 95% eller något och sen testa om det fortfarande fryser sig. Om det gör det så har du felet där

Finns en guide om hur du fixar så att rivatuner kontrollerar fläkten själv vid olika temps.. Sök lite så hittar du den.

Jag hade samma problem med mitt 8800gt, tillslut så kom det en bios update till kortet men det funkade inte särskilt bra, RIvatuner FTW! !

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagel
Höj fläkten till 95% eller något och sen testa om det fortfarande fryser sig. Om det gör det så har du felet där

Finns en guide om hur du fixar så att rivatuner kontrollerar fläkten själv vid olika temps.. Sök lite så hittar du den.

Jag hade samma problem med mitt 8800gt, tillslut så kom det en bios update till kortet men det funkade inte särskilt bra, RIvatuner FTW! !

Med 95% fläkthastighet kommer man ju få psykiska problem av ljudet o_O Tvivlar på att det kommer hjäölpa så mycket, men kan väll testa. Återkommer så fort jag testat... är inte hemma atm.